• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Fick en cykel av en bekant med blocklås men ingen nyckel. Vet att det låter rätt suspekt 😁
Min fråga är om det möjligt att hitta en ny låsbalk? Istället för att ta fram vinkelslipen så vore det ju kul att ha kvar funktionen.
Borde vara möjligt att borra rakt ner i låset och på så sätt få bort den.

Bilagor

• IMG_1022.jpeg
    IMG_1022.jpeg
    463.1 KB · Visningar: 4
  • IMG_1023.jpeg
    IMG_1023.jpeg
    868.5 KB · Visningar: 4
  • IMG_1024.jpeg
    IMG_1024.jpeg
    500.6 KB · Visningar: 4
  • IMG_1025.jpeg
    IMG_1025.jpeg
    523.9 KB · Visningar: 4
  • IMG_1026.jpeg
    IMG_1026.jpeg
    448.8 KB · Visningar: 4
Fick en cykel av en bekant med blocklås men ingen nyckel. Vet att det låter rätt suspekt 😁
Min fråga är om det möjligt att hitta en ny låsbalk? Istället för att ta fram vinkelslipen så vore det ju kul att ha kvar funktionen.
De är inte lätt att borra om det är ett bra lås. Brukar ligga en bit härdat stål längs med cylindern. Själva "balken" och låscylindern kan man köpa som reservdel om det är en känd tillverkare. Hittar du reservdelar så är det bara att kapa den gamla balken med vinkelslipen.

De där har väl inte tillverkats på åratal? Man får nog gå till Blocket eller Tradera, de dyker upp där ibland.
I princip går de att dyrka, men det kräver lite specialverktyg (förutom kunskapen), låsmekanismen sitter väldigt långt in, och de är inte triviala att få upp.
Och som sagts, kan vara enklare att kapa blocket än att borra ur låset, om man har verktyget för det. (Men jag har ingen erfarenhet av någon av metoderna själv, så jag bara gissar... )

De där har väl inte tillverkats på åratal? Man får nog gå till Blocket eller Tradera, de dyker upp där ibland.
I princip går de att dyrka, men det kräver lite specialverktyg (förutom kunskapen), låsmekanismen sitter väldigt långt in, och de är inte triviala att få upp.
Och som sagts, kan vara enklare att kapa blocket än att borra ur låset, om man har verktyget för det. (Men jag har ingen erfarenhet av någon av metoderna själv, så jag bara gissar... )
Hittade faktiskt ett block på Tradera - men ska lugna mig innan vinkelslipen tas fram . Möjligt att nycklar hittas - ska letas efter.

Sprit är långsamt, men funkar bäst i köldgrader. Och Trangia är bra på det sättet, det går att ha båda till samma kök. Brännarna kan köpas separat. (Och som sagt, ingen av dem blir så varma att det är ett problem för underlaget.)

Av nån anledning slocknade elden efter någon minut. Fick upprepa det flera ggr, gav upp och grillade över öppen eld istället.
Märkligt.

Går det att muta/stänga av kommentarer av andra pågående matchresultat när man kollar en match Allsvenskan på Discovery+?

Sjukt störigt ifall man vill se ännu en match senare på kvällen i efterhand so to speak

Av nån anledning slocknade elden efter någon minut. Fick upprepa det flera ggr, gav upp och grillade över öppen eld istället.
Märkligt.
Ja, det var märkligt. Vilken sorts sprit? Jag har bara använt vanlig T-Röd. Funkar bra, men sotar en del. Sägs finnas andra spritvarianter som ska sota mindre, men jag har aldrig provat det. (Lite sot stör mig inte.)

Ja, det var märkligt. Vilken sorts sprit? Jag har bara använt vanlig T-Röd. Funkar bra, men sotar en del. Sägs finnas andra spritvarianter som ska sota mindre, men jag har aldrig provat det. (Lite sot stör mig inte.)

Biltemas vanliga rödsprit. Köpte den för att den var billigare men man kanske får vad man betalar för. 😅
Jämförde innehållsförteckningen med originalet och den var identisk.

Men spontant tyckte jag att Trangia systemet inte tillät tillräcklig cirkulation av luft? Jag byggde på två våningar plus stekpanna, och endast bottenvåningen har ju lite hål för luften. Jag lade också på speciallocket för brännaren, locket helt öppet, så nåt skumt är det.

Biltemas vanliga rödsprit. Köpte den för att den var billigare men man kanske får vad man betalar för. 😅
Jämförde innehållsförteckningen med originalet och den var identisk.

Men spontant tyckte jag att Trangia systemet inte tillät tillräcklig cirkulation av luft? Jag byggde på två våningar plus stekpanna, och endast bottenvåningen har ju lite hål för luften. Jag lade också på speciallocket för brännaren, locket helt öppet, så nåt skumt är det.
Ja, hålen i nedersta delen är mer än nog, det ska inte vara något problem. Jag blev nyfiken och tittade runt lite, bl.a. på Trangias egna sidor. Jag kan bara tänka mig tre alternativ:
  • Den kanske behöver nån minut att "dra" spriten innan man tänder? Det sitter en "veke" av bomull i brännaren som ska suga upp bränslet.
  • Brännaren är defekt, t.ex. att veken inte sitter rätt, är för liten, eller nåt sånt. (Svårt att se från utsidan.)
  • Defekt bränsle. (Kanske minst sannolikt, men kan kanske vara värt att prova med något annat för att utesluta det.)

