Som sagt tack för bra kommentarer alla. Jag vill höra ord från hjärtat, hjärnan, magen... alla kroppsdelar som kan komma i fråga
Som sagt båda är ju jättefina klockor. Enklast kanske är att rada upp mina högst personliga tveksamheter med var och en.
På minussidan för Omegan är att visarnas svärta (alltså svart färg, inte bara ljusfenomen i vissa vinklar) gör att den blir aningen svårare att dressa upp mer klassiskt, dvs den är något sportigare. Dock gör svärtan att kontrasten på Omegan är bättre, det är ett plus för mig, även om OPn säkerligen är good enough.
Och som
@JB_XII påpekade, ATn håller inte värdet lika bra som en 116000. Dock tänker jag att jag hittar Omegan med en hygglig rabatt från list till att börja med, och den stannar ju ändå upp när väl hänsyn tagits till vad man kan få dem för rabatterat.
På minussidan för 116000 är för mig dels att urverket 3130 känns lite gammalt. Ja jag vet alla garantier, hållbarhet, beprövat etc etc, men det tar ändå emot att betala premium för 30 år gammal teknik när man får åtminstone en slags state of the art (åtminstone Omegas art) med Omegans 8800.
Ofrånkomligt att även fundera på klockornas olika signaler utöver teknik och estetik. Jag har aldrig ägt vare sig ena eller andra märket. Jag gillar Omegas fokus på teknisk utveckling och precision, ingenjörskultur. Jag gillar samtidigt också Rolex fokus på prestation (och självklart, även de på teknik och precision) . Visst, det är marknadsföring, men jag gillar ändå hela principen om att sikta mot en belöning för en prestation. Man lever bara en gång. Tyvärr leder prestation ofta till prestige, vilket känns negativt i åtminstone en del avseenden. Här kommer folks fördomar et c in i bilden mer för R än för O. Självklart kan jag för det allra mesta inte bry mig om vad andra tycker. Men jag jobbar offentligt, och det finns alltid några som stör sig. Någon av dessa kan vara en person som jag är beroende av vid något eller flera tillfällen. Jmf att inte åka till en förhandling i en flashig bil. Jobbar ofta med högre chefer och få om någon har dyrare eller mer utstuderade klockor. De är inte fula utan bara mer alldagliga. Som sagt offentlig sektor för mig, åtm just nu och gör överskådlig tid.
Jag blir hur som helst glad av att ha på mig båda klockorna, det är ju ändå viktigast