Finns der en enkel lösning med typ en omformar-moj så man kan få ut enfas 230V från trefasuttag ? Har elblrist i garaget.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Finns der en enkel lösning med typ en omformar-moj så man kan få ut enfas 230V från trefasuttag ? Har elblrist i garaget.
Du kan skarva själv.Hej alla på KS.
Jag undrar om någon vet var jag kan få tag på en snygg tygklädd apparatsladd C7.
en vanlig ojordad anslutningskabel alltså.
hittar endast lös kabel utan kontakter när jag söker på nätet, men vill ha en färdig kabel 1-2 meter.
Exakt vad jag letade, tack!Köp Gelia Övergångsadapter, från CEE 416-6 till schuko 230V hos Verktygsboden.
Köp Gelia Övergångsadapter, från CEE 416-6 till schuko 230V på Verktygsboden. - Hög kvalitét - Bra priser - Både för hemmabruk och proffsverktygsboden.se
![]()
![]()
Sagab 516-12 IEC-adapter
IEC-adapter/förgreningsbox. Matas från 16A 400V CEE-uttag.www.proffsmagasinet.se
![]()
Hur det är i andra länder vet jag inte. Men här har du lite lektyr:Varför är elnätet så dyrt i Sverige, funkar det på samma sätt i andra länder?
Jag betalar cirka 1/4 i faktiska elpriset och 3/4 elnät och skatter som det inte går att påverka.
Att man byter till sig ett elpris på 20öre/kwh gör ju väldigt liten skillnad när det bara är 1/4 av kostnaden ändå.
Jag kränger ju ringar, så är part i målet, men såhär gör vi:Hur gjorde ni vid förlovning (ponera att det ska vara en överraskning för er partner)
- Förlova utan ring och därefter sondera terrängen gemensamt innan köp
- Köpa "billig" symbolisk ring och därefter sondera terrängen för gemensamt köp
- Köpa riktig ring och hoppas man träffar rätt
kör min 3.7kw laddare med en liknande koppling mot 3-fasuttaget funkar bra!Exakt vad jag letade, tack!
Tack för bra svar.Jag kränger ju ringar, så är part i målet, men såhär gör vi:
-den ”friande parten” får låna en atrapp, som någotsånär motvsrar vad denne tänkt sig (både i modell och prisnivå)
-frieri
-båda parter ses hos mig. Vi myser lite i vigselloungen, kanske bjuder jag på något gott beroende på tid och feeling, tillsammans snackar vi ihop oss till vad det ska bli för ”skarp” ring.
Av dina två alternativ så rekommenderar jag alt 1 eller 2.
Hur gjorde ni vid förlovning (ponera att det ska vara en överraskning för er partner)
- Förlova utan ring och därefter sondera terrängen gemensamt innan köp
- Köpa "billig" symbolisk ring och därefter sondera terrängen för gemensamt köp
- Köpa riktig ring och hoppas man träffar rätt
Värt om de har stort affektionsvärde, inte annars. En tuss eller strax därunder, typ, beroende på skick.När vi ändå pratar smycken och har @Strindberg med i tråden. Jag har ärvt ett par manschettknappar där guldpläteringen har nötts bort.
Går det att lägga på nytt guld? Är det värt det, dyrt?
Värt om de har stort affektionsvärde, inte annars. En tuss eller strax därunder, typ, beroende på skick.
Verkar som att Citygross har dom.Var kan jag köpa denna variant av Merci chocket inom rikets gränser?
Tvinga mig inte köpa det på Amazon
![]()
Skulle tro för att det är väldigt osäkert att mäta spänning och ström utan belastning, så om du tar en voltmeter o mäter på ditt bilbatteri när bilen står parkerad ser det nästan garanterat alltid bra ut (och mäter du med motorn igång får du vad generatorn ger och inte vad batteriet har), men det gör inte att du kan starta bilen för det.Varför har man inte en indikator som visar batterinivån för startbatteriet?
Skulle tro för att det är väldigt osäkert att mäta spänning och ström utan belastning, så om du tar en voltmeter o mäter på ditt bilbatteri när bilen står parkerad ser det nästan garanterat alltid bra ut (och mäter du med motorn igång får du vad generatorn ger och inte vad batteriet har), men det gör inte att du kan starta bilen för det.
Däcktrycket sjunger så småningom vilket är fullt normalt och beror bl.a. på temperaturen och det är bra att kolla trycket lite oftare vid temperaturväxlingar. Om du förvarar bilen i varmgarage och/eller kör omkring ett tag innan du mäter trycket så kommer luften att ha expanderat p.g.a. värmen och ge ett felaktigt värde. När bilen sedan får stå en stund och/eller temperaturen sjunker så kommer även däcktrycket att göra det vilket är anledningen till att man gärna ska vara stillastående en stund innan mätning för att luften ska få samma temperatur som omgivningen.Det argumentet köper jag! Jag kör en hybrid och batterinivån på batteriet visar ofta på max en kort stund efter att jag startat bilen för att sedan hastigt gå ner mot mitten av skalan där den brukar ligga. Så det kanske inte är så tillförlitligt med en indikator. Jag har däremot aldrig varit med om att batterilampan lyst rött för startbatteriet!
