• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

14 dagar kvar till Baselworld - Årets nyhet är....

DrDre

Patek
Tyvärr nog inte i år. Kanske nästa.

Tänk dig denna alltså, fast i stål och tänk bort dagfönstret. Bästa allroundklockan under 100k? Kanske bästa alla kategorier?

Rolex-Day-Date-40-Caliber-3255-ablogtowatch-hands-on-16.jpg
 

DrDre

Patek
Tror inte på stål. Möjligtvis WG.

Håller det nog inte för omöjligt att det kan komma en liknande i stål (och platinum). Den har alltid funnits i stål och det skulle kunna vara ett sätt att ge den en lite tydligare egen identitet, komma lite längre ifrån de övriga sportmodellerna och inte "bara" vara en udda/lyxig variant av Submarinern. Men men, vi får se. Det är ju bara gissningar och Rolex har en förmåga att ofta komma med oväntade grepp.
 
Vi får se. Efter att Rolex släppt den kommer Omega inte att få sälja en enda AT eller Globemaster (till ordinarie pris).

Jag är inte så säker på det jag....

Jag har sett att 116200 i princip legat still i begpris runt 35 000 och uppåt SEK de senaste 2-3 åren, medans Omegas 8500 AT gått från att hitta för låga 20 000 SEK upp till runt 30 000+ SEK numera. AT:n har värderats upp. AT:n är helt enkelt en väldigt fin klocka. Priser inkl moms. (vad segt chrono24 är idag!)

Som du nämner kan dock storleken på AT:n spela en viss roll här, då större klockor är mer poppis, och 38,5 är ju större än 36.
 

DrDre

Patek
Jag är inte så säker på det jag....

Jag har sett att 116200 i princip legat still i begpris runt 35 000 och uppåt SEK de senaste 2-3 åren, medans Omegas 8500 AT gått från att hitta för låga 20 000 SEK upp till runt 30 000+ SEK numera. AT:n har värderats upp. AT:n är helt enkelt en väldigt fin klocka. Priser inkl moms. (vad segt chrono24 är idag!)

Som du nämner kan dock storleken på AT:n spela en viss roll här, då större klockor är mer poppis, och 38,5 är ju större än 36.

Det var väl mest menat på skoj. Visst är AT en fin klocka och jag tror att en del nog kan ha valt den över DJ pga ett nyare urverk och för att den förstorade DJ'n inte kanske blev så lyckad. Men jag tror att en ny och snyggare variant av en större DJ med det nya verket kan bli en riktig höjdare.

Ang priset. Jag kollade lite på Chrono 24. För att sortera bort alla uppgraderingar av AT (man har tydligen uppgradaerat urverket 11 ggr sedan det släpptes läste jag nylgien) så sökte jag på "Rolex 16200 2015" och "Omega Aqua Terra 2015" och sorterade sedan på pris för att få fram de 10 billigaste på marknaden. Om man sorterar bort de irrelevanta (diamantindex och quartz etc) och tar ett snitt så hamnar ett snitt av de billigaste DJ på ngn tusing eller två över 40, medan AT'n hamnar runt 30. Så visst skiljer det en del (fortfarande)
 

Ponlarsson

Panerai
Viktigaste är inte vad som släpps, utan hur pass bra bevakning vi på KS bjuds på av de rävar härifrån som åker ner.
 
Det var väl mest menat på skoj. Visst är AT en fin klocka och jag tror att en del nog kan ha valt den över DJ pga ett nyare urverk och för att den förstorade DJ'n inte kanske blev så lyckad. Men jag tror att en ny och snyggare variant av en större DJ med det nya verket kan bli en riktig höjdare.

Ang priset. Jag kollade lite på Chrono 24. För att sortera bort alla uppgraderingar av AT (man har tydligen uppgradaerat urverket 11 ggr sedan det släpptes läste jag nylgien) så sökte jag på "Rolex 16200 2015" och "Omega Aqua Terra 2015" och sorterade sedan på pris för att få fram de 10 billigaste på marknaden. Om man sorterar bort de irrelevanta (diamantindex och quartz etc) och tar ett snitt så hamnar ett snitt av de billigaste DJ på ngn tusing eller två över 40, medan AT'n hamnar runt 30. Så visst skiljer det en del (fortfarande)
Jag tittar på billigaste möjliga beg.
231.10.42.21.06.001
vs
116200
Då blir billigaste 27200 vs cirka 35 000. I SEK och inkl moms.
 

DrDre

Patek
Vilket nytt Rolex 3-hands + datum-urverk är på gång?

Förra året kom det två varianter av en ny generation 32XX. En som heter 3255 och som ersatte 3155 i Daydate och en som heter 3235 och som hamnade i en ovanlig modell som heter Pearlmaster. 3235 ett vanligt automatverk med datumfunktion och är med allra största säkerhet en ersättare till 3135, Rolex gamla arbetshäst som hängt med väldigt länge. Vet inte på rak arm när 3135 ersatte 3035 (dess föregångare), men skulle gissa att det nog är ca 20-25 år sedan.
 
Förra året kom det två varianter av en ny generation 32XX. En som heter 3255 och som ersatte 3155 i Daydate och en som heter 3235 och som hamnade i en ovanlig modell som heter Pearlmaster. 3235 ett vanligt automatverk med datumfunktion och är med allra största säkerhet en ersättare till 3135, Rolex gamla arbetshäst som hängt med väldigt länge. Vet inte på rak arm när 3135 ersatte 3035 (dess föregångare), men skulle gissa att det nog är ca 20-25 år sedan.

Ok.
1) Vad är nytt med 3235?
2) Jag kan inte detta så bra, men hette inte 3135 något annat innan den fick parachrom hairspring / oro?

3255 beskrivs lite här. Visst verkar det bättre, men inte de tekniksprång som det innebär att ha dubbla fjädrar eller co-axial.

Lite om omegas co-axial och generationen innan:
http://www.ablogtowatch.com/watchma...-timepieces-caliber-1120-2500-8500-movements/
 
Senast ändrad:
Topp