• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Akvaristik

Sorubim

Audemars
Roligaste fisken jag håller just nu. Dragit upp själv som allt annat i princip. Ägg köpta av en duktig skåning. Synd att min enda kvarlevande på bilden nedan åt upp sina 16 syskon. Någon svalt eventuellt ihjäl i matkrig förvisso men ensam kvar är han.

Simpsonichtys Santanae ”Ribeiro de santana”, iallafall. En årstidskilli som bara överlever en säsong, något längre i akvarium, men knappt. Växer så det knakar, i princip dubblat sin massa på under två veckor och börjat få bra färg. Kommer ju inte kunna odla vidare dessvärre eftersom han valde att avsluta släktlinjen, men men.

Riktigt taskig bild, orkade inte göra värsta grejen av det, för hans skull. Klicka upp och zooma så ser man att det är på gång att bli något fint.
9AE1AB2B-15E1-42F3-B3A0-ACAD356ED8DB.jpeg


Bild på ena föräldern i vuxen ålder av gubben jag köpte äggen av.
F9703CCA-883B-457E-83E4-66184D31CC72.jpeg
Grymt tjusiga firrar! Och intressant fenomen det där med årstidsfiskar. Man blir ju nyfiken... Vad och hur ofta matar du under tillväxtperioden?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Grymt tjusiga firrar! Och intressant fenomen det där med årstidsfiskar. Man blir ju nyfiken... Vad och hur ofta matar du under tillväxtperioden?
I början får de nykläckt artemia 1-3ggr per dag. De äter ju typ en artemia per gång.
Den här gången så hade jag inte riktigt rätt tid med dom förens för några veckorsedan. Vilket innebar att de var runt 1cm och ofärgade rätt länge. Matar nu en gång per dag nu, ibland två. Levande mygglarver, hoppstjärtar eller blackworms. De tar även frusen artemia om förrådet är slut.

Årstidskillis är sjukt intressant, och många har kul äggläggning/lek. Torvdykare osv.
De andra killis jag har är ickeanuella eller semi och lägger ägg i moppar. De flesta lever oftast 4år ish.
 

Sorubim

Audemars
Fick för några år sedan en idé att det skulle vara kul att pröva ett vintageakvarium. Varför inte liksom? Sagt och gjort så började letandet. Lyckades till slut köpa ett på annons och åkte och hämtade det.
Det visade sig vara i riktigt fint skick, trots sin ålder. Metallram i bockad plåt med grön hammarlack. Plåtbotten :oldman:. Tillhörande lysramp i samma finish.

Fick även med en kasse med lite tidsenlig kringutrustning bl.a. en akvariebok från 1955 (gissar att akvariet är från samma årtionde).
Började med att rensa bort allt gammalt kitt, lägga nytt silikon och samtidigt passa på att fixa i en bottenskiva av glas (uppepå plåtbottnen) för att i möjligaste mån isolera metalldelarna från all kontakt med vatten. Lysrampen visade sig fungera, men planen är nog att försöka montera i nån modern LED-variant i den gamla armaturen. En kul detalj är att i lysrampen är märkt: PERWICO AB Stockholm. Tyvärr inget tillverkningsår.

Det här är ju en väldigt liten burk, yttermåtten är 33 x 17 x 21cm så fisk är väl inte att tänka på. Det har dock varit igång, problemfritt, i några år med ett par små amanoräkor och snäckor. Ett riktigt low-tech kar med endast belysning. När räkorna blev för stora så fick de flytta till ett rymligare hem. Dock tänkte jag skaffa nya räkor, så i söndags passade jag på att göra en re-scape. Det finns ju inte så mycket utrymme att jobba med, och de enda växter som verkar trivas däri är Javamossa och "Sötvattenstång", men man försöker få till det fint ändå... och en timme senare så har nästan all sötvattenstång flytit upp till ytan :D. Well, den sjunker väl så småningom, när den släppt alla luftbubblor...

vintageburk_20190109.jpg
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Fick för några år sedan en idé att det skulle vara kul att pröva ett vintageakvarium. Varför inte liksom? Sagt och gjort så började letandet. Lyckades till slut köpa ett på annons och åkte och hämtade det.
Det visade sig vara i riktigt fint skick, trots sin ålder. Metallram i bockad plåt med grön hammarlack. Plåtbotten :oldman:. Tillhörande lysramp i samma finish.

