• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

70/80-talsshopping på nätet

McGyver

Rolex
Boettpress handlade jag på Kjell då jag var nällad att komma igång och slipa boetten på Titusen!
Den kostar 199:-, ingen vidare kvalitet men med det priset så är det väl att räkna med! :D (art.nr. 48330)

Idag hade jag beställt en med plast"dynor" istället för de i mässing som medföljde den modell jag har. Man slipper ha tyg/papp mella => ser bättre vad man gör. Det är lite si och så med passformen med, så man får centrera "dynorma" innan man lägger kraft på glaset - men för 200:- så gör den definitivt sitt jobb!
 

McGyver

Rolex
Nästa dam som shoppats på nätet behöver betydligt mer kärlek än tidigare objekt!

Jag blev vansinnigt förtjust i min Seiko 6138-8030 och i veckan fick jag hem en 6138-8020 (Panda) som jag lyckats buda hem.

Den var i risigt skick och fortade sig enligt säljaren, men då jag gillade modellen, och de servade fina exemplaren jag sett till salu kostade en del - slog jag till på ett renoveringsobjekt!

Tänkte att det var dags att grotta ner sig i det här med att serva själv och en gammal kronograf är väl en lämplig start.........eller!!??

Så här såg Pandan upp när den damp ner i brevlådan.

136748900478102100_resized.jpg


136748900196683100_resized.jpg


136748899913145400_resized.jpg


136748900704911200_resized.jpg


En massa kosmetik att fixa till - det gillas!

Först ut med verket för att se om det gick att göra något åt fläckarna på tavlan.

136748900981898000_resized.jpg


136748901316910900_resized.jpg


Det gick så klart inte!

Fläckarna är fukt som trängt in mellan lacken och den eloxerade tavlan. Då det även fanns en del färg (förmodligen någon som försökt måla visarna med dessa på plats) och en del "bucklor" i kronograftavlorna så bestämde jag mig för att skrota orginaltavlar och beställa en NOS istället + nya vissare - damen skall ju se bra ut!

Efter en tur i Timegraphern så förstod jag att inte allt stod rätt till. Skärmen såg ut som om någon sjutit på den med en k-pist - det fanns ingen takt över huvud taget!

Som ett första steg tänkte jag att jag gör väl en "fulservice".

Av med balansen och sedan även ankare och dess brygga. Hela paketet fick bada i kemiskt ren bensin med efterföjlande dopp i IPA.

Snabbtork med hårfönen (bra den kommer till användning - jag saknar ju hår på huvudet) och smörjning av alla juveler och andra lämpliga ställen.

Monterade tillbaka balansen o.s.v. och upp i Timegraphern igen - fortfarande katastrofala mätvärden! :(

Det var bara att inse att klockan behöver en ordentlig service och börja demontera!

136748902087848200_resized.jpg


Samma procedur fast i delar, tvätt i bensin och eftersköljning i IPA.

Sedan fick delarna torka.

136748902593188700_resized.jpg


Innan det var dags för montering...

136748902844561900_resized.jpg


Här tog det ganska snart stopp, då jag tror jag hittat felet!

136748903069484800_resized.jpg


Tredje hjulets översta del av axeln är avbruten och denna har således bara haft en lagringspunkt - inte bra!

Ny axel är beställd från England så nu får delarna vila upp sig ett tag.

Fortsättning följer.........(hoppas på lyckligt slut, annars blir det transplantat för henne!)
 

_jonte

Patek
Underbart spännande jobb! Kan inte vara baggis att serva en gammal kronograf, så fet kudos om du får ihop det!
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Du gör verkligen skäl för namnet/nicken. Riktigt kul att följa. Har du funderat på att åta dig jobb från utomstående?
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Väldigt spännande och lärorikt, som alltid! :) Att ge sig på en kronograf är modigt.....riktigt modigt.....vad är IPA som du sköljer delarna i efter bensintvätten?
 

McGyver

Rolex
Tack för alla glada tillrop - uppskattas!

IPA är Isopropanol, 99.5% rent för att "suga upp" eventuella rester av vatten på delarna och ge en sista rens/sköljning.

Som audio-idiot så vet jag att det i tider har handlats IPA på apoteket till rengöring av LP-skivor, men jag köpte min hos Kjelle av alla ställen!

Kan absolut tänka mig att hjälpa till med halv-vrak och loppisfynd, men då pratar vi boetter, glas, länkar, ruckning o.s.v. - serva verk är jag en total noob på och får nog testa på många egna objekt innan jag vågar hjälpa någon annan.

Fick hem två renoveringsobjekt till i veckansom kommer att bli mellanspel innan jag fortsätter med Seikokronografen.

