Jag kan nog hålla med lite ang Malawi där. Angående Tanganyika så finns det ju massvis med arter som skulle funka jättebra i 250 liter. Det gäller bara att läsa på om aggressionsnivåer och utrymmeskrav i förväg så borde det gå att sätta ihop en bra sammansättning av arter. Det finns ju dessutom några andra intressanta fiskarter från sjön som man ibland kan ha med cikliderna. Synodontismalar, pilnäbbsålar, tror t.om. det finns en Tanganyika-krabba som man ibland ser i handeln. Och du som gillar killies kanske vet att det finns en Tanganyika-killi:
Lamprichthys tanganicanus , men fråga mig inte om den killin för jag har ingen erfarenhet av dem.
Själv så har jag en förkärlek för sydamerikanska firrar och där finns det ju också en hel del ciklider som du med fördel kan ha i 250 liter. Förutom dvärgcikliderna i
Apistogramma så finns det en hel del annat, många arter med med låg aggressionsnivå som funkar tillsammans med andra sydamerikanska fiskarter. Jag har tex en supersnäll
Laetacara dorsigera-hanne i en sydamerikansk 240 litersburk, han rör inte ens amanoräkorna (som inte är biotopriktiga, jag vet
).
Du kanske t.om skulle kunna ha centralamerikanskt? Det finns ju några mindre, inte super-aggro arter som borde funka. De mindre
Cryptoheros och
Thorichthys-arterna tex. Svårt att hålla koll på vad alla centralamerikanska ciklider heter för vetenskapsmännen döper om dom hela tiden. Back in the day så hette alla
Cichlasoma det var mycket enklare då.
Lee Nuttall har en inspirerande youtubekanal som fokuserar på centralamerikanska ciklider, ofta väldigt vackra akvarier dessutom...
Så, nånting man ofta glömmer bort... ciklider som övergripande brukar kallas "Västafrikanska". Här ingår den vanliga palettcikliden, som har en hel drös mer intressanta och ovanligare släktingar. Det finns också en hel del ström-levande afrikanska ciklider som är intressanta i beteendet.