Fick även med en kasse med lite tidsenlig kringutrustning bl.a. en akvariebok från 1955 (gissar att akvariet är från samma årtionde).
Började med att rensa bort allt gammalt kitt, lägga nytt silikon och samtidigt passa på att fixa i en bottenskiva av glas (uppepå plåtbottnen) för att i möjligaste mån isolera metalldelarna från all kontakt med vatten. Lysrampen visade sig fungera, men planen är nog att försöka montera i nån modern LED-variant i den gamla armaturen. En kul detalj är att i lysrampen är märkt: PERWICO AB Stockholm. Tyvärr inget tillverkningsår.

Det här är ju en väldigt liten burk, yttermåtten är 33 x 17 x 21cm så fisk är väl inte att tänka på. Det har dock varit igång, problemfritt, i några år med ett par små amanoräkor och snäckor. Ett riktigt low-tech kar med endast belysning. När räkorna blev för stora så fick de flytta till ett rymligare hem. Dock tänkte jag skaffa nya räkor, så i söndags passade jag på att göra en re-scape. Det finns ju inte så mycket utrymme att jobba med, och de enda växter som verkar trivas däri är Javamossa och "Sötvattenstång", men man försöker få till det fint ändå... och en timme senare så har nästan all sötvattenstång flytit upp till ytan :D. Well, den sjunker väl så småningom, när den släppt alla luftbubblor...

vintageburk_20190109.jpg
Coolt!!

Det finns massa microfisk du kan ha ju! Janne har en massa som typ bara blir en cm stor eller så. Perfekt tillfälle att ha sånt i den där.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Jag skulle satsa på CO2 från början. Det är enkelt och billigt när man kan använda sodastreamflaskor. Adaptern är viktig, dock. Akvarielagret har en med kran inkluderad som funkar mycket bra
Aha får kolla lite hos dem då vad det är för prylar som behövs. Jo men verkar som att det är ett smidigt sätt att "hjälpa" till för att växterna skall må redigt bra och få fina färger.. Känns dock lite ovant att börja skicka ned gas i akvariet. Man är väl lite gammaldags på så sätt... Vi brukar till och med inte ha doppvärmare eftersom vi har haft hyfsat varmt hemma hela min uppväxt xD
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Fick för några år sedan en idé att det skulle vara kul att pröva ett vintageakvarium. Varför inte liksom? Sagt och gjort så började letandet. Lyckades till slut köpa ett på annons och åkte och hämtade det.
Det visade sig vara i riktigt fint skick, trots sin ålder. Metallram i bockad plåt med grön hammarlack. Plåtbotten :oldman:. Tillhörande lysramp i samma finish.


vintageburk_20190109.jpg
Shit va ballt kar,, själv på typ 90-talet hade jag ett sådant fast lite mörkare, typ 50L.
Med precis tillhörande ljusramp och allt... Går det inte få in typ någon få Galaxy rasbora,, eller endlers guppy?
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Roligaste fisken jag håller just nu. Dragit upp själv som allt annat i princip. Ägg köpta av en duktig skåning. Synd att min enda kvarlevande på bilden nedan åt upp sina 16 syskon. Någon svalt eventuellt ihjäl i matkrig förvisso men ensam kvar är han.

Simpsonichtys Santanae ”Ribeiro de santana”, iallafall. En årstidskilli som bara överlever en säsong, något längre i akvarium, men knappt. Växer så det knakar, i princip dubblat sin massa på under två veckor och börjat få bra färg. Kommer ju inte kunna odla vidare dessvärre eftersom han valde att avsluta släktlinjen, men men.

