• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

Om man får fråga, köpte du den för att enbart flippa den? Med dubbelt pris dessutom?

Djävulens advokat här…

Det stämmer väl inte riktigt? 16.200 kr + 20% + 50 kr = 19.490 kr. Så +65% är närmare sanningen.

Vidare så verkar det vara synpunkter på servicen, men det är väl ändå en klocka som kan beskrivas i bättre skick än när Kaplans hade den?

Jag tycker nog att det är ganska fair game att, om man har kunskaperna att fixa den, köpa en klocka med tveksam funktion (och risk för att det är hur mycket som helst som är knas, som inte går att läsa sig till i auktionsbeskrivningen), fixa till den och sen sälja den för marknadspris.

Sen kanske inte KS är stället att göra det. Men som rent upplägg tycker jag att det känns ganska okej.

Senast ändrad:
Om man får fråga, köpte du den för att enbart flippa den? Med dubbelt pris dessutom?
Det är inte dubbeltpris. Den insatte vet att priset från auktionen är exkl köparprovision, slagavgift och frakt. Sen har det lagts en hel del pengar på reservdelar. Utöver det en massa tid, då jag hellre gör ett riktigt bra jobb än att slarva mig igenom mina projekt. Oavsett vad vissa personer i den här tråden vill tro. Det summerat gör prisbilden fullt rimlig i mina ögon.

Djävulens advokat här…

Det stämmer väl inte riktigt? 16.200 kr + 20% + 50 kr = 19.490 kr. Så +65% är närmare sanningen.

Vidare så verkar det vara synpunkter på servicen, men det är väl ändå en klocka som kan beskrivas i bättre skick än när Kaplans hade den?

Jag tycker nog att det är ganska fair game att, om man har kunskaperna att fixa den, köpa en klocka med tveksam funktion (och risk för att det är hur mycket som helst som är knas, som inte går att läsa sig till i auktionsbeskrivnibgen), fixa till den och sen sälja den för marknadspris har jag inga stora problem med.

Sen kanske inte KS är stället att göra det. Men som rent upplägg tycker jag att det känns ganska okej.

Jag hoppas väl att VMB används vid försäljningen, så har vi även moms att komma ihåg! ;)

@elitelit är du verkligen säker på att det är 24k guldinlägg i din klocka? Brukar väl vara 18k guld på dessa.

Thread 'Omega Semaster' https://klocksnack.se/threads/omega-semaster.199484/
Hallå hallå , har ändrat då det ska vara 18k såklart. Men klockan är självklart inte av 18 karat rakt igenom. De 18 karat integrerades på för den tiden något speciellt sätt som jag ska googla fram. Men 18 k är det i de guldinläggen på boetten. Själva länken är garanterat guldplätterad. De finns en modell av denna i solid guld som legat ute här på ks tidigare där även hela boetten och länken var guld men med inlägg i stål.

Sen kan man ju tillägga att för det mesta byts de ut långt innan dess att det går hål. Lämnar man in den där på t.ex. Breitling får man inte tillbaka den utan nya pushers.
Personligen skulle jag inte tycka att det är en positiv sak att Breitling hade bytt ut delar mot nytt. Nu kanske inte just detta objekt är superhett för samlare men att byta ut saker eller polera vintageur är bland det värsta man kan företa sig.

Personligen önskar jag att jag hade kunnat serva mina klockor själv och jag tycker @JoakimS får lite mycket skit här. Antagligen lite pga jante i den mån att många andra önskar att de kunde göra samma sak. Men vad vet jag det är kanske så att forumet kryllar av urmakare som livnär sig på att köpa defekta klockor och återställa dessa i till bra skick och sedan sälja.

Personligen skulle jag inte tycka att det är en positiv sak att Breitling hade bytt ut delar mot nytt. Nu kanske inte just detta objekt är superhett för samlare men att byta ut saker eller polera vintageur är bland det värsta man kan företa sig.

Personligen önskar jag att jag hade kunnat serva mina klockor själv och jag tycker @JoakimS får lite mycket skit här. Antagligen lite pga jante i den mån att många andra önskar att de kunde göra samma sak. Men vad vet jag det är kanske så att forumet kryllar av urmakare som livnär sig på att köpa defekta klockor och återställa dessa i till bra skick och sedan sälja.
Ingen har nämnt någon polering. Att byta ut mot likadana, originalpushers som är ruttna har jag svårt att förstå varför man inte skulle göra. Hade det känts bättre om de hade kallats ”NOS”? Det är sällan sämre än dåliga original i vintagesammanhang.

I övrigt är det väl inte skit direkt, det är ju vanliga saker att tänka på som säljare. Är det slitna pushers man valt att behålla är det bara att skriva det. Tycker inte det är så svartvitt att det alltid ska bytas, men att nämna det är viktigt för en köpare. Trist att inte själv förstå det och behöva lägga ned en större peng på nya om ett par år, om man tänkt använda den regelbundet. Tillexempel

Senast ändrad:
Ingen har nämnt någon polering. Att byta ut mot likadana, originalpushers som är ruttna har jag svårt att förstå varför man inte skulle göra. Hade det känts bättre om de hade kallats ”NOS”? Det är sällan sämre än dåliga original i vintagesammanhang.

