• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Akvaristik

ted

Omega
2-Faktor
Ok, S.polli "white" är lite skygga av sig alltså?
Den som förut kallades för S.multipunctatus samt S.lucipinnis (som förut kallades petricola) har jag tyckt varit väldigt aktiva även dagtid, Polli är kanske mer nattaktiva. Så spelar säkert en massa andra faktorer in, övrig fisksammansättning, tillgång till gömställen etc. etc.

Äckliga?😄 Dom är ju hur coola som helst :cool:, men precis som du säger så är dom väl som skapta för att rensa snäckskal och smågrottor rena från rom och yngel.
M.plagiostoma har jag aldrig sett irl. Läste precis (på ett ställe) att dom blir max 30cm, det är ju inte så stort för en långsmal firre (M.elipsifier blir tydligen max 45cm).

Lek på pilnäbbar? 👍 Var det en Tanganyika-art eller nån av de andra, nån av de asiatiska kanske?
Det var en Tanganyika. Minns att chefen bara stod o gapa. De var först gg vi hade kunnat ta hem dem. Minns inte så mkt mer är över 20år sedan 😀
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Lite invånare
 

Bilagor

  • EA1FC800-601D-4D23-B495-7E2BE3619017.jpeg
    EA1FC800-601D-4D23-B495-7E2BE3619017.jpeg
    591.5 KB · Visningar: 83

Scipio

Patek
2-Faktor
Håll med om att det är rogivande. Visst sitter du en stund framför akvariet när du kommer hem. I dag bar jag upp mitt tomma akvarium, 160 l, till förrådet igen. Tvärstaget i aluminium, övre regeln är av så vågar inte fylla i vatten förrän det är svetsat. Någon som kan tipsa om någon som kan svetsa i aluminium? I mässing också men det gäller en kardanupphängd fotogenlampa till båten. Nu blev det lite rörigt detta inlägg. Kul med neontetrorna. Fint akvarium. Lyckas du hitta balansen så algerna håller sig tillbaka?
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Håll med om att det är rogivande. Visst sitter du en stund framför akvariet när du kommer hem. I dag bar jag upp mitt tomma akvarium, 160 l, till förrådet igen. Tvärstaget i aluminium, övre regeln är av så vågar inte fylla i vatten förrän det är svetsat. Någon som kan tipsa om någon som kan svetsa i aluminium? I mässing också men det gäller en kardanupphängd fotogenlampa till båten. Nu blev det lite rörigt detta inlägg. Kul med neontetrorna. Fint akvarium. Lyckas du hitta balansen så algerna håller sig tillbaka?

japp satt och läste framför det idag
Vet inte riktigt med algerna men de 5 räkorna och 2 snäckor äter konstant
 

Sorubim

Audemars
Håll med om att det är rogivande. Visst sitter du en stund framför akvariet när du kommer hem. I dag bar jag upp mitt tomma akvarium, 160 l, till förrådet igen. Tvärstaget i aluminium, övre regeln är av så vågar inte fylla i vatten förrän det är svetsat. Någon som kan tipsa om någon som kan svetsa i aluminium? I mässing också men det gäller en kardanupphängd fotogenlampa till båten. Nu blev det lite rörigt detta inlägg. Kul med neontetrorna. Fint akvarium. Lyckas du hitta balansen så algerna håller sig tillbaka?
Är det inte enklare att byta staget helt och hållet? De flesta jag sett har varit popnitade i ramen (du kanske har en annan variant iofs).
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Hej Klock- och Fiskvänner! Har inte haft akvarium på 30 år, men nu har jag råkat ropa in en enorm balja på hela 30 liter! Ser det som en nystart för att kolla av intresset. Men, vad kan jag ha i det? Salt eller sött? Alla tips är välkomna!
 

Sorubim

Audemars
Tips på lämpliga fiskar? Ngn mal, praktbotior, kardinaltetror?
70B69422-67E3-4DFF-9089-15A9236ED684.jpeg

Alltid kul med nya burkar!
Praktbotia blir för stor för 30 liter, (men det funkar ju eventuellt ett tag medans dom är pyttesmå ifall du har ett större kar att flytta dom till sen).
Men det finns ju många dvärgbotior som passar.
M.cruciatus t.ex.
https://www.seriouslyfish.com/species/micronemacheilus-cruciatus/
eller P. sp. "Rosy"
https://www.seriouslyfish.com/species/yunnanilus-sp-rosy/

Pansarmal som passar i 30 liter är en liten grupp Corydoras habrosus
https://www.seriouslyfish.com/species/corydoras-habrosus/
Det finns ett par "dvärg"arter till, men habrosus är den som håller sig mer till bottnen, de andra är mer frisimmande som tetror typ.

Algätande malar för små akvarier:
Otocinclus sp.
https://www.seriouslyfish.com/species/otocinclus-macrospilus/
eller nån närbesläktad art...
https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=526

Räkor platsar ju bra i ditt nya akvarium också. Amanoräkor är bra algätare dessutom.

Endlers ungfödare, Poecilia wingei, är små färgranna firrar som är närbesläktade med guppy, fungerar bra i små kar och blir snabbt fler. Finns i allsköns olika färgvarianter, både vildformer samt urvalsodlade former.
https://www.seriouslyfish.com/species/poecilia-wingei/

Allsköns små tetror som kardinal-, neon-, glödbands-, smyckes-, amanda-, etc etc, det finns nästan hur många små stimfiskar som helst som passar. Rasboror av olika slag, små barber (av de fredligare arterna) etc etc.

Regnbågsfiskar av släktet Pseudomugil är riktigt fina och funkar också bra.
 
