• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

250 spänn för att dra åt en skruv

jag skulle aldrig ta betalt för detta av en identifierad hos-oss-nyklocksköparkund som köpt något senaste 5-10 åren
TS skriver att han gick in hos en AD, i ett annat land.

Sen har jag lite svårt att se att Lasses bil i Gnesta drar åt hjulbultarna på den tyskimporterade BWMn gratis, som är under garanti - trots att han är återförsäljare.

Jag brukar betala 400 kr för att byta hjul på bilen. 20 bultar som kräver lite mer ansträngning av montören. Kanske dålig jämförelse men 250 kr för att spänna en skruv är ocker, oavsett om det gäller en Seiko eller en Rolex. Kanske kostade det inträde in i butiken också, vem vet.

Jag brukar betala 400 kr för att byta hjul på bilen. 20 bultar som kräver lite mer ansträngning av montören. Kanske dålig jämförelse men 250 kr för att spänna en skruv är ocker, oavsett om det gäller en Seiko eller en Rolex. Kanske kostade det inträde in i butiken också, vem vet.
I Solna kostar det 250 kr att byta däck, där kan vi snacka om jobb!
250 kr för ett stift? Plzzzz...

Så kan bara en riktigt inskränkt storstadsbo resonera.
Du anar inte hur många kunder det är som faktiskt förväntar sig att man ska "bara hjälpa till att slå i ett styrlager" på deras pissiga jävla canyon-mtb eller vad det nu kan vara.
Ett sånt lagerverktyg kostar typ 5 lax, köp ett själv om du inte vill betala för dig.
Jag förstår verkligen inte problemet med att betala för kompetens, om du nu går till en butik för att få hjälp med ett problem som du uppenbarligen inte kan lösa själv, vad är då problemet med att betala för sig?
Har absolut inga problem med att folk handlar på internet, eller jo, det har jag egentligen, men jag har inga problem att hjälpa dem om de beter sig trevligt och inte förväntar sig att saker är gratis. Om du köper en S-Works för 100000 av mig så kan jag definitivt hjälpa dig att skruva av dina pedaler gratis när du ska till grancan och cykla, men jag tänker inte göra det gratis på din skräpiga white du köpt på XXL.

Du anar inte hur många kunder det är som faktiskt förväntar sig att man ska "bara hjälpa till att slå i ett styrlager" på deras pissiga jävla canyon-mtb eller vad det nu kan vara.
Ett sånt lagerverktyg kostar typ 5 lax, köp ett själv om du inte vill betala för dig.
Jag förstår verkligen inte problemet med att betala för kompetens, om du nu går till en butik för att få hjälp med ett problem som du uppenbarligen inte kan lösa själv, vad är då problemet med att betala för sig?
Har absolut inga problem med att folk handlar på internet, eller jo, det har jag egentligen, men jag har inga problem att hjälpa dem om de beter sig trevligt och inte förväntar sig att saker är gratis. Om du köper en S-Works för 100000 av mig så kan jag definitivt hjälpa dig att skruva av dina pedaler gratis när du ska till grancan och cykla, men jag tänker inte göra det gratis på din skräpiga white du köpt på XXL.

Hjälper du mig med min släde gratis?

IMG_4501.jpg

Jag är mer lack över att jag betalade 28 kr för en 33cl läsk i glasflaska på OBW Hötorget.
Det är väl klart att man betalar för sig om man ber om en tjänst/produkt. Sedan är det upp till butik till butik hur de vill ha för service och ev återkommande nöjda kunder.

Jag tycker, ur en leverantörs synvinkel att man kan vara serviceinriktad och hjälpsam med mindre ingrepp om det finns möjlighet. Jag hör vad tex Apansson säger att han hellre hjälper folk som har handlat dyrt hos honom än de som har handlat billigt på XXL. Det är väl inte så konstigt. Men jag som leverantör av en premiumprodukt ser gärna att mina återförsäljare hjälper till med MINA produkter om det inte är någon större uppoffring, oavsett om produkten är såld där eller inte. Det stärker varumärket. Om jag har sålt en maskin för 100k och en annan återförsäljare av mina produkter inte kan hjälpa till att smörja en tryckknapp, då kanske han borde sälja något cheap charlie fabrikat istället.

Om man har köpt en S-Works för 100000 av Vargens cykel i Kalix då, men råkar vara utanför din butik när den nya produkten krånglar? Det borde vara en mer relevant frågeställning istället för att jämföra två olika fabrikat hos två olika återförsäljare. Skulle du ta 250kr för att dra fast en lös pedal då också? Om man också har i åtanke att leverantören kanske väljer sina återförsäljare omsorgsfullt.

