Fortsätt så där och du kommer att få förfrågningar om jobb snart!!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Boettpress handlade jag på Kjell då jag var nällad att komma igång och slipa boetten på Titusen!
Den kostar 199:-, ingen vidare kvalitet men med det priset så är det väl att räkna med! (art.nr. 48330)
Suverän tråd! Du är KS version av Utbildningsradion!
Vad använder Du för att smörja verket? Själv köpte jag nån lättflytande olja avsedd för urverk, men när jag läste på lite så insåg jag att det ska vara en mängd olika smörjmedel på olika ställen...
China: Vad är det i Nafta som skadar?
Vad jag lyckats läsa mig till rekommenderar gamla urmakare att man börjar sin karriär med handtvätt i just Nafta. Vad rekommenderar du istället?
Vad använder Du för att smörja verket?
Hur menar du? Förklara gärna!Kör enligt servicemanualen med Moebius 9010 och HP-1300 samt K22
Har ett par Seko 7009-verk som jag funderar att prova på innan jag fått alla delar till 6138-verket.
Servicemanualer på Seikos 6138 och 7009-verk finns att ladda ner från diverse ställen.
(T.ex. här : Seiko servicemanualer )
I dessa rekommenderar Seiko att smörja verken med Moebius Synt A lube (9010), Seiko S-4 (D5/HP-1300) och Seiko S6 (KT22).
Funderar på att även köpa lite 941 så verkar det som om jag har de oljor som många rekommenderar som ett minimum när man vill serva själv!
Jag är som sagt en toal nybörjare på att serva verk och tänkte börja med att följa servicemanualen slaviskt.
Har någon tips, trix och/eller länkar till information om vad man skall tänka på när man servar - bara posta på, det uppskattas mycket!
Servicemanualer på Seikos 6138 och 7009-verk finns att ladda ner från diverse ställen.
(T.ex. här : Seiko servicemanualer )
I dessa rekommenderar Seiko att smörja verken med Moebius Synt A lube (9010), Seiko S-4 (D5/HP-1300) och Seiko S6 (KT22).
Funderar på att även köpa lite 941 så verkar det som om jag har de oljor som många rekommenderar som ett minimum när man vill serva själv!
Jag är som sagt en toal nybörjare på att serva verk och tänkte börja med att följa servicemanualen slaviskt.
Har någon tips, trix och/eller länkar till information om vad man skall tänka på när man servar - bara posta på, det uppskattas mycket!
Hmm, skulle du kunna länka någon olja som du kör? Och hur applicerar man oljan egentligen?
Vafan, har du spritat upp juvelerna!För f-n, nu är Du bara ett par steg ifrån att börja göra in-houseverk i garaget!!
Men tack för tråden! Den sporrar mig till att återuppta försöken med att rengöra och smörja själv. Tack för tipset om lacken också, det var förmodligen så jag lyckades bli av med en av juvelerna till ett Lagonda-verk jag spritade...
Du imponerar, snyggt jobbat! Hur upplever du svårighetsgraden på finpillet och finmotoriken vid urveksjobb?Tack!
Efter åtskilliga timmar så blev hon äntligen färdig!
Det som fixats är:
- Svarvad och polerad ring runt glaset
- Boett lätt polerad
- Nytt glas - kupat
- Helservat urverk
- Ny färg och lysmassa på minut- och timvisarevisare
- Ny färg (med lysmassa i) på index
- Nya nitar till urtavlan
Har lärt mig massor och kan nu sätta ihop ett Seiko 700x-verk utan anvisningar.
Kan rekommendera detta verk som start för den som vill prova på att serva själv. Enkelt uppbygt, finns massor med info på nätet, billiga reservdelar/donatorverk.
Nu skall jag bara hitta tiden - sedan skall jag ge mig på Pandan!
Hur upplever du svårighetsgraden på finpillet och finmotoriken vid urveksjobb?