• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Vad har den här för funktion? V70, 2010. Sitter endast på passagerarsidan.

Bilagor

• 20210122_080952.jpg
    20210122_080952.jpg
    299.6 KB · Visningar: 36
Skulle ni säga att 17k inklusive moms är en rimlig kostnad för att en konstruktör ska rita upp konstruktions- och arkitektritningar för tillbyggnad av en takkupa?

Skulle ni säga att 17k inklusive moms är en rimlig kostnad för att en konstruktör ska rita upp konstruktions- och arkitektritningar för tillbyggnad av en takkupa?
Har inte så mycket erfarenhet från detta men tänker att ca 1000 ink moms gör detta till en knapp halv veckas jobb. Med hembesök låter och beroende på hur avancerat det är är det väl rätt rimligt? Men jag kan vara helt ute och cyklar... Jag är IT-konsult. :p

Har inte så mycket erfarenhet från detta men tänker att ca 1000 ink moms gör detta till en knapp halv veckas jobb. Med hembesök låter och beroende på hur avancerat det är är det väl rätt rimligt? Men jag kan vara helt ute och cyklar... Jag är IT-konsult. :p
Nä, det är nog inte orimligt, får se den mer specade offerten snart. Inte lätt det här med hus när man är novis.

Borde det inte vara billigare att låta byggaren själv fixa med ritningar också? Känns smidigare iaf.
Det är tak- och byggfirman som samarbetar med konstruktören på konsultbasis. I och med att det är ingrepp på bärande konstruktioner och bygglov så behövs underlagen dels för takfolket men också för kommunen.

Har fått boendeparkering med laddstolpe för elbil - men har ingen elbil utan en vanlig med förbränningsmotor.

Min fråga är om det finns någon typ av adapter eller kabel så att det går att nyttja laddstolpen till motorvärmaren istället?

Behöver jag som husköpare en ”doldafel”-försäkring eller räcker det med att säljaren har det? Om det behövs, tips på en bra? (Mitt försäkringsbolag hade dem inte).

Behöver jag som husköpare en ”doldafel”-försäkring eller räcker det med att säljaren har det? Om det behövs, tips på en bra? (Mitt försäkringsbolag hade dem inte).
Jag hade nöjt med att ställa som krav att säljaren tar en sådan försäkring, det är ju säljaren som ansvarar för de dolda felen.

Jag hade nöjt med att ställa som krav att säljaren tar en sådan försäkring, det är ju säljaren som ansvarar för de dolda felen.
Det viktigaste är att du som köpare utför en riktig besiktning med en auktoriserad besiktningsman.
Be dem att ge ett utlåtande på elen med, då detta oftast inte ingår i uppdraget.
Visste inte att en köpare kunde teckna dolda fel försäkring. Detta är en trygghet för säljaren, inte för köparen. I korthet - vid s.k dolda fel så processar du mot ett stort försäkringsbolag ist för mot en privatperson.
Lycka till med köpet!

Har denna lösning i mitt hemmakontor. Inte det sexigaste men ruggigt säkert mot repor.
Finns det en liknande men snyggare lösning jag kan ha på tex köks stolarna?

61AB16EF-637A-47A1-9851-D012380791C2.jpeg

Har denna lösning i mitt hemmakontor. Inte det sexigaste men ruggigt säkert mot repor.

Hade jag varit så rädd för att repa golvet så hade jag bytt köks-stolarna till trästolar och sätta på möbeltassar. Alternativt lägga klinkergolv eller använda en stor matta.

Jag har sådana här;
Fungerar jättebra.

köpt en jacka från uk och fick detta mess ikväll o klicka på länken. Jackan kosta med frakt ca 2300:- och ska nu givetvis betala moms/tull verkar detta vettigt?
D9FB107C-5325-481D-BC58-2067B9AFE497.png
2A21775F-925E-4133-A8DE-C1979847890E.png

köpt en jacka från uk och fick detta mess ikväll o klicka på länken. Jackan kosta med frakt ca 2300:- och ska nu givetvis betala moms/tull verkar detta vettigt?
D9FB107C-5325-481D-BC58-2067B9AFE497.png
2A21775F-925E-4133-A8DE-C1979847890E.png
Ja, det verkar rimligt. Jacka fanns inte som alternativ hos tullverket, däremot klänning och jag antar att alla klädesplagg har samma tullsats (12%). Utöver det tillkommer moms á 25% (baserat på varans pris inkl. frakt och tullavgift) samt en administrationsavgift så ca 3200-3300 totalt beroende på växelkurs.

