• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva svenska märken, sorterade efter pris

Corniche är mig veterligen jättesvenskt. Är kompis med en av grundarna och han har till och med ett ö i sitt namn. Så svensk är han! :)

Corniche är mig veterligen jättesvenskt. Är kompis med en av grundarna och han har till och med ett ö i sitt namn. Så svensk är han! :)
Tack för input, de gör verkligen inte en stor sak av det, var tvungen att lusläsa FAQ:n, längst ner fanns en HQ-adress i Stockholm. Det är bannemej gränsfall att de får vara med på listan ;)

@Smeden Lars Wivallius - koster fra EUR 85 til EUR 349.
https://larswivallius.com/

Edit: Glemte å si at på Kronan-serien er Lars Wivallius i en feit font omtrent det eneste man legger merke til på urskiva. Her lager man en klokke der diskré "luksus" sannsynligvis er greia, og så banker man inn navnet sitt på en måte som er alt annet enn diskré.

Senast ändrad:
Ja de är fina, väldigt bra armband
Ja, de har valt fantastiskt skön kvalité på lädret. Rätt bra schweiziska verk också. Hoppas de kan hänga kvar och få utvecklas. Det här är ju kvalité jämfört med Daniel Wellington, som iof ligger drygt en tusenlapp lägre i pris.
PSX_20180910_182727.jpg

Ja, de har valt fantastiskt skön kvalité på lädret. Rätt bra schweiziska verk också. Hoppas de kan hänga kvar och få utvecklas. Det här är ju kvalité jämfört med Daniel Wellington, som iof ligger drygt en tusenlapp lägre i pris.
PSX_20180910_182727.jpg
Vilket Ronda är det? Och 1000 kr för det där modebandet?

Vilket Ronda är det? Och 1000 kr för det där modebandet?

Han menar antagligen att DW ligger tusenlappen lägre i pris
Exakt @sjökvist
Men jag får återkomma om vilken Ronda det är, spec. ligger på kvar på jobbet.
Och om lösa band kostar en tusenlapp har jag ingen aning om men listpriset för komplett klocka inkl band är 2999,-. Gissar fö. att det egentligen skiljer mycket mer än drygt tusen kronor till de DW som kostar lite mer, ...om jag ens borde nämna DW som jämförelse.

Ändring i listan:
F.d. "Chronai" verkar ha bytt skepnad till "Micael Wahberg". Modellen med 200m på tavlan och 50m i specen verkar ha utgått. Låter gammalt groll stanna i dåtid och skjutsar in märket/personen från tidigare rubriken "Skamvrån" till 10tkr-segmentet istället.

Såg också SJ via någon ks-tråd häromdagen :) Han fick trilla in i "relaterade"-listan, kanske platsar lika bra bland resterande märken. Oklart, mina luddiga gränser tål inte direkt att granskas i sömmarna, iaf inte om man är ute efter tydligt sorterade fack ;)

Har inte sett Octon förut, ska lägga till! 100 internetpoäng till dem för att de visar tydliga foton på äkta klockor, och inte det fotoshoppade/renderade skräpet man alltid annars hittar i prisklassen.

Lade till Monchard.
@JohnMonchard , två saker jag noterade på siten!

1. startsidan länkar inte till alla/fler än 1 modell. Besökare som inte gör mer än ett klick kommer ev att avbryta besöket direkt vid startsidan för att de inte med lätthet förstår vad ni har. (Slösurfare är så besluts-urpumpade att man aldrig kan lita på att de orkar fatta beslut om ett klick till istf att hoppa bort från siten ich kolla IG ;) )

2. Ni har säkert begrundat frågan, men jag avskräcks personligen av att det inte finns uppgifter om bolag/AB på siten. Det känns svajigt och oproffsigt.

Cheers!

Lade till Monchard.
@JohnMonchard , två saker jag noterade på siten!

1. startsidan länkar inte till alla/fler än 1 modell. Besökare som inte gör mer än ett klick kommer ev att avbryta besöket direkt vid startsidan för att de inte med lätthet förstår vad ni har. (Slösurfare är så besluts-urpumpade att man aldrig kan lita på att de orkar fatta beslut om ett klick till istf att hoppa bort från siten ich kolla IG ;) )

2. Ni har säkert begrundat frågan, men jag avskräcks personligen av att det inte finns uppgifter om bolag/AB på siten. Det känns svajigt och oproffsigt.

