• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Alpina tråden - bräda, skidor el annat nedför backen

Bra trådstart!
Vi har hängt i Hemsedal på sportlovet de senaste åren. Ungarna är 7 resp 11 så de klarar sig bra utför, det är riktigt skönt!
För egen del så tar jag tacksamt emot tips på bra goggles. Nu har jag ett par Von Zipper som jag köpte 2006... Mörkt glas som funkar dåligt i lite sämre väder - då ser man ingenting överhuvudtaget. Nån tipsade ovan om utbytbara linser och det låter inte dumt - har ni några konkreta tips på bra modeller? @Von ?
Gillar personligen Oakley och är fortfarande förtjust i deras Crowbar som dock har några år på nacken nu. Stort utbud på linser, lätt att byta lins, passar de flesta hjälmar och sitter otroligt skönt.
Värt att kika på Anon också som har några sköna modeller men tycker dessa är lite hårda i stoppningen och inte helt lätt att hitta lösa linser till.

Slår också ett slag för Hemsedal och Norge överlag. Finns några riktigt fina guldkorn i Röldal och Myrkdalen om du/ni vill äventyra till det lite :)

Bra trådstart!
Vi har hängt i Hemsedal på sportlovet de senaste åren. Ungarna är 7 resp 11 så de klarar sig bra utför, det är riktigt skönt!
För egen del så tar jag tacksamt emot tips på bra goggles. Nu har jag ett par Von Zipper som jag köpte 2006... Mörkt glas som funkar dåligt i lite sämre väder - då ser man ingenting överhuvudtaget. Nån tipsade ovan om utbytbara linser och det låter inte dumt - har ni några konkreta tips på bra modeller? @Von ?
Jag tycker att Oakley Flight deck med Prizm-linsen slår allt jag tidigare testat. Helt fantastisk!

Bilagor

• 4DB777E6-35D6-45A8-A796-E389E1E95D5D.jpeg
    4DB777E6-35D6-45A8-A796-E389E1E95D5D.jpeg
    258.7 KB · Visningar: 5
Gillar personligen Oakley och är fortfarande förtjust i deras Crowbar som dock har några år på nacken nu. Stort utbud på linser, lätt att byta lins, passar de flesta hjälmar och sitter otroligt skönt.
Värt att kika på Anon också som har några sköna modeller men tycker dessa är lite hårda i stoppningen och inte helt lätt att hitta lösa linser till.

Slår också ett slag för Hemsedal och Norge överlag. Finns några riktigt fina guldkorn i Röldal och Myrkdalen om du/ni vill äventyra till det lite :)

Jag tycker att Oakley Flight deck med Prizm-linsen slår allt jag tidigare testat. Helt fantastisk!
Tack!
Jag spanar in detta!
Ja - Hemsedal är inte dumt. För oss som bor på västkusten är det den bästa skidåkningen vi kan komma åt inom rimligt avstånd tycker jag.
Jag ska upp två gånger framöver - först en helg med kompisar i slutet av januari, sen sportlov med familjen i vanlig ordning.
Vad tycker ni - ska jag avvakta tills jag är på plats och spana in goggles där uppe eller ska man kolla hemifrån? Vågar man handla oprövat på nätet?

Tack!
Jag spanar in detta!
Ja - Hemsedal är inte dumt. För oss som bor på västkusten är det den bästa skidåkningen vi kan komma åt inom rimligt avstånd tycker jag.
Jag ska upp två gånger framöver - först en helg med kompisar i slutet av januari, sen sportlov med familjen i vanlig ordning.
Vad tycker ni - ska jag avvakta tills jag är på plats och spana in goggles där uppe eller ska man kolla hemifrån? Vågar man handla oprövat på nätet?
Prova innan du köper. Goggles är lite som skor, finns inget värre än skavande goggles som immar igen pga dålig passform.