Först ut blir en 70-tals Seiko 5:a som levererades stendöd och i ett ganska misshandlat skick. Skall försöka hinna ladda upp bilder under morgondagen!
 

Camo00

Patek
Suverän tråd! Du är KS version av Utbildningsradion! :)

Vad använder Du för att smörja verket? Själv köpte jag nån lättflytande olja avsedd för urverk, men när jag läste på lite så insåg jag att det ska vara en mängd olika smörjmedel på olika ställen...
 
C

China

Guest
Suverän tråd! Du är KS version av Utbildningsradion! :)

Vad använder Du för att smörja verket? Själv köpte jag nån lättflytande olja avsedd för urverk, men när jag läste på lite så insåg jag att det ska vara en mängd olika smörjmedel på olika ställen...

Ja, smörjmedel får varieras efter olika användningsområden. Sedan kan jag väl tycka att rengöring med bensin inte är så lyckat, det finns anpassade medel, beroende på vad som skall rengöras. Nackdelen är att olika rengörings/smörjmedel kostar en slant, men resultatet blir mycket bättre och man riskerar inte att skada verket.
 

McGyver

Rolex
China: Vad är det i Nafta som skadar?
Vad jag lyckats läsa mig till rekommenderar gamla urmakare att man börjar sin karriär med handtvätt i just Nafta. Vad rekommenderar du istället?
 
C

China

Guest
China: Vad är det i Nafta som skadar?
Vad jag lyckats läsa mig till rekommenderar gamla urmakare att man börjar sin karriär med handtvätt i just Nafta. Vad rekommenderar du istället?


Nu tänkte jag väl mest på felaktiga smörjmedel när det gäller skador, och uttryckte mig lite diffust i det tidigare inlägget.

Jag föredrar alkoholbaserade varianter som t.ex. Elma alt. Rubisol för lite tuffare jobb, F45 för balans och ankare, det är inte så lyckat om shellacken blir upplöst. Sedan är det väl inget fel i att använda nafta, men jag tycker att det finns bättre alternativ.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Kör enligt servicemanualen med Moebius 9010 och HP-1300 samt K22

Har ett par Seko 7009-verk som jag funderar att prova på innan jag fått alla delar till 6138-verket.
Hur menar du? Förklara gärna! :pompus:

Kul inlägg! Du får gärna lägga upp fler bilder på monteringsprocessen! Jag försöker själv mecka lite men det är så förbannat svårt att veta något om delarna. Finns det någon bok/pdf som man kan kolla närmare på?
 

McGyver

Rolex
Servicemanualer på Seikos 6138 och 7009-verk finns att ladda ner från diverse ställen.

(T.ex. här : Seiko servicemanualer )

I dessa rekommenderar Seiko att smörja verken med Moebius Synt A lube (9010), Seiko S-4 (D5/HP-1300) och Seiko S6 (KT22).

Funderar på att även köpa lite 941 så verkar det som om jag har de oljor som många rekommenderar som ett minimum när man vill serva själv!

Jag är som sagt en toal nybörjare på att serva verk och tänkte börja med att följa servicemanualen slaviskt.

Har någon tips, trix och/eller länkar till information om vad man skall tänka på när man servar - bara posta på, det uppskattas mycket!
 
  • Like
Reactions: ZQT

ZQT

The Banker
2-Faktor
Servicemanualer på Seikos 6138 och 7009-verk finns att ladda ner från diverse ställen.

(T.ex. här : Seiko servicemanualer )

I dessa rekommenderar Seiko att smörja verken med Moebius Synt A lube (9010), Seiko S-4 (D5/HP-1300) och Seiko S6 (KT22).

Funderar på att även köpa lite 941 så verkar det som om jag har de oljor som många rekommenderar som ett minimum när man vill serva själv!

Jag är som sagt en toal nybörjare på att serva verk och tänkte börja med att följa servicemanualen slaviskt.

Har någon tips, trix och/eller länkar till information om vad man skall tänka på när man servar - bara posta på, det uppskattas mycket!

Hmm, skulle du kunna länka någon olja som du kör? Och hur applicerar man oljan egentligen? :nailbiting:
 
C

China

Guest
Servicemanualer på Seikos 6138 och 7009-verk finns att ladda ner från diverse ställen.

(T.ex. här : Seiko servicemanualer )

I dessa rekommenderar Seiko att smörja verken med Moebius Synt A lube (9010), Seiko S-4 (D5/HP-1300) och Seiko S6 (KT22).

Funderar på att även köpa lite 941 så verkar det som om jag har de oljor som många rekommenderar som ett minimum när man vill serva själv!