Ja, hålen i nedersta delen är mer än nog, det ska inte vara något problem. Jag blev nyfiken och tittade runt lite, bl.a. på Trangias egna sidor. Jag kan bara tänka mig tre alternativ:
  • Den kanske behöver nån minut att "dra" spriten innan man tänder? Det sitter en "veke" av bomull i brännaren som ska suga upp bränslet.
  • Brännaren är defekt, t.ex. att veken inte sitter rätt, är för liten, eller nåt sånt. (Svårt att se från utsidan.)
  • Defekt bränsle. (Kanske minst sannolikt, men kan kanske vara värt att prova med något annat för att utesluta det.)

Omg. Jag tror du är inne på rätt spår. Har inte ens reflekterat över att det finns en veke. Antar att den sitter rätt dold, kanske insidan på kanten? Tack för efterforskningen!
Kollar på deras sajt att det också tar nån minut innan lågan utvecklar full effekt. Jag var för tidig med att lägga på "vindskyddet".

Omg. Jag tror du är inne på rätt spår. Har inte ens reflekterat över att det finns en veke. Antar att den sitter rätt dold, kanske insidan på kanten? Tack för efterforskningen!
Kollar på deras sajt att det också tar nån minut innan lågan utvecklar full effekt. Jag var för tidig med att lägga på "vindskyddet".
Ja, jag hade inte heller tänkt på det innan jag forskade lite. Den sitter "inbyggd", jag tror man kan skymta den om man kikar i de små hålen runt kanten. Och locket behöver man nog inte till att börja med, när man ska koka upp något vill man ha full effekt. Sedan kan man kanske lägga på det för att få något att sjuda lite mer kontrollerat.

Ja, jag hade inte heller tänkt på det innan jag forskade lite. Den sitter "inbyggd", jag tror man kan skymta den om man kikar i de små hålen runt kanten. Och locket behöver man nog inte till att börja med, när man ska koka upp något vill man ha full effekt. Sedan kan man kanske lägga på det för att få något att sjuda lite mer kontrollerat.

Tack.
Ska testa det igen snart och inte vara så ivrig. 😅
Trodde mer att t sprit skulle brinna utan hjälpmedel.

Tack.
Man få ha med sig att det brinner mycket sämre innan brännaren blivit varm vilket kan ta en stund. På vintern kan det vara bra att använda en förvärmare som hjälper till. Man klickar fast den under brännaren och när den inte används så kan man trycka den hela vägen in och den tar noll plats. Lätt att använda också för det är bara att dränka glasfiberullen i bränsle och tutta på.
https://www.widforss.se/trangia-forvarmare-fv21

Tack.
Jag tycker gasbrännare är så oerhört mkt bättre än å slabba med sprit. Betydligt smidigare på alla vis, och du kan justera värmen som man vill. Är det kallt ute får man köpa vintergas, men det funkar finfint. Kommer nog adrig använda mig av sprit till köket igen.

Man få ha med sig att det brinner mycket sämre innan brännaren blivit varm vilket kan ta en stund. På vintern kan det vara bra att använda en förvärmare som hjälper till. Man klickar fast den under brännaren och när den inte används så kan man trycka den hela vägen in och den tar noll plats. Lätt att använda också för det är bara att dränka glasfiberullen i bränsle och tutta på.
https://www.widforss.se/trangia-forvarmare-fv21

Tack ska du ha för vidare tips. Kan ju vara värt att investera i en sån inför vintern. Känns som att dessa punkter borde ha stått på förpackningen 😁

Jag tycker gasbrännare är så oerhört mkt bättre än å slabba med sprit. Betydligt smidigare på alla vis, och du kan justera värmen som man vill. Är det kallt ute får man köpa vintergas, men det funkar finfint. Kommer nog adrig använda mig av sprit till köket igen.

Ja kanske det. Jag har däremot ingenting emot att det tar lite tid, så länge jag är beredd på det ^^
Sen är det lite extra vikt att bära med sig, fylla på när behållaren är tom osv.

Ni som har kört AirPods ett tag! Vilken generation är mest likt dom klassiska med sladd?!

Dom passar inte mig 100, men får ej vara större, för då passar dom ej in i öronen!

IMG_0498.jpeg

1a eller 2a generation. 2gen har möjlighet till induktionsladdning (sladdlöst) annars tror jag de är likvärdiga.
IMG_1393.jpeg

OK! Det lät ju ganska så bra, har som sagt skitkonstiga hörselgångar så dom flesta hörlurar pasar extrem dåligt!

Dom på bilden funkar någorlunda, så om gen 2 sladdlösa är lika då borde dom också funka.

Tack för snabbt svar!

Hur är det med bredband, operatören verkar ju kunna ha monopol på vissa adresser?

Vårt abonnemang går ut i jan 2024 och går då från 249kr till 579kr i månaden för samma hastighet. När jag sen vill jämföra med andra operatörer än Tele2 så går det inte att välja andra dvs vi är tvungna att fortsätta med Tele2 och de kan höja sina priser hur de vill?

Tillbaka
Topp