• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

10k-inläggs-tävling

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Såg att jag passerat sjuka 10 000 inlägg, och gör därför en donation på 10 öre/inlägg till BCF, som tack för trevligt forum med trevliga medlemmar. EDIT: Uppmanar självklart andra att göra detsamma, många bäckar små... https://klocksnack.se/threads/klocksnacks-10-per-klocka-insamling-barncancerfonden.3211/

Passade även på att posta om, och uppdatera en början till guide, gällande Aqualands här... https://klocksnack.se/threads/citizen-aqualand-olika-modeller-genom-åren.85620/

Tävlingen då?! Självklart blir det även en tävling :) Reglerna är enkla. Posta en bild på favoritklockan/favoritklockorna (som du äger eller skulle vilja äga), och motivera varför den/de är det, i denna tråd innan kl. 22.00 på Måndag 8/1. Priset är hemligt, men kommer innehålla en drös med klockrelaterade grejer. Bl.a. från Rolex, Chopard, Omega mm. Vinnaren kommer att utses av mig på måndag 8/1 efter kl. 22.00. Nu kör vi, och låt bästa kvinna/man vinna :)
 
Senast ändrad:

Rolfen

Rolex
Av alla klockor jag har ägt och äger så är denna synnerligen väl patinerade Seamaster min favorit. Trots utseendet är den nyligen servad så den är klockvärldens motsvarighet till en Rat Rod, risig utanpå och fräsch inuti. Älskar utseendet och det är en bra klocka för att hamna i diskussioner med andra klocktokar.
Seamasterisol.jpg
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Jag slänger faktiskt upp min senaste. Är relativt ny i klockträsket men har hunnit med ett hyfsat antal klockor och landade tillbaka där jag började med en Breitling. Tycker den är helt perfekt i storleken med sina 40mm och skiftar fantastiskt i den blåa tavlan. Gulddetaljerna lyfter klockan och passar till det mesta i garderoben. Men framför allt så blir jag väldigt, väldigt glad när jag tittar ned på handleden och ser den lilla blå titta fram!

Kul initiativ @theargonaut och tack för 10000 inlägg!

FCE7CD7F-0B9E-4913-ABCD-FD736E2CDA65.jpeg
 

Greven

Audemars
Respekt för dina 10k inlägg. Extra respekt för att de ofta innehåller bilder på intressanta och spännande klockor.

En hedersman är du också, det vet jag genom ett par affärer vi gjort med varandra.

Bra initiativ med en tävling. Jag har flera favoriter och det ändras från dag till dag, men en klar favorit är ändå min 16610 som mer eller mindre startade galenskapen och min medverkan på Klocksnack.

2A4B9495-AE1A-48ED-BD58-CC082126F0ED.jpeg
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jäklar, 10,000! Grattis (eller vad ska man säga? ;) )

Min favoritklocka än så länge, sedan galenskapet startade i Juli förra året måste vara min nyaste dinka, en SARB035.
Den måste vara en av de bästa klockorna för under 5000kr, helt klart. Den har en fantastisk polishing på sidorna, en väldigt enkel, simpel urtavla som man aldrig riktigt blir trött på, helt rätt storlek på 38mm och riktigt bra specifikationer för priset. Vissa kallar den för "the baby Grand Seiko"

Definitivt en keeper! (passade på o ta några snygga bilder på den)
P1080396.JPG
P1080398.JPG
P1080401.JPG
 

St Maxime

KS Explorers Club
Imponerande med 10.000 inlägg! Känns som jag är inne på KS ungefär lika många ggr per dygn, men därifrån är det ju onekligen en bit till 10.000 poster (närmare bestämt 9.916 i skrivande stund:)).

Grymt beundransvärt med donation till BCF! Denna och liknande trådar här på KS värmer onekligen hjärtat på denna blödiga tvåbarnspappa. Tack @thearganout och alla andra som bidrar till både välgörande ändamål och förbaskat trevlig läsning på detta underbara forum.

Undrar om inte Omegan nedan förtjänar att ses som favoritklocka ändå. Den har varit med i över ett decennium och var ensam om att överleva TVÅ inbrott. Först ett på kontoret - händer i stort sett aldrig att klockan lämnas där, men hade varit och tränat och lämnade då klockan på kontoret (självklart blev den kvarglömd och vi hade inbrott den natten). Sen inbrott nr 2 som skedde hemma, då i stort allt med urtavla på gick förlorat.

Vidare tycker jag personligen att den är ganska allround och sist men inte minst - kan vara enda klockan jag äger som inte endera fru, vän eller kollega rakt ut sagt att den är ful (ännu kanske ska tilläggas:)).

IMG_6928.jpg


IMG_6929.jpg


IMG_7303.JPG


Tack och god natt!
 

Sjobedan

Rolex
CEFCFF04-234E-4C72-B847-8242AF9806D5.jpeg

Favoritklockan sitter alltid på. Den var med när jag gifte mig, den kommer att sitta på när jag får se vårt andra barn för första gången.

