Men min fråga till experterna
Hur mycket jobb kan man räkna med,
Man brukar säga att ju större akvarium man har, desto mer "självgående" är det, alltså mindre skötsel. Detta beror delvis på att en större vattenvolym blir mer "stabil" och svänger inte lika drastiskt i vattenvärden om man skulle göra något "misstag". I akvariebutiken jag jobbade i brukade vi alltid rekommendera kar mellan 50-100 liter för nybörjare.
Ett välfungerande akvarium behöver inte ta mycket tid i anspråk, men det viktigaste ordet här är
regelbundenhet . Sätt en kontinuerlig påminnelse att göra 30% vattenbyte varannan vecka och
följ det schemat så undviker du de vanligaste problemen.
Annars är det väl att ta en titt några ggr i veckan för att se att allt funkar, temperaturen är stabil etc.
Ett måste är att skaffa en timer till belysningen. Växterna kommer inte trivas med oregelbundna tider för belysning. 8-10 timmar per dygn brukar bli bra (beroende på hur mycket naturligt dagsljus som tillkommer).
Mata med måtta! Fiskarna kommer alltid att "se hungriga ut" men ett av de vanligaste felen man gör som nybörjare är att övermata och därigenom övergöda det ekologiska systemet och "crasha" balansen i akvariet, vilket leder till fiskdöd, algblomning, fan och hans moster.
Tanken är att hon inte bara ska köpa utan även få engagera sig..
Kul! Det finns nästan hur mycket som helst att fördjupa sig i inom hobbyn!
Kan man ha matningsmaskin på en sån liten? Tänker om man är borta 4v på sommaren
Jag har varit akvarist sedan tidigt 80-tal och aldrig ägt en matningsmaskin. Har du någon som kan komma in och mata
med måtta vid ett tillfälle mitt i den 4v perioden så bör det inte vara nåt problem alls. Om du har mycket växter och ett väl "mognat" akvarium så kanske inte ens det behövs (fiskarna hittar mikroorganismer och alger etc att äta så de klarar sig ändå). Sånt "semesterfoder" som är som en gipsklump med ingjutet fiskfoder är bondfångeri!
Och vad ska man tänka på för fisk/räkor? Antar Max 10 fiskar och några räkor?
10 fiskar + räkor tycker jag låter för mycket i 20 liter. Börja med en liten grupp räkor och se om det funkar först. Det är alltid bra att "skynda långsamt" inom akvariehobbyn. Och skaffa gärna lättskötta och snabbväxande växter i början så att de tar upp näring (som annars kan tillfalla alger).
Och... ett av de viktigaste sakerna man bör lära sig om som akvarist, orsaken till majoriteten av alla nybörjarproblem:
The Nitrogen Cycle, finns många bra videos på youtube som förklarar, här är en: