• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Nic

Rolex
2-Faktor
Fråga om pension. Det som står på "MinPension". Är det den intjänade summan YTD eller den förväntade summan när man nått pensionsåldern. Känns om det är YTD, men är ändå lite osäker? Tycker inte siten ger tydligt svar...

1704441676065.png

Tänkt på att om du har någon förmånsbestämd tjänstepension (som t ex ITP2) så kan beloppet för din intjänade pension vara missvisande.
Förmånsbestämda pensioner redovisas normalt sett bara som ett månadsbelopp, men minPension har ett eget så kallat "jämförelsevärde" där de räknar om beloppet till ett kapital istället. Det kapitalet är alltså rent fiktivt och kan vara missledande.
Om du klickar dig vidare till "Visa pensionstillgångar" så ser du under "Tjänstepension" om du har ett jämförelsevärde för någon av dina tjänstepensioner.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tänkt på att om du har någon förmånsbestämd tjänstepension (som t ex ITP2) så kan beloppet för din intjänade pension vara missvisande.
Förmånsbestämda pensioner redovisas normalt sett bara som ett månadsbelopp, men minPension har ett eget så kallat "jämförelsevärde" där de räknar om beloppet till ett kapital istället. Det kapitalet är alltså rent fiktivt och kan vara missledande.
Om du klickar dig vidare till "Visa pensionstillgångar" så ser du under "Tjänstepension" om du har ett jämförelsevärde för någon av dina tjänstepensioner.
Tackar, ligger under ITp1…kollar 👍
 
  • Like
Reactions: Nic

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Hej,

Hustrun vill ha tillgång utländsk streamingtjänst (Amazon prime) genom att casta till tv, men det fungerar ej.

Vi har vpn på våra klienter utom tvn.
Det går att titta om man sitter framför datorn eller då koppla en bärbar dator till tvn med t ex hdmi. Men lite omständligt.

Min fru vill helst casta t ex från plattan, telefonen till tvn.

Vår tv är rätt gammal och fastän det är en smarttv är det oklart om den kör Android. Sony tv med eget os möjligen. Går således inte att installera vpn direkt i tvn.

Finns det nån lösning? Förutom att hacka routern vilket jag inte är så intresserad av i dagsläget.

Vi överväger att köpa en ny tv, men då är kravet att man kommer åt t ex Google play för installation av vpn. Vilka modeller ska man kika på?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Hej,

Hustrun vill ha tillgång utländsk streamingtjänst (Amazon prime) genom att casta till tv, men det fungerar ej.

Vi har vpn på våra klienter utom tvn.
Det går att titta om man sitter framför datorn eller då koppla en bärbar dator till tvn med t ex hdmi. Men lite omständligt.

Min fru vill helst casta t ex från plattan, telefonen till tvn.

Vår tv är rätt gammal och fastän det är en smarttv är det oklart om den kör Android. Sony tv med eget os möjligen. Går således inte att installera vpn direkt i tvn.

Finns det nån lösning? Förutom att hacka routern vilket jag inte är så intresserad av i dagsläget.

Vi överväger att köpa en ny tv, men då är kravet att man kommer åt t ex Google play för installation av vpn. Vilka modeller ska man kika på?
Skulle säga nej, finns ingen chans eftersom en castning bara säger till TVn att hämta strömmen ni vill titta på och alltså skapar TVn en egen uppkoppling och sen är telefonen/plattan helt frikopplad och därför går det ni tittar på i TVn inte via VPN.

Skulle tro att enklaste lösningen (och säkrast att det funkar) är att få hela ert nätverk att använda VPN genom att köpa en router som stödjer VPN uppkoppling och så se till att den alltid ansluter till ert VPN. Då behöver inge devicer sen skapa sin egen VPN anslutning.
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Hej,

Hustrun vill ha tillgång utländsk streamingtjänst (Amazon prime) genom att casta till tv, men det fungerar ej.

Vi har vpn på våra klienter utom tvn.
Det går att titta om man sitter framför datorn eller då koppla en bärbar dator till tvn med t ex hdmi. Men lite omständligt.

Min fru vill helst casta t ex från plattan, telefonen till tvn.

Vår tv är rätt gammal och fastän det är en smarttv är det oklart om den kör Android. Sony tv med eget os möjligen. Går således inte att installera vpn direkt i tvn.

Finns det nån lösning? Förutom att hacka routern vilket jag inte är så intresserad av i dagsläget.

Vi överväger att köpa en ny tv, men då är kravet att man kommer åt t ex Google play för installation av vpn. Vilka modeller ska man kika på?
Dum fråga kanske , men castar du direkt till nån TV-app eller via HDMI/Chromecast??
Kör Prime här till just en gammal Sony, men då via mobil till chromecast. Det borde funka. :)
Har däremot mer strul om jag försöker köra det direkt i Telias tv-box...
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Skulle säga nej, finns ingen chans eftersom en castning bara säger till TVn att hämta strömmen ni vill titta på och alltså skapar TVn en egen uppkoppling och sen är telefonen/plattan helt frikopplad och därför går det ni tittar på i TVn inte via VPN.

Skulle tro att enklaste lösningen (och säkrast att det funkar) är att få hela ert nätverk att använda VPN genom att köpa en router som stödjer VPN uppkoppling och så se till att den alltid ansluter till ert VPN. Då behöver inge devicer sen skapa sin egen VPN anslutning.

OK då förstår jag orsaken till att det inte fungerar. Så tvn har inget med vpn uppkopplingen att göra. Tänker jag till borde det vara självklart 😅

Men då tvn är typ 15 år gammal, skulle det alltså inte fungera med en ny tv där jag kan installera vpn på den pga de orsaker du nämner?
För då castar jag ju inte alls utan
Surfar till Amazon prime Japan via vpn direkt i tvn.

Jag vill helst inte gå router vägen pg a risk för kass latens, hastighet som då drabbar alla klienter. Eller kan man ställa in så att vpn uppkopplingen endast gäller för tvn?

Dum fråga kanske , men castar du direkt till nån TV-app eller via HDMI/Chromecast??
Kör Prime här till just en gammal Sony, men då via mobil till chromecast. Det borde funka. :)
Har däremot mer strul om jag försöker köra det direkt i Telias tv-box...

Jag kör Chromecast. Att casta youtube, svtplay osv från plattan är inget problem, men utländsk streaming vill inte pga regionala spärrar från Amazon prime.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
OK då förstår jag orsaken till att det inte fungerar. Så tvn har inget med vpn uppkopplingen att göra. Tänker jag till borde det vara självklart 😅

Men då tvn är typ 15 år gammal, skulle det alltså inte fungera med en ny tv där jag kan installera vpn på den pga de orsaker du nämner?
För då castar jag ju inte alls utan
Surfar till Amazon prime Japan via vpn direkt i tvn.

Jag vill helst inte gå router vägen pg a risk för kass latens, hastighet som då drabbar alla klienter. Eller kan man ställa in så att vpn uppkopplingen endast gäller för tvn?



Jag kör Chromecast. Att casta youtube, svtplay osv från plattan är inget problem, men utländsk streaming vill inte pga regionala spärrar från Amazon prime.
Om du kör chrome webläsare kan man väl spegla skärmen? Borde funka då?
 

mega

Rolex
Hej,

Hustrun vill ha tillgång utländsk streamingtjänst (Amazon prime) genom att casta till tv, men det fungerar ej.

Vi har vpn på våra klienter utom tvn.
Det går att titta om man sitter framför datorn eller då koppla en bärbar dator till tvn med t ex hdmi. Men lite omständligt.

Min fru vill helst casta t ex från plattan, telefonen till tvn.

Vår tv är rätt gammal och fastän det är en smarttv är det oklart om den kör Android. Sony tv med eget os möjligen. Går således inte att installera vpn direkt i tvn.

Finns det nån lösning? Förutom att hacka routern vilket jag inte är så intresserad av i dagsläget.

Vi överväger att köpa en ny tv, men då är kravet att man kommer åt t ex Google play för installation av vpn. Vilka modeller ska man kika på?
Du skulle kunna ha en egen intern router bara för tv:n.
Denna router kan vara en "riktigt" router eller bara en dator.
På denna extra router/dator installerar du VPN samt, om det är en dator, ser till att andra enheter kan surfa via den.
På tv:n ändrar du gateway till nya routern/datorn (i nätverksinställningarna).

Lite omständigt, men det går :)

Om VPN-klienten funkar på Linux kan du ex. köra på en billig Raspberry Pi, enklaste beggade modell. Om du vill gå den vägen kan jag assistera med lite tips.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Tack alla för tipsen.
Ska testa att spegla från telefon till tvn.

