Mlarsson0720
Basic
Snyggt, tack!Någon som vet varför jag inte länge kan använda menyn på bilden? Allt är utgråat och det händer inget om jag klickar på ikonerna.
![]()
https://klocksnack.se/threads/nya-titlar-på-klocksnack.157792/post-4218090
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snyggt, tack!Någon som vet varför jag inte länge kan använda menyn på bilden? Allt är utgråat och det händer inget om jag klickar på ikonerna.
![]()
https://klocksnack.se/threads/nya-titlar-på-klocksnack.157792/post-4218090
Testa här.Hittar ingen bättre tråd så ställer frågna här:
Är det någon som har koll på nettoskuldsättning och bostadsrätter? Jag är nära att köpa en bostadsrätt men vill inte gå in i en förening med alltför stort andel lån i förhållande till faktiskt värde. Föreningen i det aktuella objektet höjde hyran med 22% vilket tyder på att det finns en del lån kanske.
Jag har inte fått info om nettoskuldsättning än, men skulle gärna vilja veta vad ni uppfattar är en rimlig nivå och när jag ska börja oroa mig.
Det är en bostadsrätt i Stockholm som är byggd 2021, om det har betydelse för svaret.
Hantverket är riktigt bra så det rekommenderas starkt. Vad gäller italienskt gillar jag cafe nizza och L'Avventura. Skulle ni få feeling för lite japanskt är blue light yokohama riktigt mysigt.Jag o frugan ska till huvudstaden om ngn månad och spendera en helg (fre-sön). Vi kommer utgå från Gamla Stan. Har noll koll på var man ska äta en god middag.
Notan helst inte över 3tkr (inkl. dryck) och gärna ngt italienskt, alt. svensk husman, alt. en god köttbit.
Förslag emottages tacksamt!
Det självklara valet är Vingården. Öppnar 4/5.Jag o frugan ska till huvudstaden om ngn månad och spendera en helg (fre-sön). Vi kommer utgå från Gamla Stan. Har noll koll på var man ska äta en god middag.
Notan helst inte över 3tkr (inkl. dryck) och gärna ngt italienskt, alt. svensk husman, alt. en god köttbit.
Tack, det ska kollas upp!Hantverket är riktigt bra så det rekommenderas starkt. Vad gäller italienskt gillar jag cafe nizza och L'Avventura. Skulle ni få feeling för lite japanskt är blue light yokohama riktigt mysigt.
Tack! Dessvärre är det helgen innan vi är i Sthlm...
Det är ju ganska tydligt på deras förstasida i alla fall, typ abonnemanget "20" ger 20 GB surf i månaden. Hur det ser ut vid påfyllning vet jag inte. Vi har 3 och där anger de i SMSet vad det kostar och hur mycket det ger.Är på resande fot i Japan. Frugan har halebop abb och ingenstans på deras sajt hittar jag information om hur mycket surf hon får I grundutförande. De informerade bara om att hon får surfa för en bestämd summa vars pris inte gavs information om. Efter ett par dagar tog surfen slut. Hon ombads via sms att köpa mer surf för 500, 1000 kr osv. Men ingenstans framgick det hur mkt surf hon får för pengarna. Vi köpte 1000 kr och 3 dagar senare får hon sms att surfen är slut. Ingen YouTube eller streaming.
Vad är det för skojarföretag? Halebop informerar alltså om vad det kostar men inte hur många mb eller gb man får?
Jag som har Telenor vet exakt hur mkt surf jag får (t ex 400kr för 1 gb)
Kan nån bringa klarhet?
Visst måste man enligt lag uppge pris för en produkt och vad man får för pengarna.
Det är ju ganska tydligt på deras förstasida i alla fall, typ abonnemanget "20" ger 20 GB surf i månaden. Hur det ser ut vid påfyllning vet jag inte. Vi har 3 och där anger de i SMSet vad det kostar och hur mycket det ger.
Angående att surfen tar slut.. Det är inte så att wifi är avslaget på mobilen (eller att modemet hemma inte fungerar)? Hos oss har avslaget wifi dränerat surf :/ Eller så kanske mobilen är inställd på att ladda ner uppdateringar även med hjälp av mobildata - då märker man ju inte att surfen används.
Ska själv till Japan och har gjort lite research.Är på resande fot i Japan. Frugan har halebop abb och ingenstans på deras sajt hittar jag information om hur mycket surf hon får I grundutförande. De informerade bara om att hon får surfa för en bestämd summa vars pris inte gavs information om. Efter ett par dagar tog surfen slut. Hon ombads via sms att köpa mer surf för 500, 1000 kr osv. Men ingenstans framgick det hur mkt surf hon får för pengarna. Vi köpte 1000 kr och 3 dagar senare får hon sms att surfen är slut. Ingen YouTube eller streaming.
Vad är det för skojarföretag? Halebop informerar alltså om vad det kostar men inte hur många mb eller gb man får?
Jag som har Telenor vet exakt hur mkt surf jag får (t ex 400kr för 1 gb)
Kan nån bringa klarhet?
Visst måste man enligt lag uppge pris för en produkt och vad man får för pengarna.
Det är ju ganska tydligt på deras förstasida i alla fall, typ abonnemanget "20" ger 20 GB surf i månaden. Hur det ser ut vid påfyllning vet jag inte. Vi har 3 och där anger de i SMSet vad det kostar och hur mycket det ger.
Angående att surfen tar slut.. Det är inte så att wifi är avslaget på mobilen (eller att modemet hemma inte fungerar)? Hos oss har avslaget wifi dränerat surf :/ Eller så kanske mobilen är inställd på att ladda ner uppdateringar även med hjälp av mobildata - då märker man ju inte att surfen används.
