• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Drog ner en app som heter JJYEmulator som ska emulera radiovÄgorna .. NÀr jag provar manuell synk mot appen fÄr jag iaf upp L1/L2/L3 och den hÄller pÄ o vÀxlar mellan dessa i typ 10 minuter... Sen fÄr jag till slut ERR ÀndÄ :D
DÄ vet du att det funkar iaf. Du fÄr vÀl inte in bra mottagning bara.

ok, jag var tvungen att kolla hur dom tÀnkt att det skulle fungera. man ska alltsÄ anvÀnda hörlurarna som ljudkÀlla. mÄste erkÀnna att jag i min vildaste fantasi inte kunde tro att dom kan klara 60kHz ?!?!?!??!?! mÄste vara fÄ lurar som klarar det? jag vet ingen.
Folk verkar köra med BT högtalare. GÄr sÀkert med telefonhögtalaren ocksÄ sÄ lÀnge inte ljudet blir distat. @S.L vad anvÀnder du?

ja alltsÄ, uppenbarligen funkar det för vissa. jag Àr bara helt blown-away över att högtalaren klarar av dessa höga frekvenser.
Jag hÄller med, det Àr hÀxkonst som faktiskt fungerar. I mina öron klickar det bara i högtalarna frÄn telefonen men övriga i familjen med bÀttre hörsel hatar det högfrekventa ljudet som appen frammanar.

Ute och paddlar nÄgra dagar i Gryts och Sankt Annas skÀrgÄrd, vilket givetvis krÀver en G-Shock pÄ armen ;)
B7997F18-7C87-479B-9204-F2DCD00BABBA.jpeg

aha, dom anvÀnder sig av tredje övertonen. inte konstigt att jag inte fick till det. dÄ förstÄr jag Àven varför vissa hör detta eftersom grundtonen dÄ borde vara runt 14kHz, d.v.s. klart inom det hörbara spektrumet och som dom flesta högtalare/hörlurar klarara av. det visar sig dock att det mÄste till lite distorsion i signalen för att det ska fungera. den ska man tydligen kunna Àndra i appen (eller om det endast var via websidan) för att fÄ det att synka om det inte fungerar bra.
tack igen för lÀnken. mysteriet löst! :happyhappy::happyhappy::happyhappy:
DÄ har jag tappat det frekvensomfÄnget pÄ 14kHz. Jag kan skruva upp volymen till max, hÄlla högtalaren intill örat och svagt förnimma ett surr mellan knÀppen :rolleyes: Familjen fÄr halvpanik.

haha roligt, men det stÀmmer sÀkert. du ligger nog precis i grÀnsfallet att höra.

"The range of hearing for a healthy young person is 20 to 20,000 hertz. The hearing range of humans gets worse with age. People lose the ability to hear sounds of high frequency as they get older. The highest frequency that a normal middle-aged adult can hear is only 12-14 kilohertz. Also, the hearing range for men worsens more quickly than the hearing range for women. This means that women will have the ability to hear notes of higher pitch than men of the same age do."
StÀmmer pÄ alla punkter :happyhappy:

• Like
Reactions: :-)
Folk verkar köra med BT högtalare. GÄr sÀkert med telefonhögtalaren ocksÄ sÄ lÀnge inte ljudet blir distat. @S.L vad anvÀnder du?
Kör rakt ut mha telefonens/paddans högtalare (Clockwave/ios).
Jag hör bara knÀppande ljud men dottern (4 Är) verkar höra mer, hon stör sig iaf mer pÄ att jag gör det.

aha, dom anvÀnder sig av tredje övertonen. inte konstigt att jag inte fick till det. dÄ förstÄr jag Àven varför vissa hör detta eftersom grundtonen dÄ borde vara runt 14kHz, d.v.s. klart inom det hörbara spektrumet och som dom flesta högtalare/hörlurar klarara av. det visar sig dock att det mÄste till lite distorsion i signalen för att det ska fungera. den ska man tydligen kunna Àndra i appen (eller om det endast var via websidan) för att fÄ det att synka om det inte fungerar bra.
tack igen för lÀnken. mysteriet löst! :happyhappy::happyhappy::happyhappy:
Vad innebÀr tredje övertonen? Finns det möjligen nÄgon kort lekmannaförklaring för en som endast har ett svagt minne om vÄglÀran frÄn gymnasiet?

Vad innebÀr tredje övertonen? Finns det möjligen nÄgon kort lekmannaförklaring för en som endast har ett svagt minne om vÄglÀran frÄn gymnasiet?
250px-Harmonic_partials_on_strings.svg.png

Första bilden i wikipedias artikel illustrerar övertoner pÄ ett bra sÀtt. Om nÄgot vibrerar med en viss frekvens sÄ uppstÄr ofta ocksÄ vibrationer med frekvenser som Àr tvÄ, tre, fyra osv. gÄnger högre Àn "grundfrekvensen". Enkelt uttryckt kan man sÀga att det beror pÄ att grundfrekvensen och frekvenser som Àr heltalsmultiplar av den "passar ihop" pÄ sÄ sÀtt att de inte motverkar varandra. I bilden ovan ser man att vÄgorna "passar ihop" eftersom minimum hos grundvÄgen sammanfaller med ett minimum hos varje överton.

Tillbaka
Topp