Senast ändrad:

Miami

Rolex
2-Faktor
En långsiktig troligen med dåliga odds förhandling hemma börjar om ett större akvarium med och isåfall är det nog Max ett 190L hörnakvarium som är rimligt
Någon som haft hörnakvarium förut?
några nackdelar förutom att det kanske är svårt att nå längst in?

hur många fiskar av mindre sort kan man typ ha i en sån?
 

Sorubim

Audemars
En långsiktig troligen med dåliga odds förhandling hemma börjar om ett större akvarium med och isåfall är det nog Max ett 190L hörnakvarium som är rimligt
Någon som haft hörnakvarium förut?
några nackdelar förutom att det kanske är svårt att nå längst in?

hur många fiskar av mindre sort kan man typ ha i en sån?
Det finns mycket kul man kan ha i ett (jag antar att det är ett Juwel Trigon) 190 liter hörnakvarium. Lätt att placera i hemmet dessutom, det finns väl alltid ett ledigt hörn nånstans? :D
Den enda nackdelen jag kan komma på är att det kan vara lite svårt att fotografera ett kar med välvd frontruta utan att få reflexer (tänk "domed sapphire" :)).

Själv hade jag nog kört på Tangayikasjön-tema. Men om man vill ha sällskapsakvarium så finns det mycket att välja på.
Här är ju ett exempel på ett smakfullt inrett Trigon 190 med lagomt fiskbestånd:
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Det finns mycket kul man kan ha i ett (jag antar att det är ett Juwel Trigon) 190 liter hörnakvarium. Lätt att placera i hemmet dessutom, det finns väl alltid ett ledigt hörn nånstans? :D
Den enda nackdelen jag kan komma på är att det kan vara lite svårt att fotografera ett kar med välvd frontruta utan att få reflexer (tänk "domed sapphire" :)).

Själv hade jag nog kört på Tangayikasjön-tema. Men om man vill ha sällskapsakvarium så finns det mycket att välja på.
Här är ju ett exempel på ett smakfullt inrett Trigon 190 med lagomt fiskbestånd:

hon har sagt att jag får se vad som överlever över sommaren innan vi kollar vidare
Jag har blivit väldigt förtjust i räkorna
Vore kul med mix av gula och röda men förstår det som att de kan korsas då

så ska man ha sådana i så kanske man begränsar sig till de fiskar jag har nu + något lika smått
Men större stim :)
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Hur är det med Lavasten? Har läst lite olika om hur det påverkar?
Lugnt att ha i (ganska mycket) eller är det riskabelt?
Tror det var för att det kan finnas svavel
 

Sorubim

Audemars
Hur är det med Lavasten? Har läst lite olika om hur det påverkar?
Lugnt att ha i (ganska mycket) eller är det riskabelt?
Tror det var för att det kan finnas svavel
Hade en gång i forntiden ett kar med mycket lavasten och förlorade en nattaktiv mal pga att den rev stora sår på sidorna när den försökte gömma sig i stenröset. Har inte använt det i något av mina akvarium sedan dess.
Lavasten är ju som sandpapper, folk använder det för att fila fötterna. 🦶

Så länge man inte har fiskar som vill gömma sig bland/under stenarna så antar jag att det funkar.
Det där om svavel var nytt för mig. Men det låter ju inte helt osannolikt. 🤔
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Hade en gång i forntiden ett kar med mycket lavasten och förlorade en nattaktiv mal pga att den rev stora sår på sidorna när den försökte gömma sig i stenröset. Har inte använt det i något av mina akvarium sedan dess.
Lavasten är ju som sandpapper, folk använder det för att fila fötterna. 🦶

Så länge man inte har fiskar som vill gömma sig bland/under stenarna så antar jag att det funkar.
Det där om svavel var nytt för mig. Men det låter ju inte helt osannolikt. 🤔

har mest småfisk typ Tetror och sen några rasboras birgitte eller vad de heter och räkor
De är iofs på stenarna men borde få?
 

Sorubim

Audemars
Ja räkor tycker jag inte det borde vara någon fara med, antar jag (har inte prövat själv ska sägas). Dom har ju exoskeleton dessutom :D👽👾
 

Sorubim

Audemars
Gallring i undervattensdjungeln idag ✂️🪴 🐟. Alltid bra att fräscha upp i karen, men samtidigt så känns det alltid lite fel att kasta helt friska välmående skott. :rolleyes:
gw5000_36.jpg gw5000_37.jpg gw5000_38.jpg
 

Sorubim

Audemars
Vad heter det nedersta? Har sedan flera år akvarium fyllda med dessa på olika sätt, men minns inte namn?
"Sötvattenstång", "Süßwassertang"
https://en.wikipedia.org/wiki/Süsswassertang


Är det skickbart? Jag är i andra ändan, behöver fylla på med grönt
Jo det är definitivt skickbart. Risken är att det blir för kallt under transport, men under de varmare årstiderna så går det hur bra som helst.
Har tyvärr redan mosat ner det i komposten för den här gången. Ska försöka komma ihåg nästa gång det är dags.
Annars så säljs det akvarieväxter på tradera och säkert på många akvarieforum och grupper i sociala medier.
plantswap.se fanns det mycket på för några år sedan, jag har inte varit in och kikat på länge.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Kanske dags att få lite liv i tråden
Eventuellt får nuvarande 30L flytta till dotterns rum och jag köper ett lite större till mig

så nu har man börjat googla inredning osv och då snubblade jag över co2 tabletter
Någon som testat såna istället för en hel sån apparat ?
 
Topp