Avancerade tips som raspberry pi router ska jag ha i åtanke men det känns som en lite hög tröskel för mina begränsade kunskaper om nätverk. 😅

Men frun är iaf inställd på en större tv och det är också ett alternativ om spegling osv inte skulle fungera.

Återkommer med resultat!
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Spegling vill inte funka tyvärr.

Lutar åt en modernare tv.. Då bör man kunna ladda hem en vpn + Amazon prime och använda tvn som vilken klient som helst? T ex Samsung tv?
Ja det bör funka.. Men det kan teoretiskt sett vara så att Google/Android/TV jäklas lite med dig med sånna saker i en TV just för att tanken är att man inte ska kunna "vara" i andra regioner. Men som sagt det ska funka på samma sätt som det funkar med VPN i din telefon/platta.

I vissa lite mer avancerade routerar kan du styra viss trafik till VPN och annan trafik till "generell" internet (men det kan ev vara lite knöligt att få rätt på). Kanske säkrare då med en separat router/dator/raspberry som TVn använder som gateway som ngn föreslog.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ja det bör funka.. Men det kan teoretiskt sett vara så att Google/Android/TV jäklas lite med dig med sånna saker i en TV just för att tanken är att man inte ska kunna "vara" i andra regioner. Men som sagt det ska funka på samma sätt som det funkar med VPN i din telefon/platta.

I vissa lite mer avancerade routerar kan du styra viss trafik till VPN och annan trafik till "generell" internet (men det kan ev vara lite knöligt att få rätt på). Kanske säkrare då med en separat router/dator/raspberry som TVn använder som gateway som ngn föreslog.

Ja det kanske finns en hårdkodad spärr i den nya tvn. Kanske lite dumt att chansa. Men läser man på vpn sajter verkar det inte vara något större hinder att installera mjukvaran. Amazon prime kan ju antingen installeras via Play eller så använder man tvns webbläsare.

Jag har ett modem från tele2 så den lär inte ha några avancerade funktioner, svag processor osv.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Du skulle kunna ha en egen intern router bara för tv:n.
Denna router kan vara en "riktigt" router eller bara en dator.
På denna extra router/dator installerar du VPN samt, om det är en dator, ser till att andra enheter kan surfa via den.
På tv:n ändrar du gateway till nya routern/datorn (i nätverksinställningarna).

Lite omständigt, men det går :)

Om VPN-klienten funkar på Linux kan du ex. köra på en billig Raspberry Pi, enklaste beggade modell. Om du vill gå den vägen kan jag assistera med lite tips.

Om jag går routervägen, hur smidigt är det att stänga av vpn för att komma åt t ex svtplay?
 

mega

Rolex
Om jag går routervägen, hur smidigt är det att stänga av vpn för att komma åt t ex svtplay?
Spontant tror jag att det blir ganska osmidigt. När jag tänker efter måste nog tv:n ligga på ett annat nät (192.168.x.x typ) än resten av enheterna, så skall man köra utan vpn måste man ändra tv:s nät tillbaka till det som är idag (på tv-inställningarna).
Man kan säkert göra någon form av webbsida för att klicka av/på vpn på routern, men det kommer nog att kännas ganska omständigt.

EDIT:
Man kan ju koppla tv:n via nätverkskabel till routern, då behöver man iof bara koppla in/ur en kabel. Routerns vpn är alltså alltid på, men används bara när man kopplar in tv:n i routern.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Spontant tror jag att det blir ganska osmidigt. När jag tänker efter måste nog tv:n ligga på ett annat nät (192.168.x.x typ) än resten av enheterna, så skall man köra utan vpn måste man ändra tv:s nät tillbaka till det som är idag (på tv-inställningarna).
Man kan säkert göra någon form av webbsida för att klicka av/på vpn på routern, men det kommer nog att kännas ganska omständigt.

EDIT:
Man kan ju koppla tv:n via nätverkskabel till routern, då behöver man iof bara koppla in/ur en kabel. Routerns vpn är alltså alltid på, men används bara när man kopplar in tv:n i routern.

Tack för tipset.
Kom att tänka på att vår befintliga tv saknar webbläsare (faktum är att den försvann efter en systemuppdatering för några år sedan), så det är nog rätt kört att gå router vägen.

Ah, just det. Rycka kablar tar ju ett par sekunder så det får ju klassas som väldigt smidigt 😁
 

hejsam

Patek
2-Faktor
När jag airplayar musik på spotify från min iphone till apple tv laggar ljudet hela tiden, all annan airplay fungerar fint och spotify appen på apple tv funkar också bra.
Någon som har en lösning?

