• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Boozer_87

Panerai
Den Àr pÄ vÀg hem till mig, ultraljudstvÀtt har jag och AR fÄr vi vÀl se hur den mÄr, worst case fÄr den vÀl fÄ ett nytt glas.
De vĂ€xer ju inte direkt pĂ„ trĂ€d och jag har letat lĂ€nge efter en 13352 eller senare med utc sĂ„ det kĂ€ndes ok med en chansning pĂ„ det 👍
Grattis! Satt lĂ€nge och funderade, det blir bra ska du se 😁
 

DrDre

Patek
Den Àr pÄ vÀg hem till mig, ultraljudstvÀtt har jag och AR fÄr vi vÀl se hur den mÄr, worst case fÄr den vÀl fÄ ett nytt glas.
De vĂ€xer ju inte direkt pĂ„ trĂ€d och jag har letat lĂ€nge efter en 13352 eller senare med utc sĂ„ det kĂ€ndes ok med en chansning pĂ„ det 👍

Grattis! Riktigt rolig klocka och UTCn gör den Ànnu skojigare. NÀr det gÀller (bort)polering av AR sÄ verkar det finnas lite Äsikter. Jag kollade runt en hel del i samband med att jag hade en blÄ Blackbird hemma (som senare returnerades). Vissa var inte sÀrskilt nöjda med hur det sÄg ut efter att de avlÀgsnat AR:en. Mao, det kan vara ide att tÀnka till och göra lite efterforskningar innan man skrider till verket med poleringen.
 

Stig

Omega
2-Faktor

Stig

Omega
2-Faktor
Den Àr pÄ vÀg hem till mig, ultraljudstvÀtt har jag och AR fÄr vi vÀl se hur den mÄr, worst case fÄr den vÀl fÄ ett nytt glas.
De vĂ€xer ju inte direkt pĂ„ trĂ€d och jag har letat lĂ€nge efter en 13352 eller senare med utc sĂ„ det kĂ€ndes ok med en chansning pĂ„ det 👍
Jag valde att byta glas pÄ min 13353 vid service. Det var ingen större kostnad och i mitt tycke vÀl vÀrt. Jag tycker att Breitlings AR Àr en del av tjusningen pÄ dessa modeller.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Jag valde att byta glas pÄ min 13353 vid service. Det var ingen större kostnad och i mitt tycke vÀl vÀrt. Jag tycker att Breitlings AR Àr en del av tjusningen pÄ dessa modeller.
Du kanske har koll, visst Àr det sÄ att Breitling vÀgrar byta tavla, glas, visare, osv utan nÄgon form av service?
 

Marli

Cartier
Kul! Grattis, bra köp.

AnvÀnder min svarta vÀldigt flitigt
eZy_watermark_16-12-2020_09-32-07.jpg
Den dÀr ser riktigt fin ut, förvÀntar mig inte samma skick pÄ den jag köpt.
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Jag hade köp fingret hovrande pÄ den dÀr @Marli sÄ om du tröttnar sen sÄ bara hojta till. Grattis till en kul och bra köp annars och som du sjÀlv nÀmner sÄ efter en ultraljud sanering sÄ kommer det nog att bli en alla tiders klocka det dÀr.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Vilka Àr problemen med detta urverk (ETA2892)?

ETA2892 Àr ett bra verk i grunden. Men om det sitter ett sÄdant i klockan pÄ bilden mÄste det vara tungt modifierat och det Àr kanske sjÀlva modd-delen av verket som @JensBP inte gillar?
Det Àr ett 2892 som har ett en kronografmodul pÄsatt. Dessa Àr vÀldigt otajta mellan t ex verkets minut och modulens sekund. Det Àr inget som gÄr att fixa utan en egenskap med denna konstruktion. Bland annat Tag heuer kör med samma verkkonstruktion, samma sak dÀr. En annan sak med verket Àr att dubbeldatumets kugghjul/mekanism vÀldigt enkelt gÄr sönder och blir i osynk med varandra, detta gÀller frÀmst de första Ären innan datumet uppdaterades, men det Àr en brÀcklig konstruktion.
 

Stig

Omega
2-Faktor
Det Àr ett 2892 som har ett en kronografmodul pÄsatt. Dessa Àr vÀldigt otajta mellan t ex verkets minut och modulens sekund. Det Àr inget som gÄr att fixa utan en egenskap med denna konstruktion. Bland annat Tag heuer kör med samma verkkonstruktion. En annan sak med verket Àr att dubbeldatumets kugghjul/mekanism vÀldigt enkelt gÄr sönder och blir i osynk med varandra, detta gÀller frÀmst de första Ären innan datumet uppdaterades, men det Àr en brÀcklig konstruktion.
Sitter detta verk i samtliga big-date Blackbirds?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Bra info đŸ‘đŸ»
Men jag tycker inte att detta Àr nÄgot som ska göra att man inte köper. Dock en fördel om man hittar en AD-servad om det Àr en tidig Ärsmodell angÄende datumet. Kronomodulen fÄr man leva med, man fÄr se det som ett lite ruffugt verktyg och inte ett perfekt smycke helt enkelt. Det Àr mÄnga eta-konstruktioner som Àr eller lÀtt blir lite osynkade, t ex Avenger med GMT-delen.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
En fördel som jag tycker övervÀger med de allra allra tidigaste Àr att de kommer med en lÀnk med mÄtten 22-18, vilket blir riktigt smutt. Sen efter bara mÄnader blev det 22-20 som vanligt.
 

Jo.Jo

Omega
Hm Dubois/Depraz.modulen kom 1999 satt i CWS, modifierade 2006 och blackbird kom... sÄ alla fortis omega breitling mm som nyttjar Dubois/Depraz 4504 modul Àr modifierade efter 2006
DÀremot den Àr ganska knepig att serva sÄ urmakare hatar den modulen men det gör inte modulen dÄlig för det
Hur som vanligast med datumproblem Àr skit bakom spakarna
Om man byter datum manuellt mÄste man vrida tillbaka sÄ nÀsta dygn skiftas vid nÀsta passage annars Àr det osÀkert med skiftet oavsÀtt om den Àr modifierad
Efter mod kan bara osynkat lÀge ske om den monterats fel efter service, eller om datumbyte manuellt gjorts nÀr klockan Àr mellan 21-03

Vad jag vet sÄ vid fullservice av ur Àr det inte alla mÀrken som servar modulen tyvÀrr


lÀnk till https://www.dubois-depraz.ch/



jojo
 
Topp