Riktigt taskig bild, orkade inte göra värsta grejen av det, för hans skull. Klicka upp och zooma så ser man att det är på gång att bli något fint.
9AE1AB2B-15E1-42F3-B3A0-ACAD356ED8DB.jpeg


Bild på ena föräldern i vuxen ålder av gubben jag köpte äggen av.
F9703CCA-883B-457E-83E4-66184D31CC72.jpeg
Otroligt fin fisk, va spännande med årstidsfiskar. Men lite jobbigt att man bara har 1 år på sig att njuta samt få dem att leka..
Men å andra sidan så ger det ju ett driv och en speciellt känsla i ens kar.
 

Sorubim

Audemars
Shit va ballt kar,, själv på typ 90-talet hade jag ett sådant fast lite mörkare, typ 50L.
Med precis tillhörande ljusramp och allt... Går det inte få in typ någon få Galaxy rasbora,, eller endlers guppy?

Kanske, jag har funderat på Heterandria formosa . Jag har några såna i ett 25 liters. Dom borde kunna funka.
Jag kan tänka mig att endlers vill ha lite varmare än rumstemp, det är ett ganska svalt rum dessutom.
En annan art som jag klurat på är Neoheterandria elegans "Tiger Teddy", men det är samma där, dom vill ha det varmt.
 

Sorubim

Audemars
@Nedro du har inte kvar ditt 50 liters vintage-kar då? Ligger i nåt förråd nånstans kanske? Har sett liknande kar som mitt, fast större, med ganska snygga dimensioner. Långa men inte så höga/djupa.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
@Nedro du har inte kvar ditt 50 liters vintage-kar då? Ligger i nåt förråd nånstans kanske? Har sett liknande kar som mitt, fast större, med ganska snygga dimensioner. Långa men inte så höga/djupa.
Det finns en liten liten chans att det är kvar i något av min fars förråd, men troligt att det är slängt iom att päronen har hunnit flytta sedan jag hade det hemma.. Men tror det var ett av de kar som han hade i sin ungdom så kanske finns kvar av nostalgiska skäl... Tyvärr gick farmor bort i våras och då strök det med lite gamla kar kring 500L som min far haft men inte längre har plats till. Trist men hade inte heller möjligheten och ingen som var intresserad.... =/
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Grymt val av fisk! Snygga och intressanta. Minns att dom var lite dyra när jag såg dom första gången (runt 1k/paret) men det kanske gått ner nu, det var några år sedan.
Jag vet inte om priserna är per par jag har sett.. brukar ju vara det. Isåfall äre 1300:- för ett viltfångat par och 5-600:- för uppfött. Eller så är det 2600 och 1200 för ett par. Oavsett vill jag nog ha viltfångade. Lite roligare. Kanske svårare att få lek på förvisso... menmen. Är nöjd med valet av fisk. Lagom stor för karet, fin att titta på och lagom aggressiv.
 

Arcticreef

Panerai
Har precis startat upp ett nytt växtakvarium. Och ja, jag tycker tekniken skall synas. Jag vet dock att jag är lite annorlunda som tycker så.
 

Bilagor

  • 519D631E-0B46-4B1E-B0D6-F5ED93CA2458.jpeg
    519D631E-0B46-4B1E-B0D6-F5ED93CA2458.jpeg
    73.6 KB · Visningar: 58
  • A5F8C0DC-3335-4B25-978B-FC5C11881375.jpeg
    A5F8C0DC-3335-4B25-978B-FC5C11881375.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 63

1965ek

Patek
2-Faktor
Fint med vilda diskus på nedre!

