Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.
Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!
/Hook & Leben
Jo, fast hur tĂ€nker man? Siktar man pĂ„ personer som dĂ„ i teorin skulle köpa en 4k-klocka för ett rĂ€tt kort perspektiv? Man skulle ju kunna fĂ„ en vanlig square att hĂ„lla lĂ€ngre dĂ„ eftersom den typ aldrig gĂ„r ur produktionâŠ7 Ă„r för high-end segmentet Ă€r inte bra alls. Beror nog ocksĂ„ rĂ€tt hĂ„rt pĂ„ vilken del det handlar om. Inre eller yttre osv.
Jag skulle precis lÀgga in bild pÄ den ocksÄ. Cool backlightLite besviken att de inte slÀppte en 6/6-variant..
G-Shock U.S. releases DW5600US23-7 4th of July model with American flag design - G-Central G-Shock Fan Site
As we all wait patiently for the Remaster Black series to be released in the United States, Casio America has surprised us with the release of thewww.g-central.com
Fin den dÀr! Hur upplever du att coatingen hÄller? Ser ut som om den fÄtt lite hÀrlig patina?Sprang ett varv pÄ alpaca-banan som Àr alldeles i krokarna, 10,6 km men över 600 höjdmeter. MÀrks att man inte trÀnat sÄ mycket som vanligt, det var lite jobbigt....
HÀr kommer en bild för att hÄlla topic
VĂ€xelkurs 1kr = 0,8 âŹ, det vore nĂ„t!Dagens tips frĂ„n Kultan.. nĂ€, priset var inte sĂ„ lĂ„gt i varukorgen
G-shock har ju traditionellt sett varit billiga och enkla i sitt utförande och titansquares, MR-G (i dess nuvarande form) osv. Ă€r ett relativt nytt fenomen som Casio kanske inte riktigt vet hur de ska förhĂ„lla sig till. Antalet sĂ„lda klockor Ă€r nog vĂ€ldigt litet i sammanhanget och jag antar att de har en viss lagerhĂ„llning pĂ„ delar men det Ă€r samtidigt svĂ„rt att gĂ„ ut och garantera tillgĂ„ng pĂ„ delar i 30-40 Ă„r och det tror jag inte ens att âriktigaâ lyxmĂ€rken gör Ă€ven om de sĂ€kert har möjlighet att ordna fram reservdelar.Jo, fast hur tĂ€nker man? Siktar man pĂ„ personer som dĂ„ i teorin skulle köpa en 4k-klocka för ett rĂ€tt kort perspektiv? Man skulle ju kunna fĂ„ en vanlig square att hĂ„lla lĂ€ngre dĂ„ eftersom den typ aldrig gĂ„r ur produktionâŠ
Det Ă€r generellt svĂ„rt att fĂ„ tag i delar till Ă€ldre G-Shock om den inte Ă€r frĂ„n nĂ„gon av de standard series som 5600, 6900 etc. Det Ă€r rĂ€tt omöjligt att hitta en ny lĂ€nk till Ă€ldre MRG. Ta MRG-7600 tex som Ă€r ca 10 Ă„r gammal, försök hitta en ny lĂ€nk till den.G-shock har ju traditionellt sett varit billiga och enkla i sitt utförande och titansquares, MR-G (i dess nuvarande form) osv. Ă€r ett relativt nytt fenomen som Casio kanske inte riktigt vet hur de ska förhĂ„lla sig till. Antalet sĂ„lda klockor Ă€r nog vĂ€ldigt litet i sammanhanget och jag antar att de har en viss lagerhĂ„llning pĂ„ delar men det Ă€r samtidigt svĂ„rt att gĂ„ ut och garantera tillgĂ„ng pĂ„ delar i 30-40 Ă„r och det tror jag inte ens att âriktigaâ lyxmĂ€rken gör Ă€ven om de sĂ€kert har möjlighet att ordna fram reservdelar.
I fallet med G-shock handlar det frÀmst om yttre delar och kosmetiska tillbehör snarare Àn vitala inre delar och med tanke pÄ mÄnga japanska varumÀrkens instÀllning till customer satisfaction (i synnerhet i premiumsegmentet) sÄ borde det inte vara nÄgra större svÄrigheter att tillverka pÄ nytt om nÄgon nu mot förmodan t.ex. behöver en ny lÀnk till sin MR-G om 20 Är och lagret har sinat.
Precis, och det Àr ju det som Àr mÀrkligt. För mig Àr det mÀrkligt att inte kunna laga en klocka i 40K-klassen om lÄset till lÀnken lÀgger av om 10 Är.Det Àr generellt svÄrt att fÄ tag i delar till Àldre G-Shock om den inte Àr frÄn nÄgon av de standard series som 5600, 6900 etc. Det Àr rÀtt omöjligt att hitta en ny lÀnk till Àldre MRG. Ta MRG-7600 tex som Àr ca 10 Är gammal, försök hitta en ny lÀnk till den.
