• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

TvÄ nya (?) modeller. MRG-B2000B-1A och MRG-B2000R-1A.
6f28f4d5.jpg
e7332df1.jpg
8ca2fc174f05ed0d0b40648fe31e9f39.gif

MissförstĂ„ mig inte, jag Ă€r vĂ€ldigt tacksam för alla uppdateringar folk postar i trĂ„den men vad Ă€r det för skit dom slĂ€pper nu för tiden? đŸ€”

Jag blev lite inspirerad av bilderna pÄ Casioak's pÄ nÀtet sÄ jag bestÀmde mig för bestÀmma hem delarna och att sÀtta ihop en. NÄgra tankar och erfarenheter för den som funderar pÄ nÄgot liknande.

Royal Oak-kitet. Jag köpte mitt frÄn Aliexpress. Det finns mÄnga handlare som verkar sÀlja exakt samma produkt. Jag valde en med mÄnga pos feedback vid namn Hontao. 85 USD inkl frakt. Det skickades direkt och kom fram efter nÄgon vecka. Asken innehÄller förutom sjÀlva armbandet/boetten (som sitter ihop frÄn början) Àven fyra smÄ skruvar för att skruva ihop innerklockan och boetten, samt tre hyggligt bra skruvmejslar. Dvs allt man behöver för att fÄ ihop det. VÀrt att notera att det finns olika "generations" av kit. Generation two bygger pÄ att man fÀster lÀnken direkt i innerklockan (dvs Casion). Enligt vad jag förstÄtt finns det risk för att lÀnkens stÄl kommer att nöta ut Casiobettens "plast" mellan bandhornen efter ett tag. Generation three (som jag köpte) bygger pÄ att lÀnken sitter i ytterboetten och att man bara trycker in innerklockan i ytterboettens skal. Jag tycker att Generation three Àr snyggare och verkar vara en smartare lösning Àn Generation 2.

Delete 3.JPG

SjÀlva klockan. Jag gillar den. För ca 1200 kr fÄr man en robust riktig beater med visare (vilket imho Àr lÀttare att lÀsa av i farten Àn digitala siffror). Den Àr ganska stor men bÀrs mindre dÄ den Àr pÄfallande tunn. Ska man kritisera nÄgot Àr det att de smÄ bokstÀverna som visar dag Àr sÄ smÄ och grÄ (istÀllet för tydligare vitt) vilket gör det ganska svÄrt att se vad pilen faktiskt pekar pÄ. PÄ bilderna nedan mÀrks inte detta dÄ det Àr starkt ljus och förstoringar, men i verkligenheten Àr det svÄrare.

Monteringen var pÄfallande enkel (finns gott om videos om det pÄ nÀtet sÄ jag dokumenterade inte det). NÀrmast perfekt passform mellan boetten och innerklockan och lÀtt att skruva ihop dem. Gjort pÄ 15 minuter.

Slutresultatet? Armbandet/boetten Àr trots allt tillverkade i Kina och kostar ca 700 kr. Dvs förvÀnta dig inte att man fÄr nÄgot i klass med finare tillverkare (Omega, Rolex etc) och inte heller i klass med billigare massproducenter eller microtillverkare sub 10 tkr typ Certina eller min Kemmner. Det Àr ganska fin finish (mtp priset) men spÀnnet Àr lite flimsligt och kÀnns inte sÀrskilt betryggande. En skruv till lÀnken satt stenhÄrt fast och fastnade ngn halv mm ut. Det gör inte sÄ mkt dÄ övriga lÀnkar Àr lÀtta att ta av för att anpassa storleken men det Àr ju knappast nÄgot man skulle acceptera pÄ en Tissot, Certina eller Seiko. LÀnken Àr ganska stel och jag tror inte att den kommer att mjukna sÄ mkt. För den med smala handleder kan det vara vÀrt att notera att lÀnken inte gÄr att böja ner den sÄ mkt sÄ smalare Àn 16 cm handled kommer nog inte att funka sÀrskilt bra. NÄgot pos? Den Àr faktiskt imho riktigt snygg. Kommer jag att anvÀnda den? Ja, tanken var att den skulle tjÀna som en riktig beater, dvs för tillfÀllen dÀr man inte vill bekymra sig alls om klockan (ffa badsemestrar). För det ÀndamÄlet funkar den bra. SjÀlva klockan tÄl ju "allt" (det Àr ju trots allt en G-shock). DÀremot Àr det vÀl tveksamt hur mycket tid den kommer att fÄ i vardagen. DÄ kommer nog andra klockor i samlingen med högre kvalitetskÀnsla oftast vinna i konkurrens, men dÄ den Àr batteridriven gör det ju inte sÄ mkt om den ligger still. Bara att plocka upp den nÀr man behöver det.

