• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Blir för enformigt med bara Àpple.
BCACCF13-C039-45CC-9C62-93CB7B776C00.jpeg

MyskvĂ€ll med GOT S3/E10, en B&J, en Darth, en MM, en B&R och en King of G-Shock. Jag försöker förstĂ„ vad det Ă€r med G-Shock som tilltalar mig sĂ„ mycket. Ofta föredrar jag att bĂ€ra en Casio framför en ”riktig” klocka. Kanske mĂ„ste jag köpa en Rangeman för att förstĂ„?
1745D290-4FFA-4509-BCD7-3E31789D4087.jpeg

MyskvĂ€ll med GOT S3/E10, en B&J, en Darth, en MM, en B&R och en King of G-Shock. Jag försöker förstĂ„ vad det Ă€r med G-Shock som tilltalar mig sĂ„ mycket. Ofta föredrar jag att bĂ€ra en Casio framför en ”riktig” klocka. Kanske mĂ„ste jag köpa en Rangeman för att förstĂ„?
De börjar vÀxa pÄ mig ocksÄ! Har bestÀllt en King of G - Àr dock lite orolig för storleken.

Är det nĂ„gon som vet om armbandet pĂ„ GA1100 klockorna passar pĂ„ nĂ„gon annan G Shock modell? Alternativ om armbandet pĂ„ GW-9400 passar nĂ„n annan modell?

Eller helst av allt bandet frÄn en GW-4000 till nÄgon annan modell! :)

Senast Àndrad:
Du tycks ju redan ha förstÄtt :)

Jag tror det Àr att man inspireras till att göra mer Àventyrliga saker i allmÀnhet om man har en klocka som tÄl det och att det Àr nÄgot med den livsstilen som lockar!

Jag tror det Àr att man inspireras till att göra mer Àventyrliga saker i allmÀnhet om man har en klocka som tÄl det och att det Àr nÄgot med den livsstilen som lockar!
DÀr Àr jag helt enig! Fantastiskt skönt att inte behöva fundera pÄ repor osv, oavsett om det Àr deskdives eller dÀckbyte pÄ bilen :)

EDIT: Jag gör uppenbart inte sÀrskilt Àventyrliga saker.

Ofta föredrar jag att bĂ€ra en Casio framför en ”riktig” klocka. Kanske mĂ„ste jag köpa en Rangeman för att förstĂ„?

KÀnns som att du Àr förbi det största hindret i om du ser dem som riktiga klockor, vilket de Àr. Digitala ur Àr en stor del av historien och G-shock en revolutionerade del av armbandsur, inte minst för arbete och fritid :)

Fantastisk B&R dykare med!

Jupp, det har du rÀtt i! Jag Àr typen som föredrar en Defender framför en Porsche. NÀr andra tycker att Casioklockor och G-Shock Àr fula sÄ tycker jag att de Àr coola (förutom nÀstan alla metallvarianter av G-Shock och Àven Protrekserien). Men det finns tydliga undantag, jag fick t ex testa en GPW-2000 Gravitymaster pÄ en passaround och det var tamigfan den sÀmsta klocka jag testat. Den hade mÄnga funktioner som var fina pÄ pappret men helt omöjliga att anvÀnda. En riktig besvikelse! Med det sagt mÄste funktionerna pÄ klockan vara klanderfria och Àven standalone. DÀrför undrar jag om jag t ex skulle gilla den nya Rangeman som behöver synka mot mobilen hela tiden för att ha full funktionalitet. För att knyta ihop sÀcken, en G-Shock finns dÀr tillgÀnglig i alla situationer utan att man Àr rÀdd att den ska ta skada. DÀrför gillar jag mina G-Shocks! Skönt att jag fick lösa upp den gordiska knuten ikvÀll!!!

KÀnns som att du Àr förbi det största hindret i om du ser dem som riktiga klockor, vilket de Àr. Digitala ur Àr en stor del av historien och G-shock en revolutionerade del av armbandsur, inte minst för arbete och fritid :)

Fantastisk B&R dykare med!
Tack!
DÀr har du helt rÀtt! G-Shocks utgör en stor del i horologihistorien, vare sig man vill eller ej. Det gÄr inte att fnysa Ät. It is known!

Som andra redan nÀmnt, lockar G-shocken kanske fram Àventyrslustan inom en. Och kanske pojken inom en?
I mitt fall Àr det nog det sistnÀmnda. Jag Àr inte Àventyrlig för fem öre, blev inte heller det efter att ha köpt nÄgra G-shocks.
Men pojkvaskern i mig vaknade till liv pÄ ett sÀtt som ingen annan klocka kunnat göra.

En annan intressant grej med G-Shocks Àr att de har fullstÀndigt sopat undan fötterna pÄ klockor som innan den digitala eran konstruerades för riktiga expeditioner. Ta t ex Rolex Explorer som var tÀnkt till polarexpedition och Explorer II som skulle anvÀndas under lÄnga speleologiexpeditioner. Nu kan man istÀllet köpa en Rangeman för 2849kr och handleden Àr kittad för all slags expedition pÄ jordskorpan och under vatten vid behov. Det enda omrÄden som fortfarande inte har erövrats av G-Shock (mÄnga G-Shocks Àr godkÀnda av NASA) Àr mÀttad dykning och spacewalks :) Gotta love G-Shock!

Som andra redan nÀmnt, lockar G-shocken kanske fram Àventyrslustan inom en. Och kanske pojken inom en?
I mitt fall Àr det nog det sistnÀmnda. Jag Àr inte Àventyrlig för fem öre, blev inte heller det efter att ha köpt nÄgra G-shocks.
Men pojkvaskern i mig vaknade till liv pÄ ett sÀtt som ingen annan klocka kunnat göra.
Javisst. Men det Àr nÄgot med att vÄga erkÀnna detta för sig sjÀlv som hÄller tillbaka för mÄnga inbitna klocknördar. De flesta som lÀser denna trÄden har dock kapitulerat, svalt stoltheten och tagit klivet över pÄ andra sidan.

Javisst. Men det Àr nÄgot med att vÄga erkÀnna detta för sig sjÀlv som hÄller tillbaka för mÄnga inbitna klocknördar. De flesta som lÀser denna trÄden har dock kapitulerat, svalt stoltheten och tagit klivet över pÄ andra sidan.
AlltsÄ begreppet "toolwatch" fick ju en helt annan innebörd nÀr jag fick hem min första G-Shock!
IgÄr hade jag min Panerai som snygg, högblank & jÀkligt repkÀnslig. Det gjorde mig mest nervös att rÄka repa eller slÄ i den nÄgonstans, men sÄ imorse sÄ Äkte Mudmastern pÄ igen och allt kÀndes bra.

Jag Àr garanterat en av de som kapitulerat och insett att G-Shocks Àr min kopp av te, Àven om jag sÄklart fortfarande tycker att stÄldykare fortfarande Àr ohyggligt fina och bör anvÀndas vid speciella tillfÀllen.

Tillbaka
Topp