• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmer Typ 2

Jag har haft isär hela maskinen och som sagt kvicksilverbrytarna är ingen lej att få rätt. Nu går maskinen perfekt med retur, avspinning av tvättmedel och rotation. Den ska lyfta lite upp ur vätskan och sedan rotera för att sen gå vidare upp för att byta bad. Det var detta som var knas, men nu funkar det.

Hej @Midast

Hittade lite Allmer 2 saker om du var på jakt efter en korg? Dock så har den inte alla inlägg.

IMG_4391.jpg
Hej
Köper dom av dig om du har dom kvar

Hej Alla!
Först vill jag tacka @JoakimS för snabb svar och dokument jag fick.
Jag har haft problem med min Allmer typ 2. Motor som är kopplad till korgen gick långsamt och ibland slutade rotera. Jag tänkte att det var dags att bytta motorn.
Åtgärden är lätt men jätte svårt utan kunskap samt läskigt att ta isär en jätte gammal maskin.
Hur jag har åtgärdat problemet - Ovanför korghållare finns en skruv när man öppnar den korghållare kommer ner och ut och i den finns en koppling som satt fast efter rengöring maskinen fungerar perfekt.
Stort tack!

Hej Alla!
Först vill jag tacka @JoakimS för snabb svar och dokument jag fick.
Jag har haft problem med min Allmer typ 2. Motor som är kopplad till korgen gick långsamt och ibland slutade rotera. Jag tänkte att det var dags att bytta motorn.
Åtgärden är lätt men jätte svårt utan kunskap samt läskigt att ta isär en jätte gammal maskin.
Hur jag har åtgärdat problemet - Ovanför korghållare finns en skruv när man öppnar den korghållare kommer ner och ut och i den finns en koppling som satt fast efter rengöring maskinen fungerar perfekt.
Stort tack!
Snyggt jobbat! När ni gör servicearbete på allmer får ni gärna dokumentera lite med bilder och beskriva vad ni gör här i tråden. Det är som sagt en komplex maskin och det är inte alltid lätt att veta hur man ska göra för att laga den.
Min maskin är lite lurig. Om den får stå på efter den gått färdigt löste jordfelsbrytaren ut en gång. Så nu vaktar jag maskinen och stänger alltid av den direkt efter den gått klart. Nån annan som märkt av det eller vet vad det beror på?

Snyggt jobbat! När ni gör servicearbete på allmer får ni gärna dokumentera lite med bilder och beskriva vad ni gör här i tråden. Det är som sagt en komplex maskin och det är inte alltid lätt att veta hur man ska göra för att laga den.
Min maskin är lite lurig. Om den får stå på efter den gått färdigt löste jordfelsbrytaren ut en gång. Så nu vaktar jag maskinen och stänger alltid av den direkt efter den gått klart. Nån annan som märkt av det eller vet vad det beror på?
Min maskin löste också ut jordfelsbrytaren. Värmen var urkopplad, men kondingen under maskinen small i en j....a smäll och efter det har den aldrig löst ut jordfelsbrytaren. 🧐

Min maskin löste också ut jordfelsbrytaren. Värmen var urkopplad, men kondingen under maskinen small i en j....a smäll och efter det har den aldrig löst ut jordfelsbrytaren. 🧐
jag har också kopplat ur värmen sedan tidigare då den verkade slå ut jordfelsbrytare också tidigare under värmesteget. Satt på en sockerbit där nu bara och den går nu utan problem förbi värmesteget. Är det nåt mer jag kan göra tro för att förebygga den där explosionen du pratar om! :S

jag har också kopplat ur värmen sedan tidigare då den verkade slå ut jordfelsbrytare också tidigare under värmesteget. Satt på en sockerbit där nu bara och den går nu utan problem förbi värmesteget. Är det nåt mer jag kan göra tro för att förebygga den där explosionen du pratar om! :S
Ja ingen aning, den bara small som en mindre handgranat 😅 Maskinen funkar då efter det nu iallafall.

Hej till alla!
Helt ny på detta forum och mitt första inlägg. Vilken tur att av en slump ramla in på denna underbara tråd!
Helt klart att det finns mycket kunskap här.
Har nyligen fått tag på en Allmer Typ 2. Den går fint. Helt fantastisk maskin!
Dock slog den ut min jordfelsbrytare eftersom värmaren är trasig.
Tack vare infon här så kunde jag koppla ur den.
Min tanke nu är att på ett snyggt sätt montera en ny värmare.
Har tidigare köpt en värmeplatta till Elma Super Elite. Funderar nu på hur jag ska återställa värmaren i min Allmer.
Bifogar lite bilder och kommer att återkomma med en lösning.
Saknar all dokumentation på maskinen så är det någon som skulle kunna tänka sig att dela något med mig hade jag blivit mycket tacksam.

