• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

30WGApril

1/4: Enicar MRO
2/4: Pierce ChronoDiver
3/4: Pierce Automatic Super Compressor
4/4: Nivada Automatic Compensamatic
5/4: Nivada Antarctic Aqua Line
6/4: Enicar Graphomatic
7/4: Enicar Automatic Digital Jump Hour
8/4: Enicar Automatic 25 Jewels DD
9/4: Enicar Sherpa Super-DIVETTE
10/4: Enicar Sherpa Guide
11/4: Enicar Super Quartz
12/4: Enicar Sherpa 330 Lady
13/4: Enicar Sherpa Graph MKIII

Dag 13, Chronotisdag redan, veckorna flyger iväg i april. Ledsen för en taskig start på dagen för dig @StarMan men rätt ska vara rätt, och särskilt när det gäller en sådan underbar klocka som Heuer Camaro! På tal om den är jag glad att jag inte tog någon av mina Camaros idag för det hade ju vart trist då vi vill njuta av Camaros under fler dagar än denna...de kommer, känn lugnet! 🤪

Min klocka på ChronoTisdag i dag behöver kanske inte så mycke presentation då det finns massor av information om den på nätet men det är kanske Enicars mest känd klocka och flaggskepp. Förmodligen även en av de främsta ikonerna i kronograf-världen och såklart både en keeper och underbar klocka för mig att förvalta.
Det som är lite unket återigen på traditionellt Enicar.vis är at botten är en Super Compressor från EPSA, komplett med crossed hatch-mönster på den stora kronan.

Min Graph som jag är extremt glad att jag hittade för rätt peng, allt under € 5000 är ett fynd, är en MK III som jag hade haft span på ett tag. Den har sin beskärda del av patina vilket jag uppskattar men behövde en del kärlek innan den fungerade och fick den look den har idag. Den yttre rostfria glashållare-ringen har tex nytillverkats exakt på 1/100-dels millimeter när för att efterlikna originalet. Men ring sprack under service och var tvungen att ersättas och en urmakare i England tar fram på beställning. Ingen lätt uppgift då ringen har ett speciellt urtag vid kronaaxeln men det är galet fint gjort.
För övrigt så uppvisar den ett ärligt och patinerat originalutseende med alla detaljer på plats och opolerad baksida, vilket vi alltid uppskattar!🤗

Det jag gillar med klockans visuella på just en MK III är de den underbara kronovisaren med sin röda lollipop och vita spets, de underbara paddel-visarna med sina orangea spetsar samt de vitmålade sub-visarna vilket inte alla har.
Tavlan med sin reversed eller devils panda sticker också ut och allt detta skapar tillsammans ett i mitt tycke mycket attraktivt och maskulint utseende.

Inuti hittar vi det klassiska Valjoux 72 men på känt Enicar-vis så är det delvis förgyllt, och det har tydligen inte en Rolex i sina modeller med samma urverk?!

Jag brukar varva med flera olika band och ett Enicar original BoR men jag tycker nog att den typ av Tropic som Jim Clarke hade på klockan under pågående tävlingar passar den allra bäst!

⌚Enicar Sherpa Graph MK III från 1966
IMG_8277.jpg
IMG_8278.jpg
IMG_8279.jpg
IMG_8280.jpg
124395316_367388867840247_4120640040862786935_n.jpg
jim_clark_sherpa.jpg
IMG_7148.jpg
IMG_5652.jpg

Dag 13, Chronotisdag redan, veckorna flyger iväg i april. Ledsen för en taskig start på dagen för dig @StarMan men rätt ska vara rätt, och särskilt när det gäller en sådan underbar klocka som Heuer Camaro! På tal om den är jag glad att jag inte tog någon av mina Camaros idag för det hade ju vart trist då vi vill njuta av Camaros under fler dagar än denna...de kommer, känn lugnet! 🤪

Min klocka på ChronoTisdag i dag behöver kanske inte så mycke presentation då det finns massor av information om den på nätet men det är kanske Enicars mest känd klocka och flaggskepp. Förmodligen även en av de främsta ikonerna i kronograf-världen och såklart både en keeper och underbar klocka för mig att förvalta.
Det som är lite unket återigen på traditionellt Enicar.vis är at botten är en Super Compressor från EPSA, komplett med crossed hatch-mönster på den stora kronan.

