• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

Då verkar det finnas två läger i frågan. Personligen tolkar jag en sådan formulering som att säljaren inte har riktigt koll utan vill lägga över ansvaret på köparen, typ: "Jag är lite osäker på om den är äkta eller inte, så kolla upp den själv och återkom ifall det är en kopia." Det behöver inte vara så och det är säkert inte så i detta fall, säljaren är säkert reko, men jag personligen blir alltid lite nojig när folk skriver så där. Att ta tillbaka en kopia man sålt av misstag är så fullständigt självklart för oss entusiaster att det blir konstigt att nämna.
Håller helt med här! Om man behöver skriva retur om ej äkta så bör man ju också skriva alla andra giltiga anledningar till retur som tex "retur om ej fungerande". Enligt min mening är det en helt idiotisk returklausul som bara ger ett okunnigt intryck. Däremot såklart bra att vara tydlig med att retur är OK om något är fel eller inte stämmer med beskrivningen.

Håller helt med här! Om man behöver skriva retur om ej äkta så bör man ju också skriva alla andra giltiga anledningar till retur som tex "retur om ej fungerande". Enligt min mening är det en helt idiotisk returklausul som bara ger ett okunnigt intryck. Däremot såklart bra att vara tydlig med att retur är OK om något är fel eller inte stämmer med beskrivningen.

Det går att ha hur många åsikter som helst om returpolicy. Lika många som det brukar finnas definitioner av vad sunt förnuft eller vad som kan rymmas under ”underförstått”. Det hela beskrevs ha tillkommit för att säljare i affärer haft olika uppfattning om vad som berättigar till retur, så nu finns möjligheten att enas kring detta eller ha en punkt att hänvisa till åtminstone. Att fältet finns kan ju ses som en påminnelse för båda parter att det är något att enas om före, inte efter, en affär. Frågan har diskuteras mycket och finns en sökning bort för intresserade.

@Heritage Timepieces

Är det första april?
Pre-owned, som Rolex pre owned eller bara en beggad dinka?
30m wr och 30k för dyr, men den kanske är i platina eller vad missar vi?

Hej @Dbrasco
Är det rätt tolkat att det är prissättningen du har synpunkter på?
Håller du inte med om prissättningen lyssnar vi givetvis på alla bud och bytesförslag 😊
Hör gärna av dig om du är intresserad av klockan!

Hej @Dbrasco
Håller du inte med om prissättningen lyssnar vi givetvis på alla bud och bytesförslag 😊

Det var ju minst två frågor där utöver priset.

Det ena är användningen av begreppet "Pre-owned" - ska det tolkas som att klockan har en historik som "Rolex Certified Pre-Owned" med allt det innebär i form av äkthet, skick och garantier från Rolex själva? Eller är det bara en vanlig begagnad klocka utan denna extra benämning?

Den andra handlar om vattentätheten. Ni skriver 30 meter när dessa normalt och i fullt fungerande skick är 100 meter. Felskrivning eller har ni mätt den till tät men inte lika tät?

Ni är ju också nya här på forumet så åtminstone jag tycker det sticker ut lite när ni bumpar annonserna varje dag. Det ser lite illa ut och om alla gjorde det skulle säljforumet vara närmast oanvändbart. Nån gång i veckan eller ännu hellre ännu glesare räcker om man vill vara en snäll och omtyckt forummedlem. :)

Senast ändrad:
Hej @Dbrasco
Mest en passning till dig/er om att det är oseriöst och vittnar om en okunnighet om både prisbilden och kompetens på det här forumet..
Känns som blocket är en bättre arena..

Mina högst personliga åsikter men tvivlar det starkaste att någon på det här forumet ens kommer höra av sig på den klockan.. och förstår ni inte varför är det oroande.. och det omvända.. om ni vet att priset är off men har det som en del i affärsplanen..

Over n out

Tack alla för era kommentarer. Det ska vi givetvis ta hänsyn till och som ni säger är vi nya på forumet 😊

• Vattentåligheten är såklart en felskrivning.
  • Prissättningen ska vi givetvis ta en diskussion kring och ändra om vi bedömer det som lämpligt.
  • för oss var det helt okänt att det var fult att bumpa sina annonser dagligen så det ska vi självklart ta i beaktande

- uttrycket 'pre owned' tror jag i nuläget att vi behåller då jag anser att det är ett rimligt sätt att beskriva en tidigare ägd klocka. Rolex har än så länge inte trademark på uttrycket och jag tänker att det säger sig själv att vi inte är Rolex. Vi är givetvis öppna för alternativa förslag och beskrivningar som överensstämmer bättre med produkten.

