Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack för input, de gör verkligen inte en stor sak av det, var tvungen att lusläsa FAQ:n, längst ner fanns en HQ-adress i Stockholm. Det är bannemej gränsfall att de får vara med på listanCorniche är mig veterligen jättesvenskt. Är kompis med en av grundarna och han har till och med ett ö i sitt namn. Så svensk är han!![]()
Trevligt, tack!@TobiasD , tog mig friheten att länka till dina recensioner av Alf och Bravur. Tack för bra recensioner!
Är det inte NTH som gör den? De är amerikanska tror jag.Är inte näcken klockorna svenska också? Låter så på namnet i alla fall.
AmerikanskaÄr inte näcken klockorna svenska också? Låter så på namnet i alla fall.
Såg dem på Presious i helgen, fina detaljer och välgjorda. Finaste baksidan i klassen.<5000:- Axel & Rönne
https://www.axelandronne.com
Ja de är fina, väldigt bra armbandSåg dem på Presious i helgen, fina detaljer och välgjorda. Finaste baksidan i klassen.
Ja, de har valt fantastiskt skön kvalité på lädret. Rätt bra schweiziska verk också. Hoppas de kan hänga kvar och få utvecklas. Det här är ju kvalité jämfört med Daniel Wellington, som iof ligger drygt en tusenlapp lägre i pris.Ja de är fina, väldigt bra armband
Vilket Ronda är det? Och 1000 kr för det där modebandet?Ja, de har valt fantastiskt skön kvalité på lädret. Rätt bra schweiziska verk också. Hoppas de kan hänga kvar och få utvecklas. Det här är ju kvalité jämfört med Daniel Wellington, som iof ligger drygt en tusenlapp lägre i pris.
![]()
Han menar antagligen att DW ligger tusenlappen lägre i prisVilket Ronda är det? Och 1000 kr för det där modebandet?
Bandet kostar 1000krHan menar antagligen att DW ligger tusenlappen lägre i pris
Vilket Ronda är det? Och 1000 kr för det där modebandet?
Exakt @sjökvistHan menar antagligen att DW ligger tusenlappen lägre i pris
Det är Ronda 7 som sitter i deras klockor.Vilket Ronda är det? Och 1000 kr för det där modebandet?
Stämmer bra det, tackar!Rumoe säljer bara automatiska men saknar den smileyn i listan.
Såg också SJ via någon ks-tråd häromdagenOcton
https://octonwatches.com/product-category/watches/?v=11aedd0e4327
Stefan Johansson Växsjö https://www.stefanjohansson.com/
Passar dessa också in på listan??
Mycket bra, tack för detta! Tar tag i det!Lade till Monchard.
@JohnMonchard , två saker jag noterade på siten!
1. startsidan länkar inte till alla/fler än 1 modell. Besökare som inte gör mer än ett klick kommer ev att avbryta besöket direkt vid startsidan för att de inte med lätthet förstår vad ni har. (Slösurfare är så besluts-urpumpade att man aldrig kan lita på att de orkar fatta beslut om ett klick till istf att hoppa bort från siten ich kolla IG)
2. Ni har säkert begrundat frågan, men jag avskräcks personligen av att det inte finns uppgifter om bolag/AB på siten. Det känns svajigt och oproffsigt.
Cheers!
Nice lista! Vad hände med Levenaig Watches? Det är ju också ett aktivt svenskt klockmärke...Ett pågående arbete att lista aktiva svenska märken, grupperade i prisintervaller (dyraste modellen utan ädelfräs eller glitter).
Istället för att ha dokumentet lokalt på min burk tänkte jag slänga upp infon i en tråd, jag uppdaterar detta inlägg eftersom. Input mottages tacksamt!
Liksom allt annat här i världen kan man göra en definitionsfråga av det mesta (Vad är ett "svenskt" märke?). Den exercisen överlämnar jag åt dem tycker att raka linjer ska vara rakaFör min egen del kommer jag istället fokusera att uppdatera inlägget vartefter jag blir uppmärksammad om fler märken och blir rättad på de fel jag säkerligen kommer att göra.
Hoppas det smakar!
Teckenförklaring:
: Sverige-koppling framgår på minst en klocka
: Mekaniskt/automatiskt verk i minst en modell, kommande eller aktiv
> 30 tkr
Gustafsson & Sjögren
Halda
Sjöö Sandström, KS-tråd![]()
Vincent & Scales(Låter denna ligga kvar, men tveksam på att detta märke är aktivt, har inte gjort väsen av sig på FB eller IG på flera år.)
> 10 tkr
Bravur, recensionstråd BW003![]()
Epoch, recensionstråd
Micael Wahlberg / Chronai
Pansar Sweden
> 5 tkr
E.C. Andersson![]()
Efva Attling
Kronaby, KS-tråd
Maen
Triwa![]()
Tusenö, KS-tråd![]()
< 5 tkr
Alf Watch Company, recensionstråd
Amant
Axel & Rönne
Belos![]()
Bolm Automaton, KS-tråd, 11111, 11112, 11113![]()
BOOM Watches
Carl Edmond
Clairette
Corniche
Daniel Wellington
Hirwill
Ivy Watch Co
John Late
Kábur
Karlex![]()
Knut Gadd
Kompass
Lanna![]()
Lars Wivallius
Malm Watches
Miro Watches
Mockberg
Monchard
Neumann Klockor ABKS passaround
Nezumi
Nic & Mel
Octon
Rumoe
Stag Watches
Söner by Sweden
TID Watches
Verk
Åkerfalk
< 500 kr
Marquant (Jula AB)
Montenberg
Angränsande märken, hedersomnämnanden, svårbestämbara
Atelier Korpela (Svensk urmakare i Schweiz)
Karlskrona Watch Company (USA, svenskt påbrå)
Larsson & Jennings (UK, svenska kopplingar hos grundare)
Stefan Johansson (USA, svensk grundare)
Void Watches (Hong Kong, svensk grundare)
Varför bry sig om billiga märken?
Ett exempel på en sak som svenskar med fördel kan vara bra på: med sjysst svensk utbildning i ryggen, förädla utländsk teknik, sälja med vinst på en global marknad, reggat i ett AB som betalar svensk bolagsskatt och arbetsgivaravgift. Alla blir inte giganter, men många bäckar små...Man behöver väl inte stödköpa, men man kan kanske känna till, uppskatta, eller allmänt undvika att prata ner dessa bolag i onödan
(Obs, ej alla billiga märken i listan stämmer in på beskrivningen)