• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Ni kan beställa en pocket WiFi annars. De levererar till hotellet fraktfritt. Man kan sedan dumpa den i brevlådan vid avfärd 😀
Ja, boka en innan — få till hotellet alt hämta upp på Narita — dumpa i en brevlåda innan du går genom säkerhetskontrollen på vägen hem! Supersmidigt och pocket-wifin har bra täckning och funkar bra överallt under tiden du är där. Ladda på natten och du är redo för google maps och allt annat under dagarna!

Ja, boka en innan — få till hotellet alt hämta upp på Narita — dumpa i en brevlåda innan du går genom säkerhetskontrollen på vägen hem! Supersmidigt och pocket-wifin har bra täckning och funkar bra överallt under tiden du är där. Ladda på natten och du är redo för google maps och allt annat under dagarna!
Jag och frugan kör eSIM. Kände att det var smidigare att slippa bära omkring på en pryl till. Än så länge har det funkat över förväntan

Det verkar ju rätt så smidigt att fixa internet i Japan. Finns det liknande tjänst i England nu när de inte är med i EU längre?

Det verkar ju rätt så smidigt att fixa internet i Japan. Finns det liknande tjänst i England nu när de inte är med i EU längre?
Vi kör Ubigi. De har stöd för England också.
Använd min ref kod så får du 20% 😀
AXR73J6Q

IMG_3483.png

Senast ändrad:
Jag säger inte att detta är rätt sätt, men de vagnarna drar jag bakom mig ungefär som en framhjulsdriven bil och det funkar bra.

Vänligen,
Martin
Ja, det är mycket lättare, därför är det så konstigt att handtagen är vinklade åt motsatt håll.

Men det kan nog vara som det skrivs ovan, att de "bångstyriga" vagnarna har klara fördelar när man lastat tungt.

Passar på att ställa en till fråga,

Jag ska till Vancouver i början på Juni och tänkte passa på att ta tåg till Seattle över dagen.

Vet någon om jag behöver några handlingar utöver pass för att komma in i USA en såpass kort stund och med tåg?

Det var krångligt att hitta info tycker jag.

Senast ändrad:
Passar på att ställa en till fråga,

Jag ska till Vancouver i början på Juni och tänkte passa på att ta tåg till Seattle över dagen.

Vet någon om jag behöver några handlingar utöver pass för att komma in i USA en såpass kort stund och med tåg?

Det var krångligt att hitta info tycker jag.

Har en fråga kring företagsfriskvård.

Jag vet att 5000 kr är maxbeloppet / år, men kan man inkomma med flera kvitton under året så länge 5k inte överskrids?
Problemet är att årskortet för gymmande numera kostar ett par tior över 5k och kundtjänst menar att de inte kan göra något åt saken (märkligt fyrkantigt jag vet. att stå på sig för typ 20 spänn (!) och potentiellt förlora en stamkund som hade tänkt att träna många år framöver är ju bara så urbota dumsnålt.

Mina alternativ är att 1) byta till ett billigare gym förstås eller 2) köpa månadskort när jag behöver gymma, t ex under ledigheten. Jag har tillgång till hantlar och skivstång på jobbet så jag kan träna stora delar av året om jag vill.

Har en fråga kring företagsfriskvård.

Jag vet att 5000 kr är maxbeloppet / år, men kan man inkomma med flera kvitton under året så länge 5k inte överskrids?
Problemet är att årskortet för gymmande numera kostar ett par tior över 5k och kundtjänst menar att de inte kan göra något åt saken (märkligt fyrkantigt jag vet. att stå på sig för typ 20 spänn (!) och potentiellt förlora en stamkund som hade tänkt att träna många år framöver är ju bara så urbota dumsnålt.

Mina alternativ är att 1) byta till ett billigare gym förstås eller 2) köpa månadskort när jag behöver gymma, t ex under ledigheten. Jag har tillgång till hantlar och skivstång på jobbet så jag kan träna stora delar av året om jag vill.
Du kan komma in med hur många kvitton som helst och arbetsgivaren kan göra flera utbetalningar.
Du kan också gå över gränsen men får bara 5000kr utbetalt.