I övrigt är det väl inte skit direkt, det är ju vanliga saker att tänka på som säljare. Är det slitna pushers man valt att behålla är det bara att skriva det. Tycker inte det är så svartvitt att det alltid ska bytas, men att nämna det är viktigt för en köpare. Trist att inte själv förstå det och behöva lägga ned en större peng på nya om ett par år, om man tänkt använda den regelbundet. Tillexempel
Polering var ett relevant exempel i sammanhanget.

Köpare har undersökningsplikt vid privatköp och i detta fallet har säljaren bedömt att original halsar är i bra begagnat skick så personligen anser inte jag att det underhålls någon information.

Man kan naturligtvis argumentera för att man som kunnig/expert kan delge köpare (framför allt nya) att delar kan komma att behöva bytas men det tycker jag är upp till var och en säljare att avgöra. Är man osäker på skicket oavsett vara får man lämna det till en oberoende besiktningsman och låta den komma med ett utlåtande.

Polering var ett relevant exempel i sammanhanget.

Köpare har undersökningsplikt vid privatköp och i detta fallet har säljaren bedömt att original halsar är i bra begagnat skick så personligen anser inte jag att det underhålls någon information.

Man kan naturligtvis argumentera för att man som kunnig/expert kan delge köpare (framför allt nya) att delar kan komma att behöva bytas men det tycker jag är upp till var och en säljare att avgöra. Är man osäker på skicket oavsett vara får man lämna det till en oberoende besiktningsman och låta den komma med ett utlåtande.

Denna tråd är ju till för att hjälpa eventuell köpare med denna sk undersökningsplikt.
Säljaren verkar inte själv se att tryckarens halsar är ärgade, därför är det helt klart värt att nämna. Tror inte många köpare ser det med egna ögon. Som urmakare kollar man ofta på detaljer som andra inte riktigt bryr sig om, som tex slitna halsar, oljekladd osv.

Denna tråd är ju till för att hjälpa eventuell köpare med denna sk undersökningsplikt.
Säljaren verkar inte själv se att tryckarens halsar är ärgade, därför är det helt klart värt att nämna. Tror inte många köpare ser det med egna ögon. Som urmakare kollar man ofta på detaljer som andra inte riktigt bryr sig om, som tex slitna halsar, oljekladd osv.
Okej. Säljaren har ju svarat att bedömningen är att halsarna är i bra skick. Men visst det är väl bra att få ett andra utlåtande antar jag.

Okej. Säljaren har ju svarat att bedömningen är att halsarna är i bra skick. Men visst det är väl bra att få ett andra utlåtande antar jag.
Kan man lita på säljarens bedömning? Det är ju en inte en yrkesman. Tycker tråden fyller ett bra syfte i sådana här fall.

Här är en närbild, man ser ju att halsarna är rejält slitna..

IMG_6182.jpeg

Korståg?
Det handlar ju inte om en enkel 5k-klocka. Priset är 32k och då har man ett ganska stort ansvar som säljare.
Man har inget ansvar som säljare att byta ut delar? Vill man ha en ny klocka köper man en ny klocka.

Delarna som säljaren ansett behövts byta ut har bytts ut. Vill man ha en klocka utan någon form av slitage = köp ny. Vill man ha en klocka servad av Breitling själva = köp en klocka som är servad hos Breitling.

Inget missvisande med annonsen, låter mest som att du är bitter för att andra som inte gått en 1årig YH utbildning servar klockor.

Man har inget ansvar som säljare att byta ut delar? Vill man ha en ny klocka köper man en ny klocka.

Delarna som säljaren ansett behövts byta ut har bytts ut. Vill man ha en klocka utan någon form av slitage = köp ny. Vill man ha en klocka servad av Breitling själva = köp en klocka som är servad hos Breitling.

Inget missvisande med annonsen, låter mest som att du är bitter för att andra som inte gått en 1årig YH utbildning servar klockor.
1 årig yh-utbildning?

Går du inte ut lite väl hårt i ditt korståg mot @JoakimS nu? Känns som det börjar bli dags att lösa era meningsskiljaktigheter i pm istället...
Så länge diskussionen är saklig har den ett allmänintresse. Jag tycker det är lärorikt. Jag förstår att den är flerbottnad (som också är intressant) men det är det sakliga som kommer fram.

Jovisst, och som köpare. Jag tycker dock det känns som din irritation mot hobbyurmakeri lyser igenom lite väl mycket.
Jag kan ju säga så här, jag tycker det är kul att andra är intresserade av att skruva med gamla klockor. Det är en del som är in till mig i verkstan med tekniska frågor det är roligt att hjälpa till. Har inget emot hobbyurmakeri i sig, det är en väldigt rolig sysselsättning.

Tillbaka
Topp