Min Graph som jag är extremt glad att jag hittade för rätt peng, allt under € 5000 är ett fynd, är en MK III som jag hade haft span på ett tag. Den har sin beskärda del av patina vilket jag uppskattar men behövde en del kärlek innan den fungerade och fick den look den har idag. Den yttre rostfria glashållare-ringen har tex nytillverkats exakt på 1/100-dels millimeter när för att efterlikna originalet. Men ring sprack under service och var tvungen att ersättas och en urmakare i England tar fram på beställning. Ingen lätt uppgift då ringen har ett speciellt urtag vid kronaaxeln men det är galet fint gjort.
För övrigt så uppvisar den ett ärligt och patinerat originalutseende med alla detaljer på plats och opolerad baksida, vilket vi alltid uppskattar!🤗

Det jag gillar med klockans visuella på just en MK III är de den underbara kronovisaren med sin röda lollipop och vita spets, de underbara paddel-visarna med sina orangea spetsar samt de vitmålade sub-visarna vilket inte alla har.
Tavlan med sin reversed eller devils panda sticker också ut och allt detta skapar tillsammans ett i mitt tycke mycket attraktivt och maskulint utseende.

Inuti hittar vi det klassiska Valjoux 72 men på känt Enicar-vis så är det delvis förgyllt, och det har tydligen inte en Rolex i sina modeller med samma urverk?!

Jag brukar varva med flera olika band och ett Enicar original BoR men jag tycker nog att den typ av Tropic som Jim Clarke hade på klockan under pågående tävlingar passar den allra bäst!

IMG_8277.jpg
IMG_8278.jpg
IMG_8279.jpg
IMG_8280.jpg
jim_clark_sherpa.jpg
IMG_7148.jpg
IMG_5652.jpg
Klockan är ju grym, synd att de där tropicbanden har så fula kantiga avslut bara, tycker nog den gör sig bäst på BoR. Alternativt ett vitt tropic med rundade ändar :)

Klockan är ju grym, synd att de där tropicbanden har så fula kantiga avslut bara, tycker nog den gör sig bäst på BoR. Alternativt ett vitt tropic med rundade ändar :)
Håller med dig men de ljusgrå och äkta Tropic som jag ville ha nytillverkas inte med curved ends tyvärr och ett gammalt är nästan omöjligt att hitta! 🤔

Vitt blir för ljust för mina grå subbar så därför blir det en kompromiss men jag älskar orignal Enicar BoR med....plus en massa andra band! :p

1/4 Tissot antimagnetique
2/4 City dykare gul.
3/4 Casio STR 1000
4/4 Sjöö Sandström UTC Extreme black
5/4 Spaceman Watch
6/4 Tissot PRC 200 Chrono
7/4 Casio G-Shock GW-B5600
8/4 Zenith Sporto
9/4 Helvetia Depthometer
10/4 Breitling Aerospace Evo
11/4 Sjöö Sandström Royal Steel Worldtimer
12/4 Opel rattklocka
13/4 Gilson "Bigboy"

Dag 13 Chronotisdag.

Idag. En Kronograf jag köpte här på KS för fyra år sen.
Den har sen dess hängt halvlöst flera ggr men har aldrig riktigt kunna släppa den.
Så finns stor risk att den fortsätter hänga kvar.
En Gilsonmärk tavla i en Gigandet Boett i stål. Har sett dessa kromade också.
Gigandet kronografen är likadan klocka som Wakmann Bigboy.

