• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Hoppas alla har en fin helg!

Jag undrar nÄgon har erfarenhet av denna sÀljare pÄ tradera. Verkar vara baserad i Kina

IMG_1486.jpeg

Vanlig insexnyckel funkar bra.
1000022901.jpg
1000022902.jpg
Men jag har varenda gÄng jag mekat med GWG fÄtt smÄ, smÄ mÀrken i kanten av insexorna. Bra passning och jag Àr ingen klÄpare. Lyckas ni verkligen fÄ skruvarna loss helt utan mÀrken? Det Àr som om mitt bits Àr en aning koniskt. Förvisso frÄn Biltema, kanske Àr det som Àr problemet.

Men jag har varenda gÄng jag mekat med GWG fÄtt smÄ, smÄ mÀrken i kanten av insexorna. Bra passning och jag Àr ingen klÄpare. Lyckas ni verkligen fÄ skruvarna loss helt utan mÀrken? Det Àr som om mitt bits Àr en aning koniskt. Förvisso frÄn Biltema, kanske Àr det som Àr problemet.
Som ny helt utan mĂ€rke. 🙂

Köp riktiga verktyg typ den jag lĂ€nkade tidigare sĂ„ slipper du bekymmer, livet Ă€r för kort för att slĂ„ss med dĂ„liga verktyg 🙂

Jag har pÄ sin höjd bytt strap pÄ nÄn G, aldrig skruvat med nÄn klocka öht.
Enda orsaken Àr att jag inte har rÀtt verktyg. Har flera projekt som jag skulle vilja ge mig pÄ, bÄde med Gs och andra klockor i samlingen.

Är det dĂ€r mejselsetet som lĂ€nkades bra pang för pengarna? Kanske kan passa pĂ„ att stĂ€lla samma frĂ„ga ang boettöppnare ocksĂ„ (vill byta modul i en screwback t.ex.).

Och olja/oljor? (Skulle vilja testa det hÀr med en Solar Seiko jag har)

Sorry at det blev lite Seikopostning, vi kör en arkivbild för att kompensera.:)
G9000R_MIRO_06.jpg

Jag har pÄ sin höjd bytt strap pÄ nÄn G, aldrig skruvat med nÄn klocka öht.
Enda orsaken Àr att jag inte har rÀtt verktyg. Har flera projekt som jag skulle vilja ge mig pÄ, bÄde med Gs och andra klockor i samlingen.

Är det dĂ€r mejselsetet som lĂ€nkades bra pang för pengarna? Kanske kan passa pĂ„ att stĂ€lla samma frĂ„ga ang boettöppnare ocksĂ„ (vill byta modul i en screwback t.ex.).

Och olja/oljor? (Skulle vilja testa det hÀr med en Solar Seiko jag har)

Sorry at det blev lite Seikopostning, vi kör en arkivbild för att kompensera.:)
G9000R_MIRO_06.jpg
Verktyg som ger bra pang för pengarna Àr lite motsÀgelsefullt skulle jag sÀga. Bra verktyg Àr inte billiga, generellt sett. Men Wera hÄller industrikvalitet, och de dÀr mejslarna kostar 55 kr stycket pÄ Bauhaus, sÄ dÄ blir det nÀstan 1500 kr. DÄ blir det vÀl prisvÀrt ÀndÄ för hela kittet.

Ska du öppna boetter som sitter hÄrt och ÀndÄ inte riskera att slinta skulle jag satsa pÄ en sÄn hÀr.
Snordyr, men jag köpte min beggad för rimliga pengar.
Screenshot_20250208_211216_Samsung Internet.jpg

Verktyg som ger bra pang för pengarna Àr lite motsÀgelsefullt skulle jag sÀga. Bra verktyg Àr inte billiga, generellt sett. Men Wera hÄller industrikvalitet, och de dÀr mejslarna kostar 55 kr stycket pÄ Bauhaus, sÄ dÄ blir det nÀstan 1500 kr. DÄ blir det vÀl prisvÀrt ÀndÄ för hela kittet.

