• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alpina tråden - bräda, skidor el annat nedför backen

Fasen vad grymt med isklättring @oystercase :cool:
Kul att se era bilder! Är själv sämst fotograf och det hinns ju sällan med att fota när man leker i snön. Hittade dock några gamla ("bara" 10 år :p) mobilbilder i datorn:
LiGQcal.jpg
WJ76SdP.jpg

PqV1Bvf.jpg

HcfoYL4.jpg

wkjRHzi.jpg

Koq6QwR.jpg

1GztEPp.jpg

pyVWBPm.jpg
 
Senast ändrad:
Kul trådstart!
Skidåkning har varit en passion under större delen av livet. Förra vinter var dock under all kritik. 4 åkdagar totalt..
Blir förhoppningvis bättring denna vinter!

Bjuder på en bild tagen utanför Mt Baker, USA. från 2018.
AB318387-4F48-4AED-A503-33938054A0C6.jpeg
 
Senast ändrad:
bra listor @Davvan och @Rozzy
Finns ju vissa kriterier man väger in i dessa listor och något man kan styra över själv är ju när man åker. För att få till bästa skidåkning i norden och alperna är ju mellan nyår och sportloven. Bra med snö, bra pistade backar och framförallt noll köer till liftarna (just detta värdesätter jag jäkligt mycket).
 
bra listor @Davvan och @Rozzy
Finns ju vissa kriterier man väger in i dessa listor och något man kan styra över själv är ju när man åker. För att få till bästa skidåkning i norden och alperna är ju mellan nyår och sportloven. Bra med snö, bra pistade backar och framförallt noll köer till liftarna (just detta värdesätter jag jäkligt mycket).
Ja givetvis. Det är då jag brukar åka eller senare på våren. Ingen utav dessa ställen har jag upplevt jobbiga köer och det beror mycket på tiden på säsong.
Mina val ovan baseras som ni förstår på seriös åkning och då främst off pist. Ska man åka med familjen finns det mycket mer lämpade orter, Madesimo, Banff, Edsåsdalen, Björnrike mf. :)
 
Ja givetvis. Det är då jag brukar åka eller senare på våren. Ingen utav dessa ställen har jag upplevt jobbiga köer och det beror mycket på tiden på säsong.
Mina val ovan baseras som ni förstår på seriös åkning och då främst off pist. Ska man åka med familjen finns det mycket mer lämpade orter, Madesimo, Banff, Edsåsdalen, Björnrike mf. :)
håller helt med! även senare på säsongen är bra. Skidåkningen är ju trots allt viktigast:)
 
Passar på att slänga in en fråga om köpråd för allmountainskidor. Har spanat in lite olika par och en tanke är någon Salomon QST-modell, men jag kan inte riktigt motivera varför :(
Jag är 193 cm, väger ~90 kg. Åker mest i pist och värderar stabilitet i fart samt att inte tappa all kontroll vid isfläckar. Är inte rädd för off pist men inget avgörande. Vill ha helheten liksom. Har tidigare åkt på ett par för korta twintip skidor som nu fått ny ägare, då jag inte nyttjade de i park mycket alls.
Har någon tips i prisklassen 4-6k så tas de varmt emot! Är även lite osäker på längd men föstått att runt 185-190 ska vara gångbart för min del? Åkt i ca 5 år.
 
Alperna och långväga resmål i all ära men tycker fortfarande Norge är galet underskattat om man kan tänka sig att se bortanför skistaranläggningarna.
Haft några av mina livs åk på små obskyra ställen på vestlandet där det kan dumpa på rejält med vitt guld. Här senast i Myrkdalen, kolla hustaket :D
Liftanläggningen var stängd pga av nederbörden men vi mutade liftgubben och fick åka upp när han servicekörde, orört vitt dagen lång
MHgZIMX.jpg
 
Ser inte riktigt vad det kan vara för modell men men köpte en BIB nu veckan från Sweet Protection, satt riktigt bra. Blir spännande och se hur den funkar i backen. Testade även modellerna från Peak Performance och North Face men valt föll på SP då den hade lite cleanare utseende.
Såg slick ut den modellen! Är rädd att min beställda bib är för pösig och otymplig. Aja, behöver börja nånstans.
 
Mest blivit barnorter sen ungarna kom men i år drar jag med dem till Alperna för första gången. Ska bli kul! Flängde runt en hel del förr i tiden.
Fernie BC:

PICT0043.jpg

Iran: Theran, Shemshak och Dizin.
IMGP3335.jpg
IMGP3347.jpg
IMGP3256.jpg
IMGP3224.jpg
dizinmap.jpg
Kul, var bär det av?
Fernie är bra! Dom där skyltarna (och bänkar etc) sitter på typ fem meter höga pålar :D
Hur var Iran? Komplicerat? Låg standard? Bra åkning/snö?
 
