Inspirerande läsning, friskt vågat och allt vunnet - du kommer inte ha några större problem att demontera eller montera ett verk. Ett tips är boken "Amateur Watchmaking" skriven av Per som finns här på forumet: http://www.watchmaking.se/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är det Per med feta daytonan? Där ser man isf! Har den boken och tycker den är en mycket bra introduktion.Ariste skrev:Inspirerande läsning, friskt vågat och allt vunnet - du kommer inte ha några större problem att demontera eller montera ett verk. Ett tips är boken "Amateur Watchmaking" skriven av Per som finns här på forumet: http://www.watchmaking.se/
Visst är han grym.....den jäveln..vonhall skrev:Kul läsning! Hade önskat att jag hade 10% av dina kunskaper när det gäller att ligga under klockan och meka
Jag är övertygad om att det finns intresse, det kan inte bara vara jag!McGyver skrev:Tack - tror jag!
Jag är bara en glad amatör som hittat nytt kul kvällspyssel - men jag kan givetvis beskriva de olika stegen mer ingående om det finns intresse?
Har en Seiko som väntar på att det nya glaset skall dyka upp och en Caravelle som skall få nytt lume på tavla och visare + ny färg på sekundvisaren.
Ariste skrev:Jag är övertygad om att det finns intresse, det kan inte bara vara jag!
Både glasbyte, polering/borstning/ytbehandling, reluming är intressant....behöver du vrak att öva på så PM:a!
Haha kommer inte kunna hitta några fel, är mer imponerad över din förmåga att lösa detta!Den som är observant hittar fyra "fel" mellan verken!
Haha kommer inte kunna hitta några fel, är mer imponerad över din förmåga att lösa detta!
Den som är observant hittar fyra "fel" mellan verken!
Du kanske menar de 4 juvelerna? Minns jag inte helt fel så räknade inte Miyota de 4 juvelerna i automatens uppdragsmekanism på tidiga verk.
+1 på den...Ja, det här med juvelerna är lite lurigt. Det finns lite olika syn på om man enbart ska räkna juvelerna för de delar i verket som påverkar tidshållningen, eller det totala antalet. Det beror nog mest på hur konservativ man är.
Har du tid och lust, så skulle det vara intressant med en recension av timegrapher 1000. Jag funderar på att skaffa en då min gamla trotjänare börjat krångla, och det finns säkert flera som är nyfikna.