Det Àr generellt svÄrt att fÄ tag i delar till Àldre G-Shock om den inte Àr frÄn nÄgon av de standard series som 5600, 6900 etc. Det Àr rÀtt omöjligt att hitta en ny lÀnk till Àldre MRG. Ta MRG-7600 tex som Àr ca 10 Är gammal, försök hitta en ny lÀnk till den.
Det blir lite Àpplen och pÀron att jÀmföra en billig resinmodell med t.ex. G1000HG som listar typ 70k. En mer rÀttvis jÀmförelse vore tillgÄngen pÄ reservdelar till brödrosten man köpte pÄ Netonnet för nio Är sedan för 899kr.Precis, och det Àr ju det som Àr mÀrkligt. För mig Àr det mÀrkligt att inte kunna laga en klocka i 40K-klassen om lÄset till lÀnken lÀgger av om 10 Är.
Har vi enats om en ny skrattemoji i trÄden?Dagens tips. Grisen i sÀcken
Det gÄr alltid att laga, frÄgan Àr om det Àr med originaldelar. Det Àr ju inte sÄ att geometrierna i lÄset inte gÄr att Äterskapa eller plocka frÄn annat. LÀnkarna @L&W pratade om var lÀtta att hitta pÄ eBay, men DYRA. Har Àven personligen lagt mycket tid pÄ att hitta bezel till en DW-6630B-9, trodde det var omöjligt, men skam den som ger sig. Hittade tvÄ st hos ÄterförsÀljare i USA, fÄr dock leva med mörkgrÄ text istÀllet för svart.Precis, och det Àr ju det som Àr mÀrkligt. För mig Àr det mÀrkligt att inte kunna laga en klocka i 40K-klassen om lÄset till lÀnken lÀgger av om 10 Är.
Mitt exempel var en 10 Är gammal MRG. SÄ jmförelsen var inte helt off. Hoppas sÄ klart du har rÀtt. Men svaret frÄn generalagenten kÀnns inte sÄ tryggt.Det blir lite Àpplen och pÀron att jÀmföra en billig resinmodell med t.ex. G1000HG som listar typ 70k. En mer rÀttvis jÀmförelse vore tillgÄngen pÄ reservdelar till brödrosten man köpte pÄ Netonnet för nio Är sedan för 899kr.
MR-G har funnits ett tag men inte alls i nÀrheten av samma nivÄ som idag. Ingen av oss kan ju veta sÀkert men jag har otroligt svÄrt att tÀnka mig att Casio skulle avfÀrda kunder om 5-7 Är med hÀnvisning till att reservdelar saknas nÀr vi pratar klockor i premiumsegmentet. Bara för att delarna inte finns att köpa pÄ öppna marknaden innebÀr inte heller att de inte finns och det Àr möjligt att det t.ex. gÄr att fÄ tag i ny lÀnk till ovanstÄende MR-G om man kontaktar Casio i Japan.
I takt med att priserna ökar sÄ ökar naturligtvis Àven förvÀntningar och krav frÄn kunderna och att inte erbjuda service mer Àn ett par Är framöver vore ekonomiskt sjÀlvmord. Seikos Astronserie kÀnns ganska jÀmförbar och jag skulle tro att tillgÄngen pÄ reservdelar och tankarna kring lagerhÄllning av delar Àr rÀtt likvÀrdig mellan varumÀrkena.
Mitt exempel var en 10 Är gammal MRG. SÄ jmförelsen var inte helt off. Hoppas sÄ klart du har rÀtt. Men svaret frÄn generalagenten kÀnns inte sÄ tryggt.
Menar dock hela lÀnken och inte bitar.
MÄnga bitar smÄMenar dock hela lÀnken och inte bitar.
Det var nog bara en generalisering, jag tror inte att det finns nÄgot varumÀrke som garanterar reservdelar ur ett lÀngre perspektiv Àven om det sÀkert gÄr att lösa och hör man av sig till Rolex, Omega m.fl. fÄr man troligtvis ett likvÀrdigt svar. Man kan ju alltid höra av sig till Casio och frÄga kring den aktuella lÀnken t.ex. sÄ fÄr man ett svar svar pÄ vitt.Mitt exempel var en 10 Är gammal MRG. SÄ jmförelsen var inte helt off. Hoppas sÄ klart du har rÀtt. Men svaret frÄn generalagenten kÀnns inte sÄ tryggt.