• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

250 spänn för att dra åt en skruv

Bottega

Cartier
Jag kan tycka om arbetet tar väldigt kort tid, fan då kan man bjuda på det.

Det är som att byta en glödlampa på en bil hos en mack eller bilverkstad. Med stor sannolikhet får du hjälp utav servicepersonalen gratis om du har glödlampan med dig. Är en skruv lös, till att gå fram till verktygslådan, ta upp, skruva 6 varv, lägga tillbaka mejseln, gå till kund, säga välkommen åter tar inte mer än tre minuter.

Om det är kolugnt i butik så ser jag inte varför det inte kan vara gratis.
 

Tapiren

Cartier
Jag kan tycka att det borde finnas någon form av intern princip inom Rolex att en AD skall bjuda på en åtgärden på en nyare klocka, det känns som att en såpass dyr produkt bör säljas som ett helhetskoncept där den trots allt ganska lilla servicen ingår.

Jag var inne hos Lexus och köpte en bult för typ 30kr som de också monterade utan kostnad, det var aldrig något snack om var bilen var köpt eller att det skulle kosta något, tvärtom ett "ta en kopp kaffe, mekanikern är strax ledig". Det bidrog till helhetsintrycket av att det är ett märke som ger bra service även om de förstås tar tillbaka den kostnaden på någon annan faktura.

Liksom att luft och vatten är gratis på de flesta mackar, det är en service de erbjuder även om man tankat där den aktuella dagen eller ej.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Du betalar inte för minuten det tar att skruva skruven. Du betalar för:
  • Att skruvaren har rätt mejsel
  • Att skruvaren har rätt gänglåsning
  • Att skruvaren har rätt utbildning
  • Att skruvaren har erfarenhet
  • Att skruvaren är stadig på handen
  • Att skruvaren tar fullt ansvar om något ändå skulle gå snett
  • Att skruvaren handskas med gnällig kund som ångrar sig och vill ha skruven oskruvad
  • Att skruvaren handskas med gnällig kund som inte är nöjd trots att jobbet är korrekt utfört
Om du inte tycker att allt detta är värt pengar förstår jag inte varför du inte bara skruvar i din skruv själv istället.

Handlar om ett rimligt bemötande av sina kunder. Skulle jag fakturera mina kunder 1000 spänn varje gång dem ringer för att ställa en enkel fråga så skulle jag inte ha mycket kunder kvar efter ett tag. Sen finns det självklart fall där kunden inte förstår varför det kostar. T.ex. då man måste leta fram information ringa upp igen, skicka ett mail med infon osv. Då kan ett "enkelt samtal" (enligt kunden) lätt dra iväg i tid och självklart ska man då ha betalat. Att skruva in en skruv som sitter löst tar max en minut inkl. locktite. Skulle skämmas av att ta 250 kr för det.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jag har ingen som helst erfarenhet av servicen hos AD (annat än vid köp av nya klockor), alltså jag har aldrig servat eller på annat sätt haft med dem att göra (eftersom mitt intresse inte har jättemånga år på nacken och jag bara ägt nya klockor). Hur som helst, en skruv i länken på min BLNR har varit lös ett tag. Jag har inga egna yttepytteskruvmejslar så jag har med med fingret skruvat in den igen, vilket såklart inte givit tillräckligt moment så den har sakteliga skruvat ur sig själv igen, så jag har skruvat in den med fingret igen osv. *repeat*.

Så när jag råkade gå förbi en AD (i ett annat land än där jag köpt klockan), gick jag in och frågade om de helt enkelt bara kunde dra åt denna skruven. Det kanske var naivt av mig att tro att om man dyker in hos AD med en tämligen ny rolle så det kunde de väl gjort helt pro bono, just för att upprätthålla sitt servicerykte och varumärke. Men (med reservation för språkförbistringar) slutade det med att de ville ha 250 spänn för "arbetet". Jag tackade dock nej och gick därifrån.

Frågan är då - är detta kutym?
Måste detta göras hos den AD som jag köpt den och kunna påvisa att jag har garanti kvar på klockan för att det ska vara gratis?
Klockan är såpass ny att det fortfarande är garanti på den, OM detta nu skulle spela roll, men jag anser ju att om rolex vill upprätthålla sitt rykte så borde det för en sådan petitess inte spela roll med garanti.

Som @Mw79 säger så är det nog olika från AD till AD och land till land.

