• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

Tredje i samlingen
DW-5600EG-9V
IMG_20170523_080654.jpg
Var det jag som inspirerade? :)

BB85FCD6-AFD5-46E0-A267-416A4A8F280B.JPG

Till er med "multi band 6"-funktionen pÄ er G-shocks:
Hur bra fungerar synkroniseringen av tid för er? Jag har endast lyckats en gĂ„ng och detta var en solig dag utomhus i Lund med en manuell sökning. Sedan har den varken lyckats manuellt eller automatiskt. Är det helt enkelt sĂ„ att Stockholm ligger för lĂ„ngt ifrĂ„n radiomasterna?

Hur bra fungerar synkroniseringen av tid för er? Jag har endast lyckats en gĂ„ng och detta var en solig dag utomhus i Lund med en manuell sökning. Sedan har den varken lyckats manuellt eller automatiskt. Är det helt enkelt sĂ„ att Stockholm ligger för lĂ„ngt ifrĂ„n radiomasterna?
Mina synkar varje natt i Göteborg.

Min GW-5000 synkar perfekt varje natt pĂ„ Öland. Hus byggda i betong eller ett berg i nĂ€rheten av din bostad kan dĂ€mpa signalen sĂ„ att klockan inte kan synka.

Jag bor i den fantastiska staden Lund!
Har tvĂ„ stycken som synkar 7-8 gĂ„nger av 10, har dock hittat vilka rum det fungerar bĂ€st i hemma. Även utomhus om jag försöker manuellt under "öppen himmel" kan det misslyckas. Det Ă€r alltsĂ„ aldrig 100%-igt utan beror nog pĂ„ mĂ„nga faktorer, bl.a. nĂ€rliggande objekt och typ av byggnad du befinner dig i som nĂ„gon i föregĂ„ende svar har varit inne pĂ„.
Men ska Àven tÀnka pÄ att vÀdret faktiskt kan pÄverka signalen. Om jag inte minns fel ligger Stockholm inom radien för att klara av att synka bra Àven om Lund borde ha en bÀttre hitrate.
Dock lÄter det som extremt dÄlig hitrate i ditt fall om du inte lyckats synka utanför Lund...

Har tvĂ„ stycken som synkar 7-8 gĂ„nger av 10, har dock hittat vilka rum det fungerar bĂ€st i hemma. Även utomhus om jag försöker manuellt under "öppen himmel" kan det misslyckas. Det Ă€r alltsĂ„ aldrig 100%-igt utan beror nog pĂ„ mĂ„nga faktorer, bl.a. nĂ€rliggande objekt och typ av byggnad du befinner dig i som nĂ„gon i föregĂ„ende svar har varit inne pĂ„.
Men ska Àven tÀnka pÄ att vÀdret faktiskt kan pÄverka signalen. Om jag inte minns fel ligger Stockholm inom radien för att klara av att synka bra Àven om Lund borde ha en bÀttre hitrate.
Dock lÄter det som extremt dÄlig hitrate i ditt fall om du inte lyckats synka utanför Lund...
Och av nÄgon anledning tycks ju nattetid fungera bÀttre. MÄnga sÀger Àven att den synkar bÀttre pÄ armen varför det nu Àr sÄ.

Ja dÄ lÄter det ju som att jag borde lyckats nÄgon mer gÄng i alla fall. Blir till att ta ut den idag och experimentera lite. Kan förövrigt tillÀgga att signalstyrkan brukar vara pÄ L1 (ibland t.o.m. L2) vilket inte Àr perfekt men kÀnns som att det borde vara dugligt.

Ja dÄ lÄter det ju som att jag borde lyckats nÄgon mer gÄng i alla fall. Blir till att ta ut den idag och experimentera lite. Kan förövrigt tillÀgga att signalstyrkan brukar vara pÄ L1 (ibland t.o.m. L2) vilket inte Àr perfekt men kÀnns som att det borde vara dugligt.
Jag har mÀrkt att det Àr L2 eller L3 som krÀvs för att det ska gÄ bra.