Cheers!
Mycket bra, tack för detta! Tar tag i det! :)

Ett pågående arbete att lista aktiva svenska märken, grupperade i prisintervaller (dyraste modellen utan ädelfräs eller glitter).

Istället för att ha dokumentet lokalt på min burk tänkte jag slänga upp infon i en tråd, jag uppdaterar detta inlägg eftersom. Input mottages tacksamt!

Liksom allt annat här i världen kan man göra en definitionsfråga av det mesta (Vad är ett "svenskt" märke?). Den exercisen överlämnar jag åt dem tycker att raka linjer ska vara raka ;) För min egen del kommer jag istället fokusera att uppdatera inlägget vartefter jag blir uppmärksammad om fler märken och blir rättad på de fel jag säkerligen kommer att göra.

Hoppas det smakar! :)

Teckenförklaring:
:cigar:: Sverige-koppling framgår på minst en klocka
:borg:: Mekaniskt/automatiskt verk i minst en modell, kommande eller aktiv

> 30 tkr
Gustafsson & Sjögren :borg:
Halda :borg:
Sjöö Sandström, KS-tråd :cigar: :borg:
Vincent & Scales :borg: (Låter denna ligga kvar, men tveksam på att detta märke är aktivt, har inte gjort väsen av sig på FB eller IG på flera år.)

> 10 tkr
Bravur, recensionstråd BW003 :cigar: :borg:
Epoch, recensionstråd :cigar:
Micael Wahlberg / Chronai :borg:
Pansar Sweden

> 5 tkr
E.C. Andersson :cigar: :borg:
Efva Attling :cigar:
Kronaby, KS-tråd :cigar:
Maen :borg:
Triwa :cigar: :borg:
Tusenö, KS-tråd :cigar: :borg:

< 5 tkr
Alf Watch Company, recensionstråd :borg:
Amant :cigar:
Axel & Rönne :cigar:
Belos :cigar: :borg:
Bolm Automaton, KS-tråd, 11111, 11112, 11113 :cigar: :borg:
BOOM Watches
Carl Edmond
Clairette
Corniche
Daniel Wellington
Hirwill
Ivy Watch Co
John Late
Kábur
Karlex :cigar: :borg:
Knut Gadd :cigar:
Kompass :cigar:
Lanna :cigar: :borg:
Lars Wivallius :cigar:
Malm Watches
Miro Watches
Mockberg
Monchard :borg:
Neumann Klockor AB :cigar: KS passaround
Nezumi :cigar:
Nic & Mel
Octon
Rumoe :cigar::borg:
Stag Watches :borg:
Söner by Sweden :cigar:
TID Watches
Verk
Åkerfalk

< 500 kr
Marquant (Jula AB :) )
Montenberg

Angränsande märken, hedersomnämnanden, svårbestämbara
Atelier Korpela (Svensk urmakare i Schweiz)
Karlskrona Watch Company (USA, svenskt påbrå)
Larsson & Jennings (UK, svenska kopplingar hos grundare)
Stefan Johansson (USA, svensk grundare)
Void Watches (Hong Kong, svensk grundare)

Varför bry sig om billiga märken?
Ett exempel på en sak som svenskar med fördel kan vara bra på: med sjysst svensk utbildning i ryggen, förädla utländsk teknik, sälja med vinst på en global marknad, reggat i ett AB som betalar svensk bolagsskatt och arbetsgivaravgift. Alla blir inte giganter, men många bäckar små... :) Man behöver väl inte stödköpa, men man kan kanske känna till, uppskatta, eller allmänt undvika att prata ner dessa bolag i onödan ;) (Obs, ej alla billiga märken i listan stämmer in på beskrivningen)
Nice lista! Vad hände med Levenaig Watches? Det är ju också ett aktivt svenskt klockmärke...

Bilagor

• IMG_20201118_164405_676.jpg
    IMG_20201118_164405_676.jpg
    541.2 KB · Visningar: 20
Tillbaka
Topp