• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Finns der en enkel lösning med typ en omformar-moj så man kan få ut enfas 230V från trefasuttag ? Har elblrist i garaget.
 
Finns der en enkel lösning med typ en omformar-moj så man kan få ut enfas 230V från trefasuttag ? Har elblrist i garaget.
F6C313BB-E128-407A-9029-F17C9BFE5EBF.jpeg

D7E203A4-7C82-435B-B6E0-3A0EE3AEA446.jpeg
 
Hej alla på KS.
Jag undrar om någon vet var jag kan få tag på en snygg tygklädd apparatsladd C7.
en vanlig ojordad anslutningskabel alltså.
hittar endast lös kabel utan kontakter när jag söker på nätet, men vill ha en färdig kabel 1-2 meter.
 
Hej alla på KS.
Jag undrar om någon vet var jag kan få tag på en snygg tygklädd apparatsladd C7.
en vanlig ojordad anslutningskabel alltså.
hittar endast lös kabel utan kontakter när jag söker på nätet, men vill ha en färdig kabel 1-2 meter.
Du kan skarva själv.

 
Varför är elnätet så dyrt i Sverige, funkar det på samma sätt i andra länder?

Jag betalar cirka 1/4 i faktiska elpriset och 3/4 elnät och skatter som det inte går att påverka.
Att man byter till sig ett elpris på 20öre/kwh gör ju väldigt liten skillnad när det bara är 1/4 av kostnaden ändå.
 
Varför är elnätet så dyrt i Sverige, funkar det på samma sätt i andra länder?

Jag betalar cirka 1/4 i faktiska elpriset och 3/4 elnät och skatter som det inte går att påverka.
Att man byter till sig ett elpris på 20öre/kwh gör ju väldigt liten skillnad när det bara är 1/4 av kostnaden ändå.
Hur det är i andra länder vet jag inte. Men här har du lite lektyr:

 
Hur gjorde ni vid förlovning (ponera att det ska vara en överraskning för er partner)
  • Förlova utan ring och därefter sondera terrängen gemensamt innan köp
  • Köpa "billig" symbolisk ring och därefter sondera terrängen för gemensamt köp
  • Köpa riktig ring och hoppas man träffar rätt
 
Hur gjorde ni vid förlovning (ponera att det ska vara en överraskning för er partner)
  • Förlova utan ring och därefter sondera terrängen gemensamt innan köp
  • Köpa "billig" symbolisk ring och därefter sondera terrängen för gemensamt köp
  • Köpa riktig ring och hoppas man träffar rätt
Jag kränger ju ringar, så är part i målet, men såhär gör vi:
-den ”friande parten” får låna en atrapp, som någotsånär motvsrar vad denne tänkt sig (både i modell och prisnivå)
-frieri
-båda parter ses hos mig. Vi myser lite i vigselloungen, kanske bjuder jag på något gott beroende på tid och feeling, tillsammans snackar vi ihop oss till vad det ska bli för ”skarp” ring.

Av dina två alternativ så rekommenderar jag alt 1 eller 2.
 
Jag kränger ju ringar, så är part i målet, men såhär gör vi:
-den ”friande parten” får låna en atrapp, som någotsånär motvsrar vad denne tänkt sig (både i modell och prisnivå)
-frieri
-båda parter ses hos mig. Vi myser lite i vigselloungen, kanske bjuder jag på något gott beroende på tid och feeling, tillsammans snackar vi ihop oss till vad det ska bli för ”skarp” ring.

Av dina två alternativ så rekommenderar jag alt 1 eller 2.
Tack för bra svar.

1. Håller du till i Stockholm eller har du tips på någon vettig butik?
2. Får man i regel vad man betalar för? Säg typ en solitär ring i vitguld med diamant för 9 000 hos Guldfynd, är detta ok kvalité eller är det stor skillnad gentemot en mer "premium" butik där instegspriset för liknande ring ligger på typ 15 000.
 
Hur gjorde ni vid förlovning (ponera att det ska vara en överraskning för er partner)
  • Förlova utan ring och därefter sondera terrängen gemensamt innan köp
  • Köpa "billig" symbolisk ring och därefter sondera terrängen för gemensamt köp
  • Köpa riktig ring och hoppas man träffar rätt


jag gjorde köpte en ring jag trodde min fru ville ha för en jäkla massa pengar. Gömde den i min resväskan. Vi flög till Vietnam men väskan till typ Thailand. Var nervös i fem dagar innan resväskan kom till hotellet med ringen kvar i väskan. Efter dess är jag noga med att att spara bagagekvittot 😁

Hade jag friat idag hade jag gjort som Strindberg beskriver eller köpt ett annat fint smycket, typ örhänge att fria med.
 