Bilagor

• IMG_3482 (kopia).jpg
    IMG_3482 (kopia).jpg
    1 MB · Visningar: 5
  • IMG_3484 (kopia).jpg
    IMG_3484 (kopia).jpg
    703 KB · Visningar: 5
  • IMG_3485 (kopia).jpg
    IMG_3485 (kopia).jpg
    714.6 KB · Visningar: 6
  • IMG_3486 (kopia).jpg
    IMG_3486 (kopia).jpg
    1.7 MB · Visningar: 5
  • IMG_3488 (kopia).jpg
    IMG_3488 (kopia).jpg
    1.3 MB · Visningar: 5
Hej till alla!
Helt ny på detta forum och mitt första inlägg. Vilken tur att av en slump ramla in på denna underbara tråd!
Helt klart att det finns mycket kunskap här.
Har nyligen fått tag på en Allmer Typ 2. Den går fint. Helt fantastisk maskin!
Dock slog den ut min jordfelsbrytare eftersom värmaren är trasig.
Tack vare infon här så kunde jag koppla ur den.
Min tanke nu är att på ett snyggt sätt montera en ny värmare.
Har tidigare köpt en värmeplatta till Elma Super Elite. Funderar nu på hur jag ska återställa värmaren i min Allmer.
Bifogar lite bilder och kommer att återkomma med en lösning.
Saknar all dokumentation på maskinen så är det någon som skulle kunna tänka sig att dela något med mig hade jag blivit mycket tacksam.
Jag har också monterat ur värmeplattan ur min efter jordfelsbrytaren slog ut. Jag har inte brytt mig om att modda den efter det. Men intressant att höra hur det går för dig. Jag är bara nöjd den fungerar och vågar knappt röra den 😃. Vill inte jinxa.
Har manualen om du behöver. PMa e-postadress.

Någon sitter på ett stort lager med Allmer typ 2/3 grejer, var nyligen uppe på tradera. Möjligen kan man köpa loss delar eller kanske tom en komplett maskin om man kan få tag på ägaren.

Det finns en möjlighet att köpa en helt ny Allmer typ 2 maskin. I inlägget ovan finns en tradera annons bakom vilket det döljer sig ett större part allmer typ 2 mm. Om man kan hitta 20 köpare så skulle det vara möjligt att få en maskin med tillbehör för 3500:- Kan det vara intressant?

Det finns en möjlighet att köpa en helt ny Allmer typ 2 maskin. I inlägget ovan finns en tradera annons bakom vilket det döljer sig ett större part allmer typ 2 mm. Om man kan hitta 20 köpare så skulle det vara möjligt att få en maskin med tillbehör för 3500:- Kan det vara intressant?
Jag hade gärna köpt en allmer för 3500kr.

Lägger du ut dom helt nya fullt fungerande på tradera säljer du dom för det dubbla tror jag. Skitbra maskiner
Möjligen. Men jag har inte lust att ta den ekonomiska risken, och det är ganska bökigt att hantera hela partiet. Men om vi kan gå ihop ett par stycken så kan det vara möjligt. Finns dessutom reservdelar för överskådlig framtid med i partiet.

Möjligen. Men jag har inte lust att ta den ekonomiska risken, och det är ganska bökigt att hantera hela partiet. Men om vi kan gå ihop ett par stycken så kan det vara möjligt. Finns dessutom reservdelar för överskådlig framtid med i partiet.
Inte helt trivialt att bygga ihop maskinerna tror jag. Han som har lagret har ju uppenbarligen inte tyckt att det är värt tiden mot vad han får ut av dom sen. Dom är komplexa. Dessutom delar med flytande kvicksilver som inte är helt okomplicerat att hantera heller.

Inte helt trivialt att bygga ihop maskinerna tror jag. Han som har lagret har ju uppenbarligen inte tyckt att det är värt tiden mot vad han får ut av dom sen. Dom är komplexa. Dessutom delar med flytande kvicksilver som inte är helt okomplicerat att hantera heller.
Korrekt. Och kvicksilvret kan vara ett problem. Partiet är enligt uppgift Allmers hela varulager från tidpunkten då de upphörde med verksamheten. Man kan alltså säga att "This is it", vad gäller Allmer grejer. Mer finns nog inte att få tag på. Jag vet inte hur mycket montering som krävs av slutkund, men det är nog lite mer komplext än att ta hem något från elgiganten iaf.

Hej!
Hittade den här tråden igen, när jag googlade lite..efter reservdelar till Allmer typ 2. 2 av mina burkar gick sönder igår, när jag skulle serva efter den stått en längre tid. Två av burkarna sprack när jag diskade ur dem. inte mycket kraft. Funderar på om det kan vara kemikalier som gör dem känsliga?
Dessutom har maskinen låst sig på något sätt. Förmodligen har roterande bordet kommit ur synk. När jag fettade den vertikala axeln under bordet. med tillhörande lager mm.. Men, kan ha hittat glasburkar, kan.. De är 2mm högre. Osäker på om det fungerar. Samt verkar vara av något tunnare material i glaset. Ska nog prova och beställa iaf.. Men, någon som har håll på komplett servicemanual? Samt finns det en reservdelsmaskin med ett par glas. Så kan jag vara intresserad av det med?

Hej!
Hittade den här tråden igen, när jag googlade lite..efter reservdelar till Allmer typ 2. 2 av mina burkar gick sönder igår, när jag skulle serva efter den stått en längre tid. Två av burkarna sprack när jag diskade ur dem. inte mycket kraft. Funderar på om det kan vara kemikalier som gör dem känsliga?
Dessutom har maskinen låst sig på något sätt. Förmodligen har roterande bordet kommit ur synk. När jag fettade den vertikala axeln under bordet. med tillhörande lager mm.. Men, kan ha hittat glasburkar, kan.. De är 2mm högre. Osäker på om det fungerar. Samt verkar vara av något tunnare material i glaset. Ska nog prova och beställa iaf.. Men, någon som har håll på komplett servicemanual? Samt finns det en reservdelsmaskin med ett par glas. Så kan jag vara intresserad av det med?
Jag har manualen. Skicka pm med e-postadress

Intressant när jag läste manualen, att man ser att de hade produktion i Hassela, liten ort i Hälsingland där man själv kört förbi många gånger. Orten hade väl en folkmängd på ca 200 pers på den tiden enligt wikipedia, måste ha varit ett intressant tekniskt "gäng" som tog fram denna maskinen =D. Aha jag ser att det står Hassela på maskinen också.

Tillbaka
Topp