Delete 4.JPG

Delete 2.JPG

Delete 1.JPG

Senast Àndrad:
17 dagar!? Det Àr ju smÄtt fantastiskt. :)
Sugen pÄ nÄn ny G?
Den Àr ju sÄ skön att bÀra sÄ jag har inte lidit vÀrst mycket :)

Jag tÀnker att en ny G inte behöver kosta sÄ mycket men jag Àr sugen pÄ en Walter. Jag börjar ocksÄ kÀnna en saknad efter en GWG-1000 som alltid satt vÀldigt behagligt pÄ mig!

Jag blev lite inspirerad av bilderna pÄ Casioak's pÄ nÀtet sÄ jag bestÀmde mig för bestÀmma hem delarna och att sÀtta ihop en. NÄgra tankar och erfarenheter för den som funderar pÄ nÄgot liknande.

Royal Oak-kitet. Jag köpte mitt frÄn Aliexpress. Det finns mÄnga handlare som verkar sÀlja exakt samma produkt. Jag valde en med mÄnga pos feedback vid namn Hontao . 85 USD inkl frakt. Det skickades direkt och kom fram efter nÄgon vecka. Asken innehÄller förutom sjÀlva armbandet/boetten (som sitter ihop frÄn början) Àven fyra smÄ skruvar för att skruva ihop innerklockan och boetten, samt tre hyggligt bra skruvmejslar. Dvs allt man behöver för att fÄ ihop det. VÀrt att notera att det finns olika "generations" av kit. Generation two bygger pÄ att man fÀster lÀnken direkt i innerklockan ( dvs Casion). Enligt vad jag förstÄtt finns det risk för att lÀnkens stÄl kommer att nöta ut Casiobettens "plast" mellan bandhornen efter ett tag. Generation three (vad jag köpte) bygger pÄ att lÀnken sitter i ytterboetten och att man bara trycker in innerklockan i ytterboettens skal. Jag tycker att Generation three Àr snyggare och verkar vara en smartare lösning en Generation 2.

Delete 3.JPG

SjÀlva klockan. Jag gillar den. För ca 1200 kr fÄr man en robust riktig beater med visare (vilket imho Àr lÀttare att lÀsa av i farten Àn digitala siffror). Den Àr ganska stor men bÀrs mindre dÄ den Àr pÄfallande tunn. Ska man kritisera nÄgot Àr det att de smÄ bokstÀverna som visar dagen Àr sÄ smÄ och grÄ (istÀllet för tydligare vitt) vilket gör det ganska svÄrt att se vad pilen faktiskt pekar pÄ. PÄ bilderna nedan mÀrks inte detta dÄ det Àr starkt ljus och förstoringar, men i verkligenheten Àr det svÄrare.

Monteringen var pÄfallande enkel (finns gott om videos om det pÄ nÀtet sÄ jag dokumenterade inte det). NÀrmast perfekt passform mellan boetten och innerklockan och lÀtt att skruva ihop dem. Gjort pÄ 15 minuter.

