• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

D230DA07-6E79-4945-8EBC-89D9691FA423.jpeg

Skitig Peggy som har spenderat veckan med att tapetsera och flytta. Men nu Àr iaf flytten Àntligen klar.

PXL_20220722_164042383~2.jpg

Intresset för nya klockor har dalat rejÀlt sÄ har börjat med att ha samma klocka iaf en till tvÄ mÄnader i taget innan jag byter. KÀnner att jag uppskattar dom jag har mer nÀr jag inte köper och sÀljer klockor pÄ löpande band.

Dock sÄ skulle en roséstÄlis inte sitta fel en vacker dag.

Skitig Peggy som har spenderat veckan med att tapetsera och flytta. Men nu Àr iaf flytten Àntligen klar.

Intresset för nya klockor har dalat rejÀlt sÄ har börjat med att ha samma klocka iaf en till tvÄ mÄnader i taget innan jag byter. KÀnner att jag uppskattar dom jag har mer nÀr jag inte köper och sÀljer klockor pÄ löpande band.

LĂ„ter sunt faktiskt, lĂ€tt att de blir en mani nĂ€r man vĂ€l börjar köpa. Ibland kĂ€nner man för samma klocka en vecka iaf hĂ€r men sen fĂ„r man dĂ„ligt samvete o börjar motionera alla andra đŸ€”

LĂ„ter sunt faktiskt, lĂ€tt att de blir en mani nĂ€r man vĂ€l börjar köpa. Ibland kĂ€nner man för samma klocka en vecka iaf hĂ€r men sen fĂ„r man dĂ„ligt samvete o börjar motionera alla andra đŸ€”
FörstĂ„r inte vad ni menar 😬

Fyra nya in senaste veckorna đŸ˜đŸ˜łđŸ’žđŸ’žđŸ’žđŸ€·â€â™‚ïž

Personligen har jag uppenbarligen nĂ„n diagnos för nĂ€r jag Ă€r inne pĂ„ nĂ„t intresse sĂ„ kan jag inte sĂ€tta stopp. Under flera Ă„r tidigare sĂ„ var jag inne pĂ„ ficklampor och skaffade vĂ€l 1 ny lampa i veckan nĂ€r det var som vĂ€rst. Och nĂ€r det gĂ€ller armbandsur sĂ„ Ă€r det nĂ€stan likadant. Klockor Ă€r dock dyrare sĂ„ blir inte riktigt samma frekvens i lĂ€ngden. Men inget av mina nördintressen har fĂ„ngat mig som klockor har gjort. Jag gör ju försök att bestĂ€mma mig för att nu fĂ„r jag vara nöjd. Men det dyker hela tiden upp nya modeller som jag bara MÅSTE ha... 😍

Personligen har jag uppenbarligen nĂ„n diagnos för nĂ€r jag Ă€r inne pĂ„ nĂ„t intresse sĂ„ kan jag inte sĂ€tta stopp. Under flera Ă„r tidigare sĂ„ var jag inne pĂ„ ficklampor och skaffade vĂ€l 1 ny lampa i veckan nĂ€r det var som vĂ€rst. Och nĂ€r det gĂ€ller armbandsur sĂ„ Ă€r det nĂ€stan likadant. Klockor Ă€r dock dyrare sĂ„ blir inte riktigt samma frekvens i lĂ€ngden. Men inget av mina nördintressen har fĂ„ngat mig som klockor har gjort. Jag gör ju försök att bestĂ€mma mig för att nu fĂ„r jag vara nöjd. Men det dyker hela tiden upp nya modeller som jag bara MÅSTE ha... 😍
IgenkÀnninghetsfaktor hög

HÀr Àr du inte ensam, diagnosen har inget namn Ànnu men vi Àr flera som lider av det beteendet. Jag har svÀngt mellan flera intressen genom Ären men mÄste ÀndÄ erkÀnna att klockor Àr det mest praktiska för de tar ingen plats alls plus att de Àr vÀldigt lÀtta att skicka med posten om man skulle fÄ för sig att sÀlja dem vidare.

HÀr Àr du inte ensam, diagnosen har inget namn Ànnu men vi Àr flera som lider av det beteendet. Jag har svÀngt mellan flera intressen genom Ären men mÄste ÀndÄ erkÀnna att klockor Àr det mest praktiska för de tar ingen plats alls plus att de Àr vÀldigt lÀtta att skicka med posten om man skulle fÄ för sig att sÀlja dem vidare.
Har sÀkert 8 gitarrer frÄn gammalt missbruk i tonÄren byttes mobiler pÄ löpande band nu gshocka

Jag lÀste att ett intensivt intresse för nÄgot som man blir helt uppslukad av Àr ett vanligt symptom av asbergers. Kanske jag har en slÀng av det.
Jag tror det Àr som du sÀger att klockor gÄr att krÀnga mycket lÀttare Àn en del andra saker, som dÄ t ex. ficklampor, vilket nog Àr en Ànnu mindre nördhobby Àn klockor.

