• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Nu fĂ„r Leo vila lite o sĂ„ fĂ„r banditen tjĂ€nstgöra ett tag. đŸ©¶
IMG_7365.jpeg
IMG_7366.jpeg
Perfect band pĂ„ Leon 😍

En trevlig artikel i Hodinkee om nya Super Ocean.

Jag har inte sett den i verkligheten, men pÄ bilder ser den riktigt vass ut. Lite i överkant kanske nÀr det kommer till priset, men de Àr ju i gott sÀllskap.

IMG_1138.jpeg

IMG_1137.jpeg
Har typ egentligen aldrig gillat Heritage serien, men klÀmde pÄ denna hÀrom dagen och blev riktigt sugen. LÀnken Àr sÄ jÀvla bra, och alla smÄ detaljer har förfinats till det bÀttre.

Kan hÄlla med om den svarta sunbursten. Glasbaksida tycker jag kÀndes helt ok hÀr!

Aldrig förstĂ„tt idĂ©n med glasbaksida, speciellt inte pĂ„ en dykare. Visst pĂ„ en dressare om nĂ„gon suttit o dekorerat verket i x antal hundra timmar
 Men annars? Dyrare o tillverka och inte blir det bĂ€ttre vattenresistansen heller direkt🙃
Sen tycker jag det blir klibbigt mot glas nĂ€r man svettas đŸ„” Men vet att inte alla störs sig pĂ„ just det

Den Ă€r ju faktiskt nice med sunburst fĂ„r jag hĂ„lla med om â˜ș

Aldrig förstĂ„tt idĂ©n med glasbaksida, speciellt inte pĂ„ en dykare. Visst pĂ„ en dressare om nĂ„gon suttit o dekorerat verket i x antal hundra timmar
 Men annars? Dyrare o tillverka och inte blir det bĂ€ttre vattenresistansen heller direkt🙃
Sen tycker jag det blir klibbigt mot glas nĂ€r man svettas đŸ„” Men vet att inte alla störs sig pĂ„ just det

Den Ă€r ju faktiskt nice med sunburst fĂ„r jag hĂ„lla med om â˜ș

Jag kan tycka att det Àr trevligt att bara ta av sig klockan och titta pÄ verket, Àven om det inte Àr nÄgon finish att tala om. Bara att se nÄgot röra sig liksom. Men jag fattar att det kanske Àr lite onödigt pÄ en "dykarklocka". Sunbursten sÄg trevlig ut, men jag kan tÀnka mig att det passar bÀttre Ànnu pÄ den gröna och blÄ tavlan. Oavsett trevliga slÀpp frÄn Breitling. Den gröna jag Àr pÄ riktigt sugen pÄ att testa och eventuellt köpa nÄgon gÄng framöver.

Hittade en till Navitimerannons. Den hÀr Àr frÄn september 1975. Priset hade stigit en aning till motsvarande nÀstan exakt 6000 kr i dagens penningvÀrde. I gengÀld hade klockan datumkomplikation.
IMG_20250628_013759.jpg

VÀxelkursen spelar en viss roll ocksÄ. Den har gÄtt frÄn ca 2.8 kronor för en CHF till nÀstan 12 idag.

Ett annat skÀl till prisökningen ser vi pÄ din bild. PÄ den tiden marknadsförde man klockor med smÄ enkla annonser som din. Idag Àr det mkt pÄkostade profilbutiker osv som ska erbjuda en "experience". (Vilket givetvis betalas av oss).

IMG_1140.jpeg

IMG_1141.jpeg

VÀxelkursen spelar en viss roll ocksÄ. Den har gÄtt frÄn ca 2.8 kronor för en CHF till nÀstan 12 idag.

Ett annat skÀl till prisökningen ser vi pÄ din bild. PÄ den tiden marknadsförde man klockor med smÄ enkla annonser som din. Idag Àr det mkt pÄkostade profilbutiker osv som ska erbjuda en "experience". (Vilket givetvis betalas av oss).

IMG_1140.jpeg

IMG_1141.jpeg
Största skillnaden mellan dÄ och nu Àr vad en klocka Àr.
DÄ hade alla en klocka och Àven om det var skillnad pÄ vad du hade för klocka Àven dÄ var det inte en statussymbol pÄ samma sÀtt som idag.
Navitimer har mÄnga funktioner med skalor och liknande, men du köper ju en Garmin som slÄr den för under 6000kr idag om du behöver veta tid och ha funtioner.

IMG_1140.jpeg

IMG_1141.jpeg
Rolex 5513 listade 1974-1975, 790 CHF och dÄ fanns det nog rabatt i det ocksÄ.

IMG_1140.jpeg

IMG_1141.jpeg
Det dÀr stÀmmer inte enligt Riksbankens arkiv. Kollade pÄ det och 100 CHF snittade runt 161 SEK.

Bilagor

• IMG_1216.png
    IMG_1216.png
    239 KB · Visningar: 1
Hittade en till Navitimerannons. Den hÀr Àr frÄn september 1975. Priset hade stigit en aning till motsvarande nÀstan exakt 6000 kr i dagens penningvÀrde. I gengÀld hade klockan datumkomplikation.
IMG_20250628_013759.jpg
Kul att se. Jag skulle gÄnga med vÀxelkursen dÀr vÄr SEK försvagats betydligt. SÄ sÀg 4 till 5 ger mer Àn 6000kr. Det gÄr inte att bygga en klocka med den kvaliteten och sÀlja med rimlig vinst för 6000kr idag. Det ger 30 000kr i dagens vÀrde rÀknat pÄ 5grr. LÀgg pÄ en ökning av allt annat i samhÀllet sÄ Àr 50 000kr för en ny Navitimer helt rimligt. Och det Àr hÀr klockbranch försöker sig pÄ en lyxifiering som jag tror inte kommer funka. Och tappar mig som Äterkommande kund. Att jÀmföra 50 000 dÀr rabatt kunde ges mot 112 500 utan rabatt Àr för stor skillnad. TyvÀrr. Visst, jag vet, Navitimern har inte kostat 50 000 pÄ bra lÀnge men det var ÀndÄ möjligt att komma ner i de siffrorna med rabatt efter Äterkommande köp. Mina inkomster har ej dubblerats de senaste 5-7Ären och inte min köpkraft jmf med Euro/Dollar/CHF heller.

TÀnker man efter sÄ Àr det dÀr vi har 50% av problemen. Som svensk har vi blivit fattigare jmf med övriga klockköpare. En Navitimer för en schweizare kostar idag motsvarande 75 000 i 2019 valutakurs och köpkraft. Helt ok. DÄ Àr det rabatt eller inte som Àr skillnaden mot ett historiskt pris. Men för oss svenskar sÄ, well, vi har det inte lÀtt. Och skall dÄ inte skylla allt pÄ mÀrkena.

Tillbaka
Topp