Kuliålar och guppy som överlevtKör små små fiskar o räkor! Galaxy rasbora är en personlig favorit i den storleken.
Såg nu att det var en ett år gammalt inlägg
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kuliålar och guppy som överlevtKör små små fiskar o räkor! Galaxy rasbora är en personlig favorit i den storleken.
Såg nu att det var en ett år gammalt inlägg
Nää de brukar va lugntVar i en butik idag och gillade galaxy
Men blir inte räkorna middag?
Japp, det är generellt om du är under runt 100liter, mitt är på 80l.Otroligt vacker. Saltvatten akvarium gissar jag va? Vad är ett nanokar?
Är lite analfabet när det gäller akvarium, berätta gärna mer!Har skaffat ett biologiskt reningsverk till burken.
En sk jättemussla. Förutom att vara fotosyntetiska så filtrerar de vattnet.Är lite analfabet när det gäller akvarium, berätta gärna mer!
Söt- eller saltvatten? Finns det för sötvatten vore det kul att införskaffa en sådanEn sk jättemussla. Förutom att vara fotosyntetiska så filtrerar de vattnet.
Salt, tyvärrSöt- eller saltvatten? Finns det för sötvatten vore det kul att införskaffa en sådan
Borde dessutom kunnat skaffa en billigare hobby som tex ett kokainmissbruk…Finns mycket fint till saltvatten, men det kräver också en hel del tid.
Slutade med salt för kanske 5år sedan.
Eller klockorBorde dessutom kunnat skaffa en billigare hobby som tex ett kokainmissbruk…
Haha! Det vete fanEller klockor
Inte såååå vemodigt med sötvatten dock. Finns mkt kul. Men såklart vemodigt att lägga ner ett salt pga brist i maskineriet..Står och velar om det inte är dags att lägga ner saltet efter 6 år.
Antingen det eller investera i ny fungerande utrustning och köpa nya fiskar och städpatrull (dyrt)..
Det lutar åt att gå tillbaka till sötvatten, men det känns väldigt vemodigt. Dagsfärsk bild
Och från revets glansdagar
Sötvatten är kul och det är kul att börja om med något nytt.Inte såååå vemodigt med sötvatten dock. Finns mkt kul. Men såklart vemodigt att lägga ner ett salt pga brist i maskineriet..
Stoppa i ett rullfilter, chaetomorpha alger med bra belysning i sumpen. Då sköter det sig nästan självt. Byta 10% av vattnet i månaden, kanske också.Sötvatten är kul och det är kul att börja om med något nytt.
Men kommer sakna det blåa skenet från akvariet, stora räkor, korallerna, clownerna..
Det var grymt kul att börja med salt men det finns såklart negativa saker med.
Maxgräns på 4 fiskar
Dyrt
Segare vattenbyten
Högljud skummare
I början körde jag osmos vatten då var det som bäst, men även då var det lite uppförsbacke då jag började med död sten som läckte fosfat.Stoppa i ett rullfilter, chaetomorpha alger med bra belysning i sumpen. Då sköter det sig nästan självt. Byta 10% av vattnet i månaden, kanske också.
Enklaste lösningen är att du har makroalger i själva akvariet. Konkurrerar ut allt otyg till en minimal kostnad.I början körde jag osmos vatten då var det som bäst, men även då var det lite uppförsbacke då jag började med död sten som läckte fosfat.
Så jag behöver definitivt investera i en sån om jag ska fortsätta.
Utöver det så börjar lampan spöka och slocknar ibland så jag tror att den börjar ge upp. Det är ytterligare en kostnad.
Skummaren är inte helt hel längre heller.
Sedan kostar en fisk runt 300kr och uppåt.
Saltet är slut.
Och som sagt har en förlorande kamp mot algerna just nu, och orken finns inte riktigt där eller kapitalet.
Dessutom tror jag att sonen lär tycka det är roligare att gå köpa fisk lite oftare.
Sant jag har vart inne på der själv förut, vet inte varför jag inte testat, förut växte både xenia och kenyaträd som ogräs och skogar men efter ha rensat kraftigt tog alger över istället.. vi får se, men 6 år i hobbyn kanske behövs en paus.Enklaste lösningen är att du har makroalger i själva akvariet. Konkurrerar ut allt otyg till en minimal kostnad.
Inte, då.Sant jag har vart inne på der själv förut, vet inte varför jag inte testat, förut växte både xenia och kenyaträd som ogräs och skogar men efter ha rensat kraftigt tog alger över istället.. vi får se, men 6 år i hobbyn kanske behövs en paus.
Du gör det inte enklare för mig hahaInte, då.
Det var inte min avsiktDu gör det inte enklare för mig haha
Vad blir det i mer specifikt då?Aj. Det känns fel att se det tomt. Nu blir det söt ett tag. Saltet kommer tillbaka någon dag.
Har ingen större plan. Försöka få till ett schysst scape med rötter o växter, rådagrus.Vad blir det i mer specifikt då?
Redfieldkvoten o makroalger löser alla problemListade även ut att det var dino jag hade i saltkaret, hade ingen lust eller ork att fightas mot den. Nästan enklare att bara starta om istället. Det roliga är att jag tror att den utlöstes av för låga näringsämnen. Hade ingen koll på det får skylla mig själv
Kanske det, men nu vart det en nystart, kan vara skönt de med ibland. Saltet kommer igen i framtiden.Redfieldkvoten o makroalger löser alla problem