• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

116000 eller Omega AT 38? Båda vit tavla, nya

Vit 116000 eller vit Omega AT 38mm (båda nya)?

• Rolex 116000 vit

Röster: 77 57.9%
  • Omega AT 38mm vit

Röster: 56 42.1%

• Totala väljare
    133
  • Enkät stängd .
Ja, vi skall ju inte försöka höja din budget... faktiskt är förslaget att kolla på Grand Seikos sortiment kanske inte så dumt? Dom är rätt dressade, hög kvaltet med grym finish och går helt under radarn. Finns väl en del modeller på 37mm?
Har testat GS i 37 mm (kvarts), men tyckte den bars för liten. Insåg också att jag inte kan leva utan en bra lume i vardagen. Så jag har testat :)
I övrigt håller jag med om bra finish, solid etc

På vilket sätt? För mig funkar AT inte alls som vardagsklocka, vet inte om rolexen upplevs som mer vardaglig och mindre ömtålig.
ATn har datum, finns med gummi, längre gångreserv och allmänt bättre/roligare verk. Det enda som jag saknar är helborstad länk som OPn har vilket gör den lite mer diskret och mer sportig/vardaglig!

ATn har datum, finns med gummi, längre gångreserv och allmänt bättre/roligare verk. Det enda som jag saknar är helborstad länk som OPn har vilket gör den lite mer diskret och mer sportig/vardaglig!
Bo Berggren skulle ha runt 3K för att borsta mittlänkarna på ATn. Jag håller med om att helborstat vore snyggare, men jag är dock mer skeptisk till att ändra en klockdesign som gjorts av proffs.

Om du inte redan läst den vill jag också rekommendera den utmärkta tråden av @nissehult där han ställer 116000 head-to-head mot IWC 3239: https://klocksnack.se/threads/rolex-116000-vs-iwc-3239.54610/
Jag har kollat in 3239 som hastigast tidigare, men den har inte riktigt fångat mig. Kanske urverket, kanske storleken, elle helheten. Dock är formspråket A+ för mig, för ett par år sedan var jag ytterst nära att slå till på en VC Overseas 42042/40, vit. Men servicekostnaderna avskräckte.

Ja, bla polerade länken jag tänker på. Men också överlag för dressad, inte tillräckligt robust för att kännas vardag.

För mig skulle valet hamna på Rolex.
Har svårt för index, händer och den randiga tavlan på AT’n. Samtidigt är Omegan lite roligare än Rollen. Ingen är fel, men jag hade tagit Rolex av de två.

Som sagt tack för bra kommentarer alla. Jag vill höra ord från hjärtat, hjärnan, magen... alla kroppsdelar som kan komma i fråga :)

Som sagt båda är ju jättefina klockor. Enklast kanske är att rada upp mina högst personliga tveksamheter med var och en.

På minussidan för Omegan är att visarnas svärta (alltså svart färg, inte bara ljusfenomen i vissa vinklar) gör att den blir aningen svårare att dressa upp mer klassiskt, dvs den är något sportigare. Dock gör svärtan att kontrasten på Omegan är bättre, det är ett plus för mig, även om OPn säkerligen är good enough.

Och som @JB_XII påpekade, ATn håller inte värdet lika bra som en 116000. Dock tänker jag att jag hittar Omegan med en hygglig rabatt från list till att börja med, och den stannar ju ändå upp när väl hänsyn tagits till vad man kan få dem för rabatterat.

På minussidan för 116000 är för mig dels att urverket 3130 känns lite gammalt. Ja jag vet alla garantier, hållbarhet, beprövat etc etc, men det tar ändå emot att betala premium för 30 år gammal teknik när man får åtminstone en slags state of the art (åtminstone Omegas art) med Omegans 8800.

Ofrånkomligt att även fundera på klockornas olika signaler utöver teknik och estetik. Jag har aldrig ägt vare sig ena eller andra märket. Jag gillar Omegas fokus på teknisk utveckling och precision, ingenjörskultur. Jag gillar samtidigt också Rolex fokus på prestation (och självklart, även de på teknik och precision) . Visst, det är marknadsföring, men jag gillar ändå hela principen om att sikta mot en belöning för en prestation. Man lever bara en gång. Tyvärr leder prestation ofta till prestige, vilket känns negativt i åtminstone en del avseenden. Här kommer folks fördomar et c in i bilden mer för R än för O. Självklart kan jag för det allra mesta inte bry mig om vad andra tycker. Men jag jobbar offentligt, och det finns alltid några som stör sig. Någon av dessa kan vara en person som jag är beroende av vid något eller flera tillfällen. Jmf att inte åka till en förhandling i en flashig bil. Jobbar ofta med högre chefer och få om någon har dyrare eller mer utstuderade klockor. De är inte fula utan bara mer alldagliga. Som sagt offentlig sektor för mig, åtm just nu och gör överskådlig tid.

Jag blir hur som helst glad av att ha på mig båda klockorna, det är ju ändå viktigast :)

Det lutar mer åt AT tycker jag när jag läst ditt inlägg.

Kanske en petitess ; AT'n är snygg men kronans form känns mindre sportig jämfört med hur klockan är i övrigt = ubersportig.
Brukar inte sådana sitta på väldigt speciella dressare? Jag hade stört mig på den lilla detaljen! Det och de breda polerade mittlänkarna.

Rolex OP å andra sidan är nästan en perfekt klassiker bortsett från de dubbla stavindexen.

Men det kokar ner till hur sportig du vill se ut i din klocka. AT'n är alltid sportig medans Rolex kan se halvsportig ut beroende på vilket klädval du gör. Tenniströja och tennis-shorts och en OP är rätt sportigt. Men inte annars.

Jag röstade på Rolex. :)

Kul frågeställning och två väldigt fina klockor du funderar mellan. Har själv också haft liknande funderingar och varit nära att köpa både OP och AT (det blev en Explorer 114270 istället). Jag håller med flera övriga kommentarer att AT är bra mycket sportigare. OP fungerar utmärkt med kostym och på fritiden, men min personliga åsikt är att AT är lite väl sportig för att bäras med kostym. Visst det funkar givetvis, men är man medveten över små detaljer så finns en viss risk att man inte förblir nöjd i det långa loppet trots att klockan i sig är snygg. Dock är även jag av den åsikten att blåa, svarta och även gråa AT är snyggare än den vita.

Jag jobbar också offentligt med diverse internationella myndigheter och funderade mycket på hur folk reagerar om de ser att jag har en Rolex. Men på ca 3 år har jag endast en gång fått en kommentar gällande Explorern, och då var det en komplimang från en annan klockintresserad. Jag har också en Sub och två Omega men ingen har någonsin kommenterat dessa...

Jag köpte faktiskt en OP (34mm) också, men som bröllopsdagsgåva till min fru. Jag har provat den ibland och måste säga att den verkligen inte känns som någon instegsklocka även om Rolex har mera avancerade modeller. Den är stilren, klassisk, robust och kvaliteten är förstås utmärkt. Länken och låset är mycket bra, den är relativt tunn, glider enkelt under manschetten och är bekväm. För mig skulle valet absolut därmed falla på OP:).

Lycka till med dina funderingar och glöm inte att posta bilder då valet är gjort;)

Hej alla trådföljare!

Än en gång stort tack för all intressant och välformulerad input!

Resan är inte helt i mål ännu, men det känns som att beslutet är fattat: OPn. Är även i linje med en knapp majoritet i pollen.

Det fick bli det jag kallar för mitt "gryningstest", något jag brukar använda för lite större beslut, som avgjorde. Det går i sin enkelhet ut på att jag, efter en nödvändig process av rationella och andra överväganden och input, däribland denna tråd, helt enkelt avvaktar mitt undermedvetna.

Vilken klocka tänker jag på när jag ligger i halvdvala kl 04.30 på morgonen? Här kom svaret och det var OPn, flera morgnar i rad. Det är helt enkelt den som jag drömmer om lite mer. Utan ett ont ord eller elak tanke om ATn!

En liten twist har kommit upp. Är inte längre 100 på att jag måste köpa den splitter ny. Det är visserligen inte många 2hand vita som kommer ut, men jag tänkte ge det en chans åtminstone. Var hos en AD i Sthlm i veckan som inte ville göra något alls på listpriset, order uppifrån om noll rabatt på allt i stål enligt uppgift. Fair enough (men har ni tips så PMa mig gärna. Har inga orimliga önskemål) . Snålt kanske ni säger, och visst kan det bli så att jag slår till på list till slut ändå, säger inget bestämt. Men då 116000 till skillnad från andra stålmodeller ändå tycks tappa 10% när man lämnar butiken, så tycker jag att några procent ändå borde vara diskuterbart.

Min senaste "nya" bil var en demobil och man kan väl säga att det är något motsvarande jag söker (men som haft en verklig ägare alltså, "demoklockor" är väl ingen grej riktigt).

Som en liten joker tillåter jag mig nu att även flörta lite med lite andra tavlor/färger av 116000. Men ingen seriös contender till vit ännu.

Bara för att jävlas lite ;-)
Jag har 116000 men drömmer om AT
Tror dock man blir oerhört nöjd oavsett vilken det blir...

Bara för att jävlas lite ;-)
Jag har 116000 men drömmer om AT
Tror dock man blir oerhört nöjd oavsett vilken det blir...
Man är ju aldrig helt nöjd med det man har, speciellt om man hänger på klocksnack;). Att komplettera med den andra klockan i framtiden kanske kan vara ett alternativ? Tex en blå AT och en vit OP skulle ju vara en grym duo!

Hej alla trådföljare!

Än en gång stort tack för all intressant och välformulerad input!

Resan är inte helt i mål ännu, men det känns som att beslutet är fattat: OPn. Är även i linje med en knapp majoritet i pollen.

Det fick bli det jag kallar för mitt "gryningstest", något jag brukar använda för lite större beslut, som avgjorde. Det går i sin enkelhet ut på att jag, efter en nödvändig process av rationella och andra överväganden och input, däribland denna tråd, helt enkelt avvaktar mitt undermedvetna.

Vilken klocka tänker jag på när jag ligger i halvdvala kl 04.30 på morgonen? Här kom svaret och det var OPn, flera morgnar i rad. Det är helt enkelt den som jag drömmer om lite mer. Utan ett ont ord eller elak tanke om ATn!

En liten twist har kommit upp. Är inte längre 100 på att jag måste köpa den splitter ny. Det är visserligen inte många 2hand vita som kommer ut, men jag tänkte ge det en chans åtminstone. Var hos en AD i Sthlm i veckan som inte ville göra något alls på listpriset, order uppifrån om noll rabatt på allt i stål enligt uppgift. Fair enough (men har ni tips så PMa mig gärna. Har inga orimliga önskemål) . Snålt kanske ni säger, och visst kan det bli så att jag slår till på list till slut ändå, säger inget bestämt. Men då 116000 till skillnad från andra stålmodeller ändå tycks tappa 10% när man lämnar butiken, så tycker jag att några procent ändå borde vara diskuterbart.

Min senaste "nya" bil var en demobil och man kan väl säga att det är något motsvarande jag söker (men som haft en verklig ägare alltså, "demoklockor" är väl ingen grej riktigt).

Som en liten joker tillåter jag mig nu att även flörta lite med lite andra tavlor/färger av 116000. Men ingen seriös contender till vit ännu.

Tröttnar du på OP kan du ju sälja den och köpa AT :)

Hej igen! En snabb fråga till er 116000-ägare eller andra som kan veta: Hur långa är varje extra länkbit (eller rättare sagt hur mkt längd bygger varje bit på armbandet när monterad)?

När den är i full set, ungefär hur stor omkrets har armbandet då om alla länkbitar är monterade? Dvs max storlek på handled. Fattar att man köpa extra länkbitar men då tror jag man valt fel storlek på klocka.

Update: Har fått tag i en OP vit via utländsk handlare. Full set, AD-såld, under ett år gammal och i mkt bra skick. Åtminstone enligt handlaren :) Skämt åsido, det verkade seriöst rakt igenom.

Antar att jag lär få vänta till i nästa vecka innan den dyker upp. Om allt är som det ska återkommer jag med bilder då!

Update: Har fått tag i en OP vit via utländsk handlare. Full set, AD-såld, under ett år gammal och i mkt bra skick. Åtminstone enligt handlaren :) Skämt åsido, det verkade seriöst rakt igenom.

Antar att jag lär få vänta till i nästa vecka innan den dyker upp. Om allt är som det ska återkommer jag med bilder då!
Kul att du fattade ett överlagt beslut, hoppas du blir nöjd!

Hej igen! En snabb fråga till er 116000-ägare eller andra som kan veta: Hur långa är varje extra länkbit (eller rättare sagt hur mkt längd bygger varje bit på armbandet när monterad)?

När den är i full set, ungefär hur stor omkrets har armbandet då om alla länkbitar är monterade? Dvs max storlek på handled. Fattar att man köpa extra länkbitar men då tror jag man valt fel storlek på klocka.

Vet ej hur långt det. Referens för länken ifråga är 70200. Jag har 16 cm handled och kortade länken med två bitar. Andra forummedlemmar med större omkrets har beskrivit att den sitter bra i den här tråden: https://klocksnack.se/threads/rolex-oyster-perpetual-36-köpfrågor-från-nybörjare.97980/

Finns annars flera 116000- och fd 116000-ägare med grövre armar än jag i OP-tråden: https://klocksnack.se/threads/oyster-perpetual-tråden.83932/

Härligt, grattis :)

Idag kom den, min första Rolex :)
IMG_20190809_194533.jpg

Som utlovat i mkt fint skick, uttagen sept 2018.

TACK alla som stöttade mig i valet (gäller även er som förordade ATn!)!

Trevlig helg!

Klockköp i detta segment är enbart emotionella för oss som inte försörjer sig på det :)
Gå på den klockan som kommer göra att du känner dig lyckligare.

Ha det bra

Tillbaka
Topp