Eller ser jag fel? Visst är det vild?
Nix de största köpte jag från tyskland men med samma färgteckning som vilda. Samma på båda bilderna. De något mindre är odlade från dessa i samma akvarium. Hade en uppochnedvänd kruka i ett mindre kar men funkade lika bra att odla i det stora. Hade mer än 50 yngel och processen när de åt på sekret från föräldrar var häftig.
Sen tog jobbet och veteranbilar över men blev sugen att prova något igen när jag såg tråden. Nanokar började komma när jag slutade...
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Nix de största köpte jag från tyskland men med samma färgteckning som vilda. Samma på båda bilderna. De något mindre är odlade från dessa i samma akvarium. Hade en uppochnedvänd kruka i ett mindre kar men funkade lika bra att odla i det stora. Hade mer än 50 yngel och processen när de åt på sekret från föräldrar var häftig.
Sen tog jobbet och veteranbilar över men blev sugen att prova något igen när jag såg tråden. Nanokar började komma när jag slutade...
Ahh i see! Kul iallafall. Jag har endel kvar än. Nano only i princip. Största på typ 70l. Väldigt kul att kunna ha många projekt igång oberoende av varandra i typ en bokhylla.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
För väcka liv i tråden
Dottern fick för sig att hon vill ha ett akvarium
Jag har velat haft länge men sambon vill inte
Men nu är vi två mot en!
försöker få plats för ett litet på 20L så dottern får testa och såg detta


Men min fråga till experterna
Hur mycket jobb kan man räkna med,
Tanken är att hon inte bara ska köpa utan även få engagera sig..
Kan man ha matningsmaskin på en sån liten? Tänker om man är borta 4v på sommaren
Och vad ska man tänka på för fisk/räkor? Antar Max 10 fiskar och några räkor?
 

Sorubim

Audemars
För väcka liv i tråden
Dottern fick för sig att hon vill ha ett akvarium
Jag har velat haft länge men sambon vill inte
Men nu är vi två mot en!
försöker få plats för ett litet på 20L så dottern får testa och såg detta

Men min fråga till experterna
Hur mycket jobb kan man räkna med,

Man brukar säga att ju större akvarium man har, desto mer "självgående" är det, alltså mindre skötsel. Detta beror delvis på att en större vattenvolym blir mer "stabil" och svänger inte lika drastiskt i vattenvärden om man skulle göra något "misstag". I akvariebutiken jag jobbade i brukade vi alltid rekommendera kar mellan 50-100 liter för nybörjare.
Ett välfungerande akvarium behöver inte ta mycket tid i anspråk, men det viktigaste ordet här är regelbundenhet . Sätt en kontinuerlig påminnelse att göra 30% vattenbyte varannan vecka och följ det schemat så undviker du de vanligaste problemen.
Annars är det väl att ta en titt några ggr i veckan för att se att allt funkar, temperaturen är stabil etc.
Ett måste är att skaffa en timer till belysningen. Växterna kommer inte trivas med oregelbundna tider för belysning. 8-10 timmar per dygn brukar bli bra (beroende på hur mycket naturligt dagsljus som tillkommer).
Mata med måtta! Fiskarna kommer alltid att "se hungriga ut" men ett av de vanligaste felen man gör som nybörjare är att övermata och därigenom övergöda det ekologiska systemet och "crasha" balansen i akvariet, vilket leder till fiskdöd, algblomning, fan och hans moster.

Tanken är att hon inte bara ska köpa utan även få engagera sig..
Kul! Det finns nästan hur mycket som helst att fördjupa sig i inom hobbyn!

Kan man ha matningsmaskin på en sån liten? Tänker om man är borta 4v på sommaren
Jag har varit akvarist sedan tidigt 80-tal och aldrig ägt en matningsmaskin. Har du någon som kan komma in och mata med måtta;) vid ett tillfälle mitt i den 4v perioden så bör det inte vara nåt problem alls. Om du har mycket växter och ett väl "mognat" akvarium så kanske inte ens det behövs (fiskarna hittar mikroorganismer och alger etc att äta så de klarar sig ändå). Sånt "semesterfoder" som är som en gipsklump med ingjutet fiskfoder är bondfångeri!