Kul, var bär det av?
Fernie är bra! Dom där skyltarna (och bänkar etc) sitter på typ fem meter höga pålar :D
Hur var Iran? Komplicerat? Låg standard? Bra åkning/snö?
Serre Che! Vart där och gillar det som fan. Bra skogsåkning i norra :)

Ja Fernie var fint. Ärrade gubbar med vassa stålkanter och inte så mycket tjafs.

Om man bortser från att Iran är brutal förtryckarregim så kan jag varmt rekommendera! En av de bättre resorna jag vart på. Lättrest, trevligt hjälpsamma nyfikna människor och turister är det ont om. Tehran är en grymt cool stad och ligger på över tusen meter. En kvart från centrala stan går en linbana upp till 4000m! Kul som dagsutflykt men Shemshak och Dizin är det som gäller. Ligger typ tre timmar med taxi (kostade 150kr/bil) från Tehran uppe i Aborzbergen. Hotellstandard lägre turistklass men coolt 60-tals hotel i Dizin men James Bond-vibbar. Mycket snö men rätt varmt när jag var där höjden gjorde det ändå rätt lätt och efsm jag åkte bräda så var det helt ok. Gamla äggliftar med trasiga dörrar och rassliga ankarliftar. Rolig överskådlig off-pist. Enkla promenader från liftar gav sköna (adrenalinfria...) åk i mysiga bulliga bowls. Shemshak lite brantare men vi drog bara över en dag från Dizin. Iran Air flyger direkt Sthlm-Tehran och är billigt.
 
Serre Che! Vart där och gillar det som fan. Bra skogsåkning i norra :)

Ja Fernie var fint. Ärrade gubbar med vassa stålkanter och inte så mycket tjafs.

Om man bortser från att Iran är brutal förtryckarregim så kan jag varmt rekommendera! En av de bättre resorna jag vart på. Lättrest, trevligt hjälpsamma nyfikna människor och turister är det ont om. Tehran är en grymt cool stad och ligger på över tusen meter. En kvart från centrala stan går en linbana upp till 4000m! Kul som dagsutflykt men Shemshak och Dizin är det som gäller. Ligger typ tre timmar med taxi (kostade 150kr/bil) från Tehran uppe i Aborzbergen. Hotellstandard lägre turistklass men coolt 60-tals hotel i Dizin men James Bond-vibbar. Mycket snö men rätt varmt när jag var där höjden gjorde det ändå rätt lätt och efsm jag åkte bräda så var det helt ok. Gamla äggliftar med trasiga dörrar och rassliga ankarliftar. Rolig överskådlig off-pist. Enkla promenader från liftar gav sköna (adrenalinfria...) åk i mysiga bulliga bowls. Shemshak lite brantare men vi drog bara över en dag från Dizin. Iran Air flyger direkt Sthlm-Tehran och är billigt.
Ja, Serre Chevalier är fint område. Jag har ingen erfarenhet från systemen att nämna utan har bara gjort randonné/toppturer runt om i bergen söder om Briancon. Bra mat i området med!
Iran låter spännande! One day..
 
Passar på att slänga in en fråga om köpråd för allmountainskidor. Har spanat in lite olika par och en tanke är någon Salomon QST-modell, men jag kan inte riktigt motivera varför :(
Jag är 193 cm, väger ~90 kg. Åker mest i pist och värderar stabilitet i fart samt att inte tappa all kontroll vid isfläckar. Är inte rädd för off pist men inget avgörande. Vill ha helheten liksom. Har tidigare åkt på ett par för korta twintip skidor som nu fått ny ägare, då jag inte nyttjade de i park mycket alls.
Har någon tips i prisklassen 4-6k så tas de varmt emot! Är även lite osäker på längd men föstått att runt 185-190 ska vara gångbart för min del? Åkt i ca 5 år.
En djungel det där var själv där för ett år sedan. Qst har jag inte åkt men har en polare som har 92:an och han är väldigt nöjd. Salomon har ju en mer pistorienterad serie i XDR. Verkar vara trevliga skidor. Head monster 83 är en bra skida men är ju lite smalare. Riktigt trevlig i pist är den. Själv valde mellan Völkl kanjo och Blizzard Rustler 9. Blev Blizzard och på den skidan har jag sanslöst roligt både i och utanför backen. Är dock lättare än dig 75kg men gillar att åka fort och hårt. Lekfull skida som klarar carving galant.
 
