Bara för återigen lugna folk så bara för att boetter är nypolerade med en lapping machine så betyder det inte att de är lasersvetsade. Merparten av alla nyskurna exemplar är enbart nyskurna då det kostar mycket pengar att lasersvetsa en boett. Jag skulle dessutom säga att det väldigt sällan är värt besväret såvida inte klockan har ett mer sentimentalt värde än något annat. Kostnaden för arbetet är ofta större än vad den ekonomiska uppsidan är med en lasrad boett så gillar man inte den polerade eller skadade boetten som man har så är det helt enkelt bara billigare och enklare att sälja den och lägga de extra pengarna detta jobb kostar på en ny, bättre klocka.
Bara för att dela lite info om hur det kan se ut direkt de är lasrade så bjussar jag på bilder direkt från verkstaden som byggde på min gamla GMT. En nyslipad boett ser likadan ut iom slutfinishen görs på samma sätt. Enda sättet att veta om den bara är polerad eller lasrad är att du antingen vet det själv eller att du kan avgöra om boetten helt enkelt är för fet. Jag vågar säga att det är en mindre bedrift om någon lyckas köpa någon av de fåtal boetter som lasras..
Och bara för att inte bygga på någon konstig fördom. Det är inget fel med att ha en nyskuren boett. Det är betydligt roligare att ha en klocka som har rätt form än en som under 40-50 år fått ett antal felaktiga poleringar.