Synkar fint om raringarna fÄr ligga i fönstret i GÀvle.

G-shock i stÄl verkar vÀldigt trevlig! Plockar man upp en sÄn hos sin lokala AD eller finns bÀttre alternativ?

Min synkar varje natt nÀr jag har den pÄ armen. Ligger den pÄ nattduksbordet synkar den aldrig. Bor i Linköping.

@ghed Min M5610 synkade inte i natt. Provade manuellt nÀr jag var utomhus i eftermiddags utan nÄgon framgÄng. MisstÀnker att det Àr större chans att det fungerar pÄ natten.

@ghed Min M5610 synkade inte i natt. Provade manuellt nÀr jag var utomhus i eftermiddags utan nÄgon framgÄng. MisstÀnker att det Àr större chans att det fungerar pÄ natten.
Ja, drog fram manualen och dÀr stod det faktiskt att det fungerar bÀttre pÄ natten. Problemet Àr ju att det Àr nattetid man befinner sig i sin betonglÀgga.

Har t.o.m. kört den pÄ balkongen utan framgÄng. Börjar oroa mig för att jag har snubblat över ett mÄndagsexemplar...
Det fÄr vi verkligen inte hoppas. Antar att du definierat vilken tidszon du Àr i i klockan?
Har du testat balkongen över natten?
Ett annat bra test skulle vara om du testade tvÄ Multi Band 6-klockor bredvid varandra.
(Min lyckades synka i natt efter 2 misslyckade dagar, inomhus och en bit ifrÄn fönster.

Är det nĂ„gon skillnad pĂ„ följande ref, eller Ă€r det bara olika ref för samma klocka beroende pĂ„ var den sĂ€ljs (eller dyl)?
GST-W100G-1BER och GSTS100G-1B

Det fÄr vi verkligen inte hoppas. Antar att du definierat vilken tidszon du Àr i i klockan?
Har du testat balkongen över natten?
Ett annat bra test skulle vara om du testade tvÄ Multi Band 6-klockor bredvid varandra.
(Min lyckades synka i natt efter 2 misslyckade dagar, inomhus och en bit ifrÄn fönster.
Ja det har jag. Nej har aldrig lÀmnat den ute över natten. FÄr bli till att testa inatt!

Tog för första gÄngen med mig min m5610 pÄ en löprunda idag. Vilken befrielse att kunna lÀmna mobilen hemma! MÀrktes inte ens pÄ handleden med sin nÀtta vikt. Med tidtagaruret och strÀckmÀtning pÄ google maps klarar man sig utmÀrkt utan valfri löparapp i telefonen :D

Jag bor i Stockholm, i Nacka, ett omrÄde med dÄlig tÀckning... Min GW5610 synkar vid 3:03 pÄ natten, liggandes pÄ fönsterbrÀdan. Jag har provat att synka manuellt morgon, middag, kvÀll, utan framgÄng. Det har varit pendlande mellan L1, L2 och L3. Det verkar som att det Àr nattetid som gÀller. I övrigt kan jag sÀga att quartzverket hÄller sig riktigt bra med en manuell instÀllning av tiden mot min Seiko Astron GPS. NÀr den synkar över natten ligger den liiite efter Astron, som jag hÄller för betydligt bÀttre. Radiokontroll pÄ dessa breddgrader Àr inte helt 100, GPS Àr betydligt sÀkrare. Men som sagt, Casion hÄller tiden bra i minst en vecka utan synkning. Men jag vill inte stÀlla en G-Shock för 1,5K mot en Astron för 20K. Men visst Àr det irriterande att radiosynk Àr sÄ opÄlitligt i Stockholm

Har t.o.m. kört den pÄ balkongen utan framgÄng. Börjar oroa mig för att jag har snubblat över ett mÄndagsexemplar...
Det tror jag inte, jag har ett par Citizen med radiosynk och dom Àr lika opÄlitliga dom. NÀr jag Àr i Spanien synkar dom varje natt, och Àven dagtid vid manuell synkning. Det Àr nog snarare Sverige/Stockholm...

Tillbaka
Topp