Att klockan är under garanti spelar mindre roll, hjulbultarna på bilen dras inte åt på garanti direkt, även om verkstaden kan göra det utan kostnad år dig. Däremot att du har en ny 6-siffrig Rolle får ofta personalen att se/tro att du är en "bra kund" även om det är en standardklocka. Klart att de kan vilja ta betalt, 2000kr/t är inte ovanligt i servicevärlden.

Traska in till en annan AD (förutsatt att du är mysig att göra med) och fråga - det kanske görs utan kostnad medan du väntar! :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Handlar om ett rimligt bemötande av sina kunder. Skulle jag fakturera mina kunder 1000 spänn varje gång dem ringer för att ställa en enkel fråga så skulle jag inte ha mycket kunder kvar efter ett tag. Sen finns det självklart fall där kunden inte förstår varför det kostar. T.ex. då man måste leta fram information ringa upp igen, skicka ett mail med infon osv. Då kan ett "enkelt samtal" (enligt kunden) lätt dra iväg i tid och självklart ska man då ha betalat. Att skruva in en skruv som sitter löst tar max en minut inkl. locktite. Skulle skämmas av att ta 250 kr för det.
Nu handlade iofs inte det aktuella fallet om en återkommande kund?
 

Kugghjul

Panerai
Hur tight sitter det med loctite? Omöjligt att skruva loss själv?
.
Nej, det är snarare lättare än om någon "idiot-stenhårt-i-skruvat" det utan loctite. Du känner ett visst extra motstånd, som sedan spricker, som en bubbla. Det är också viktigt att inte sätta dit för mycket, utan lagom mycket, loctite.
 
Senast ändrad:

David

Bödeln
Handlar om ett rimligt bemötande av sina kunder.
Naturligtvis, och jag har själv aldrig fått betala för liknande jobb, även om jag förstås varit beredd att göra det. Men nu var ju inte TLåbbman kund, han har inte handlat något i butiken, och det är inte orimligt att anta att han aldrig kommer att besöka butiken igen. Personalen gjorde kanske riskbedömningen att de bara kunde förlora på att göra jobbet gratis.
 

Kugghjul

Panerai
Du betalar inte för minuten det tar att skruva skruven. Du betalar för:
  • Att skruvaren har rätt mejsel
  • Att skruvaren har rätt gänglåsning
  • Att skruvaren har rätt utbildning
  • Att skruvaren har erfarenhet
  • Att skruvaren är stadig på handen
  • Att skruvaren tar fullt ansvar om något ändå skulle gå snett
  • Att skruvaren handskas med gnällig kund som ångrar sig och vill ha skruven oskruvad
  • Att skruvaren handskas med gnällig kund som inte är nöjd trots att jobbet är korrekt utfört
Om du inte tycker att allt detta är värt pengar förstår jag inte varför du inte bara skruvar i din skruv själv istället.
Precis...

Handlar om ett rimligt bemötande av sina kunder. Skulle jag fakturera mina kunder 1000 spänn varje gång dem ringer för att ställa en enkel fråga så skulle jag inte ha mycket kunder kvar efter ett tag. Sen finns det självklart fall där kunden inte förstår varför det kostar. T.ex. då man måste leta fram information ringa upp igen, skicka ett mail med infon osv. Då kan ett "enkelt samtal" (enligt kunden) lätt dra iväg i tid och självklart ska man då ha betalat. Att skruva in en skruv som sitter löst tar max en minut inkl. locktite. Skulle skämmas av att ta 250 kr för det.

1 minut! :p

Nu handlade iofs inte det aktuella fallet om en återkommande kund?
Just så!

Loctite 222 tar 1 h att härda fast till 50% av maxstyrkan. Grattis till alla som får sina klockor fixade gratis och snabbt, med eller utan Loctite! Ni får precis vad ni betalat för!
http://tds.henkel.com/tds5/Studio/S...at=MTR&subformat=REAC&language=EN&plant=WERCS
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Naturligtvis, och jag har själv aldrig fått betala för liknande jobb, även om jag förstås varit beredd att göra det. Men nu var ju inte TLåbbman kund, han har inte handlat något i butiken, och det är inte orimligt att anta att han aldrig kommer att besöka butiken igen. Personalen gjorde kanske riskbedömningen att de bara kunde förlora på att göra jobbet gratis.

Ja så kanske det är men i så fall ett korkat beslut enligt mig. Fast jobbar ju inte i denna branch så det kanske skiljer sig..
 

Kugghjul

Panerai
Vad har det med saken att göra?

Du menar att alla som betalar för tjänsten brukar låta klockan ligga kvar hos AD:n i ett par timmar?