Alla synpunkter och tankar är ni varmt välkomna att lyfta till oss så vi hittar rätt fotfäste här på forumet

Mvh
Jesper, Heritage Timepieces

Det ena är användningen av begreppet "Pre-owned" - ska det tolkas som att klockan har en historik som "Rolex Certified Pre-Owned" med allt det innebär i form av äkthet, skick och garantier från Rolex själva? Eller är det bara en vanlig begagnad klocka utan denna extra benämning?
Nu är det ju hårklyveri. Pre-owned är väl ändå vedertaget? Annars skulle väl varenda gråis ha virriga annonser?
Prissättningen ska vi givetvis ta en diskussion kring och ändra om vi bedömer det som lämpligt.
Ett tips är att benchmarka priserna innan. En svart 16570 för över 100k har inte riktigt synts till sedan pandemin. Om ni kikat på C24 priserna så bygger ju de på Euron och inkluderar 7%? avgift till C24.
Stories högsta drar iväg på 95k vilket i sig är väldigt högt.

Vi servar det mesta själv vid behov. Vi har en lokal urmakare som är certifierad på de flesta märken och samarbetar även med flertalet andra urmakare runt om i världen. Vi tar givetvis emot serviceuppdrag också om så önskas 😊

Tappade snabbt respekten för Heritage Timepieces när de tidigare försökte sälja en Hublot på Tratten för mer än det dubbla marknadsvärdet för att den "tidigare ägaren sa att den varit ägd av kungen" helt utan något underlag som stödde detta. Känns knappast seriöst...

Ser nu också en vagt och väldigt fluffigt skriven introduktion här på KS som väl de flesta entusiaster här inte tycker låter genuin, priser som ser ut att höra hemma på toppen av covid-bubblan, och felaktig info i annonserna. Hoppas ni är seriösa men får inte riktigt den känslan än så länge...

Hej @MightyMowgli

Vi hoppas att vi får möjlighet att justera den negativa bilden du har av oss i en nära framtid. Vi hoppas såklart också att vi ska få en ärlig chans här på forumet.

Vi tar som sagt gärna emot alla former av feedback och är alltid villiga att göra justeringar och nå kompromisser där det är rimligt och skäligt.

Nämnda hublot finns att läsa om på vår hemsida 😊

Trevlig kväll kära KSare.

En ärlig chans?
Om man kliver in en bransch med många seriösa aktörer, där många även finns representerade här på forumet, så måste man göra det bättre än konkurrenterna.. minimum är ju lika bra.. att göra det sämre är ofattbart.
För det är just den bilden ni sänder.. bristande och felaktig info i annonser och prissättning så man bara undrar vad som försiggår.,

Man får lite känslan som den goda tråden om ”tidlös” ni som kommer ihåg vet vad jag pratar om..
”Vi kanske ska börja köra med klockor, vi testar, kul, hej och hå”..

Nu lämnar jag ämnet och hoppas på en brant utvecklingskurva framåt..

Det var ju minst två frågor där utöver priset.

Den andra handlar om vattentätheten. Ni skriver 30 meter när dessa normalt och i fullt fungerande skick är 100 meter. Felskrivning eller har ni mätt den till tät men inte lika tät?

Ni är ju också nya här på forumet så åtminstone jag tycker det sticker ut lite när ni bumpar annonserna varje dag. Det ser lite illa ut och om alla gjorde det skulle säljforumet vara närmast oanvändbart. Nån gång i veckan eller ännu hellre ännu glesare räcker om man vill vara en snäll och omtyckt forummedlem. :)
Bumpa annonser varje dag gör 90%.

Hej @MightyMowgli

Vi hoppas att vi får möjlighet att justera den negativa bilden du har av oss i en nära framtid. Vi hoppas såklart också att vi ska få en ärlig chans här på forumet.

Vi tar som sagt gärna emot alla former av feedback och är alltid villiga att göra justeringar och nå kompromisser där det är rimligt och skäligt.

Nämnda hublot finns att läsa om på vår hemsida 😊

Trevlig kväll kära KSare.
Och tex den blåa Aquanauten verkar vara exakt samma ur som ligger ute via en handlare i Nederländerna, dock är den 60-130 tusen billigare via den handlaren (beroende på om man går på HT:s listning på sin hemsida eller den på C24).

Så mot bakgrund av det som framkommit hittills är jag skeptisk.

Och tex den blåa Aquanauten verkar vara exakt samma ur som ligger ute via en handlare i Nederländerna, dock är den 60-130 tusen billigare via den handlaren (beroende på om man går på HT:s listning på sin hemsida eller den på C24).

Så mot bakgrund av det som framkommit hittills är jag skeptisk.
Detta bekräftar vad jag trodde, nämligen att @Heritage Timepieces har få (om några alls?) klockor, utan dom är bara mäklare med goda marginaler.

Man kan väl också tycka att om man känner att man behöver skriva "Retur om ej äkta" (är osäker) att man kanske ska äkthetskolla den innan man lägger ut till salu för att inte lägga äkthetskollen på nästa säljare...