Man kan också få det i form av naturaförmån från företaget, och då finns det ingen övre gräns. Om det ska vara en giltig naturaförmån ska alla på företaget erbjudas samma förmån, till exempel tillträde till ett specifikt gym.

Du kan komma in med hur många kvitton som helst och arbetsgivaren kan göra flera utbetalningar.
Du kan också gå över gränsen men får bara 5000kr utbetalt.

Ok! Ska klura lite på det där. Tittar jag på min träningshistorik är jag på gymmet i snitt 2 ggr/ veckan. Årskort har känts lite i överkant så det är definitivt ett alternativ, att bara köpa ett månadskort när jag verkligen behöver det.

Man kan också få det i form av naturaförmån från företaget, och då finns det ingen övre gräns. Om det ska vara en giltig naturaförmån ska alla på företaget erbjudas samma förmån, till exempel tillträde till ett specifikt gym.

Har snuddat vid det alternativet också men för att det ska gälla måste alla träna på ett och samma gym? De som jag jobbar med tränar alla på olika gym. Eller är det mer att alla anställda måste erbjudas ett gymkort, ej specifikt för det geografiska läget?

Allt annat lika så kommer den anställde inte heller att förmånsbeskattas?

Ok! Ska klura lite på det där. Tittar jag på min träningshistorik är jag på gymmet i snitt 2 ggr/ veckan. Årskort har känts lite i överkant så det är definitivt ett alternativ, att bara köpa ett månadskort när jag verkligen behöver det.

Har snuddat vid det alternativet också men för att det ska gälla måste alla träna på ett och samma gym? De som jag jobbar med tränar alla på olika gym. Eller är det mer att alla anställda måste erbjudas ett gymkort, ej specifikt för det geografiska läget?

Allt annat lika så kommer den anställde inte heller att förmånsbeskattas?

Hmm ja erbjuds samma kedja oavsett läge så borde det fungera. Men det kan jag inte svära på. Jag ska kolla!

Tolkar jag exempel ett så ska arbetsgivaren välja ett gym och köpa medlemsskap. Men det lär ju finnas nyanser, som att alla anställda får köpa valfritt gymkort.

Bilagor

• Screenshot_20230429_190709_Chrome.jpg
    Screenshot_20230429_190709_Chrome.jpg
    325 KB · Visningar: 5
Tolkar jag exempel ett så ska arbetsgivaren välja ett gym och köpa medlemsskap. Men det lär ju finnas nyanser, som att alla anställda får köpa valfritt gymkort.

Thanks.
Ja det kan inte vara på något annat sätt. Om någon har långt till gymmet kan Skatteverket kanske inte kräva att hon/han ska träna på samma gym som "alla andra".
Lite rörigt är det när reglerna inte är 100% utstakade.

När det gäller italienskt i Sthlm så slår jag gärna ett slag för Mancini på Tunnelgatan. underbar mat till rimliga priser.

Glömde citera men ping @Denligbg
Det blev ett besök på Mancini i helgen som gick. Stort tack för tipset som visade sig stämma på pricken. Underbar mat till rimliga priser. :)

Vilken sektion är "bäst" men samtidigt familjevänlig? Hade tänkt se en hemmamatch på Friends men har ingen aning vad som är lämpligt. Jag är själv helt ointresserad men tänkte ta med mig sonen på sin första riktiga match och vill inte att det ska bli en negativ upplevelse. Tacksam för hjälp. 🙂

Screenshot_20230504_184757_Firefox.jpg

Är det bara jag eller känns det väldigt korkat att visa steg för steg process med mått och material när man bygger ett pansarvalv för bankfack?

Skjuter man sig inte lite i foten då och bäddar för risker i framtiden?

Tänkt på precis samma sak. Dessutom, då dom inte tar något ansvar för sakerna utan hänvisar till hemförsäkringens bortaskydd ger det ju inte så stor trovärdighet åt deras business. Luktar blåsning lång väg ...