Har stuga i Hemavan och nyss skaffat säsongspass. Ingen extremskidåknig eftersom jag mest åker med familjen, kids på 6 och 8. Gillar verkligen stället, familjevänligt och riktiga fjäll in på stugknuten. Kommer spendera 2 veckor där nu över jul/nyår.
Lite bilder från premiären för 2v sen.
20191130_104927.jpg
20191201_112940.jpg
20191201_132553.jpg

Intressant! Det är skal jag är sugen på. Min ryggplatta har skavt bort all windstopper legering på insidan av Haglöfsjackan.....så måste köpa nytt! Hur känns kvallen i tyg och sömmar?
Har ryggplattan direkt på första lagret, sedan ett mellanlager innan skaljackan. Enklare så också om man ska skala av mellanlagret. Sliter bara på de billigare plaggen (första och andra lagret).

Jag har aldrig använt ryggplatta till skidåkning. Kanske skulle man ordna med det tills jag ska iväg med kompisar i januari. Då lär det gå lite fortare nerför pisterna än det gjort för mig de senaste åren eftersom det har varit mest fokus på att få ner barnen.
Funkar det med en ryggplatta som är tänkt för motorcykel? Det borde ju vara samma princip iaf? En sån har jag nämligen hemma, så hade jag sluppit köpa en till.

Jag har aldrig använt ryggplatta till skidåkning. Kanske skulle man ordna med det tills jag ska iväg med kompisar i januari. Då lär det gå lite fortare nerför pisterna än det gjort för mig de senaste åren eftersom det har varit mest fokus på att få ner barnen.
Funkar det med en ryggplatta som är tänkt för motorcykel? Det borde ju vara samma princip iaf? En sån har jag nämligen hemma, så hade jag sluppit köpa en till.
Jag åkte med det i många år och det funkar fint. Dock finns det numera superlätta plattor som är grymt smidiga att bära om du upplever att den gör dig stel

Åker sporadiskt skidor, men har svårt för svenska fjällen efter några år där det var alperna för hela slanten! Skulle åkt till Sälen efter nyår med grabbgänget och alperna på sportlovet. Dessvärre klarar ryggen inte stillasittande så länge så blivit att avboka båda två!
Men älskar att åka och skulle rekommendera alperna till alla intresserade trots att de kostar rätt mycket mer.

Naj! Köp inte bräda/skidor från jättarna, gå in till typ Hollywood (finns butik i både sthlm/gbg) eller dedikerad skidbutik så du får riktiga grejer, kläder/goggles/etc och professionell hjälp...ja det är värt några extra kronor.
Köp neutrala mörka färger på kläder så du kan nyttja dessa under många år, se till att få ordentlig vattenpelare i jacka/byxor och snåla inte på handskarna. Se till att ha fler linser till goggles, gul/rosa brukar funka bäst i Norden, spegelglas kan se koolt ut men är helt värdelöst i mulet väder.
Ryggsäck använder jag enbart om det ska hikas i det fria annars bara i vägen i liftar mm.

Slipning vallning etc brukar lösas enkelt och hyfsat billigt på alla anläggningar, finns ingen anledning att köpa verktyg om man inte åker varje dag.
Kan säga att jag åker/åkt rätt mycket men tror aldrig jag slipat en bräda innan ny bräda sitter under fötterna (ca 1-3 brädor per säsong nuförtiden)
Nu snackar jag bara bräda men allt detta är förstås översättbart även för skidåkning :)
Jag hade aldrig klarat mig utan ryggsäck. Dels sitter det i ryggmärgen att aldrig ge sig ut i alpin terräng utan utrustning för alla väder och dels så hittat man mig oftast utanför pisten och då är ryggan nödvändig för minst spade, lavinsond, lös skaljacka etc. Rätt vald och packad rygga ersätter dessutom ryggskydd + ger vindskydd i liften.

Jag åker aldrig med vattentätt skalplagg på ovankroppen om det inte är riktigt riktigt busväder. Däremot har jag alltid goretex byxor och väljer sådana som är höga I midjan.

Jag kör typiskt fleece/soft shell med windstopper I yttersta lagret så kan man klä sig varmare samtidigt som man ventilerar mycket bättre när man är aktiv. Fukt längst in är värsta fienden mot köld. Lite fukt från snö på ytterlagret spelar knappt någon roll. Höga goretex handskar håller snön borta från ärmarna.