När vi ändå pratar smycken och har @Strindberg med i tråden. Jag har ärvt ett par manschettknappar där guldpläteringen har nötts bort.
Går det att lägga på nytt guld? Är det värt det, dyrt?
 
Varför har man inte en indikator som visar batterinivån för startbatteriet?
Skulle tro för att det är väldigt osäkert att mäta spänning och ström utan belastning, så om du tar en voltmeter o mäter på ditt bilbatteri när bilen står parkerad ser det nästan garanterat alltid bra ut (och mäter du med motorn igång får du vad generatorn ger och inte vad batteriet har), men det gör inte att du kan starta bilen för det.
 
Skulle tro för att det är väldigt osäkert att mäta spänning och ström utan belastning, så om du tar en voltmeter o mäter på ditt bilbatteri när bilen står parkerad ser det nästan garanterat alltid bra ut (och mäter du med motorn igång får du vad generatorn ger och inte vad batteriet har), men det gör inte att du kan starta bilen för det.

Det argumentet köper jag! Jag kör en hybrid och batterinivån på batteriet visar ofta på max en kort stund efter att jag startat bilen för att sedan hastigt gå ner mot mitten av skalan där den brukar ligga. Så det kanske inte är så tillförlitligt med en indikator. Jag har däremot aldrig varit med om att batterilampan lyst rött för startbatteriet!

En annan bilrelaterad fråga ; På senaste tid har mina båda framdäck pyst ut luft från normala 250 bar till 150-170 bar inom loppet av några veckor. Jag kör inte bilen oftare än 1-2 ggr / vecka. Kanske påverkar temperaturerna? Stillaståendet? Inte kan det vara pyspunka?
Jag har sett att framdäcken på många bilar verkar se lite plattare ut än bakdäcken (kanske pg a motorns vikt) men en nästan 100 bars minskning är väl inte normalt? Upptäckte det häromdagen att däcken inte riktigt klarade av kanter och dylikt och såg då att däcken var rätt så mycket plattare än bakdäcken. Kan det vara ventilerna som inte sitter tätt? Men jag tänker mig att en pyspunka eller ventilproblem borde göra däcken helt platta på kort tid.
 
Det argumentet köper jag! Jag kör en hybrid och batterinivån på batteriet visar ofta på max en kort stund efter att jag startat bilen för att sedan hastigt gå ner mot mitten av skalan där den brukar ligga. Så det kanske inte är så tillförlitligt med en indikator. Jag har däremot aldrig varit med om att batterilampan lyst rött för startbatteriet!

En annan bilrelaterad fråga ; På senaste tid har mina båda framdäck pyst ut luft från normala 250 bar till 150-170 bar inom loppet av några veckor. Jag kör inte bilen oftare än 1-2 ggr / vecka. Kanske påverkar temperaturerna? Stillaståendet? Inte kan det vara pyspunka?
Jag har sett att framdäcken på många bilar verkar se lite plattare ut än bakdäcken (kanske pg a motorns vikt) men en nästan 100 bars minskning är väl inte normalt? Upptäckte det häromdagen att däcken inte riktigt klarade av kanter och dylikt och såg då att däcken var rätt så mycket plattare än bakdäcken. Kan det vara ventilerna som inte sitter tätt? Men jag tänker mig att en pyspunka eller ventilproblem borde göra däcken helt platta på kort tid.
Däcktrycket sjunger så småningom vilket är fullt normalt och beror bl.a. på temperaturen och det är bra att kolla trycket lite oftare vid temperaturväxlingar. Om du förvarar bilen i varmgarage och/eller kör omkring ett tag innan du mäter trycket så kommer luften att ha expanderat p.g.a. värmen och ge ett felaktigt värde. När bilen sedan får stå en stund och/eller temperaturen sjunker så kommer även däcktrycket att göra det vilket är anledningen till att man gärna ska vara stillastående en stund innan mätning för att luften ska få samma temperatur som omgivningen.

Att framdäck i regel har lägre lufttryck än bak har jag också reflekterat kring men vet inte riktigt vad det beror på. Om jag ska spekulera så antar jag precis som dig att det beror på bl.a. viktfördelning men de utsätts nog även för större påfrestningar om man tar hänsyn till farthinder osv. där man ofta kommer in med en högre hastighet än för bakdäcken.
 