Är det bara jag eller känns det väldigt korkat att visa steg för steg process med mått och material när man bygger ett pansarvalv för bankfack?

Tänkt på precis samma sak. Dessutom, då dom inte tar något ansvar för sakerna utan hänvisar till hemförsäkringens bortaskydd ger det ju inte så stor trovärdighet åt deras business. Luktar blåsning lång väg ...

Haha 😂 Jag tänkte också på exakt samma sak! Är inom byggbranschen så jag såg det inlägget på en rast och visade en kollega och luftade mina tankar som gick likt era. Kollegans respons sa att det bara är människor med ett kriminellt tankesätt som tänker så 😳
Men då är jag åtminstone inte ensam 🤗
Men som ni säger, imho är det riktigt dumt att visa upp hela säkerhetskonstruktionen

Haha 😂 Jag tänkte också på exakt samma sak! Är inom byggbranschen så jag såg det inlägget på en rast och visade en kollega och luftade mina tankar som gick likt era. Kollegans respons sa att det bara är människor med ett kriminellt tankesätt som tänker så 😳
Men då är jag åtminstone inte ensam 🤗
Men som ni säger, imho är det riktigt dumt att visa upp hela säkerhetskonstruktionen
Jag måste ha ett kriminellt tankesätt. 🤔

Tycker vi startar KS-ligan med Nisse och laketwig. Tänker mig något i stil med gänget i filmen Heat.

Pansarvalv AB
Men med lite grävningar på internet så hittar jag
denna kille som tydligen skrivit bolaget på sin tjej.
Vad tror ni, är det seriöst?
Kollade även upp värdet på privatbostaden, som inte var imponerade direkt.
Ingen försäkring på grejerna, bara hemförsäkring som gäller...
Från hemsidan:
""Dina ägodelar som du förvarar i bankfack omfattas i regel av din hemförsäkrings s k ”Bortaskydd”.""

https://www.mitti.se/nyheter/mr-burrito-tror-pa-att-vara-snall-6.3.63613.558b52f532

Pansarvalv AB​

Org.nr:559327-0407
Bevaka företag
Jämför

Bolagsöversikt​

Information​

VD , Styrelseordförande Jane Harriet Benyamin
image-3.204607.48760.20230221133500 (1).jpg
Benyamins-bagger.jpg
MC-reportage-BenGs-Cholo.jpg
rtegf.png

Senast ändrad:

Att försöka uppnå säkerhet genom att hålla saker som algoritmer och metoder hemliga brukar kallas "security through obscurity" i databranschen, och anses allmänt vara en usel metod. Jag tror att samma sak gäller här. Det finns de som vet hur valven byggs, alltså kommer de som verkligen vill veta att få reda på det.

Säkerhetsystem ska utgå ifrån att ingen klarar (eller tycker att det är värt mödan) att ta sig förbi dem trots att man vet hur de fungerar och är konstruerade.

Finns det svagheter som man försöker dölja genom att hålla dem hemliga (istf att fixa dem) så har man verkligen skjutit sig i foten däremot.

Finns det förläningskablar/grenuttag enligt denna snygga skiss jag gjort;
Skiss.jpg

Jag har ett gäng LED-spots för utomhusbruk jag vill använda vid vår häck. Varje lampa har 1m kabel. Vid häcken har jag ett fast uttag (2 om det spelar roll). Istället för att köpa en förlängningskabel till varje lampa+ grendosa tänkte jag -“En sån här kabel måste finnas på marknaden” men jag hittar inget. Eller jag hittar amerikanska varianter när jag söker på "multi outlet extension cord” men inga med EU-plugg.

Jag gissar att de finns en logisk förklaring som el-kunniga vet och nu skakar på huvudet men el är inte min grej därav frågan. Finns denna kabel och vad heter de i så fall? Optimalt vill jag ha en 15-20m kabel med 4 uttag.

Vänligen,
Martin

Tillbaka
Topp