Ett annat råd är att välja skidor efter både förmåga och användningsområde. Man ser sjukt många med feta lössnölagg I isiga och puckliga pister bara för att det är coolt (man ser ju på folk om de kan åka eller inte). Välj skida efter det du kommer åka mest. race, all mountain, park är väl det vanligaste. De flesta allmountainskidor är helt ok att åka lössnö med de få dagar man har tur, ok det blir inte lika fint flyt men nog tusan har man kul ändå. Säsongar man eller har eget boende så är det värt att satsa på 2 par skidor eller hyra om det blir puder.

Bra trådstart!
Någon som har varit på Skidtestarhelg i år? Jag har varit i Sälen två år i rad och tycker att det är fantastiskt. Åkningen i Sälen i december är väl inget att skriva hem om med det är grymt att kunna testa, i stort sett, vilka skidor man vill från en massa tillverkare. Rekommenderas varmt.
Personliga favoriter i år är ”Iclantic Pioneer 109”, riktigt bra allroundskida.

Andra favoriter var:
Line Sakana 105
K2 Mindbender 108
Elan Ripstick 106
Och självklart min egna Völkl Mantra 191:)

https://www.freeride.se/prylar/skidor/icelantic-pioneer-109.html

http://www.skidtestardagar.se/sv/start/
96F659C6-345F-4DD5-B36F-1070A104BFAD.jpeg

/c

Spännande, var ett par år sen jag var på testarhelg. Hur tycker du de bredare laggen fungerar i pisten? Har själv RTM 84 som jag varit nöjd med de senaste åren men varje gång jag testar lite andra skidor så tycker jag de bredare (95-105 midja) är så roliga. De går liksom att ligga skär och göra breda carvingsvängar utan tvekan, spelar inte så stor roll om det är isigt eller uppkört tycker att de bredare plöjer igenom på ett annat sätt än mina RTM 84 (kommer ihåg att jag tyckte samma sak om dom när jag köpte dom). Åker mest pist i Värmland och Trysil.

Men älskar att åka och skulle rekommendera alperna till alla intresserade trots att de kostar rätt mycket mer.

Alperna erbjuder helt klart en annan nivå än Sverige/Norge. Sent på säsongen (typ påsk) och försäsong är norden helt klart att föredra då det blir för varmt/slask/lite snö i Alperna.

Om ni bokar alperna för första gången så kolla transfertid/möjligheter då vissa orter har över 4 timmar transfer från flygplats.

Stor skillnad på Österrike och Frankrike (Italien är rätt likt Frankrike). I Österrike pistas i stort sett alla pister till manchester varje natt. I Frankrike postats många pister bara en gång i veckan eller månaden (framförallt röda o svarta). Så ogillar man pucklar (och/eller is) så är Frankrike mindre kul. Generellt erbjuder Frankrike mer utmanande åkning/utbud. Sedan är Österrike betydligt mer genuint och gemytligt. Off-piståkning är mer utbrett i Frankrike så fina siter blir snabbare uppåkta än i Österrike.

Här är lite favoriter:
Österrike - Saalbach, extremt snösäkert, nära Salzburg flygplats, saknar det mest utmanande backarna men har säker och lättillgänglig off-pist. Lätt att ta sig runt.

Österrike - St Anton, man kan ta tåget hit! Bra utbud, lättillgänglig och säker off-pist.

Frankrike - val D'isere/tigne, en av mina absoluta favoriter. Här finns allt för den lite mer avancerade åkaren. Stort och lättillgängligt. Utmanande om man vill och lättillgänglig off-pist. Bästa åkningen är i Tigne. Hög höjd så snösäkert.

Frankrike - val Thoréns, tråkig by men bra och mysiga restauranger. Ingen biltrafik. Perfekt läge mitt i backen (boka hotell nära. Backen) och högt upp. Här åker man både uppåt och neråt från byn. Perfekt för allt från nybörjare/familj till avancerat.

Andra tips:
Le Mur i Avoriaz är en cool upplevelse. En av världens absolut brantaste pister (mer än 45 graders lutning) och pucklar stora som folkabussar (går ej att pista den).

Tigne, den gömda dalen, från L’Aiguille Percee (nålsögat) ner till Tigne le Lac. 13? Km svart pist.