IMG_20210413_095813__01.jpg

Dag 1 Certina 81201
Dag 2 Certina Argonaut 22
Dag 3 Certina Argonaut 28
Dag 4 Certina Labor
Dag 5 Certina Waterking 21
Dag 6 Certina Blue Ribbon "Volvo-klockan
Dag 7 Seiko Alpinist SPB117J1 (+ Certina Waterking
Dag 8 Lagonda Världsmästare Roya
Dag 9 Vostok 170 "Pamfibia
Dag 10 King three pushers flyback chronograph
Dag 11 Tärnan guld på stål
Dag 12 Olma automatic
Dag 13 Pulsar Chronograph (7T62-X010)
Kronograf-Tisdag! Dagens klocka är en billig men fin Pulsar med trevliga 7T62-verket vilket ger en mjuk rörelse på kronografens sekundvisare (fem tick/sekund). Använder den väldigt sällan men visst passar den ganska bra till skjortan! Kul med kupat glas över den tunnformade boetten också.
pulsar kronograf.jpg

Lite fiskskålskänsla med ett sånt här glas.
pulsar kronograf 3.jpg

Har även med mig min favoritkronograf i dag... man kan ju inte ha bara en klocka med sig till jobbet.
pulsar kronograf 2.jpg

IMG_8277.jpg
IMG_8278.jpg
IMG_8279.jpg
IMG_8280.jpg
jim_clark_sherpa.jpg
IMG_7148.jpg
IMG_5652.jpg
Supergrym! Vilket exemplar!
Hur går det med lumen? Du ligger lätt över 50% med plupparna inåt hittills. Skärpning ;)

Supergrym! Vilket exemplar!
Hur går det med lumen? Du ligger lätt över 50% med plupparna inåt hittills. Skärpning ;)
Tack broder, det är ett helt ok exemplar med charm! 🤗 👌

Underbart att du har koll och jag anade direkt att du var rätt person för uppdraget! 🙏😆
Jag förväntar mig ett stapeldiagram med slutresultatet och en utläggning om varför!🤔

Tack broder, det är ett helt ok exemplar med charm! 🤗 👌

Underbart att du har koll och jag anade direkt att du var rätt person för uppdraget! 🙏😆
Jag förväntar mig ett stapeldiagram med slutresultatet och en utläggning om varför!🤔
Haha, jag vill ju inte göra dig besviken.
Skämt åsido tycker jag det är intressant på riktigt. Har bara sett ett fåtal Seikos ur samma generation som min samt dessa Enicars som valt denna design. Möjligt att det finns andra därute, men kommer inte på ngn på rak arm. Tycker det är snyggt!

2/4 City dykare gul.
3/4 Casio STR 1000
5/4 Spaceman Watch
8/4 Zenith Sporto
9/4 Helvetia Depthometer
12/4 Opel rattklocka
13/4 Gilson "Bigboy"

Dag 13 Chronotisdag.

Idag. En Kronograf jag köpte här på KS för fyra år sen.
Den har sen dess hängt halvlöst flera ggr men har aldrig riktigt kunna släppa den.
Så finns stor risk att den fortsätter hänga kvar.
En Gilsonmärk tavla i en Gigandet Boett i stål. Har sett dessa kromade också.
Gigandet kronografen är likadan klocka som Wakmann Bigboy.

IMG_20210413_095813__01.jpg
Stilig och utseendemässigt lik min Pierce kronograf från första Chronotisdagen i #30WGApril, även om Pierce har en telemeter-skala med.... Valjoux 7733 i min.
7F989E43-80AD-414D-8359-2F6483A23793.jpeg

Haha, jag vill ju inte göra dig besviken.
Skämt åsido tycker jag det är intressant på riktigt. Har bara sett ett fåtal Seikos ur samma generation som min samt dessa Enicars som valt denna design. Möjligt att det finns andra därute, men kommer inte på ngn på rak arm. Tycker det är snyggt!
Tycker du fortsätter din undersökning i smyg och jag ser fram mot resultate som sagt, då du numer gjort mig uppmärksam på det här fenomenet! 🙏:p