Det står även rätt tydligt vad som gäller för utlandet. Så 1000:- borde räcka till typ 500MB surf vilket man lätt äter up på några dagar...
![]()
Ska själv till Japan och har gjort lite research.
Fixa eSIM!
10 GB för 17 Euro. Nästan gratis!
![]()
Bra fråga. Det är egentligen endast till surf. Vet faktiskt inte om man får ett nummer.Jo, den månatliga surfvolymen för min fru när hon är i Sverige känner jag till men detta gäller alltså surf utland...
Jepp den såg jag också men trodde i min enfald att 1000 kr skulle räcka längre än 3 dagar. Jag utgick ifrån att man fick en typ av paketdeal med mer surf som andra operatörer erbjuder.
Wifi är på och hon använder den när den är tillgänglig. Ska kolla om uppdateringar bara tillåts via wifi. IPhone har hon. Hon brukar inte pilla på inställningarna och Android vet jag har uppdateringar via telefonnätet avstängt.
Bra tips. Vi funderade också på att skaffa en lokal lur, men det blir lite bökigt med chat appar som vi då har stort behov av. Hur fungerar det med den delen? T ex Line, Kakao talk osv?
Mer avsmakningsmeny, men inom budget är woodwood som ligger smidigt nära.Jag o frugan ska till huvudstaden om ngn månad och spendera en helg (fre-sön). Vi kommer utgå från Gamla Stan. Har noll koll på var man ska äta en god middag.
Ska köpa ny studsmatta.
Varför är det sådant j-a spann i pris? Fattar om man är elitgymnast, men om man är sex år, blir man gladare av en för 17K än en för 3K?
(Med reservation för att detta är ett forum för saker med känslostyrd prissättning)
Är på G nu. Man ska kunna använda båda simkorten samtidigt!Jo, den månatliga surfvolymen för min fru när hon är i Sverige känner jag till men detta gäller alltså surf utland...
Jepp den såg jag också men trodde i min enfald att 1000 kr skulle räcka längre än 3 dagar. Jag utgick ifrån att man fick en typ av paketdeal med mer surf som andra operatörer erbjuder.
Wifi är på och hon använder den när den är tillgänglig. Ska kolla om uppdateringar bara tillåts via wifi. IPhone har hon. Hon brukar inte pilla på inställningarna och Android vet jag har uppdateringar via telefonnätet avstängt.
Bra tips. Vi funderade också på att skaffa en lokal lur, men det blir lite bökigt med chat appar som vi då har stort behov av. Hur fungerar det med den delen? T ex Line, Kakao talk osv?
Är på G nu. Man ska kunna använda båda simkorten samtidigt!
![]()
Ni kan beställa en pocket WiFi annars. De levererar till hotellet fraktfritt. Man kan sedan dumpa den i brevlådan vid avfärdGrymt, så det verkar fungera att nyttja Ubigis internetdata för telefonens olika chatprogram.
Ser nu på deras sajt att Ubigi använder eSim och dessvärre sitter frun på en iPhone 7 som inte har inbyggd eSIM.
Men då vet man det till nästa gång och kanske dags att uppgradera fruns mobil. ^^
Tack igen för det superbra tipset!
Det beror på vad man vill mäta. Det normala är nog att man mäter när den är fullt uppdragen för att få en bild av hur klockan är justerad och hur den går. Sedan vet man ju att den tappar fart när fjädern dras ur, men det är ju svårt att veta vad som är "normalt" utan ett exakt mått på hur mycket fjädern är urdragen.Ni som mäter klockor på en timegrapher, när är "bästa" tillfället att mäta klockan? Jag brukar vrida upp den ordentligt och mäta för att sen även göra en mätning då den legat stilla över natten. Hur gör ni?
Det beror på vad man vill mäta. Det normala är nog att man mäter när den är fullt uppdragen för att få en bild av hur klockan är justerad och hur den går. Sedan vet man ju att den tappar fart när fjädern dras ur, men det är ju svårt att veta vad som är "normalt" utan ett exakt mått på hur mycket fjädern är urdragen.
Sedan vill man se amplitud och beat error också. Börjar amplituden bli dålig vid fullt uppdrag är det antagligen dags för service.
Så det är främst ett diagnostikverktyg, och hjälpmedel vid ruckning, men den mäter ju i vila och fasta positioner så det säger inte allt om hur den faktiskt håller tiden vid användning.
För att se hur den håller tiden i praktiken är det bättre att kolla avvikelsen under några dagar eller veckor. (Finns appar för det, men penna och papper funkar också.)
Lastar du riktigt tungt så är det inte så lätt att styra en vagn om det är styrning fram eller på alla hjul - då måste man liksom vrida hela vagnen istället för att "putta" vagnen i sidled.![]()
Kan någon svara på varför Bauhaus, och säkert många andra, använder den typ av vagn som är till höger i bild?
Problemet är att de bara har ”styrning” på de bakre hjulparet så de blir otroligt svårmanövrerade hur man än vrider och vänder.
Det måste ju finnas ett vettigt skäl, de jag frågat håller med om att de är svåra att manövrera mellan gångarna, även personalen i butikerna….
Jag säger inte att detta är rätt sätt, men de vagnarna drar jag bakom mig ungefär som en framhjulsdriven bil och det funkar bra.![]()
Kan någon svara på varför Bauhaus, och säkert många andra, använder den typ av vagn som är till höger i bild?
Problemet är att de bara har ”styrning” på de bakre hjulparet så de blir otroligt svårmanövrerade hur man än vrider och vänder.
Det måste ju finnas ett vettigt skäl, de jag frågat håller med om att de är svåra att manövrera mellan gångarna, även personalen i butikerna….