En annan bilrelaterad fråga ; På senaste tid har mina båda framdäck pyst ut luft från normala 250 bar till 150-170 bar inom loppet av några veckor. Jag kör inte bilen oftare än 1-2 ggr / vecka. Kanske påverkar temperaturerna? Stillaståendet? Inte kan det vara pyspunka?
Jag har sett att framdäcken på många bilar verkar se lite plattare ut än bakdäcken (kanske pg a motorns vikt) men en nästan 100 bars minskning är väl inte normalt? Upptäckte det häromdagen att däcken inte riktigt klarade av kanter och dylikt och såg då att däcken var rätt så mycket plattare än bakdäcken. Kan det vara ventilerna som inte sitter tätt? Men jag tänker mig att en pyspunka eller ventilproblem borde göra däcken helt platta på kort tid.
Kolla tillverkarens rekommendationer för lufttryck. Oftast ska man ha högre tryck i framdäcken än i bakdäcken. Min ska t.ex. ha 240 i fram och 220 i bak. Och som sagt, rekommendationerna gäller normalt kalla däck. (Min manual säger det uttryckligen.)Däcktrycket sjunger så småningom vilket är fullt normalt och beror bl.a. på temperaturen och det är bra att kolla trycket lite oftare vid temperaturväxlingar. Om du förvarar bilen i varmgarage och/eller kör omkring ett tag innan du mäter trycket så kommer luften att ha expanderat p.g.a. värmen och ge ett felaktigt värde. När bilen sedan får stå en stund och/eller temperaturen sjunker så kommer även däcktrycket att göra det vilket är anledningen till att man gärna ska vara stillastående en stund innan mätning för att luften ska få samma temperatur som omgivningen.
Att framdäck i regel har lägre lufttryck än bak har jag också reflekterat kring men vet inte riktigt vad det beror på. Om jag ska spekulera så antar jag precis som dig att det beror på bl.a. viktfördelning men de utsätts nog även för större påfrestningar om man tar hänsyn till farthinder osv. där man ofta kommer in med en högre hastighet än för bakdäcken.
Min BMW säger tvärtom enligt manualen, högre tryck bak jämfört med fram.Kolla tillverkarens rekommendationer för lufttryck. Oftast ska man ha högre tryck i framdäcken än i bakdäcken. Min ska t.ex. ha 240 i fram och 220 i bak. Och som sagt, rekommendationerna gäller normalt kalla däck. (Min manual säger det uttryckligen.)
Däcktrycket sjunger så småningom vilket är fullt normalt och beror bl.a. på temperaturen och det är bra att kolla trycket lite oftare vid temperaturväxlingar. Om du förvarar bilen i varmgarage och/eller kör omkring ett tag innan du mäter trycket så kommer luften att ha expanderat p.g.a. värmen och ge ett felaktigt värde. När bilen sedan får stå en stund och/eller temperaturen sjunker så kommer även däcktrycket att göra det vilket är anledningen till att man gärna ska vara stillastående en stund innan mätning för att luften ska få samma temperatur som omgivningen.
Att framdäck i regel har lägre lufttryck än bak har jag också reflekterat kring men vet inte riktigt vad det beror på. Om jag ska spekulera så antar jag precis som dig att det beror på bl.a. viktfördelning men de utsätts nog även för större påfrestningar om man tar hänsyn till farthinder osv. där man ofta kommer in med en högre hastighet än för bakdäcken.
Det har jag inte tänkt på, men det är möjligt. Jag antog att det berodde på den högre vikten i fram, men det är mycket riktigt en framhjulsdriven bil.Min BMW säger tvärtom enligt manualen, högre tryck bak jämfört med fram.
Kanske har att göra med att den är bakhjulsdriven dock?
Kolla tillverkarens rekommendationer för lufttryck. Oftast ska man ha högre tryck i framdäcken än i bakdäcken. Min ska t.ex. ha 240 i fram och 220 i bak. Och som sagt, rekommendationerna gäller normalt kalla däck. (Min manual säger det uttryckligen.)
Min BMW säger tvärtom enligt manualen, högre tryck bak jämfört med fram.
Kanske har att göra med att den är bakhjulsdriven dock?
Samma på de två BMW jag haft och har, högre tryck bak, även på nuvarande xDrive.Det har jag inte tänkt på, men det är möjligt. Jag antog att det berodde på den högre vikten i fram, men det är mycket riktigt en framhjulsdriven bil.
Det har jag inte tänkt på, men det är möjligt. Jag antog att det berodde på den högre vikten i fram, men det är mycket riktigt en framhjulsdriven bil.
Jag har tänkt att det har att göra med bakhjulsdrift samt att man ev lastar tungt/kör med släp vilket isåfall gör baken tung. Sen om det blir tyngre än fronten vet jag inte.Samma på de två BMW jag haft och har, högre tryck bak, även på nuvarande xDrive.
Kolla tillverkarens rekommendationer för lufttryck. Oftast ska man ha högre tryck i framdäcken än i bakdäcken. Min ska t.ex. ha 240 i fram och 220 i bak. Och som sagt, rekommendationerna gäller normalt kalla däck. (Min manual säger det uttryckligen.)
Vad för däck har ni egentligen?!På min ska det vara samma tryck fram och bak, 250.