Jag är som sagt en toal nybörjare på att serva verk och tänkte börja med att följa servicemanualen slaviskt.

Har någon tips, trix och/eller länkar till information om vad man skall tänka på när man servar - bara posta på, det uppskattas mycket!

Jag tycker att du gör helt rätt som börjar med en genomgång av servicemanualen, så slipper man överraskningar.:)

Moebius har ett bra sortiment av smörjmedel som klarar det mesta, det gäller bara att använda rätt smörjmedel till olika ändamål.

Det finns en bra pdf hos Ofrei som täcker de vanligaste typerna av urverk.

http://www.ofrei.com/page951.html

Diagram och rekommendationer av smörjmedel för Rolex, men är ganska typiskt för kronometrar i allmänhet.

http://www.horologist.com/rolex_lubrication.htm
 

McGyver

Rolex
Det tog lite tid att ladda upp bilderna!

Innan jag ger mig på jobbet med att laga/serva min Seiko Panda så gav jag min på en nyinkommen lillebror – en Seiko 5:a från 1977.

Klockan hade varit med om en del. Den såg ut så här när den damp ner i brevlådan.

136816391540837000_resized.jpg


Kraftiga repor på glaset, som måste bytas, och en ”buckla” på ringen vid ~18min över och den gick inte.

Det blev till att demontera och spänna upp ringen i svarven.

136816419374718400_resized.jpg


Bucklan svarvades bort och delarna polerades.

136816391828849200_resized.jpg


Visarna var i halvtaskigt skick med färgsläpp och lysmassa som saknades.

Den gamla lysmassan skrapades bort mha. en kniv och tandpetare. Ovansidan rengjordes med sprit.

(glömde plåta alla stegen, så visa av bilderna visar visare från en Caravelle, men principen är den samma)

136816394107903800_resized.jpg


Efter detta så fick visarna ny vit färg på sig.
Jag använde spädd naftabaserad modellfärg som jag tycker flyter ut bättre är de vattenbaserade varianterna.

136816392029583400_resized.jpg


Tavlans index fick även de ny färg på sig och i den färgen blandade jag även i lite lyspigment.

När färgen på visarna torkat så var det dags för att fylla i ny lysmassa.

Jag har provat två alternativ!

Alt.1

Blanda ihop pigment med lämpligt bärmedel – här en matt akryllack.

136816394457155700_resized.jpg


136816394628967200_resized.jpg


Alt.2

Köp färdig färg!

136816394302367000_resized.jpg


Det finns ett antal färdiga färger i handeln som kan användas.
Jag har bara provat Panduros färg, då färgen hos Hobbex var slut.
Man får måla ett par gånger eftersom färgen innehåller ganska mycket bärmedel som avdunstar vid torkning.
Den lyser inte heller lika starkt som pigment-varianten men detta ser jag som en fördel när visare till en äldre klocka skall fixas till!
Målningen gjorde jag med en tandpetare men det går lika bra med en nål, oljesticka eller liknande.
Det gäller att få färgen att ”flyta ut” mha ytspänningen och fylla hålet – försök inte måla i hålet utan rulla ut färgen på undersidan av visaren istället!

136816394856066800_resized.jpg


Med visarna fixade så var det dags att ge sig på verket.

Servicmanualen laddades ner och verket demonterades.

136816392223133300_resized.jpg


Alla delar handtvättades i nafta och sköljdes sedan i IPA.
Ankarets stenar limmas vanligen med shellack så detta bör man inte ha i sprit för länge då den löser upp shellacken.

136816392442458400_resized.jpg


Sedan lades delarna på tork.
Det finns speciella klockpapper att köpa som absorberar vätskor bra och inte luddar – jag körde kaffefilter istället!

136816392669390900_resized.jpg


Sedan var det dags att olja in delarna enligt rekommendationer och montera ihop sakerna igen.

Jag följde servicemanualen slaviskt!

136816392853992000_resized.jpg


136816393058922700_resized.jpg



Efter några smärre justeringar (monterade skivan som ändrar dag 180grader fel => dag ändrades 12h efter datum) så var verket uppsmort och färdigt för återmontering i boetten.

136816393266884700_resized.jpg


136816393477966200_resized.jpg


Tavlan på denna modell monteras lite speciellt. Istället för fasta fötter på undersidan, så sticks två ”nitar” igenom tavlan och låses med hjälp av en excenterskruv på undersidan.
Det var sent på kvällen och jag hade redan tänkt tanken både en och två gånger, - Gå och lägg dig och fortsätt imorgon!
Envis som man är, så körde jag vidare. När den sista niten skulle monteras genom tavlan så tryckte jag lite väl hårt med pincetten => den for som en projektil genom verkstaden, träffade ett skåp och via dotterns teckning la sig på ett ställe som jag lär upptäcka om ett par år!