Slutresultatet? Armbandet/boetten Àr trots allt tillverkade i Kina och kostar ca 700 kr. Dvs förvÀnta dig inte att man fÄr nÄgot i klass med finare tillverkare (Omega, Rolex etc) och inte heller i klass med billigare massproducenter eller microtillverkare sub 10 tkr typ Certina eller min Kemmner. Det Àr ganska fin finish (mtp priset) men spÀnnet Àr lite flimsligt och kÀnns inte sÀrskilt betryggande. En skruv till lÀnken satt stenhÄrt fast och fastnade ngn halv mm ut. Det gör inte sÄ mkt dÄ övriga lÀnkar Àr lÀtta att ta av för att anpassa storleken men det Àr ju knappast nÄgot man skulle acceptera pÄ en Tissot, Certina eller Seiko. LÀnken Àr ganska stel och jag tror inte att den kommer att mjukna sÄ mkt. För den med smala handleder kan det vara vÀrt att notera att lÀnken gÄr inte att böja ner den sÄ mkt sÄ smalare Àn 16 cm handled kommer nog inte att funka sÀrskilt bra. NÄgot pos? Den Àr faktiskt imho ganska snygg. Kommer jag att anvÀnda den? Ja, tanken var att den skulle tjÀna som en riktig beater, dvs för tillfÀllen dÀr man inte vill bekymra sig alls om klockan (ffa badsemestrar). För det ÀndamÄlet funkar den bra. SjÀlva klockan tÄl ju "allt" (det Àr ju trots allt en G-shock). DÀremot Àr det vÀl tveksamt hur mycket tid den kommer att fÄ i vardagen. DÄ kommer nog andra klockor i samlingen med högre kvalitetskÀnsla oftast vinna i konkurrens, men dÄ den Àr batteridriven gör det ju inte sÄ mkt om den ligger still. Bara att plocka upp den nÀr man behöver det.

Delete 4.JPG

Delete 2.JPG

Delete 1.JPG
Grym sammanfattning, sjÀlv vart sugen pÄ kombon! Tack!

Jag tÀnker att en ny G inte behöver kosta sÄ mycket men jag Àr sugen pÄ en Walter. Jag börjar ocksÄ kÀnna en saknad efter en GWG-1000 som alltid satt vÀldigt behagligt pÄ mig!
@Sonnyboy
Jag Àr ocksÄ sugen pÄ en Walter. HÀr har du en billig:

Senast Àndrad:
What :oops: Nu villhöver jag en helt plötsligt. FOMO slÄr h

Nej, förmodligen inte men det Ă€r inte heller lika snyggt! 😉 Jag kör nog pĂ„ rött band och vit bezel och dĂ„ kan jag ju lika gĂ€rna passa pĂ„ att prova den svartvita varianten (och kanske svart bezel + rött band).

Är det nĂ„gon nyansskillnad pĂ„ dessa eller Ă€r det bara bilden/ljuset som luras? Jag surfar frĂ„n mobilen och Tiktox hemsida Ă€r helt jĂ€vla usel pĂ„ förstoringar. Den första ser mer vinröd ut och det andra verkar vara en ljusare nyans?

@S.L och den var dessutom till salu om jag inte minns fel? 😊

Kontroversiell Ă„sikt kanske men jag tycker att MT-G Ă€r sĂ„ mycket snyggare Ă€n MR-G. Lavamodellen Ă€r ju 😍😍😍😍

Screenshot_20210117-144000_Firefox.jpg
Kööööp för att citera en annan i trÄden

@Sonnyboy
Jag Àr ocksÄ sugen pÄ en Walter. HÀr har du en billig:

Kan rekommendera Walter, riktigt hÀrlig G. Speciellt om man nÄgon gÄng behöver fÄ andra att följa reglerna ;)

PXL_20201224_175456495.PORTRAIT.jpg

877e80c6077a473288a21779042e1e6f.jpg

Okej, den hÀr fÄr stanna. NÀstan helt sÀkert..
0F693477-1376-411C-9C00-4984A1015139.jpeg

Keep it 👏👏👏

Tillbaka
Topp