Håller även med om att det är snyggt samt det livar upp en monoton upprepning i pluppandet. 😉

IMG_8277.jpg
IMG_8278.jpg
IMG_8279.jpg
IMG_8280.jpg
jim_clark_sherpa.jpg
IMG_7148.jpg
IMG_5652.jpg
Wooooow

1/4 Omega Connie
2/4 Seiko Sumo
3/4 Rolex Datejust
4/4 Omega Seamaster 30
5/4 Casio G-shock DW-5600
6/4 Seiko Chronograph Quartz
7/4 Swatch Lovesong
8/4 Tissot Visodate
9/4 Seiko SPB143
10/4 Cartier Tank Louis
11/4 Gul
12/4 Swatch Ski instructor

Omega Speedmaster. Efter detta kommer jag få problem med kronografer på tisdagar.

image.jpg

/B

Senast ändrad:
1/4 Rolex Expl II 16570
2/4 GS SBGA413
3/4 Omega Seamaster PO 2500
4/4 Omega Polaris 32mm analogue Quartz
5/4 Omega SMP300 Bond 50years LE
6/4 Omega Speedy X-33 Gen1
7/4 Breitling Cosmonaute Serie Speciale
8/4 Omega, 2139-10
9/4 Omega PO Bond Quantum of solace LE
10/4 JLC Extreme World Chrono
11/4 S&S UTC Skydiver Black Night
12/4 LeCoultre Futurematic E501
13/4 Omega Speedy Schumacher World Champion 2001 LE
14/4 Suunto Elementum Terra

Det här med digitalursonsdag är en utmaning för mig. Mina helt digitala vänner är mest av instrumentkataktär.
Idag får det bli att sporta en fjällvandringskompanjon som har många mil och turer längs Kungsleden bland annat.
93374558-51E3-424B-8D55-4350C2D00A68.jpeg
5A92F596-9821-41E4-A655-B643C46AAC81.jpeg

Senast ändrad:
1 april: Christopher Ward Super Compressor
2 april: Monchard Oceantimer
3 april: Tissot Seastar Navigator
4 april: Reverie (Fransk mikrobrand)
5 april: CW C60 Trident pro
6 april: Vostok Amphibia.
7 april: Obris Morgan Nautilus brons
8 april: Vostok
9 april: UN Maxi Marine Diver
10 april: Seiko 7n42-0bx0
11 april: Glycine Airman dubble twelwe
12 april Yema superman mysterious blue
13 april: Poljot kronograf
14 april: Glycine Combat sub brons

Jag är inte särskild digital så det får bli bronsdag igen...
Trevligaste Glycinesläppet förra året (enligt mig :) )
Med custom kanvas från KS/mikrotrådkompis
Ser fortfarande lite för ny och blänkande ut men en aning patinering börjar komma

20210414_071743.jpg

1/4 Omega Connie
2/4 Seiko Sumo
3/4 Rolex Datejust
4/4 Omega Seamaster 30
5/4 Casio G-shock DW-5600
6/4 Seiko Chronograph Quartz
7/4 Swatch Lovesong
8/4 Tissot Visodate
9/4 Seiko SPB143
10/4 Cartier Tank Louis
11/4 Gul
12/4 Swatch Ski instructor
13/4 Omega Speedmaster

Digitalt idag

image.jpg

/B

1/4 Certina Argonaut
2/4 Titus Calypsomatic
3/4 Rolex Explorer 1 1016
4/4 Färgglad Swatch
5/4 Vulcain Cricket
6/4 Omega Speedmaster 105.003-65
7/4 Casio G-shock square svart
8/4 Grand Seiko SBGN009
9/4 Squale 2002
10/4 Tudor Oysterdate 79270
11/4 Certina DS Action chrono
12/4 Garmin Approach S40
13/4 Heuer Camaro 7220nt
14/4 Casio Casioak Skeleton GA-2100SKE-7AER

April inköp:
Casio Casioak Skeleton GA-2100SKE-7AER

Denna digihumpdag kan jag presentera månadens första inköp. Jag har ju ett eget mål att köpa minst en klocka i veckan under april och jag hade ont om digitalare bl.a.

