• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1675 tråden, har vi någon?

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
du menar att han säger att den endast servats av Rolex? Isåfall gör du en tankevurpa, bara för att han har fem servicekvitton från RSC så kan det betyda att den relume:ats av tredje part, hänger du med?
Självklart, ingen tankevurpa.
Antagligen har nån tattare tagit fram penseln.

Men om du frågar Christies så skulle du nog få svaret att den bara servats hos Rolex. Eller neka att den är relumad över huvud taget.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skojaren har antingen inte märkt eller väljer bara att inte nämna att urtavlan blivit relumad eller modifierad på något sätt - riktigt illa av Christies..
Jag tror nog att Reginald Brack vet vad han talar om.. Fabrikslum kan vara kladdigt. Jag hade aldrig vågat säga att den är relumad utifrån den filmen.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
bättre att fälla än fria när det kommer till vintage, och hur som helst ser den intakt ut i tillägg..
Man kan ifrågasätta saker om man tror något men ska man säga sånna saker så självsäkert så förutsätter jag att man har koll. I all välmening men vi pratar om dyra prylar och den typen av kommentarer kan skada. Nu tror jag inte att Christies led någon skada i detta fall men nästa gång så kanske någon säger något om din eller min klocka.

Ha gärna åsikter men uttryck dem bättre. Jag ser inget som tyder på att den där är relumad och jag brukar kunna känna igen en relume. Sorry om jag låter dryg.
 

_jonte

Patek
bättre att fälla än fria när det kommer till vintage, och hur som helst ser den intakt ut i tillägg..
Ser inget konstigt med den... Varför skulle den vara relumad?
Härligt puffig lume, som en sen 70-talare ska ha.
Man kan ifrågasätta saker om man tror något men ska man säga sånna saker så självsäkert så förutsätter jag att man har koll. I all välmening men vi pratar om dyra prylar och den typen av kommentarer kan skada. Nu tror jag inte att Christies led någon skada i detta fall men nästa gång så kanske någon säger något om din eller min klocka.

Ha gärna åsikter men uttryck dem bättre. Jag ser inget som tyder på att den där är relumad och jag brukar kunna känna igen en relume. Sorry om jag låter dryg.
+1
 

Esquared

Cartier
Man kan ifrågasätta saker om man tror något men ska man säga sånna saker så självsäkert så förutsätter jag att man har koll. I all välmening men vi pratar om dyra prylar och den typen av kommentarer kan skada. Nu tror jag inte att Christies led någon skada i detta fall men nästa gång så kanske någon säger något om din eller min klocka.

Ha gärna åsikter men uttryck dem bättre. Jag ser inget som tyder på att den där är relumad och jag brukar kunna känna igen en relume. Sorry om jag låter dryg.
Vi kan ju inget annat än att tro då vi bara har empiri att gå på när det kommer till just Rolex - sedan att jag tycker den ser suspekt ut (om vi bortser från höjden på indexarna så är ju triangeln tom skev) står ju endast jag för. Dock tycker jag att ett diskussionsforum ska tåla just denna typ av ämne - speciellt när Christies är urkunden! :stop:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vi kan ju inget annat än att tro då vi bara har empiri att gå på när det kommer till just Rolex - sedan att jag tycker den ser suspekt ut (om vi bortser från höjden på indexarna så är ju triangeln tom skev) står ju endast jag för. Dock tycker jag att ett diskussionsforum ska tåla just denna typ av ämne - speciellt när Christies är urkunden! :stop:
En sak att diskutera och en annan att på lösa boliner säga hur saker ligger till. Nu får du självklart göra som du vill men då får du också leva med att jag eller andra säger emot. :)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jag skulle inte uttala mig utifrån den videon, högupplösta bilder är det minsta som ska fram innan det är värt att anta en sån grej.
Lite för mycket antaganden om originalitet på senaste tiden, vänta med att skrika varg nästa gång!
 

Esquared

Cartier
Jag skulle inte uttala mig utifrån den videon, högupplösta bilder är det minsta som ska fram innan det är värt att anta en sån grej.
Lite för mycket antaganden om originalitet på senaste tiden, vänta med att skrika varg nästa gång!
men vänta nu - har du bytt sida ;)
Jag håller inte med om att man alltid måste ha högupplösta bilder för att fälla ett avgörande (nog hjälper det dock). Ofta ser man om någonting inte verkar stämma, sedan är jag ödmjuk över att jag kan ha fel, men just i detta fall lyser min varningslampa rött :nailbiting:
 
Senast ändrad:

Esquared

Cartier
En sak att diskutera och en annan att på lösa boliner säga hur saker ligger till. Nu får du självklart göra som du vill men då får du också leva med att jag eller andra säger emot. :)
jag har såklart inget emot att man är av annan åsikt - men jag har bilden att auktionshus i regel hissar allt som är bra med ett objekt och i regel inte ens påtalar det som är av ondo.. :)
 
Senast ändrad:

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
men vänta nu - har du bytt sida ;)
Jag håller inte med om att man alltid måste ha högupplösta bilder för att fälla ett avgörande (nog hjälper det dock). Ofta ser man om någonting inte verkar stämma, sedan är jag ödmjuk över att jag kan ha fel, men just i detta fall lyser min varningslampa rött :nailbiting:
Haha lugn nu jag hade ingen sida, påpekade bara att om så är fallet skulle Christies antagligen hänvisa till RSC ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
haha - de hade dom definitivt gjort (sedan att Benke 36år och frånskild suttit vid köksbordet och penslat på lysfärg hade helt flugit under radarn)
Tolkar jag det rätt att du är kunnigare än Regknald Brack och övriga klockexperter på Christies som inte känner igen en amatörgjord relume?
 