Det betyder att man inte kan ta på sig klockan direkt efter en iskruvning, om nu urmakaren bemödat sig att sätta dit loctite.

Men det finns ju forskning som visar att det inte är de duktigaste hantverkarna som driver de mest framgångsrika företagen. Uppenbarligen har många som skriver om sina upplevelsern stött på en annan typ av service, dvs urmakarna gör det deras kunder vill och förväntar sig, de drar i skruven / tar ur länkbiten snabbt som tusan, struntar i om det blir slarvigt gjort, och se där, de verkar få nöjda kunder!
 

Rolfen

Rolex
Jag behövde en extra länkbit till en Certina jag köpt begagnad och gick till Gastons Ur för att se om han kunde ta hem en sådan. Det visade sig att han hade en liggande och han monterade den och ville inte ta betalt (jag försökte verkligen ge honom pengar) för varken länkbit eller jobb. Galet bra service och jag vet vart jag skall gå om jag någonsin får för mig att köpa en ny klocka.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Det betyder att man inte kan ta på sig klockan direkt efter en iskruvning, om nu urmakaren bemödat sig att sätta dit loctite.

Men det finns ju forskning som visar att det inte är de duktigaste hantverkarna som driver de mest framgångsrika företagen. Uppenbarligen har många som skriver om sina upplevelsern stött på en annan typ av service, dvs urmakarna gör det deras kunder vill och förväntar sig, de drar i skruven / tar ur länkbiten snabbt som tusan, struntar i om det blir slarvigt gjort, och se där, de verkar få nöjda kunder!

Fast det där stämmer ju inte. Räcker alldeles utmärkt med det motstånd locktiten ger även vid användning direkt.
 
Gick till icke-AD en gång, slutade i katastrof. Gick därefter till AD som räddade dagen, till ett pris. Går aldrig någon annanstans igen.

Hellre lite för dyrt än katastrof, så resonerar jag.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Rolex skall ju vara ett premium märke och de tar även bra betalt för sina produkter så självklart skall det inte kosta ett skit att dra åt en skruv hos en AD, framförallt inte när det är garanti kvar på klockan! Det ska inte spela någon roll om klockan är köpt där eller inte, så länge det är en AD för Rolex! Detta är väl det minsta Rolex skall kunna erbjuda sina kunder, lite service måste man ju kunna begära när man lagt ut en stor summa pengar!?
 

Kugghjul

Panerai
Fast det där stämmer ju inte. Räcker alldeles utmärkt med det motstånd locktiten ger även vid användning direkt.
Har du kollat i diagrammet? Loctiten ger ingenting direkt. Då sitter skruven enbart via momentet, och gissningsvis då sämre pga loctiten som ger smörjande effekt.

Vill man att det skall sitta ordentligt väntar man 2 timmar eller mer med att använda klockan.
 

Kugghjul

Panerai
Rolex skiter fullständigt i det.
@David skriver precis som det är.

Förväntar man sig att en bilmekaniker kan dra åt bultarna på alla hjul gratis för att bilen är en månad gammal?
Är det dags att byta hjul är det dags att byta bil, som en person jag lärt känna brukade säga. Ja han hade mycket pengar, nej han avsåg nog inte bytet mellan sommar och vinterdäck, utan när däcken blev utslitna.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har du kollat i diagrammet? Loctiten ger ingenting direkt. Då sitter skruven enbart via momentet, och gissningsvis då sämre pga loctiten som ger smörjande effekt.

Vill man att det skall sitta ordentligt väntar man 2 timmar eller mer med att använda klockan.

Är väl bara att stoppa klockan i fickan, fattar inte problemet?
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Förstår att ADn inte bedriver välgörenhet men någon måtta får det väl ändå vara, 250 kr för att dra åt en skruv?!
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har du kollat i diagrammet? Loctiten ger ingenting direkt. Då sitter skruven enbart via momentet, och gissningsvis då sämre pga loctiten som ger smörjande effekt.

Vill man att det skall sitta ordentligt väntar man 2 timmar eller mer med att använda klockan.

du tror inte att det torkar för att du har den på armen/väskan/fickan? jag förstår inte.
 

Apansson

Torpare
Brukar ta betalt eller inte beroende på hur trevlig kunden är. Samt om det är lugnt i butiken.
Det snygga att göra som kund om man nu får det fixat gratis är att lämna en hundralapp till fikakassan eller dylikt.
Att få hjälp med småärenden gratis kan du enbart förvänta dig om du är god kund till butiken i fråga...
 
Topp