Tack alla för era kommentarer. Det ska vi givetvis ta hänsyn till och som ni säger är vi nya på forumet 😊

• Vattentåligheten är såklart en felskrivning.
  • Prissättningen ska vi givetvis ta en diskussion kring och ändra om vi bedömer det som lämpligt.
  • för oss var det helt okänt att det var fult att bumpa sina annonser dagligen så det ska vi självklart ta i beaktande

- uttrycket 'pre owned' tror jag i nuläget att vi behåller då jag anser att det är ett rimligt sätt att beskriva en tidigare ägd klocka. Rolex har än så länge inte trademark på uttrycket och jag tänker att det säger sig själv att vi inte är Rolex. Vi är givetvis öppna för alternativa förslag och beskrivningar som överensstämmer bättre med produkten.

Alla synpunkter och tankar är ni varmt välkomna att lyfta till oss så vi hittar rätt fotfäste här på forumet

Mvh
Skriv "begagnad" så slipper ni frågor. Sänk också priset med ytterligare 15-20k så kanske någon vågar kolla på klockan.

Nu vet jag inte om jag bara,ser väldigt dåligt.
Men är inte många av dessa bilder identiska,bara "bakgrunden" som är annorlunda?

Inget fel med att förmedla varor sålänge säljaren och förmedlare är överens.
Men om man knycker någon annans bilder och annonserar utan dennes vetskap?

Men är inte många av dessa bilder identiska,bara "bakgrunden" som är annorlunda?

Intressant affärsidé. Kan ju bli en förmedling i flera steg i slutändan. Låter som något som kan bli leda till mycket strul och krångel. Chrono24 är väl tillräckligt enkelt för de flesta att använda som söker ett specifikt ur och inte är så priskänsliga.

100% samma klocka.

Det här var ju intressant. Tog mig friheten att söka på Chrono24 på en klocka ni har i lager. Är ju exakt den här, lite annan ordning på bilderna med annan bakgrund.

Har ni ett samarbete med den schweiziska handlaren? Ser att det är många ur som även de har till salu.

Förstår idén att inte behöva ha klockor på lager, är ju en skön kostnad att slippa. Men många som köper i den prisklassen brukar söka runt lite före köp..

Senast ändrad:
Hej igen KS

Tack till alla som engagerat sig i våra första 3 annonser och första dagar på KS. Som sagt så tar vi gladeligen emot feedback och strävar givetvis efter att förbättra det vi gör över tiden.

Det var verkligen inte lätt att komma in på forumet med så många starka åsikter om oss innan vi ens sålt vår första klocka. Men få saker värda att göra är lätt sägs det.

Vi ska göra vårt bästa för att skapa förtroende över tiden för oss och det vi gör. Som vi beskrivit är vi entusiaster med ett genuint intresse för klockor. Med det sagt så påstår vi självklart inte att vi är mer kunniga än forumets många medlemmar och heller inte experter utanför vår egen verksamhet.

Det som är av vikt för oss är att de som väljer att köpa klockor av oss i framtiden är nöjda med sin produkt, känner sig trygga med sin affär och de tjänster vi erbjuder. Vi har ett stort befintligt lager och är även väldigt stolta över vår förmåga att sourca klockor på begäran.

Vi hoppas såklart att vi på sikt ska bli en uppskattad medlem och säljare här på forumet och diskuterar gärna både våra och andra klockor när tillfälle ges då det är något av det roligaste vi vet.

Vi hoppas att ni hör av er till oss om ni har några frågor om oss eller våra produkter.

Vänliga hälsningar

Hej igen KS

Tack till alla som engagerat sig i våra första 3 annonser och första dagar på KS. Som sagt så tar vi gladeligen emot feedback och strävar givetvis efter att förbättra det vi gör över tiden.

Det var verkligen inte lätt att komma in på forumet med så många starka åsikter om oss innan vi ens sålt vår första klocka. Men få saker värda att göra är lätt sägs det.

Vi ska göra vårt bästa för att skapa förtroende över tiden för oss och det vi gör. Som vi beskrivit är vi entusiaster med ett genuint intresse för klockor. Med det sagt så påstår vi självklart inte att vi är mer kunniga än forumets många medlemmar och heller inte experter utanför vår egen verksamhet.

Det som är av vikt för oss är att de som väljer att köpa klockor av oss i framtiden är nöjda med sin produkt, känner sig trygga med sin affär och de tjänster vi erbjuder. Vi har ett stort befintligt lager och är även väldigt stolta över vår förmåga att sourca klockor på begäran.

Vi hoppas såklart att vi på sikt ska bli en uppskattad medlem och säljare här på forumet och diskuterar gärna både våra och andra klockor när tillfälle ges då det är något av det roligaste vi vet.

Vi hoppas att ni hör av er till oss om ni har några frågor om oss eller våra produkter.

Vänliga hälsningar
Ni har ju faktiskt fått en del konkreta frågor redan som ni inte svarar på. T.ex från @DrKlocka här ovan. Har ni den specifika klockan i lager eller hur ser det ut?

Tillbaka
Topp