  • Like
Reactions: JLW

Esquared

Cartier
Tolkar jag det rätt att du är kunnigare än Regknald Brack och övriga klockexperter på Christies som inte känner igen en amatörgjord relume?
då jag inte vet vad Brack kan så kan jag inte uttala mig, tyvärr. Känner du till hans klockexpertis och hur djupgående den är så får du gärna upplysa mig ;)

Med risk för att det kan vara en dålig jämförelse så vet jag en karaktär på Kaplans som har sisådär koll i relation till andra kollegor (på Kaplans) och därav inte skulle ta dennes ord för sant i alla lägen.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
då jag inte vet vad Brack kan så kan jag inte uttala mig, tyvärr. Känner du till hans klockexpertis och hur djupgående den är så får du gärna upplysa mig ;)

Med risk för att det kan vara en dålig jämförelse så vet jag en karaktär på Kaplans som har sisådär koll i relation till andra kollegor (på Kaplans) och därav inte skulle ta dennes ord för sant i alla lägen.
Går inte riktigt att jämföra. :)
 
  • Like
Reactions: JLW

_jonte

Patek
Men över till sakfrågan för omväxlingens skull - nog för att plexi kan orsaka vissa synvillor, men denna bild är väl ändå jäkla talande med betoning på 9:an och 12:an (och då bortser jag från faktumet att visarnas patina skevar, som förvisso kan vara utbytta)?!

https://s22.postimg.org/urx5exiap/IMG_0008.png
Ser fortfarande bra ut... Googla på saken så får du se många exempel på likadana.
Visarna kan säkert vara original, åldras ofta olika mot tavlan då det kan vara olika tritiumblandningar. Men går aldrig att veta säkert såklart, dock inget som ser fel ut.
 
  • Like
Reactions: JLW

poormans

Rolex
Ser fortfarande bra ut... Googla på saken så får du se många exempel på likadana.
Visarna kan säkert vara original, åldras ofta olika mot tavlan då det kan vara olika tritiumblandningar. Men går aldrig att veta säkert såklart, dock inget som ser fel ut.

Jag tycker lumen ser helt ok
Tror tom jag har haft en liknande med lite fetare lume
Det finns mängder av olika gmt tavlor kolla tavelgalleriet på vrf tex
Sen kan ju tavlor inom varje mk se individuellt olika ut i lume/baseprint beroende på när i batchen den är tillverkad

Cheers
Christian
 

Esquared

Cartier
Ah ok - det kände jag inte till. Egentligen inte helt orimligt då deras kvalitetskontroll garanterat hade bredare toleransintervall på den tiden - men jag studsade mest på att triangeln ser skev ut..
 

Daytona96

Rolex
Hej!
Jag är sugen som fan på en 1675 (kan också tänka mig 16750) men har rätt begränsad budget på absolut max 80k...

Nu funderar jag på hur jag ska tänka.

Nedan är en i mina ögon riktigt fin 1675, men med bytt tavla(?)

http://www.lunaroyster.com/watches/1972-rolex-gmt-master-1675-pepsi-yellow-patina-matte-dial

Alternativt kan man gå på billigare och köra ngt i denna stilen (men gillar den första bättre)
https://hqmilton.com/timepieces/5okn21ok/1984-rolex-gmt-16750-no-date-spider-dial-7633

Vad tänker ni, ska man prioritera att allt är original och tidsenligt och då välja en billigare modell, eller ska man välja en dyrare modell med typ bytt tavla som den första, eller fortsätta spara till dyrare modell och helt original? Känner att jag behöver lite hjälp att bena ut 1675(0)-träsket... ;)
Köp ingen av dem. Den första har servicetavla tyvärr och det tillkommer också tull och moms om du köper från USA.

Jag tycker att du ska vänta tills rätt exemplar dyker upp.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Köp ingen av dem. Den första har servicetavla tyvärr och det tillkommer också tull och moms om du köper från USA.
Jag tycker att du ska vänta tills rätt exemplar dyker upp.
För en som inte kan detta, är det så att Mk4 är en service tavla eller har man skrivit fel och det som sitter i är en tritium service tavla? Har läst någonstans att den gamla tritium service tavlan sattes i från fabrik på de sista 1675orna som tillverkades, stämmer det eller är det påhitt?
 

Daytona96

Rolex
För en som inte kan detta, är det så att Mk4 är en service tavla eller har man skrivit fel och det som sitter i är en tritium service tavla? Har läst någonstans att den gamla tritium service tavlan sattes i från fabrik på de sista 1675orna som tillverkades, stämmer det eller är det påhitt?
Mk4 är en korrekt tavelvariant och mk4:an ska sitta i dem som är tillverkade från 76 och framåt.
Vet inte om det är ett ihopplock eller om tavlan sattes i under en service.
Det sista du skrev är nog påhittat.
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Hej, här en bild på min 1675
IMG_1027.PNG
 

BCKSTRM

Rolex
Köp ingen av dem. Den första har servicetavla tyvärr och det tillkommer också tull och moms om du köper från USA.

Jag tycker att du ska vänta tills rätt exemplar dyker upp.
Jag vet att 1 har nyare tavla men varför går 2an bort? (Om vi bortser från att jag gillar matte dial bättre).

Problemet är väl att det inte går att hitta en helt original 1675 för <8k... :(
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag vet att 1 har nyare tavla men varför går 2an bort? (Om vi bortser från att jag gillar matte dial bättre).

Problemet är väl att det inte går att hitta en helt original 1675 för <8k... :(
Oj, har priserna rusat så pass. Trist. Har då iallafall dubblats på några år vilket är rätt sjukt på en vanlig modell.
 
Topp