Det tog ett tag innan jag uppskattade vintage.

Men alla andra klockor hamnar i skymundan för denna. En klocka som aldrig kommer att lämna.

Denna är med i vått och torrt (efter service)

Grattis till 10.000 inlägg! Respekt!
 
Senast ändrad:

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor

Favoritklockan sitter alltid på. Den var med när jag gifte mig, den kommer att sitta på när jag får se vårt andra barn för första gången.

Det tog ett tag innan jag uppskattade vintage.

Men alla andra klockor hamnar i skymundan för denna. Min första och enda keeper.

Denna är med i vått och torrt (efter service)

Grattis till 10.000 inlägg! Respekt!

Inte ok med toabilder. Jag är visserligen ganska ny här på forumet men hallå, allvarligt, inte ok.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
10K inlägg är respekt! Grattis och tack för bilder och inlägg som tillfört KS mycket kul. Tyvärr har jag ingen favoritklocka att visa upp, bara mitt favoritband som jag använder till alla mina klockor. Jag gillar det för att det är all-size och för att det lyfter fram klockan på ett naturligt sätt. Jag hoppas på något sätt att jag aldrig når 10000 inlägg. Jag har blandade känslor inför ett sånt mål. Du började i rätt tid.
E8FB3435-524C-485F-9864-34FF43B273B8.jpeg
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Häftigt, bra jobbat! :)

Jag får väl först och främst säga grattis till de 10k’na och passa på att tacka dig för allting du tillför KS samt den nyligen gjorda donationen till BCF. Man blir onekligen stolt över att få förmånen att tillhöra ett forum som har ett sådant gediget välgörenhetstänk... Bilder, ord, generositet och visdom de som gör KS till ett fantastiskt forum och mötesplats. Så tack och ännu en gång grattis @theargonaut.

Över till tävligen, då jag faktiskt redan en gång har redogjort ganska grundligt med både bilder pch motivation om just ”min första enhörning” till klocka så tar jag mig friheten att posta länken här:

https://klocksnack.se/threads/paketöppning-min-första-enhörning.65807/

För er som är sugna på en ganska trevlig & rolig historia så rekommenderar jag er att klicka in! :) Är man inte så sugen på att läsa så kommer det givetvis lite smaskiga bilder också om man mer är lagd åt det hållet ;)


Efter en lång tids sökande och med fler nej i bagaget än en kväll på det lokala vattenhålet :hilarious: så var dagen plötsligt inne... av en ren slump fann jag tillslut min klocka!

Beskåda, mitt första köp 2017!
En (NOS) Omega Aqua Terra ”Skyfall”

Ref: 231.10.42.21.03.001.
Utplockad 2017-01-01 från AD


671530A6-451C-4627-B3E8-E6B16B344151.jpeg


Minuter innan kortet dras, här ställs den mot den då ”nyare” modellen UTAN datumram och med PCL...

1FB77FA1-AA7A-4E1F-9AAA-6B7C6946CB33.jpeg


Ren kärlek från dag.1 och framåt...:D
21E520DA-3653-417F-8C37-31E567F1EFFF.jpeg


Tack för mig & klicka gärna in och läs hela historien!

Tack för att ni alla gör KS till vad det är, beroendestatusen har numera ökat från ”överkomligt tidsfördriv” till ”obligatorisk närvaro” :p
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Kul! Grattis. 10k är respektabelt..!

Favoritklockan är definitivt denna Grand Seiko. Det har nog sin förklaring i att den på många sätt perfekt representerar min smak i klockor. Den har något mer än kvalitet, historia, ett häftigt urverk och en detaljrikedom av sällan skådat slag... Kanske är det att den är från Japan, eller att den flyger under radarn. Jag vet inte...men grym är den.
F21A53EB-2095-4154-BA7A-79A28659C424.jpeg
02AEF364-0887-4C1C-9089-1A2750A02064.jpeg

09596149-A6A5-459B-BB0A-6962961D488D.jpeg
 

TompaC

Rolex
2-Faktor
Riktigt kul med 10.000 inlägg!
Hade lite svårt att bestämma mig vilken klocka som jag är medt nöjd med så slänger med båda två!

Den första är min 116200.
En av de första klockorna som jag började kika på och fick en riktigt trevlig deal härifrån KS!