Och vad ska man tänka på för fisk/räkor? Antar Max 10 fiskar och några räkor?
10 fiskar + räkor tycker jag låter för mycket i 20 liter. Börja med en liten grupp räkor och se om det funkar först. Det är alltid bra att "skynda långsamt" inom akvariehobbyn. Och skaffa gärna lättskötta och snabbväxande växter i början så att de tar upp näring (som annars kan tillfalla alger).


Och... ett av de viktigaste sakerna man bör lära sig om som akvarist, orsaken till majoriteten av alla nybörjarproblem: The Nitrogen Cycle, finns många bra videos på youtube som förklarar, här är en:
 

1965ek

Patek
2-Faktor
För väcka liv i tråden
Dottern fick för sig att hon vill ha ett akvarium
Jag har velat haft länge men sambon vill inte
Men nu är vi två mot en!
försöker få plats för ett litet på 20L så dottern får testa och såg detta


Men min fråga till experterna
Hur mycket jobb kan man räkna med,
Tanken är att hon inte bara ska köpa utan även få engagera sig..
Kan man ha matningsmaskin på en sån liten? Tänker om man är borta 4v på sommaren
Och vad ska man tänka på för fisk/räkor? Antar Max 10 fiskar och några räkor?
Vanligast är övermatning. Egentligen det enda problem jag haft själv när andra tagit över under semestern. 20 liter går säkert bra men generellt så är större kar enklare att hålla stabila. Be någon annan mata men se till att de inte övermatar är mitt tips. Slänger in några egna bilder från när jag själv odlade på diskus. Tror jag fick upp ett par hundra på något år. Inget akvarium sedan många år men väldigt sugen på ett mindre med växter och kanske någon räka eller nåt.
D6CA5C87-1326-42A7-9B34-40A3867A3D5B.jpeg
2575A09B-4CE1-494E-8083-FF69852BEE19.jpeg
42C35700-DC35-431D-9722-DE04F6006A78.jpeg
18CF6DD2-0D9B-4346-BAC4-9B906C36FF36.jpeg
8BE84597-2868-4BF0-B324-87CE703B9DA6.jpeg
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Men min fråga till experterna
Hur mycket jobb kan man räkna med,

Man brukar säga att ju större akvarium man har, desto mer "självgående" är det, alltså mindre skötsel. Detta beror delvis på att en större vattenvolym blir mer "stabil" och svänger inte lika drastiskt i vattenvärden om man skulle göra något "misstag". I akvariebutiken jag jobbade i brukade vi alltid rekommendera kar mellan 50-100 liter för nybörjare.
Ett välfungerande akvarium behöver inte ta mycket tid i anspråk, men det viktigaste ordet här är regelbundenhet . Sätt en kontinuerlig påminnelse att göra 30% vattenbyte varannan vecka och följ det schemat så undviker du de vanligaste problemen.
Annars är det väl att ta en titt några ggr i veckan för att se att allt funkar, temperaturen är stabil etc.
Ett måste är att skaffa en timer till belysningen. Växterna kommer inte trivas med oregelbundna tider för belysning. 8-10 timmar per dygn brukar bli bra (beroende på hur mycket naturligt dagsljus som tillkommer).
Mata med måtta! Fiskarna kommer alltid att "se hungriga ut" men ett av de vanligaste felen man gör som nybörjare är att övermata och därigenom övergöda det ekologiska systemet och "crasha" balansen i akvariet, vilket leder till fiskdöd, algblomning, fan och hans moster.

Tanken är att hon inte bara ska köpa utan även få engagera sig..
Kul! Det finns nästan hur mycket som helst att fördjupa sig i inom hobbyn!

Kan man ha matningsmaskin på en sån liten? Tänker om man är borta 4v på sommaren
Jag har varit akvarist sedan tidigt 80-tal och aldrig ägt en matningsmaskin. Har du någon som kan komma in och mata med måtta;) vid ett tillfälle mitt i den 4v perioden så bör det inte vara nåt problem alls. Om du har mycket växter och ett väl "mognat" akvarium så kanske inte ens det behövs (fiskarna hittar mikroorganismer och alger etc att äta så de klarar sig ändå). Sånt "semesterfoder" som är som en gipsklump med ingjutet fiskfoder är bondfångeri!