Däcktrycket sjunger så småningom vilket är fullt normalt och beror bl.a. på temperaturen och det är bra att kolla trycket lite oftare vid temperaturväxlingar. Om du förvarar bilen i varmgarage och/eller kör omkring ett tag innan du mäter trycket så kommer luften att ha expanderat p.g.a. värmen och ge ett felaktigt värde. När bilen sedan får stå en stund och/eller temperaturen sjunker så kommer även däcktrycket att göra det vilket är anledningen till att man gärna ska vara stillastående en stund innan mätning för att luften ska få samma temperatur som omgivningen.

Att framdäck i regel har lägre lufttryck än bak har jag också reflekterat kring men vet inte riktigt vad det beror på. Om jag ska spekulera så antar jag precis som dig att det beror på bl.a. viktfördelning men de utsätts nog även för större påfrestningar om man tar hänsyn till farthinder osv. där man ofta kommer in med en högre hastighet än för bakdäcken.
Kolla tillverkarens rekommendationer för lufttryck. Oftast ska man ha högre tryck i framdäcken än i bakdäcken. Min ska t.ex. ha 240 i fram och 220 i bak. Och som sagt, rekommendationerna gäller normalt kalla däck. (Min manual säger det uttryckligen.)
 
Kolla tillverkarens rekommendationer för lufttryck. Oftast ska man ha högre tryck i framdäcken än i bakdäcken. Min ska t.ex. ha 240 i fram och 220 i bak. Och som sagt, rekommendationerna gäller normalt kalla däck. (Min manual säger det uttryckligen.)
Min BMW säger tvärtom enligt manualen, högre tryck bak jämfört med fram.
Kanske har att göra med att den är bakhjulsdriven dock?
 
Däcktrycket sjunger så småningom vilket är fullt normalt och beror bl.a. på temperaturen och det är bra att kolla trycket lite oftare vid temperaturväxlingar. Om du förvarar bilen i varmgarage och/eller kör omkring ett tag innan du mäter trycket så kommer luften att ha expanderat p.g.a. värmen och ge ett felaktigt värde. När bilen sedan får stå en stund och/eller temperaturen sjunker så kommer även däcktrycket att göra det vilket är anledningen till att man gärna ska vara stillastående en stund innan mätning för att luften ska få samma temperatur som omgivningen.

Att framdäck i regel har lägre lufttryck än bak har jag också reflekterat kring men vet inte riktigt vad det beror på. Om jag ska spekulera så antar jag precis som dig att det beror på bl.a. viktfördelning men de utsätts nog även för större påfrestningar om man tar hänsyn till farthinder osv. där man ofta kommer in med en högre hastighet än för bakdäcken.

Tack för den utförliga förklaringen. Det är såna saker man inte reflekterar över förrän något händer liksom. Att varm luft expanderar osv :)
 
Min BMW säger tvärtom enligt manualen, högre tryck bak jämfört med fram.
Kanske har att göra med att den är bakhjulsdriven dock?
Det har jag inte tänkt på, men det är möjligt. Jag antog att det berodde på den högre vikten i fram, men det är mycket riktigt en framhjulsdriven bil.
Samma på de två BMW jag haft och har, högre tryck bak, även på nuvarande xDrive.

Edit:
Efter en snabb googling:
Tyre pressures are normally higher in the front than the rear, to compensate for the extra weight of the engine and transmission, especially on front-wheel-drive cars.

Some makers (BMW is one) run lower pressures in the front, mainly to improve tyre wear on rear-wheel-drive cars. Rear-drive cars generally have less weight over the front tyres and a number of BMWs have an even 50:50 weight distribution between front and rear.
 
Det har jag inte tänkt på, men det är möjligt. Jag antog att det berodde på den högre vikten i fram, men det är mycket riktigt en framhjulsdriven bil.

Samma på de två BMW jag haft och har, högre tryck bak, även på nuvarande xDrive.
Jag har tänkt att det har att göra med bakhjulsdrift samt att man ev lastar tungt/kör med släp vilket isåfall gör baken tung. Sen om det blir tyngre än fronten vet jag inte.

BMW säger väl att det ska vara 50/50 viktfördelning och de flesta andra bilar kanske har mer vikt fram än bak vanligast?
 
Kolla tillverkarens rekommendationer för lufttryck. Oftast ska man ha högre tryck i framdäcken än i bakdäcken. Min ska t.ex. ha 240 i fram och 220 i bak. Och som sagt, rekommendationerna gäller normalt kalla däck. (Min manual säger det uttryckligen.)
På min ska det vara samma tryck fram och bak, 250.
Vad för däck har ni egentligen?!
Ni pratar 220-250, är det verkligen bar ni pratar om?

Normalt sett brukar det ju vara 2-3 bar i ett bildäck.
 
Tillbaka
Topp