Chamonix, perfekt för de som vill ha de största utmaningarna. Är en liten stad med flera utspridda skidområden. Kräver alltid skidbuss/bil och man får mer eller mindre välja ett område per dag. Åk med någon som varit där innan för att hitta till den bra åkningen. Betydligt bättre alternativ än la Grave, som har bättre skrytfaktor men som enligt mig saknar härlig offpist (vill man däremot bara åka uppåkta asbranta colouirs så är det himlen. Tvärr blir allt puder uppåt på 5 röda).

Är ni hyfsat duktiga och inte provat off-pist så gör det. Skaffa rätt utrustning och utbildning innan eller ännu hellre åk med guide.

IMG_20191211_112842.jpg

Premiär i torsdags! Den som vet, den vet.

Åker bara i Sverige och Norge. Provade Chamonix förra året i dunderförhållanden men det var inget för mig. Inget slår att vara helt ensam på fjället en iskall vinterdag.

Har tidigare haft ganska långa säsonger. Föredrar sommaråkning men vinteråkningen är det som bygger karaktär. Bilderna nedan är tagna med 5 månaders mellanrum (11 januari och 6 juni) på näraliggande fjäll (Nakevarri och Kaisepakte). Från polarnatt till midnattssol.

Screenshot_20191216_130849.jpg

Screenshot_20191216_130746.jpg

Senast ändrad:
Jag hade aldrig klarat mig utan ryggsäck. Dels sitter det i ryggmärgen att aldrig ge sig ut i alpin terräng utan utrustning för alla väder och dels så hittat man mig oftast utanför pisten och då är ryggan nödvändig för minst spade, lavinsond, lös skaljacka etc. Rätt vald och packad rygga ersätter dessutom ryggskydd + ger vindskydd i liften.

Jag åker aldrig med vattentätt skalplagg på ovankroppen om det inte är riktigt riktigt busväder. Däremot har jag alltid goretex byxor och väljer sådana som är höga I midjan.

Jag kör typiskt fleece/soft shell med windstopper I yttersta lagret så kan man klä sig varmare samtidigt som man ventilerar mycket bättre när man är aktiv. Fukt längst in är värsta fienden mot köld. Lite fukt från snö på ytterlagret spelar knappt någon roll. Höga goretex handskar håller snön borta från ärmarna.

Ett annat råd är att välja skidor efter både förmåga och användningsområde. Man ser sjukt många med feta lössnölagg I isiga och puckliga pister bara för att det är coolt (man ser ju på folk om de kan åka eller inte). Välj skida efter det du kommer åka mest. race, all mountain, park är väl det vanligaste. De flesta allmountainskidor är helt ok att åka lössnö med de få dagar man har tur, ok det blir inte lika fint flyt men nog tusan har man kul ändå. Säsongar man eller har eget boende så är det värt att satsa på 2 par skidor eller hyra om det blir puder.
Självklart ska rygga, sändare och dylikt med om man ger sig ut på äventyr och tror inte jag sa något annat :)
Individuellt såklart men jag håller inte med dig om vare sig fleece eller goretex som bra material. Finns betydligt miljösmartare och bättre alternativ nuförtiden. Vattentätt skalplagg behöver ju inte betyda andningstätt...

Självklart ska rygga, sändare och dylikt med om man ger sig ut på äventyr och tror inte jag sa något annat :)
Individuellt såklart men jag håller inte med dig om vare sig fleece eller goretex som bra material. Finns betydligt miljösmartare och bättre alternativ nuförtiden. Vattentätt skalplagg behöver ju inte betyda andningstätt...
Absolut. Vill man tänka miljörätt är exempelvis Patagonia ett superbra alternativ!
Ull är ju ett superbra material om man inte som jag är överkänslig... :facepalm:.