Och vad ska man tänka på för fisk/räkor? Antar Max 10 fiskar och några räkor?
10 fiskar + räkor tycker jag låter för mycket i 20 liter. Börja med en liten grupp räkor och se om det funkar först. Det är alltid bra att "skynda långsamt" inom akvariehobbyn. Och skaffa gärna lättskötta och snabbväxande växter i början så att de tar upp näring (som annars kan tillfalla alger).


Och... ett av de viktigaste sakerna man bör lära sig om som akvarist, orsaken till majoriteten av alla nybörjarproblem: The Nitrogen Cycle, finns många bra videos på youtube som förklarar, här är en:
Kloka råd. Du har varit med förr.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
För väcka liv i tråden
Dottern fick för sig att hon vill ha ett akvarium
Jag har velat haft länge men sambon vill inte
Men nu är vi två mot en!
försöker få plats för ett litet på 20L så dottern får testa och såg detta


Men min fråga till experterna
Hur mycket jobb kan man räkna med,
Tanken är att hon inte bara ska köpa utan även få engagera sig..
Kan man ha matningsmaskin på en sån liten? Tänker om man är borta 4v på sommaren
Och vad ska man tänka på för fisk/räkor? Antar Max 10 fiskar och några räkor?
Har det på 30 liter hemma, vart igång i 2,5 år tror jag. Bytte till en Eheim-pump vilket gjorde gott märkte jag. Har ett tiotal neontetra, ett gäng malar, några kuli-ålar och två firrar jag inte vet vad de heter. Tog en stund innan allt satte sig på en del fisk dog väl i början (så barnen lär sig snabbt om döden 😊 ) men akvariet är i rätt bra balans nu. Byter en hink vatten ungefär var 10e dag, och skrapar lite alger, då håller sig allt rullande även om det kanske inte är så fint som det kunde vara med lite mer engagemang. Vet inte om det finns matmaskiner för så små, men oavsett så bör nån byta vatten ibland annars har firrarna en tendens att dö.

PXL_20201227_174844573.jpg
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Det går framåt!
Nu blev det ”ok men du får sköta det själv...” (sambon)
Dotterns svar var ”eller så köper vi en kanin!”
Men man kanske ska skaffa ett för att testa, behöver ett bra ställe att ställa på bara har ingen bra möbel
Sen får man väl åka till arkenzoo eller något
 

Sorubim

Audemars
Det går framåt!
Nu blev det ”ok men du får sköta det själv...” (sambon)
Dotterns svar var ”eller så köper vi en kanin!”
Men man kanske ska skaffa ett för att testa, behöver ett bra ställe att ställa på bara har ingen bra möbel
Sen får man väl åka till arkenzoo eller något
Om du bor i någon av landets större städer så finns en chans att det finns en renodlad akvariebutik i närheten att handla och få goda råd ifrån.
IMO så brukar kunskapsnivån skilja markant mellan de stora kedjorna och renodlade akvariebutiker som drivs av akvarister 🐠.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Här tuggas det på.

Småkar är ju känsligare såklart men jag har aldrig stött på några direkta problem. Har en hel hylla med småkar med diverse killis. I ena har jag som referens till ämnet som diskuterats ovan, 15st poropanchax normanni (stora som neontetror typ) på 27liter. Kräver ju dock att man sköter sina vattenbyten och har lite koll på läget kanske.
 

Sorubim

Audemars
Här tuggas det på.

Småkar är ju känsligare såklart men jag har aldrig stött på några direkta problem. Har en hel hylla med småkar med diverse killis. I ena har jag som referens till ämnet som diskuterats ovan, 15st poropanchax normanni (stora som neontetror typ) på 27liter. Kräver ju dock att man sköter sina vattenbyten och har lite koll på läget kanske.
När man läser igenom tråden och inser att det nästan gått två år o_O... Hur gick det med dina Ivanacara adoketa?
 
Topp