• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1680 vs. 114060

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag skulle valt en 5513, dock är jag något partisk.
Jag håller inte med om vad som skrivs om att det är så svårt att köpa vintage Rolex. Herregud, så länge man gör sitt jobb och kollar säljaren så är det rätt lugnt. Av vissa framställs det som att det skulle vara ren chansning att tjacka en gammal Rolle, så är inte fallet. Bara för att det dyker upp fake på ebay titt som tätt, så finns det gott om äkta vara också. Att en vintage är mer ömtålig är också överdrivet. Min 5513 är med hela tiden; på gymmet, i duschen, löprundan etc. Så länge man har ordning på grejerna (trycktest, servad etc) så är det bara att köra.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Vintage är mkt roligare! Har en "ny" 116710 som jag såklart gillar. Men efter denna vill jag bara kolla på vintage.. Jag hade kollat på en 1680 Red beroende ju på vilken budget du har....
 

max

Dancing Queen
Jo men nu ska vi inte vara petiga utan beundra skönheten. Bandhornen ser bra ut tycker jag?
Jo kanske bara är ljuset på dendär bilden där iaf övre högra luggen ser ganska nerslipad ut, men det är ju ganska vanligt att bilder är missvisande på den punkten. Ser man på resten av caset och bezeln så ser den ju ganska fin ut.
 

Ninen79

Audemars
Vad fick dig att flippa? Klockorna i sig eller medfödd flippar-skada (a.k.a Denkelitis)?
Både och:) när jag hade 114060 så saknade jag datumet väldigt mycket, när jag hade 116610 tyckte jag den blev lite tråkig efter ett tag, köpte 116610 LV men den behöll inte jag heller så länge pga för mycket blink faktor.
Ville ha en fin 1680 men hittade inget vettig och provade gmt 1675 och fick lite försmak för vintage:)
Mitt råd är att inte köpa 114060 om du behöver datum, tänk inte att det är nåt som man kan lära sig att leva utan...
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Både och:) när jag hade 114060 så saknade jag datumet väldigt mycket, när jag hade 116610 tyckte jag den blev lite tråkig efter ett tag, köpte 116610 LV men den behöll inte jag heller så länge pga för mycket blink faktor.
Ville ha en fin 1680 men hittade inget vettig och provade gmt 1675 och fick lite försmak för vintage:)
Mitt råd är att inte köpa 114060 om du behöver datum, tänk inte att det är nåt som man kan lära sig att leva utan...

Helvete... Har du redan flippat 116610LV?? Den var ju snygg... :)
 

max

Dancing Queen
Mitt råd är att inte köpa 114060 om du behöver datum, tänk inte att det är nåt som man kan lära sig att leva utan...
Alla är vi olika, jag älskar att slippa ställa datumet när jag tar klockan och saknar funktionen lika lite som jag saknar månfas (eller faktiskt mindre, för månfas är snyggt hehe) :D
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Datum har man i nedre högra hörnet eller i värsta fall på mobilen. Saknar det ytterst sällan när jag bär klockor utan och använder det lika sällan när jag har det. En enkel vanesak för de flesta som antingen jobbar vid en burk eller har en mobil i fickan.
 

max

Dancing Queen
Vem som helst kan logga in på internet och köpa vilken sketen vintage Rolex, hur roligt är det? ;)
Precis, poängen var ju just att den då är sketen :D :p
Ställ dig på sture p och räkna hur många av snorungarna som lånat pappas kreditkort, gått in på en affär köpt en ny rolex och hur många som intresserat sig för saken, läst på om modeller, letat efter rätt objekt och sedan köpt en riktigt fin vintagerolle :D

Nu j*vlas jag mest och som sagt så tycker jag både nya, vintage och mellan har sin charm! Man får helt enkelt köpa det man själv gillar :)
 

Josef B

Bestraffaren
Precis, poängen var ju just att den då är sketen :D :p
Ställ dig på sture p och räkna hur många av snorungarna som lånat pappas kreditkort, gått in på en affär köpt en ny rolex och hur många som intresserat sig för saken, läst på om modeller, letat efter rätt objekt och sedan köpt en riktigt fin vintagerolle :D

De har 100% läst på och det är därför de har köpt ny modern Rolex! :D ;)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ja en gammal är det skön känsla i, helt klart - och mer originellt

Trist är utbudet med butiker som säljer vintage i Sverige är obefintligt (utöver kaplans och div. Pantbanker). Utomlands är det ju mer vanligt att man kan hitta sådana butiker så man kan klämma och känna sig fram

Ni som har 1680's för gärna posta dem!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det här är verkligen ett vintageforum :) jag hade valt en modern Submariner (116610/114060) före en vintage. Fast en röd 1680 hade jag inte sagt nej till :)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Gissar att, precis som för alla oss andra galningar, så är tycks gräset alltid vara grönare på andra sidan :D
He he, nu förstår jag inte...

Har vant mig vid att ej ha datum jämt. Daytonan har ej datum. Mina non-quick sets orkar jag inte hålla rätt datum på heller. Så datum har jag i mobilen eller huvudet. Skulle jag vara en OWG kan datum vara relevant på en klocka. Men jag tror att majoriteten här ej är OWG's...
 

Asplund

Patek
2-Faktor
He he, nu förstår jag inte...

Har vant mig vid att ej ha datum jämt. Daytonan har ej datum. Mina non-quick sets orkar jag inte hålla rätt datum på heller. Så datum har jag i mobilen eller huvudet. Skulle jag vara en OWG kan datum vara relevant på en klocka. Men jag tror att majoriteten här ej är OWG's...

Håller med, dock så vill jag ha min dagliga beater med datum!
 

paradis

Audemars
Ja en gammal är det skön känsla i, helt klart - och mer originellt

Trist är utbudet med butiker som säljer vintage i Sverige är obefintligt (utöver kaplans och div. Pantbanker). Utomlands är det ju mer vanligt att man kan hitta sådana butiker så man kan klämma och känna sig fram

Ni som har 1680's för gärna posta dem!
Här kommer min,1680....
 
Topp