• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

🔹 Årsmodell: [Fyll i årtal]
@matteo när är klockan från?

Allt värdefulla spammande för att göra en annons och bomma på årtal. Tänk vad han förberett sig!

Allt värdefulla spammande för att göra en annons och bomma på årtal. Tänk vad han förberett sig!
Lätt att missa. Dessutom framgår det (2011) av certet :)

Tycker att det är fel att benämna den Datejust 41 när det är en Datejust II

Screenshot 2025-05-29 164330.png

Screenshot 2025-05-29 164337.png

Och är detta verkligen en ny bezel? 🤔

Jag vill inte vara en nagel i ögat men när urtavla, glas och boett är utbytt känns det som något inte är helt 100. Kan iofs ha varit en olycka som förorsakat merparten av problemen men ja. I'm out.

Jag vill inte vara en nagel i ögat men när urtavla, glas och boett är utbytt känns det som något inte är helt 100. Kan iofs ha varit en olycka som förorsakat merparten av problemen men ja. I'm out.
Så spam för att nå 50 inlägg, AI-skriven annons som saknar info, tveksamt ex och pris 20-25k över oprutade handlarannonser på Chrono24. Blir nog svårsåld denna...

Det där är ju 100% ChatGPT… att man inte anstränger sig ens lite när man säljer en klocka för över 100k

@JoakimS Har du servat denna? Bilderna kan vara dåliga men verkar vara både kassa och kladdiga oljningar samt varför har du inte bytt till nya tryckknappar med hals? De som är är riktigt slitna. Varför finns det inte heller info att urverket inte är signerat, samt saknas det fortfarande delar i urverket? Har för mig att klockan såldes på Kaplans för inte så länge sedan :)

Bra påslag också, @yonsson ;)

Hej,
Jag är den första att ändra/göra rätt för mig om något skulle vara fel här. Jag har servat klockan absolut.
Gällande tryckknapparna är det ju olik hur man resonerar kring byta dessa eller ej antar jag. Jag gillar att bevara delar original om möjligt. Det jag gjort är att montera isär tryckknapparna och bytt packningarna mot nya och rengjort/monterat ihop. Såg inte slitna ut i mina ögon.
Urverket var inte signerat tidigare stämmer. Det var en utbytt rotor i verket. Jag har satt i en korrekt rotor. Men bör verket i övrigt också vara signerat av Breitling menar du?
Saknar delar, vad menar du med det? Trasiga verkhållare är utbytta mot nya hela.

Hej,
Jag är den första att ändra/göra rätt för mig om något skulle vara fel här. Jag har servat klockan absolut.
Gällande tryckknapparna är det ju olik hur man resonerar kring byta dessa eller ej antar jag. Jag gillar att bevara delar original om möjligt. Det jag gjort är att montera isär tryckknapparna och bytt packningarna mot nya och rengjort/monterat ihop. Såg inte slitna ut i mina ögon.
Urverket var inte signerat tidigare stämmer. Det var en utbytt rotor i verket. Jag har satt i en korrekt rotor. Men bör verket i övrigt också vara signerat av Breitling menar du?
Saknar delar, vad menar du med det? Trasiga verkhållare är utbytta mot nya hela.
Halsarna till tryckknapparna är ju helt slut, du ser ju att metallen börjat ärga. Sen om du byter dem eller inte är upp till dig, bör nämnas iaf. De lär behöva bytas inom kort.
Utifrån din urverksbild är det ganska tydligt kladdiga oljningar, lite oroväckande hur resten ser ut. Hoppas köparen förstår detta.

Halsarna till tryckknapparna är ju helt slut, du ser ju att metallen börjat ärga. Sen om du byter dem eller inte är upp till dig, bör nämnas iaf. De lär behöva bytas inom kort.
Utifrån din urverksbild är det ganska tydligt kladdiga oljningar, lite oroväckande hur resten ser ut. Hoppas köparen förstår detta.
Bör nämnas? Tycker snarare man bör nämna om man byter ut visuella delar på äldre ur. Tycker det är bra man behållt allt som det var.

Imponerande det ni nämner om olja i verket, försöker hitta spår av olja men misslyckas. Är inte ironisk.

Bör nämnas? Tycker snarare man bör nämna om man byter ut visuella delar på äldre ur. Tycker det är bra man behållt allt som det var.

Imponerande det ni nämner om olja i verket, försöker hitta spår av olja men misslyckas. Är inte ironisk.
Båda bör nämnas? Det är inget jättegammalt ur. När de börjar ärga så pass kommer det förr eller senare bli hål. Man får väl ta för givet att klockan kommer att användas.
Det mest anmärkningsvärda är väl att säljaren själv inte kunde se något slitage.

Olja/fett. Det blåa du ser runt tex skruven för tryckararmen samt sekundstoppsarmen mot excentern. Det är en dålig bild utan ljus så mer kan man inte se.

Instämmer med Aurum. Samt ska diskussionen med "hur man oljar ett verk" inledas mot oändligheten :D

Instämmer med Aurum. Samt ska diskussionen med "hur man oljar ett verk" inledas mot oändligheten :D
Det handlar om att hålla en viss nivå på reparationerna. Ett visst överhäng på kladdet kan vara normalt.
Sen är det inte så svartvitt att man behöver byta pushers, men kan vara bra för en eventuell intressent att veta att det där inte kommer hålla tätt förevigt. Är liksom inte en 60-talskronograf som spenderar mest tid i hyllan.
Det här är ju ks upplysningstjänst ;-)

Båda bör nämnas? Det är inget jättegammalt ur. När de börjar ärga så pass kommer det förr eller senare bli hål. Man får väl ta för givet att klockan kommer att användas.
Det mest anmärkningsvärda är väl att säljaren själv inte kunde se något slitage.

Olja/fett. Det blåa du ser runt tex skruven för tryckararmen samt sekundstoppsarmen mot excentern. Det är en dålig bild utan ljus så mer kan man inte se.
Bli hål? Har jag aldrig stött på under mina år. Tidigare höll de iaf över 50 år.

Bli hål? Har jag aldrig stött på under mina år. Tidigare höll de iaf över 50 år.
Antar du inte jobbat med klockor? Inte alls ovanligt. Det ärgar och till slut går det igenom. Det är inte stålhalsar på den där.
De höll knappast för 50 år av användning. Möjligen liggandes stilla, men av det klarar väl sig det mesta av solitt material.

Antar du inte jobbat med klockor? Inte alls ovanligt. Det ärgar och till slut går det igenom. Det är inte stålhalsar på den där.
Mässingsliknande metaller kan uppenbarligen vara väldigt beständiga. Man behöver inte jobba med ur för att ha sett många originalknappar som är 50+ år. Hade gärna sett någon bild i lämplig tråd om du orkar pinga mig.

Hej,
Om man får fråga, köpte du den för att enbart flippa den? Med dubbelt pris dessutom?

Tillbaka
Topp