• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

Det tror jag. Man är van att handla allt på nätet och duktig på att jämföra priser. Förhandla är inget man öht är van vid. Själv är jag från förr o gillar att förhandla och göra affärer meeen är väl en utdöende art...
Eller så sätter man rätt pris direkt och får ett ”jag tar den” PM. Brukar vara enklast. Alternativt så sänker man tills man får ett sådant PM.

Prutar,eller förhandlar pris om du så vill,gör man väl alltid på begagnade varor.

Edit

Det stör mig inte ett dugg att få bud på hälften av vad jag begär.
Däremot de som inte begriper ett "NejTack" är en annan sak.
Nu kommer jag låta töntig, men:
Beror nog på när man reggade sig. Gamla medlemmar har ofta koll på rimligt pris och vill ha en enkel affär för ett rimligt pris direkt. Att behöva pruta och betala för otydlig extra fraktkostnad är meckigt och inte värt det. Enkelt och rimligt är bra.

Nu kommer jag låta töntig, men:
Beror nog på när man reggade sig. Gamla medlemmar har ofta koll på rimligt pris och vill ha en enkel affär för ett rimligt pris direkt. Att behöva pruta och betala för otydlig extra fraktkostnad är meckigt och inte värt det. Enkelt och rimligt är bra.
Vad är meckigt med att skriva/säga F2F

Tar du X istf y är affären klar?

Men visst.
Är priset rätt blir prylen såld omedelbart,och det kan ju vara värdefullt för både köpare&säljare också.

Tar du X istf y är affären klar?

Men visst.
Är priset rätt blir prylen såld omedelbart,och det kan ju vara värdefullt för både köpare&säljare också.
Jag håller med dig om att pruta alltid ingår. Men det verkar vara generationsskifte där. Antingen får man inga bud eller så får man dårarna som budar 50% av priset. Enda gången jag inte prutar är om priset är så pass bra att det inte ens är värt att pruta på vadhelst man nu ska köpa. Jag tar alltid med minst 10% prutmån om jag vill "känna" av marknaden när jag säljer saker oavsett vad det är. Om jag inte vill sälja direkt då går jag på billigaste motsvarande på Blocket och lägger mig under det.

Jag håller med dig om att pruta alltid ingår. Men det verkar vara generationsskifte där. Antingen får man inga bud eller så får man dårarna som budar 50% av priset. Enda gången jag inte prutar är om priset är så pass bra att det inte ens är värt att pruta på vadhelst man nu ska köpa. Jag tar alltid med minst 10% prutmån om jag vill "känna" av marknaden när jag säljer saker oavsett vad det är. Om jag inte vill sälja direkt då går jag på billigaste motsvarande på Blocket och lägger mig under det.
Får man inga bud alls är det ju ännu värre än att få bud på häften.

Då sitter man verkligen med någonting iskallt när inte ens "Flipparna" visar intresse.
Nu kanske detta inte kan appliceras på ett nischat entusiastforum som KS,men ta Blocket som exempel
Där blir det fan bud även på begagnade träskor i strl 47....

Till att börja med slipper man ju gärna träffa någon mupp som vill diskutera olika kronhalslösningar och packningsprofiler ”över en kaffe”. F2F är alltså uteslutet om man behöver lyfta på rumpan och ”boka in en tid” med någon dåre man aldrig träffat och helst inte vill träffa igen.

Prutar man på plats så bör man döden dö. Det beslutet går att ta innan överlämning.

Till att börja med slipper man ju gärna träffa någon mupp som vill diskutera olika kronhalslösningar och packningsprofiler ”över en kaffe”. F2F är alltså uteslutet om man behöver lyfta på rumpan och ”boka in en tid” med någon dåre man aldrig träffat och helst inte vill träffa igen.

Prutar man på plats så bör man döden dö. Det beslutet går att ta innan överlämning.

Har man kommit överens om pris innan och beskrivningen av föremålet ifråga överensstämmer med verkligheten så håller jag helt med dig.
Då är ju affären s.a.s klar och att då börja förhandla gör att jag direkt skulle avbryta.
Spelar ingen roll om du backar och återgår till överenskommet pris.
Med mig blir det ingen affär.

Första stycket i din inlaga är nog svår att helt undvika när det är nischade föremål man pysslar med
Men ofta är ju första kontakt telefon eller mail och redan där brukar iallfall jag få ett hum om motparten är någon jag ö.h.t vill göra affär med oavsett prut eller ej

@ToolDiver är det något speciellt med din klocka som gör att den kostar mer än nypris på t.ex. Amazon?

IMG_6460.png

@ToolDiver är det något speciellt med din klocka som gör att den kostar mer än nypris på t.ex. Amazon?

IMG_6460.png
Viss proveniens med en klocka som burits av konstnären Alex Y.

Senast ändrad:

IMG_6460.png
Möjligt att priset är högre än just Amazon men en snabb sökning visar ju en prisbild upp till 5K på nätet. 🤷🏻‍♂️

IMG_6460.png
Oj det missade jag. Köpte för högre pris dock. Får fundera i hängmattan om jag drar tillbaka den eller sänker till 3 istället. 👌

@Per, du har ej fått den såld för 55 och provar på 59 nu ?

@Per, du har ej fått den såld för 55 och provar på 59 nu ?
Lätt. Du kan också köpa den på Chrono24 för 63. Fortfarande billigast i världen. Du skulle passat på när den var nere på 50 och vände. :)

https://www.chrono24.se/hublot/big-bang-caviar-black--id41536895.htm

Tänk om den inte är tänkt att säljas? Kanske är den tänkt att användas som delbetalning vid ett större vintageköp? Vad vet jag, mer än att det kan finnas fler svar.
Du tänker man sätter upp den med ett fantasi pris, hänvisar sedan som inbyte till det priset ? Kan tänkas, alla har vi olika verklig/ärligheter…

Du fick den ej såld för 55, tror du att det blir lättare att sälja med en prishöjning ?
Jag tror inte att priset är problemet. Den är redan billigast i världen med bred marginal. Det handlar om att hitta rätt köpare då det är en ganska så speciell klocka.

Jag tror absolut att det är enklare att sälja klockan på en global marknad och därför har jag nu lagt den på Chrono24 istället för enbart ha den här. Beroende på hur motiverad jag är att sälja så kan priset också pendla upp och ner. Just nu så stressar jag inte utan jag tänker låta den ligga på Chrono24 till ett högre pris som fortfarande känns väldigt rimligt.

Är du eller någon annan intresserad av klockan och tycker att priset är för högt så är det bara att föreslå ett lägre pris. Med lite tur så kanske den går att pruta ner om jag får känslan av att det kommer att bli en smidig och bra affär.

Jag tror inte att priset är problemet. Den är redan billigast i världen med bred marginal. Det handlar om att hitta rätt köpare då det är en ganska så speciell klocka.

Jag tror absolut att det är enklare att sälja klockan på en global marknad och därför har jag nu lagt den på Chrono24 istället för enbart ha den här. Beroende på hur motiverad jag är att sälja så kan priset också pendla upp och ner. Just nu så stressar jag inte utan jag tänker låta den ligga på Chrono24 till ett högre pris som fortfarande känns väldigt rimligt.

Är du eller någon annan intresserad av klockan och tycker att priset är för högt så är det bara att föreslå ett lägre pris. Med lite tur så kanske den går att pruta ner om jag får känslan av att det kommer att bli en smidig och bra affär.
Lycka till Per

Tillbaka
Topp