Har googlat och sett andra med samma problem som löst det med att stänga av Wifi multimedia (WMM) på sin router men hittar ingen inställning som rör detta när jag loggar in på router config (tele2).
 

Ebbot

Cartier
När jag airplayar musik på spotify från min iphone till apple tv laggar ljudet hela tiden, all annan airplay fungerar fint och spotify appen på apple tv funkar också bra.
Någon som har en lösning?

Har googlat och sett andra med samma problem som löst det med att stänga av Wifi multimedia (WMM) på sin router men hittar ingen inställning som rör detta när jag loggar in på router config (tele2).
för mig är det tvärtom. Om jag kör ethernet kabel i Apple TV, så har blir det lagg och även ”fjärrkontrollen” som finns i iPhone funkar dåligt.
Sedan jag endast kör på Wi-Fi så funkar allt smidigt.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Funderar på en mvme SSD.

Mina anslutningar enligt Gigabyte mobo manualen ;

1 x M.2 connector (M2B_SB), integrated in the Chipset, supporting Socket 3, M key, type 2242/2260/2280 SSDs:
  1. Supporting SATA and PCIe 3.0 x2 SSDs

SSD spec ;

Formfaktor
M.2

M.2 storlek 2280

M.2 keyM

Passar anslutningen?
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Funderar på en mvme SSD.

Mina anslutningar enligt Gigabyte mobo manualen ;

1 x M.2 connector (M2B_SB), integrated in the Chipset, supporting Socket 3, M key, type 2242/2260/2280 SSDs:
  1. Supporting SATA and PCIe 3.0 x2 SSDs

SSD spec ;

Formfaktor
M.2

M.2 storlek 2280

M.2 keyM

Passar anslutningen?
generellt ja!
Du har 2x M.2 slots på moderkortet med PCIe gen 3, så det skall lira
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ja det är många begrepp!
NVME är överföringsprotokollet (snabbaste)
Men om kortet är ett M.2 2280 så ser det ut som att ditt moderkort har stöd för det formatet. 2260, 2280 representerar fysiska storleken på lagringen. 60 resp 80mm långa och båda 22mm breda

Tack ska du ha!
I dagsläget sitter det en 2,5 tum ssd via sata (!) och kanske läge att byta systemet till en nvme ssd. Men å andra sidan gör jag inga stora filöverföringar så prestandavinsten kanske inte blir direkt märkbar.
En stor ssd för lagring ifall att snurrdiskarna rasar tänkte jag på först.
 

mega

Rolex
Tack ska du ha!
I dagsläget sitter det en 2,5 tum ssd via sata (!) och kanske läge att byta systemet till en nvme ssd. Men å andra sidan gör jag inga stora filöverföringar så prestandavinsten kanske inte blir direkt märkbar.
En stor ssd för lagring ifall att snurrdiskarna rasar tänkte jag på först.
Nu är jag lite trött och seg efter arbetsdagen, men det finns två olika typer av diskar, båda passar i sloten, men bara en fungerar.
Jag tror (inte hundra) att just M2 SSD (tror jag det heter) är den som inte kommer att fungera.
Den du behöver är den som heter just Nvme.
Som sagt, ganska trött nu, tänkte bara skriva så att du inte köper fel.
Kolla denna:

Satte mig in i detta för nåt år sen, helt sjukt att man gör saker som passar perfekt i kontakten men inte fungerar.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Nu är jag lite trött och seg efter arbetsdagen, men det finns två olika typer av diskar, båda passar i sloten, men bara en fungerar.
Jag tror (inte hundra) att just M2 SSD (tror jag det heter) är den som inte kommer att fungera.
Den du behöver är den som heter just Nvme.
Som sagt, ganska trött nu, tänkte bara skriva så att du inte köper fel.
Kolla denna:

Satte mig in i detta för nåt år sen, helt sjukt att man gör saker som passar perfekt i kontakten men inte fungerar.

Thanks. Får gräva lite till känner jag.
Verkar vara ett knepigt uppdrag att köpa en icke-sata ssd 😅
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Har kollat mitt mobo, och ser att M.2 kontakten har 4 "pinnar" på den kortare delen.
Men Mvme ssdn från Kingston ser man att hanen har 5 pinnar. Hur hänger det ihop?

Tittar man på bilder från internet tycks M2 kontakten på mobot ha 4 pinnar.

4305508_8.jpg
ULPCL.jpg
 
Topp