Kul tråd! Skidåkning är nog mitt största intresse, har gjort 2 säsonger i Österrike och nu blir det ca 4 veckor om året. Åker oftast på ett par Line Sick Day annars ett par Salomon X Max när det endast blir pist. Kör alltid med rygga och skippar ryggskydd närmst kroppen. Bjuder på två bilder, en tagen precis innan jag trillar men tyckte det blev en cool bild :p
received_10154616873715000.jpeg


IMG_0230.PNG
 
Passar på att slänga in en fråga om köpråd för allmountainskidor. Har spanat in lite olika par och en tanke är någon Salomon QST-modell, men jag kan inte riktigt motivera varför :(
Jag är 193 cm, väger ~90 kg. Åker mest i pist och värderar stabilitet i fart samt att inte tappa all kontroll vid isfläckar. Är inte rädd för off pist men inget avgörande. Vill ha helheten liksom. Har tidigare åkt på ett par för korta twintip skidor som nu fått ny ägare, då jag inte nyttjade de i park mycket alls.
Har någon tips i prisklassen 4-6k så tas de varmt emot! Är även lite osäker på längd men föstått att runt 185-190 ska vara gångbart för min del? Åkt i ca 5 år.
Om jag förstår dig rätt åker du ändå mest pist och jag skulle därför satsa på något i det smalare segmentet av allmountainskidor. Jag har en polare som åkt mycket på K2 Pinnacle i 88mm vilket han är väldigt nöjd med. Det är alltid svårt att köpa nya skidor och egentligen är det bara du som kan avgöra vad som passar dig, det bästa är om du har möjlighet att prova innan du köper.

Skulle även vilja tipsa om begagnat, då svider det inte lika mycket i plånboken om du inser att du köpt fel eller vill prova något annat. Ofta finns det skidor med många år kvar att hitta för en billig peng på blocket och liknande. En del uthyrningar kör också försäljning i slutet av säsongen.
 
Senast ändrad:
Kan rekommendera Japan, har varit där 6år och besökt en massa roliga skidorter. Allt ifrån stora komplex som Åre till ett berg med en lift. Grymt med snö och nästan alltid bra åkning någonstans på berget. Föredrar personligen områdena runt Hakuba. Se bara till att ha vattenskidorna med, mina röda DPS är 138mm under foten ⛷
FB_IMG_1577298187627.jpg
FB_IMG_1577298223239.jpg
FB_IMG_1577298290966.jpg
 
Finns det nånstans där man kan hyra olika typer av skidor o sen dra av hyrbeloppet på de skidor man önskar köpa?

Finns inom tennisvärlden men det uppenbarligen en annan värld... men nice om det skulle finnas.
 
Finns det nånstans där man kan hyra olika typer av skidor o sen dra av hyrbeloppet på de skidor man önskar köpa?

Finns inom tennisvärlden men det uppenbarligen en annan värld... men nice om det skulle finnas.
Hyrde telisar i Björnrike för ett antal år sedan i slutet av säsongen med möjlighet att få köpa loss dem riktigt, riktigt billigt. Provade ett par före och ett annat par efter lunch, olika längd etc i nästan en vecka innan jag hittade rätt. Just ”min” spec. fanns dock inte i beg. utbudet. Slutade med att jag fick ett par splitt nya istället till det avtalade priset och slapp dessutom hyrkostnaden för veckan. FANTASTISKT!!!
 
Hyrde telisar i Björnrike för ett antal år sedan i slutet av säsongen med möjlighet att få köpa loss dem riktigt, riktigt billigt. Provade ett par före och ett annat par efter lunch, olika längd etc i nästan en vecka innan jag hittade rätt. Just ”min” spec. fanns dock inte i beg. utbudet. Slutade med att jag fick ett par splitt nya istället till det avtalade priset och slapp dessutom hyrkostnaden för veckan. FANTASTISKT!!!
Det är så man säljer grejer!
 
Volcom roan.
Tycker det är många som ser grymt snygga ut men landar på 3-8k. Jag kör budgetbralla för 2,2k.
Grymt sköna!

Trasig efter 5h körning. Gick sönder 20cm upp från byxbensslutet på insidan av benet. 0 vurpor och har ingen aning hur de gick sönder. Inte haft en bralla som gått sönder på alla år jag åkt.. risigt att de inte har starkare tyg än såhär.

vettefan om en reklamation funkar men lär ju vara värt ett försök.
 
Tillbaka
Topp