Vad göra?

Jag hade ju en nit kvar så det var bara till att försöka replikera denna. Lämpligt material med in diameter på 0.75mm hittades!

136816393893442900_resized.jpg


Av med borrchucken från min lilla fräs….

136816393681909000_resized.jpg


Toppen stukades till med en hammare och sedan hade en ny nit tillverkats.

Resultatet blev så bra att jag gjorde en till och bytte ut den gamla orginalniten med.
På toppen fick de lite svart modelfärg för att matcha tavlan.




Fortsättning kommer senare i veckan……..
 

Camo00

Patek
För f-n, nu är Du bara ett par steg ifrån att börja göra in-houseverk i garaget!! ;)

Men tack för tråden! Den sporrar mig till att återuppta försöken med att rengöra och smörja själv. Tack för tipset om lacken också, det var förmodligen så jag lyckades bli av med en av juvelerna till ett Lagonda-verk jag spritade... :oops:
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
För f-n, nu är Du bara ett par steg ifrån att börja göra in-houseverk i garaget!! ;)

Men tack för tråden! Den sporrar mig till att återuppta försöken med att rengöra och smörja själv. Tack för tipset om lacken också, det var förmodligen så jag lyckades bli av med en av juvelerna till ett Lagonda-verk jag spritade... :oops:
Vafan, har du spritat upp juvelerna! ;)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Sicken guldtråd detta är!

Själv känner man ju sig som en kung när man lyckas montera av och korta länkar samt tvätta dem. Blev till och med asstolt när jag lyckades borsta till en oysterlänk på min gamla DJ i svärfars verkstad i påskas. Resultatet blev till och med bra :)

Efter att ha läst detta känns det som om ens egna insatser kan jämföras med att handla mjölk på Ica, medan du föder upp kossan och mjölkar och pastöriserar allt själv...
 

McGyver

Rolex
Tack!

Efter åtskilliga timmar så blev hon äntligen färdig! :)
va9yze6a.jpg

Det som fixats är:

- Svarvad och polerad ring runt glaset
- Boett lätt polerad
- Nytt glas - kupat
- Helservat urverk
- Ny färg och lysmassa på minut- och timvisarevisare
- Ny färg (med lysmassa i) på index
- Nya nitar till urtavlan

Har lärt mig massor och kan nu sätta ihop ett Seiko 700x-verk utan anvisningar.
Kan rekommendera detta verk som start för den som vill prova på att serva själv. Enkelt uppbygt, finns massor med info på nätet, billiga reservdelar/donatorverk.

Nu skall jag bara hitta tiden - sedan skall jag ge mig på Pandan!
 

_jonte

Patek
Tack!

Efter åtskilliga timmar så blev hon äntligen färdig! :)

Det som fixats är:

- Svarvad och polerad ring runt glaset
- Boett lätt polerad
- Nytt glas - kupat
- Helservat urverk
- Ny färg och lysmassa på minut- och timvisarevisare
- Ny färg (med lysmassa i) på index
- Nya nitar till urtavlan

Har lärt mig massor och kan nu sätta ihop ett Seiko 700x-verk utan anvisningar.
Kan rekommendera detta verk som start för den som vill prova på att serva själv. Enkelt uppbygt, finns massor med info på nätet, billiga reservdelar/donatorverk.

Nu skall jag bara hitta tiden - sedan skall jag ge mig på Pandan!
Du imponerar, snyggt jobbat! Hur upplever du svårighetsgraden på finpillet och finmotoriken vid urveksjobb?
 

McGyver

Rolex
Hur upplever du svårighetsgraden på finpillet och finmotoriken vid urveksjobb?

Jag upplevde det som betydligt enklare än förväntat!

Bara man tar det lugnt och är metodisk så är det inga större konstigheter med ett verk som detta.
Det är en otroligt rolig känsla när man börjar fatta hur saker och ting hänger ihop och man kan hitta felorsaken i ett ur rellativt snabbt och åtgärda.

Man lär sig ganska fort att ha det rent, rent, rent på arbetsytan! Ett knapt synligt textilfiber ser ut som ett rep i 20ggrs förstoring när det fastnat på ett kugghjul - det kan orsakta mycket konstigt beteende - yep, det hände ! ;)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
All respekt, följer den här tråden med stor iver och imponeras sv ditt mod och dina färdigheter. You're the man!
 
Topp