• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

🧾 Officiella G-ShocktrĂ„den

C2A59C3A-4EDA-483C-B6E0-6FA9CC176EBA.jpeg

De gör sÀkert sÄ gott de kan i coronatider sÄ det Àr egentligen inga problem för min del Àven om det sÄ klart Àr trÄkigt att vÀnta. VÀrre Àr det med sÀljaren som insisterade pÄ att anvÀnda RM trots att man möts av stor, röd text pÄ hemsidan om att de Àr överbelastade med kraftiga förseningar till följd och att jag upprepade gÄnger bad om DHL Express. Till rÄga pÄ allt sÄ ville RM ha tusen spÀnn (!) för detta, och paketet har inte ens lÀmnat landet en vecka senare. Inga problem om man betalar nÄgon hundring eller tvÄ i frakt, dÄ fÄr man rÀkna med att det tar tid men nÀr man har betalat £90 sÄ kÀnner man sig ju nÀstan lite blÄst... :bored:

NÄja, det Àr inte meningen att förpesta trÄden med en massa gnÀll sÄ hÀr kommer en bild istÀllet. :)

20200721_085159.jpg

1000 spÀnn för vanlig internationell postgÄng? Sjuka priser. DHL mÄste ju vara billigare ÀndÄ.

Budade hem en G-shock frÄn Japan den 3e Maj och har vÀntat pÄ att den ska komma. Tappade hoppet nÀstan och trodde att den mÄste ha kommit bort.
Men den kom fram för nÄgon dag sedan och idag hÀmtade jag ut den.

Historien till denna köp.
PÄ auktionsbeskrivningen sÄldes klockan som skrÀp, klockan var utan fungerande batteri, utan bezel och sÀljaren garanterade inte att den skulle fungera.
Dessutom var den enda bilden pÄ klockan lite suddig, man ser en smutsig klocka, men glaset verka vara utan repor.
Det som jag fastnade för var den vita texten dÀr det stÄr FOX FIRE, dem guldfÀrgade knapparna, spÀnnet och den lÀtt gula displayen (Om jag fick vÀlja skulle jag vilja ha den Ànnu gulare).

Auktionsbilden:
Foxfire.jpg

Öppnade upp paketet och klockan var mycket smutsigare i verkligheten Ă€n pĂ„ fotot.
PÄ bakboetten förutom det vanliga stÄr det, DW-5600E, 1545, Made in Korea C.
Man kunde knappt trycka pÄ knapparna, dem var jÀttetröga pga all smuts.
Tog fram en tandborste med hjÀlp av lite tvÄl och vatten tog jag bort all smuts.
Mycket riktigt sÄ var glaset i mycket bra skickt.
Det var lite rost pÄ insidan av bakboetten som jag tog bort med hjÀlp av Svinto.
Tog lite silikon och smörjde knapparna och o-ringen. Nu fungerar knapparna som dem ska.
Inuti ligger en 1545 modul, det som förvÄnade mig Àr att det ligger ingen lös fjÀder i (jag Àr fortfarande ny i denna G-shock hobby), istÀllet finns det 2 metalldelar som stod ut lite. Det Àr ju superbra att det Àr utan, Àr sÄ rÀdd att förlora den varje gÄng jag öppnar en G-shock klocka.
Efter rengöringen var det stora ögonblicket inne, fungera den med ett nytt batteri?
YES det gjorde den. Vilken glÀdje.
Ibland mÄste man ha lite tur, Tiktox hade ett sista paket med bÄde bezel och armband (DW-5600EG-9, svart med guld text och guldspÀnne). SÄ jag slog till direkt. Hoppas den kommer att passa.

Bild efter rengöring:
IMG_5097.JPG

Baksidan:
IMG_5098.JPG

LĂ€gger till en newbie frĂ„ga: Är den hĂ€r klockan lite "rare"? RĂ€knas den som vintage?
KÀnner pÄ mig att jag gjorde ett fynd hÀr.

Uppdatera med information som jag hittade om klockan:
Modellen heter DW-5600EG-9V Foxfire frÄn Är 1996.
Just EG modellen Àr inte sÄ ovanlig. Den fanns att köpa fram tills 2-3 Är sedan. Har sjÀlv haft den 2 omgÄngar. DÀremot foxfire Àr ju japans svar pÄ illuminator och den har bara funnits att köpa i Japan. RÀtt kul. Har sjÀlv haft en dw-5600 med foxfire men har just nu enbart en dw-6600 med foxfire pÄ.
DSC08053.jpg

Jag bestÀllde lite delar ifrÄn watchtech den 3/7 och fick efter pÄstötning en orderbekrÀftelse...
"Om berÀknad leveransdatum inte Àr angivet Àr det ca 2 veckor." Ska man stöta pÄ eller vad Àr erfarenheten ifrÄn watchtech?