Om man har köpt en S-Works för 100000 av Vargens cykel i Kalix då, men råkar vara utanför din butik när den nya produkten krånglar? Det borde vara en mer relevant frågeställning istället för att jämföra två olika fabrikat hos två olika återförsäljare. Skulle du ta 250kr för att dra fast en lös pedal då också? Om man också har i åtanke att leverantören kanske väljer sina återförsäljare omsorgsfullt.
Om det var fullt i butiken, ja, förmodligen. Nu blir det här lite som att jämföra äpplen och päron då det inte är mer än 2 års garanti, och just Specialized är griniga med reklamationer. ;)
Dock så är det rätt kutym i denna bransch att man vänder sig dit man köpt cykeln, eller så betalar man en administrativ avgift eller ser till att leverantören betalar butiken för eventuellt arbete med att fixa garantiärenden på cyklar som inte är köpta där. ^^

Ibland behövs det inte skruvmejslar heller. På jobbet upptäckte jag att en skruv var på väg ur länken och klockan var på väg att falla av armen. Hade inga precisionsmejslar att tillgå just då men en kvinnlig kollega hade en nagelfil vars spets passade perfekt för att dra åt skruven. Lite fantasi är bra ibland :)
Hemma har jag precisionsmejslar sedan tidigare, köpta på biltema förmodligen, som gör jobbet utmärkt och det räcker med att använda dem en gång för att spara in minst ett besök hos AD :)

Nä. Men inte heller den optimala platsen för att bygga kundrelationer, vare sig för säljare eller köpare. I "bygga kundrelationer" ingår också att avgöra när det ska tas betalt för sin tid och när det ska jobbas "gratis".
Många moderna företag har minst två försäljningskanaler: butik och nätet. Det är en bra kombination för att bygga kundrelationer.

Kan vi sammanfatta att jag och många andra här i tråden faktiskt tycker att det är skäligt att ta ut 250kr att dra åt en skruv beroende på omständigheterna? Tycker man att det är fullständigt oacceptabelt ska man antingen handla hos en lokal handlare som värnar om sina kunder eller köpa egna verktyg.

Kan vi sammanfatta att jag och många andra här i tråden faktiskt tycker att det är skäligt att ta ut 250kr att dra åt en skruv beroende på omständigheterna? Tycker man att det är fullständigt oacceptabelt ska man antingen handla hos en lokal handlare som värnar om sina kunder eller köpa egna verktyg.
Att begära 250 spänn för att dra in en skruv är väl snarare en signal om att man inte vill ha dessa kunder. Lite som vissa försäkringsbolag har absurda premier för 25 åriga bilägare. Man vill helt enkelt inte ha med dem att göra.

Jag köpte en coke-bezel till min Rolex 16710 hos Rob Engstöm, den kostade typ 900kr och de bytte den kostnadsfritt. Det var inget jag väntade mig och jag hade nog betalat en slant för det också, men det kostade inte dem många kronor och det kommer de tjäna in snabbt eftersom jag räknar med att ta mina kommande affärer dit.

Jag köpte en coke-bezel till min Rolex 16710 hos Rob Engstöm, den kostade typ 900kr och de bytte den kostnadsfritt. Det var inget jag väntade mig och jag hade nog betalat en slant för det också, men det kostade inte dem många kronor och det kommer de tjäna in snabbt eftersom jag räknar med att ta mina kommande affärer dit.
Fast där tycker jag man kan räkna med att ett bytte ingår, det går fort och är enkelt. Du kan till och med göra det själv. Hade du däremot köpt din bazel hos någon annan och kom in och ville att de ska bytta den så ser jag inget konstigt med att de tar betalt.

Att begära 250 spänn för att dra in en skruv är väl snarare en signal om att man inte vill ha dessa kunder. Lite som vissa försäkringsbolag har absurda premier för 25 åriga bilägare. Man vill helt enkelt inte ha med dem att göra.
Precis. I början av mitt klocksamlande brukade jag gå till en AD i stan när jag behövde korta länkar och betalade 350 kr för det. Efter några tillfällen höjdes priset utan motivering till 550 kr och dessutom med ganska trist attityd. Kan ju säga att det inte var den AD:n jag gick till när jag sedan köpte en klocka för drygt 70 000.

Tycker att dom absolut får ta betalt, men skulle dock bli förvånad och irriterad om dom väljer att ta 250kr för att kleta lite loctite och skruva några varv.
Anser det borde vara gratis, som många andra sagt så bygger det deras varumärke och man får ett bra helhets intryck av märket.

Tillbaka
Topp