Har sneglat på CasiOaken ett tag men tyckt att den svarta varit lite tråkig så när denna dök upp var det bara att slå till. Tycker den är cool och somrig med sin skeletterade boett och band. Bärs väldigt bekvämt och lätt. Jag har definitivt fått sug efter fler i andra färger.
20210414_073926.jpg
20210414_073930.jpg

Dag 1 Certina 81201
Dag 2 Certina Argonaut 22
Dag 3 Certina Argonaut 28
Dag 4 Certina Labor
Dag 5 Certina Waterking 21
Dag 6 Certina Blue Ribbon "Volvo-klockan
Dag 7 Seiko Alpinist SPB117J1 (+ Certina Waterking
Dag 8 Lagonda Världsmästare Roya
Dag 9 Vostok 170 "Pamfibia
Dag 10 King three pushers flyback chronograph
Dag 11 Tärnan guld på stål
Dag 12 Olma automatic
Dag 13 Pulsar Chronograph (7T62-X010)
Dag 14 Seiko A159-5019-G
Digital-onsdag! Har flera digitalare att välja mellan, detta är en av favoriterna, även om den inte används så mycket. Älskar designen, som i mitt tycke nästan blir coolare med lite slitage.
Nu ska jag bara komma ihåg hur man ställer in så det blir rätt dag...
2021_0414_08153000-01.jpeg

2021_0414_08152800-01.jpeg

Senast ändrad:
1 april: Christopher Ward Super Compressor
2 april: Monchard Oceantimer
3 april: Tissot Seastar Navigator
4 april: Reverie (Fransk mikrobrand)
5 april: CW C60 Trident pro
6 april: Vostok Amphibia.
7 april: Obris Morgan Nautilus brons
8 april: Vostok
9 april: UN Maxi Marine Diver
10 april: Seiko 7n42-0bx0
11 april: Glycine Airman dubble twelwe
12 april Yema superman mysterious blue
13 april: Poljot kronograf
14 april: Glycine Combat sub brons

Jag är inte särskild digital så det får bli bronsdag igen...
Trevligaste Glycinesläppet förra året (enligt mig :) )
Med custom kanvas från KS/mikrotrådkompis
Ser fortfarande lite för ny och blänkande ut men en aning patinering börjar komma

20210414_071743.jpg

Sneglat och klickat på den klockan många gånger, speciellt när den gick att köpa från USA för 3000-4000kr jmf med 6000-7000kr. Måste vara den bäst prissatta bronsklockan. Vad tycker du om den? Bärs den stort för sina 42mm?

Har inget digitalt. Men väl några få från Japan. Citizen promaster full lume dial. På ett Isofrane som kostar lika mycket som klockan (nästan). Skön är det och det är en speciell sommarfeeling. Brutal dykar beater look, även om den mer smakat saltvatten än repor. Har andra stackare som råkat mer illa ut.

CE8EF725-8CDD-4FE2-81DF-E73656A8E1DA.jpeg

BA320F0A-703F-4508-AB70-28B342C85390.jpeg

Edit:
1/4: Cyma 10 ATM quartz
2/4: Le Jour Mark I
3/4: Luxor 1000m professional diver
4/4: Squale Tiger
5/4: Tudor Pelagos LHD
6/4: Omega Speedmastern 005
7/4: Bell & Ross - TYPE DÉMINEUR
8/4: Porsche Design by IWC
9/4: Vostok Komandirskie 24h
10/4: Tag Heuer Carrera 41mm
11/4: Sinn 556 Japan Limited Green dial
12/4: Yema Spacegraf Zero-G
13/4: Omega 300hz
14/4: Citizen promaster full lume dial