1000 spÀnn för vanlig internationell postgÄng? Sjuka priser. DHL mÄste ju vara billigare ÀndÄ.
Ja, helt vansinnigt men jag hade inte riktigt tid att kolla upp alternativ och tÀnkte att avsÀndaren sÀkert hade koll dÄ det ÀndÄ Àr han som bor i UK Àven om jag tyckte att det lÀt dyrt. £49 för frakten och £38 för extra försÀkring som senare visade sig vara vÀrdelös dÄ klockor tydligen inte tÀcks. :facepalm:

Jag fattar verkligen inte hur det kan vara sÄ dyrt att skicka grejer frÄn England, £49 genom Royal Mail och typ £60 nÀr jag kikade pÄ DHL Express. Priserna borde rimligtvis vara lÀgre nÀr man har ~70 miljoner potentiella kunder? Postnord tar 265kr till England med 2-3 dagars leveranstid, DHL Express tar 299kr med leverans dagen efter.

Skitsamma, det var som sagt inte meningen att gnÀlla en massa i trÄden och sabba stÀmningen. Tur att @Remofflan Àr riddare i nöden och levererar en tröst-G under tiden. :happyhappy:

Jag bestÀllde lite delar ifrÄn watchtech den 3/7 och fick efter pÄstötning en orderbekrÀftelse...
"Om berÀknad leveransdatum inte Àr angivet Àr det ca 2 veckor." Ska man stöta pÄ eller vad Àr erfarenheten ifrÄn watchtech?
Ingen aning men jag antar att deras leveranstider ocksÄ Àr förlÀngda p.g.a. corona. Vad Àr det du har bestÀllt? :) Enligt hemsidan sÄ har man de flesta standarddelar i lager men att lite mer ovanliga delar kan ta 2-3 veckor att ta hem (jag gissar att denna text Àr pre-corona dessutom?).

Har CasiOakhetsen lagt sig förresten? Det finns bÄde gul och grön pÄ K&S om nÄgon Àr intresserad. :happyhappy:
https://klocksnack.se/threads/inox-g-shock-och-certina-ds2.135399/
https://klocksnack.se/threads/casio-g-shock-ga-2110su-3a.135437/
SÄ fort det finns tvÄ eller fler till salu av samma modell sÄ brukar efterfrÄgan automatiskt att minska. Tro mig, jag har bevakat K&S till och frÄn en lÀngre tid :banghead:

NÀr en modell saknas helt sÄ börjar det plötsligt dyka upp köpesannonser och sÄ Àr hypen igÄng - om Àn tillfÀlligt.

Har CasiOakhetsen lagt sig förresten? Det finns bÄde gul och grön pÄ K&S om nÄgon Àr intresserad. :happyhappy:
https://klocksnack.se/threads/inox-g-shock-och-certina-ds2.135399/
https://klocksnack.se/threads/casio-g-shock-ga-2110su-3a.135437/
Priserna Àr ju tokiga, de sÀljs för runt 800 beggade, över det brukar de ligga och skvalpa innan de sÀnks.
De Àr inte svÄra att fÄ tag pÄ lÀngre, inte ens de helsvarta.

Ja, kanske det. Jag sÄg ett inlÀgg om det i en Facebookgrupp dÀr nÄgon hade vÀntat sen i mars pÄ att den skulle komma in i lager igen. Alla gillar sÄ klart olika men jag tycker personligen att den gula och röda Àr betydligt roligare. :)

Jo, gissar pÄ, som andra skrivit, att det Àr just bristen pÄ den helsvarta som gör folk tokiga. Lite som Timex Q förra Äret, konstigt hur intresset svalnar sÄ fort som klockan Àr lÀtttillgÀnglig:p

Jo, gissar pÄ, som andra skrivit, att det Àr just bristen pÄ den helsvarta som gör folk tokiga. Lite som Timex Q förra Äret, konstigt hur intresset svalnar sÄ fort som klockan Àr lÀtttillgÀnglig:p
Det vore sÄ intressant att veta vad som hÀnde om Rolex lyckades att mÀtta marknaden. Förmodligen skulle samma sak uppstÄ dÀr.

Tillbaka
Topp