Har aldrig provat (och har provat många) en vattentät jacka som andats tillräckligt för min smak. Vad har du kört som du tycker funkar?
Jag brukar ha en tunn windstopperjacka som yttre skäl utom när det är riktigt trevligt väder. Är det busväder så kör jag som sagt vattentät skaljacka. Tycker bara att det är väldigt sällan man har behov av vattentätt plagg på överkroppen på vintern då det ytterst sällan regnar.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: v0n
Jag kan rekommendera softshell plagg, gärna av god kvalité (läs tygtillverkare som schweiziska Schoeller mf) till högintensivare skidsport. Dessa plagg andas betydligt bättre än membran-plagg, men är vindtäta, hyfsad vattentäta, torkar snabbt och behagliga att bära (skippar tex långkalsonger då ”fleesad” innersida då inte allt för låga temperaturer) och prasslar inte.
Bär annars mycket merinoull ställ närmast kroppen när jag inte skall svettas allt för mycket. Brukar ha med en extralätt skalplagg (membran) som skydd mot väta.

C91DC0C2-3D90-49C6-B2DE-E320D766BD9A.jpeg

Senast ändrad:
Jag kan rekommendera softshell plagg, gärna av god kvalité (läs tygtillverkare som schweiziska Schoeller etc) till högintensivare skidsport. Dessa plagg andas betydligt bättre än membran-plagg, men är vindtäta, hyfsad vattentäta, torkar snabbt och behagliga att bära (skippar tex långkalsonger då ”fleesad” innersida då inte allt för låga temperaturer).
Bär annars mycket merinoull ställ närmast kroppen när jag inte skall svettas allt för mycket. Brukar ha med en extralätt skalplagg (membran) som skydd mot väta.

C91DC0C2-3D90-49C6-B2DE-E320D766BD9A.jpeg
Word! Och + för bilden.

Absolut. Vill man tänka miljörätt är exempelvis Patagonia ett superbra alternativ!
Ull är ju ett superbra material om man inte som jag är överkänslig... :facepalm:.

Har aldrig provat (och har provat många) en vattentät jacka som andats tillräckligt för min smak. Vad har du kört som du tycker funkar?
Jag brukar ha en tunn windstopperjacka som yttre skäl utom när det är riktigt trevligt väder. Är det busväder så kör jag som sagt vattentät skaljacka. Tycker bara att det är väldigt sällan man har behov av vattentätt plagg på överkroppen på vintern då det ytterst sällan regnar.
Ja iaf värt att tänka lite extra på i dessa tider :)
Tycker ull är oslagbart som bas och det blir så lätt att komplettera resterande lager om det känns gött närmast kroppen så att säga, trist att det inte funkar för dig.

Det har blivit mycket Burton här då det finns ett visst samröre.
Just nu något som kallas Frostner som är någon ekohistoria men har inte testat ordentligt ännu. Använt mycket från deras AK-serie förr om åren, vet inte riktigt om tekniken är nödvändig för mina behov egentligen men kommer heller inte ihåg när jag frös senast :D
Tycker du har en poäng i just vattentätheten i skalplagg som oftast inte behövs men tycker ändå att ett bra skalplagg fyller andra funktioner också.

Alperna erbjuder helt klart en annan nivå än Sverige/Norge. Sent på säsongen (typ påsk) och försäsong är norden helt klart att föredra då det blir för varmt/slask/lite snö i Alperna.
.

Andra tips:
Le Mur i Avoriaz är en cool upplevelse. En av världens absolut brantaste pister (mer än 45 graders lutning) och pucklar stora som folkabussar (går ej att pista den).

Le Mur ja, den har jag blåst nerför på bräda/rumpan för ett gäng år sedan, vi höll på att missa sista liften över till Schweiz.. vilka minnen!

Passar på att tipsa om Verbier även om det är att sparka upp öppna dörrar. Dyrt men sjukt bra åkning.

Hur ser det ut, finns det nån mer än mig som kör telemark/löshäl? Testade för ett par år sedan och brädan har fått stå i garderoben sedan dess.

Le Mur ja, den har jag blåst nerför på bräda/rumpan för ett gäng år sedan, vi höll på att missa sista liften över till Schweiz.. vilka minnen!

Passar på att tipsa om Verbier även om det är att sparka upp öppna dörrar. Dyrt men sjukt bra åkning.

Hur ser det ut, finns det nån mer än mig som kör telemark/löshäl? Testade för ett par år sedan och brädan har fått stå i garderoben sedan dess.