Den andra är faktist en av mina graal klockor och det är Omega Speedmaster. Detta är en klocka jag suktat efter i flera år och det var kärlek vid första ögonkastet. Den är utan tvekan min favorit klocka.
IMG_7026.JPG
IMG_7633.JPG
 
Senast ändrad:

Watchie

Patek
2-Faktor
B84125B5-4AEF-4319-A632-58B3D3C0006C.jpeg
Grattis till 10k till att börja med, kanon. Favoriter för mig är nästan dagsform, men jag tar mitt nyförvärv. En Heuer Carrera re edition 1964 med följande motivering: historia, manuella Lemania verket, 18 k, samt tavlan är bland de snyggaste jag sett. Så fort jag såg den började jag jaga runt och den kom häromdgn, mint o nyservad. :)
 
Senast ändrad:

Cryssarn

Rolex
20171213_090447.jpg


Grattis till 10 000 inlägg.
Min favorit är min Black Bay. Den kommer aldrig säljas. Jag köpte den efter min pappa dog. Ville ha något som gör att jag skickar iväg en tanke till honom när jag tittar på det föremålet. En klocka kändes väldigt självklart. Jag var ute efter en PO eller sub, men fastnade helt och hållet för Tudorn när jag var inne och kikade hos Rob E.
Har alltid på den vid födelsedagar, jular, när min son föddes, mitt bröllop. Har fått smeknamnet "Pappa-klockan" inom familjen
 

evki

Audemars
2-Faktor
En tävling, en tävling! Självklart ska man delta.

Min favorit klocka är ju lite av en svart får. Ett gammalt, mycket gediget urverk i en nytillverkad boett.
Det är urverket som gör uret so speciellt för mig - den slår minuter, kvarter och timmar. Vargtand, hammare som sitter i juveler. Världsklass finish.
Original emaljtavla och blånerade visare.

IMG_1669.JPG


IMG_1668.JPG
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Min favorit är en klocka jag aldrig skulle kunna släppa. Den har tillhört min farfar och när vi hittade den var det rost i urverket och jag testade att ta den till urmakaren tillsammans med två andra klockor som också behövde lite fixande. Vi gissar att detta var en examenspresent till honom. Den får följa med väldigt många gånger, sålänge det inte är blött ute.
En klocka jag drömmer om att köpa är en panerai i 40mm med länk. Om jag har råd ska jag leta upp en när jag tar min kandidat alternativt en master.

Jaja här kommer bilden på min favorit. En Iwc från vad jag tror är 50 talet (korrigera mig om jag har fel)
IMG_20171031_144027.jpg
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Favorit att äga, är väl nästa klocka att köpa? Gjorde denna lite på eget bevåg på bamford sida, då jag letar dressat, men kan inte släppa en tanken på en svart klocka + motorsport.
0A45B994-DE9D-4848-8C26-E633F77203C4.png



Men hade gärna köpt denna om det gick att få tag på:

2106CBDC-7CCF-4D6D-B84F-FE774375C9B6.jpeg
 

Leafvalley

Cartier
Va skoj :)
Grattis till 10 K inlägget (respekt!) trevligt inslag med BCF :D
Nu till min favorit klocka: En Rolex 6694 Oysterdate Precision från 1960 vilken köptes ny av min morfar, som i sin tur gav den till en av sina söner som efter ett tag gav den till sin tvillingbror. Nu nästan 60 år senare fick jag den av min morbror. Sentimentala värdet på denna är enorm, trots att den är förmodligen en av de billigaste Rolex klockor på marknaden. För mig blir den extra grym då morfar fick sina initialer inristade på bakboetten, samma initialer som jag ;)
För närvarande har jag bytt ut oysterlänken som är sönder och lagt på ett blått alligator armband med gräddfärgad söm :cool:
96BD75AF-4A3B-4F38-916D-2E40D7ECAC0D.jpeg
 

OJT

Breitling
Grattis till 10k. Har själv en bra bit dit.

Här är en av favoriterna, tag heuer link ct2111. Stenhård beater och eftersom den inte är speciellt populär behövs ju någon som bär up den den och retar gallfeber på dom som inte gillar den;)
 

Bilagor

  • IMG_0259.JPG
    IMG_0259.JPG
    101.5 KB · Visningar: 25

Mw79

Vacheron
2-Faktor
10 000 inlägg, det var inte att leka med!

Det finns flera klockor som jag skulle säga är favoriter, både som jag äger och som jag vill äga. Men ska jag välja en så blir det nog den här, av flera anledningar. Är den klocka som jag har lagt ner mest förarbete på att välja ut, hade flera kandidater (som jag skrev här: https://klocksnack.se/threads/paketöppning-med-lite-guldkant.60049/ ) Är även den enda klocka jag har rest utomlands enbart för att hämta hem (det blev i och för sig en trevlig long weekend så uppskattade den resan även om det inte vart för klockan)
Det finns mycket häftigt om man börjar prata vintage men av nya klockor så vet jag inte många som kan slå den här.
5.jpg
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Grattis! 10k är respekt!
Enkelt val för min del. Det var Speedys som drog in mig i träsket. Snyggaste kronografen ever och en historia som är oslagbar. Detta ex var min första "riktiga" klocka och den enda jag aldrig kommer att flippa. För det är något speciellt med första förälskelsen:)
IMG_2642.JPG
 
Topp