907C3EC6-FC52-4417-9A9B-6507A520F9E2.jpeg

Sommarbild:
FE02141F-225C-462E-88F9-D9A831E66394.png

1/4: Arco
2/4: Skindiver
3/4: Tissot WorldTimer
4/4: City
5/4: Sicura
6/4 Gallet Multichron
7/4: Tissot Antimagnetique
8/4: Tissot Automatic
9/4: Omega Seamaster "Recife"
10/: 18k biff med 18k ris
11/4: Zodiac Red dot night Diver
12/4: Revue Sport med Hilton på tavlan
13/4: Swatch "Black Friday" från 1989
14/: 18k Eska
20210414_091130.jpg

14/4: GUL ChronoDiver, typ

Dag 14, denna förbenade Digihumpday igen! :eek:

Jag har konstaterat tidigare att jag inte har några digitalklockor kvar men som ung hade man ju dom när de kom, riktiga coola och minns speciellt en Citizen men den är borta sedan länge med sprucket glas och läckande LCD! Kan också vara det som gör att jag faktiskt inte känner någon dragning alls till LCD-paneler längre utan föredrar det mekaniska och begripliga uren?🤷‍♂️

Hursom fick jag återigen dyka ner i mina gömslen och tada, så hittade jag dagens ur som de fakta har en digital LCD-panel och därmed torde uppfylla dagens högt ställda krav...kul! 🙏

Den här kockan är nog dessutom en av de första som jag köpte själv och som jag dessutom behållit under åren....den börjar ju faktiskt uppnå 35-40 år ändå och många av de typiska färgglada kardborrebanden har jag kvar dessutom. Köpte faktiskt till det klassiska i gummi förra året för att jag hittade ett NOS till billig peng då det gamla hade pulvriserats!
!
Man blir ändå glad över klockan och de glada årtionden som den representera även idag! Det enkla sättet att själv byta band och den coola locken gjorde väl att jag behöll den under alla dessa år! 🤗

⌚GUL ChronoDiver från sent 80- eller tidigt 1990-tal
IMG_8284.jpg
IMG_8285.JPG
IMG_8288.jpg
IMG_8289.jpg

Senast ändrad:
Sneglat och klickat på den klockan många gånger, speciellt när den gick att köpa från USA för 3000-4000kr jmf med 6000-7000kr. Måste vara den bäst prissatta bronsklockan. Vad tycker du om den? Bärs den stort för sina 42mm?

Jag gillar den!
Den har mycket old style/vintagekänsla till att vara en ny klocka.
Helt ok kvalitet, det enda som stör lite är datumskivan som inte täcker hela hålet pga placeringen av datumet. (Nedre högra hörnet.) och rundade hörn på datumramen i ett fyrkantigt hål i strukturen på tavlan.

1618386919936.png

Bärs komfortabelt och inte stort tack vara att boetten är rätt så slimmad med väl nervinklade bandhorn.

1618387010968.png

Håller fullständigt med, man kan ha trevlig stämning och KLOCKsnack utan en massa trams också. Även om jag gillade OWGM tråden men en månad per år är maximalt vad man orkar i det tempot och innehållet :D
Instämmer till fullo och man får verkligen tänja på gränserna eller skapa sina egna för att fixa vissa temadagar och ur-maningar (hepp) är ju roliga!

Återigen tack till @TibbeTabb för att du tvingar oss till lite roliga djupdykningar i våra inre klockskrymslen! 🤗 🤗

...och självklart tack till alla som är med och bidrar här inne i klockmyset! 😉🙏

Senast ändrad:
2/4 City dykare gul.
3/4 Casio STR 1000
5/4 Spaceman Watch
8/4 Zenith Sporto
9/4 Helvetia Depthometer
12/4 Opel rattklocka
13/4 Gilson "Bigboy"
14/4 Casio STR 1000 "NOS"

Dag 14 Digihumpday.

Idag en rödboettad version av min första klocka.
Denna fick jag dessutom tag på NOS från samma butik som den första men 30år och en affärsägargeneration senare.

IMG_20210414_100024__01.jpg

Tillbaka
Topp