Körde en hel del telemark för typ 15-20 år sedan. Tyckte det var kul när man var i ex Åre och ville ha lite utmaning. Man ser dock få som verkligen kör klassisk telemark. Många "fuskar" och gör liten "slalomsladd" när man byter sväng. Har ju precis som snowboard tappat mycket utövare. För min del så har jag för kassa knän för att våga ta upp det igen.

Det är en härlig känsla med perfekta telemarkssvängar!

Senast ändrad:
Tala om trollen. Gömde julklappar för ungarna i källarförrådet och hittade en låda med ca 20 år gamla alpinfoton. Inspirerad av @Rozzy postar jag dem här. Old-school retro, he'll yeah. (FYI: på armen sitter en citizen aqua land 1st gen).

K2 gyrator var "the it thing" när de kom.
Första skidan med Kevlar och en på den tiden väldigt bra puckels/friåkningsskida. Skidhjälm hade ingen ens tänkt på.
IMG_20191216_213330.jpg

IMG_20191216_214607.jpg

Telisar off-pist var en utmaning med låga mjuka läderkängor och 60mm breda skidor, men kul var det.
IMG_20191216_214538.jpg

Här är lite alpina bilder utan skidor från när jag utbildade mig till glaciärguide som låg i samma låda.

Navigering i snötäckt sprickområde, bild tagen av mig. Vi hade 5 genomfall under denna tur.
IMG_20191216_212740.jpg
isklättring, jag till vänster (bilden nedan)
IMG_20191216_212803.jpg
jag (bilden nedan)
IMG_20191216_213116.jpg
spricktravesering med mig som 1:e man, bilden tagen av mig (bilden nedan)
IMG_20191216_213141.jpg
sprickräddning I skitväder (nedan)
IMG_20191216_215307.jpg

Senast ändrad:

Körde en hel del telemark för typ 15-20 år sedan. Tyckte det var kul när man var i ex Åre och ville ha lite utmaning. Man ser dock få som verkligen kör klassisk telemark. Många "fuskar" och gör liten "slalomsladd" när man byter sväng. Har ju precis som snowboard tappat mycket utövare. För min del så har jag för kassa knän för att våga ta upp det igen.

Kör telisar och tar mest fram brädan om det dumpat och är mjukt och fint eller för att vila knäna. Går gärna en tur på fjället också så det blir en del lagg i takboxen. :rolleyes:
Uppgraderade förövrigt både telispjäxor och boots förra året efter att ha haft dem sedan slutet av 90-talet...:)

Jag kör fortfarande telemark. Jag lärde mig den gamla tekniken och blev rätt duktig som telemarksåkare (tyckte jag). I början på tvåtusentalet, första gången jag åkte till Kanada för att åka skidor fick vi en ung söt norska till skidguide. Hon körde också telemark (och hade betydligt fetare skidor än mig och mina polare). Första åket så ville ingen åka först utan avvaktade att guiden skulle åka först (för att se om hon hade några skills). Första guppet en helikopter. Andra guppet en bakåtvolt och dessemellan en himla fart och flyt... Shit vad knäckta vi var. Det visade sig att hon var en sponsrad åkare som tävlade i Big Jump och dessutom åkte runt i världen och representerade Norge som skidnation i telemarksstilen och förmedlade tekniken. I och med att hon var vår guide i två veckor bad vi om lite tips som slutade i rena telemarksskolan.
Vi fick lära om oss att inte gå ner lika djupt (tidigare la jag nästan knät på skidan varje sväng), inte så långt mellan pjäxorna vid sväng och vänja bort oss mot att sladda. Vi fick helt enkelt lära oss att carva och köra med lite mer vikt bakåt, lite mer surfande stil. Den här stilen utvecklade jag sedan vidare under ledning av duktiga franska skidlärare. Väldigt bra teknik för offpist och flyt i lössnön liksom liggande carving i pist. Den gamla stilen hör till de gamla långa raka skidorna.
Jag har även toppturat och gått randonné på telemarkutrustning. Idag kör jag främst telis på ett par feta mjuka Völkel Gotama.

@snabelhund

Tillbaka
Topp