tullverket.png

Och om den inte passar och jag vill skicka tillbaka,får jag tillbaka moms/tull avgiften då? Hur isf?
Ja, det ska gå men jag vet inte riktigt hur väl det fungerar i praktiken:
När du returnerar en vara som du har köpt på nätet kan du få tillbaka tullavgift, moms och eventuellt andra avgifter som du betalade när du köpte varan. För att Tullverket ska betala tillbaka pengarna behöver vi ogiltigförklara tulldeklarationen. Det kan vi göra om du gör en ansökan om ogiltigförklarande av tulldeklarationen inom 90 dagar från den dag då Tullverket tog emot din tulldeklaration.

Så här gör du efter att du har returnerat din vara​

Du ansöker om att Tullverket ska ogiltigförklara tulldeklarationen för varan genom att skriva ett brev eller e-postmeddelande och berätta vad som har hänt. Följande uppgifter behöver vara med för att vi ska kunna bedöma och hantera ditt ärende:
  • tull-id (en kombination av två eller tre bokstäver och sju eller åtta siffror; du kan få den här uppgiften av det företag som transporterar din vara)
  • varupostnummer (i vissa fall när det är Postnord som transporterar din vara)
  • ett bevis på att din vara har kommit tillbaka till avsändaren
  • ett bevis på att du har fått pengarna tillbaka för din vara, till exempel en kopia av ett kontoutdrag som visar återbetalningen eller en kreditfaktura
  • dina bankuppgifter för direktinsättning på ditt konto (kontoinnehavare, bank, clearingnummer och kontonummer) och ditt namn och adress så att vi kan skicka en bekräftelse.
Mejla [email protected] eller skicka ett brev till:
Tullverket
Box 12 854
112 98 Stockholm
Eftersom det är speditören (DPD/PostNord) som har hanterat tulldeklarationen så antar jag att man får vända sig till dem för att få igenom det? Någon som har gått igenom processen får gärna komma med input. ☺️

Ni som vet, vet... klassikern.
grannen bekanta eller någon som känner någon har köpt lägenhet i Spanien. Plötsligt är man en av dem, nu är jag där. Var fan börjar man?

Hej,
Jag ställer frågan här och hoppas någon har svaret. 😊

Jag undrar vad såna där glasögon utan vanliga skalmar heter. Ni vet, såna som har korta skalmar som slutar vid tinningarna ungefär, vet ni vad jag menar? 😊

Lite oklar beskrivning (är de utan skalmar eller har korta skalmar?), men jag gissar att du menar Pincené eller binokel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Pincené

Tack så mycket! Sorry för lite oklar beskrivning, var svårt att beskriva. ☺️
Men det är nästan som de du länkat till men de har korta skalmar som går ungefär till tinningen där de liksom sitter fastklämda, dvs skalmarna slutar vid tinningen.

Tack så mycket! Sorry för lite oklar beskrivning, var svårt att beskriva. ☺️
Men det är nästan som de du länkat till men de har korta skalmar som går ungefär till tinningen där de liksom sitter fastklämda, dvs skalmarna slutar vid tinningen.
Jaha, nej, då vet jag inte. Låter inte som något jag har sett.

Varför finns det så många olika sorters skruvhuvud och så många olika sorters bits?

Olika typer av skruvskallar tål olika mycket vridmoment, dvs ju mera material som ligger an mot bitsen desto mera vridmoment tål den utan att deformeras. Mer komplicerade skuvskallar kostar givetvis mer att producera, varför det finns olika sorter för olika behov. Håller dock med om att det är ett elände när precis den sorts bits man behöver råkar saknas din sats från Biltema. Då får man fråga grannen ... ;)

Tillbaka
Topp