Ska du öppna boetter som sitter hÄrt och ÀndÄ inte riskera att slinta skulle jag satsa pÄ en sÄn hÀr.
Snordyr, men jag köpte min beggad för rimliga pengar.
Screenshot_20250208_211216_Samsung Internet.jpg

Tack för svar. :)
Jag har inte koll pÄ DIY-delen av den hÀr hobbyn, men erfarenheter frÄn andra hobbies sÀger att man IMO ofta kan dela upp utrustning i tre kategorier:

1 - Skryt/status/mÀrkesprylar (som egentligen kostar för mycket mtp vad det Àr).

2 - Bra bruksgrejer som ligger nÀra kategori 1 i kvalitet, men kanske inte flashigt mÀrke/tillverkningsland etc. (Det Àr vÀl hÀr man brukar kunna hitta det jag menar med "pang för pengarna".)

3 - Billigt skrÀp. "Buy cheap, buy twice" typ.

I mitt fall sÄ Àr jag vÀl ute efter (helst) ett vettigt prissatt, bra "start"kit i kategori 2 dÀr man fÄr det mesta man behöver av tillrÀckligt god kvalitet.
Man varken slÀnger pengar i sjön eller riskerar misslyckas/ge upp pga att man köpt skrÀp som snudd pÄ gör mer skada Àn nytta.
(Har sett (skrÀck)exempel pÄ bÄda inom andra hobbies.)

Grattis till fyndet pÄ boettöppnaren. Ser ut att vara stabila grejer.

Senast Àndrad:
Tack för svar. :)
Jag har inte koll pÄ DIY-delen av den hÀr hobbyn, men erfarenheter frÄn andra hobbies sÀger att man IMO ofta kan dela upp utrustning i tre kategorier:

1 - Skryt/status/mÀrkesprylar (som egentligen kostar för mycket mtp vad det Àr).

2 - Bra bruksgrejer som ligger nÀra kategori 1 i kvalitet, men kanske inte flashigt mÀrke/tillverkningsland etc. (Det Àr vÀl hÀr man brukar kunna hitta det jag menar med "pang för pengarna".)

3 - Billigt skrÀp. "Buy cheap, buy twice" typ.

I mitt fall sÄ Àr jag vÀl ute efter (helst) ett vettigt prissatt, bra "start"kit i kategori 2 dÀr man fÄr det mesta man behöver av tillrÀckligt god kvalitet.
Man varken slÀnger pengar i sjön eller riskerar misslyckas/ge upp pga att man köpt skrÀp som snudd pÄ gör mer skada Àn nytta.
(Har sett (skrÀck)exempel pÄ bÄda inom andra hobbies.)

Grattis till fyndet pÄ boettöppnaren. Ser ut att vara stabila grejer.
InstÀmmer.
Min erfarenhet av verktyg Àr faktiskt att Biltemas handverktyg, om man vÀljer deras dyrare serier, Àr typ av kategori 2. Bra kvalitet till bra pris. De verktyg jag köpte som jag anvÀnt till G-shock klockorna Àr inte av deras finare serie utan mer av multi-bits, kÀnns helt okej, men det finns uppenbarligen bÀttre grejer.

Jag skulle nog sÀga att Wera Àr i kategori 2, men nosar pÄ 1.

Bergeonmejslar dÀremot, det skulle jag sÀtta i kategori 1. Det finns andra som Àr bÀttre och billigare. Toppen pÄ Bergeonmejslarna Àr bara glidlagrad. Horotec har kullager och Àr inte lika dyra.

Boettöppnaren Àr riktigt bra. Det enda som Àr dumt med den Àr att den Àr gjord för ett diametralt grepp. D v s det mÄste (bör) vara ett jÀmnt antal urgröpningar pÄ bakboetten. Det Àr vÀl det vanligaste, men ingen regel.

Tillbaka
Topp