• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

Är väl lite olika på verk vad som är bra. Vad anses som "bra" på just en sån? Jag har inte koll på det fast hållit på med klockor i decennier. Beat errorn är ju rätt bra och +37 kan vara en fråga om en lättare ruckning. Men amplituden kunde förstås vara bättre.

Hade det varit avsiktligt bedrägligt antar jag inte bilden med värdena satts ut.

Tror absolut inte han försöker lura någon. Men kan vara hyggligt att skriva att en genomgång kan vara att rekommendera eller rent av göra det innan försäljning.

Är väl lite olika på verk vad som är bra. Vad anses som "bra" på just en sån? Jag har inte koll på det fast hållit på med klockor i decennier. Beat errorn är ju rätt bra och +37 kan vara en fråga om en lättare ruckning. Men amplituden kunde förstås vara bättre.

Hade det varit avsiktligt bedrägligt antar jag inte bilden med värdena satts ut.
Sen finns ju bild på timegraphern inte med i andra annonser från samma säljare. Så kan ju vara ett sätt att friskriva sig problem som man själv kanske anar kan dyka upp.

Jag hör dig. Samtidigt, hur många har du sett irl? 747 annonser på must de Cartier varav 6stk är lemon dial, 0,80% av alla tillgängliga på chronic har en lemon dial.

Skulle nog ändå säga att klockan kvalificerar sig som ganska ovanlig.
att.WcdJrg6-_HVvhyeNsgZaqljSJ0IIdVD8XYF2B0xj-Ho.jpeg

Ett par stycken i person. På internet - massor..
Edit: visserligen tavla med index på bilden, men vidhåller att det inte är "väldigt ovanligt" med sådana tavlor.
Edit 2: hittade minst 15st efter lite mer eftersökningar på C24..

att.WcdJrg6-_HVvhyeNsgZaqljSJ0IIdVD8XYF2B0xj-Ho.jpeg

Ett par stycken i person. På internet - massor..
Edit: visserligen tavla med index på bilden, men vidhåller att det inte är "väldigt ovanligt" med sådana tavlor.
Edit 2: hittade minst 15st efter lite mer eftersökningar på C24..
Vid närmare eftertanke så kan jag ha misstolkat termen inser jag nu. För min del är det avsaknaden av indexen som är hela grejen. 🤦🏼‍♂ inser nu att ”lemon” avser färgen på tavlan 😂😂 orkar inte…

Kan vi vara överens om att det är en ovanlig tavla utan index 😂

Minns när Cartier must gick för 7k. Då var de hyggligt prisvärda

Edit/ har väl inget med ovanstående annons att göra utan mer ett konstaterande. Otroligt hur sneak-tanken vandrat upp såhär mycket i pris.
Kan inget annat än att hålla med. Angenämt när man (frun) haft ett par stycken.

Bilagor

• 65365917443__1F592522-1A2B-4FE8-8379-F0B296A20C99.jpeg
    65365917443__1F592522-1A2B-4FE8-8379-F0B296A20C99.jpeg
    433.9 KB · Visningar: 6
Vet inte om man förväntas nämna att en tavla är ommålad i annonsen? Men index på denna ser off ut iaf?

Vet inte om man förväntas nämna att en tavla är ommålad i annonsen? Men index på denna ser off ut iaf?
Tagga alltid säljaren, tack.

@Olof1986

Vad är det som ser off ut med index/påvisar att tavlan är ommålad? Frågar i självutbildande syfte.

/J

Jag tycker också att den ser mysko ut. @Olof1986 har du någon uppfattning om hur det förhåller sig?

Jag tycker också att den ser mysko ut. @Olof1986 har du någon uppfattning om hur det förhåller sig?
Tänkte först om plexiglaset varit hårt polerat så det bryter ljuset konstigt men är nog mer print och index på tavlan som ser lite mysko ut.

Typ ”IFI” i CERTIFIED
IMG_3123.jpeg

Men kan lika gärna vara en kombo av dålig upplösning och konstiga vinklar på bilderna.
Är inte tillräckligt säker på Rolex för att kunna avgöra det i detalj.

@ToolDiver är inte din klocka rätt så polerad?

Vid närmare eftertanke så kan jag ha misstolkat termen inser jag nu. För min del är det avsaknaden av indexen som är hela grejen. 🤦🏼‍♂ inser nu att ”lemon” avser färgen på tavlan 😂😂 orkar inte…

Kan vi vara överens om att det är en ovanlig tavla utan index 😂
Vet inte vem som kommit på namnet "lemon dial" men den heter egentligen inte så från början. För den är väl inte gul-gul som en citron, utan snarare vitgul eller krämfärgad?

Must de Cartier Tank Vermeil släpptes i 5 versioner med lackade tavlor. Enligt en annons från Cartier heter dessa enligt följande:
Blå - Lapis Blue
Röd - Coral Red
Gul - Ivory
Brun - Tortoise Brown
Svart - Onyx Black

Skulle säga att den bruna är den mest sällsynta. Därefter kommer Ivory.

Skärmavbild 2025-11-19 kl. 06.26.06.png

Vet inte vem som kommit på namnet "lemon dial" men den heter egentligen inte så från början. För den är väl inte gul-gul som en citron, utan snarare vitgul eller krämfärgad?

Must de Cartier Tank Vermeil släpptes i 5 versioner med lackade tavlor. Enligt en annons från Cartier heter dessa enligt följande:
Blå - Lapis Blue
Röd - Coral Red
Gul - Ivory
Brun - Tortoise Brown
Svart - Onyx Black

Skulle säga att den bruna är den mest sällsynta. Därefter kommer Ivory.

Skärmavbild 2025-11-19 kl. 06.26.06.png
Jag själv skulle säga krämfärgad.

Coolt! De andra hade jag faktiskt inte koll på! Tack för upplysningen 😃

Bilagor

• IMG_0253.jpeg
    IMG_0253.jpeg
    76.7 KB · Visningar: 5
@MrWaldemar ett tips i all välmening; tror att din Seiko säljer snabbare om du fixar till skärpan på bilderna. 😵‍💫

1763905998442.gif

@MrWaldemar ett tips i all välmening; tror att din Seiko säljer snabbare om du fixar till skärpan på bilderna. 😵‍💫

1763905998442.gif
Du förstår dig inte på avant garde

@ToolDiver

1, Det är inte en av få Seikon med integrerad länk till det så kallade ”låga priset”, detta är du väl medveten om.
2, Ditt pris är 199kr billigare än att köpa nytt, med lite rabatt så kan man få en helt ny till lägre pris än din.
3, Skäms på dig, det är inte första gången du hamnar i denna eller liknande trådar.

Skärmdump på annonsen:
IMG_2278.png
Nu försöker han på Facebook istället.

IMG_3927.jpeg

Tillbaka
Topp