NĂ€r man varit pĂ„ Leos med ett treĂ„rigt barnbarn kĂ€nns Ă„ldersskillnaden pĂ„ 64 Ă„r rejĂ€lt 😬
Men vi har ju ett gemensamt intresse ocksĂ„, han tar aldrig av sig klockan frivilligt 😀
FEA9E22B-25BD-4250-914E-DCC40CC2FAB5.jpeg

Eloge, jag Ă€r 35 och pallar knappt en timma och dĂ„ jobbar jag dessutom som förskollĂ€rare 😂 (men visst skoj stĂ€lle för barnen)

Grejar lite med G-schock G-011D.

Lite pilligt att bokstavligen hĂ„lla klockan mellan knĂ€na och skruva lös Ă€ndlĂ€nkarna pĂ„ lĂ€nken😊

Bilagor

• IMG_20220722_194900.jpg
    IMG_20220722_194900.jpg
    185.6 KB · Visningar: 3
  • IMG_20220722_195126.jpg
    IMG_20220722_195126.jpg
    273.6 KB · Visningar: 3
  • IMG_20220722_195353.jpg
    IMG_20220722_195353.jpg
    205.7 KB · Visningar: 3
  • IMG_20220722_195442.jpg
    IMG_20220722_195442.jpg
    183.6 KB · Visningar: 3
Om det Àr en platta pÄ baksidan som sitter fast med fyra skruvar Àr det bara att öppna och titta.

PÄ vissa modeller sitter det en lös fjÀder som det gÀller att vara vaksam pÄ sÄ att den inte försvinner. IsÄfall blir klockan ljudlös...

Om det Àr screwback Àr det lite knepigare att fÄ loss baklocket.

Batteri kan vara lite pilligt att byta men enkelt om man har synen och tÄlamod...

Om klockan gÄr att fÄ tÀt beror vÀl mycket pÄ o-ringen. Dvs en rund packning precis innanför baklocket. Ibland har den vittrat sönder. Annars Àr det en bra idé att smörja in den med silikon.

Äldre klockor undviker jag att bada med. Vill man göra det fĂ„r man chansa eller trycktesta.

Vissa klockor krĂ€ver en sk AC-reset efter batteribyte. Även det en enkel manöver.
StĂ„r pĂ„ batteriet att man ska göra AC reset👍

Mest tur tror jag👍😅. Men tog det vĂ€ldigt lĂ„ngsamt. Funderar lite pĂ„ hur man pillar loss batteriet. Sitter liksom lite under metallsargen. VĂ„gar inte bryta. Borde finnas ett rĂ€tt sĂ€tt

Jag lÀste att ett intensivt intresse för nÄgot som man blir helt uppslukad av Àr ett vanligt symptom av asbergers. Kanske jag har en slÀng av det.
Jag tror det Àr som du sÀger att klockor gÄr att krÀnga mycket lÀttare Àn en del andra saker, som dÄ t ex. ficklampor, vilket nog Àr en Ànnu mindre nördhobby Àn klockor.
VĂ„gar du prova? :)

Satt nÄgon metallflik över som man behövde böja undan. KÀnns som om jag inte fÄr den att sitta bra igen sen. Men men, bara att försöka. Panasonic CR 1220 hette batteriet i alla fall.
Det Ă€r ett lĂ„s
 metallfliken ska man inte böja utan den gĂ„r ner pĂ„ sidan av batteriet och dĂ€r kan man peta med en nĂ„l eller tunn skruvmejsel . DĂ„ Ă„ker metallfliken upp och man kan ta ut batteriet.
sen stoppar man i ett nytt batteri och bara trycker metallfliken ovanpÄ batteriet sÄ lÄser den sig igen.

VĂ„gar du prova? :)

Provade. Men det Àr min kÀresta som Àr övertygad om att jag har det eftersom jag kan bli sÄ uppslukad i mina specialintressen att det övertar allt annat.
"-jaha, hÄller du pÄ med dina klockor igen? Skulle vi inte hitta pÄ nÄt kul?"
"-jo men det hĂ€r Ă€r ju kul Ă€lskling!". 😄
Vilket Àr helt sant. Men jag har inga problem med social kontakt, vilket Àr en typisk del av aspergers och autism.

Screenshot_20220722-211329_DuckDuckGo.jpg

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp