• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Angående dumma jämförelser...

JohanHLM skrev:
Att ni orkar...
En av anledningarna till att jag har en GS är helt enkelt för att folk som inte är insatta ska tro att det är en klocka för en tusing eftersom det står Seiko på tavlan. Därmed slipper jag förklara hur jag har råd och varför jag är så dum att jag lägger si o så mycket pengar på en klocka. Skulle varumärket förknippas med lyx likt Rolex anser jag att charmen med GS skulle försvinna. Jag har inget emot Rolex och skulle gärna ha en sådan i samlingen men jag anser att gemene man i en småstad får någon typ av förutfattade meningar (såvida de inte tror att den är fejk) då de ser en Rolex på handleden. Det tas liksom för givet att man är kung i baren om ni förstår vad jag menar.

Håller helt med och hoppas Yonsson hittar tillbaka snart.

JohanHLM skrev:
Att ni orkar...
En av anledningarna till att jag har en GS är helt enkelt för att folk som inte är insatta ska tro att det är en klocka för en tusing eftersom det står Seiko på tavlan. Därmed slipper jag förklara hur jag har råd och varför jag är så dum att jag lägger si o så mycket pengar på en klocka. Skulle varumärket förknippas med lyx likt Rolex anser jag att charmen med GS skulle försvinna. Jag har inget emot Rolex och skulle gärna ha en sådan i samlingen men jag anser att gemene man i en småstad får någon typ av förutfattade meningar (såvida de inte tror att den är fejk) då de ser en Rolex på handleden. Det tas liksom för givet att man är kung i baren om ni förstår vad jag menar.
Förstår precis hur du tänker. Har funderat på en eventuell Rolex, men kommit fram till att det är så mycket smartare att köpa Tudor istället (Jumbo i stället för Datejust, Snowflake i stället för Sub) av anledningarna du skriver. (Som bonus är ju Jumbon lite större samt att Snowflaken är mycket snyggare, man slipper ju de fula Mercedesvisarna).

Min klocka har Skoda gjort i samarbete med biltillverkaren Tissot. Eller hur var det nu? :D
För övrigt undrar jag hur man kan använda Skoda som en negativ referens. Jag har alltid gillat modellerna innan VW köpte och förstörde märket (skulle lätt skaffa en om jag hade plats och kunde fixa lite med bilar).

Bilagor

• Skodaklocka.jpg
    Skodaklocka.jpg
    81.9 KB · Visningar: 114
  • Skoda.JPG
    Skoda.JPG
    13.8 KB · Visningar: 111
M.L. skrev:
JohanHLM skrev:
Att ni orkar...
Förstår precis hur du tänker. Har funderat på en eventuell Rolex, men kommit fram till att det är så mycket smartare att köpa Tudor istället (Jumbo i stället för Datejust, Snowflake i stället för Sub) av anledningarna du skriver. (Som bonus är ju Jumbon lite större samt att Snowflaken är mycket snyggare, man slipper ju de fula Mercedesvisarna).

Vill bara förtydliga att jag var lite trött på jämförelsen mellan High-end Seiko och Rolex varvid jag överdrev lite då jag skrev ovanstående varefter jag gjorde ett litet tilläg enligt nedan. Tycker inte vi ska fördjupa oss i diskussionen på nytt utan endast inse att det finns olika åsikter och smak.

JohanHLM skrev:
Köper givetvis det som tilltalar mig oavsett om det står PP, Rolex, Omega eller Seiko.
Inser när jag läste inlägget ovan på nytt att jag inte alls lyckades få fram vad jag menade och att det framstod som att jag anpassade mitt klockval efter andras tankar och åsikter. En schysst klocka är en schysst klocka oavsett vad som står på den och därför tycker jag varken vi ska höja enskilda varumärken till skyarna eller sänka dom till botten. Vissa varumärken hade enligt mig mist sin charm om de varit för välkända och det viktigaste är att man är nöjd med utseendet överlag inte företagsloggan.

Jokkmokkswe skrev:
JohanHLM skrev:
Jokkmokkswe skrev:
Är det seiko som gör dessa då? Annars är det inget att ha
Ser ut som att Omega sneglat en del på denna då dom tog fram Speedmastern :D

Är du dum på riktigt, speedmastern är ju från 50 talet och den där är ju nytillverkad!
:twisted:
Äsch, kan inte hålla mig, vill du veta en hemlighet? Jag har ägt en seiko

:eek:
Ta det lugnt :D
Klart jag vet att den är nytillverkad, men jag var bara tvungen att provocera dig :lol:

Den här tråden resulterade i många skratt :lol:

Jag äger och har ägt ett flertal Seiko som alltid har skänkt mig stor glädje. I kategorin "value for money" är Seiko tämligen oslagbara men det är inte något märke som jag förknippar med status. Problemet är väl att vi har lite annorlunda varumärkesfilosofier i västvärlden jämfört med bla Asien.

För att fortsätta dra paralleller med bilvärlden: Toyota och Nissan fattade tidigt att det krävs nya varumärken om man ska konkurrera med BMW och Mercedes i prestigeklassen. Den status som Lexus och Infinity lyckades bygga upp under kort tid i USA i början av 90-talet måste vara ganska unikt.

Som jämförelse försökte Hyundai lansera sina lyxiga sedanmodeller under eget namn och hur många sådana ser man på vägarna? Volkswagen Phaeton är ytterligare ett exempel på en lyxbil från en folkbilstillverkare som inte direkt har blivit någon kassako.

Seiko har samma dilemma eftersom de tillverkar allt från budgetklockor till high-end. Och när det gäller klockor vet vi ju alla att det är status och fåfänga som säljer och för många spelar det mindre roll vad som sitter inuti klockan. Folk betalar gladeligen sexsiffriga belopp för "finklockor" med standardverk från ETA, bara märket är det rätta. Och för de flesta är nog tyvärr inte Seiko ett sådant märke.

Henrik A skrev:
Den här tråden resulterade i många skratt :lol:

Jag äger och har ägt ett flertal Seiko som alltid har skänkt mig stor glädje. I kategorin "value for money" är Seiko tämligen oslagbara men det är inte något märke som jag förknippar med status. Problemet är väl att vi har lite annorlunda varumärkesfilosofier i västvärlden jämfört med bla Asien. Klipp...

Om det är ett problem för Seiko. Det bor 127 000 000 människor i Japan.

Nä nu säger t.o.m. jag att denna diskussion känns väldigt enformig.. :p - Varför tillverkar Seiko klockor från lågbudget till premium?

- Av samma anledning som Swatch gör det, båda är stora koncerner som täcker upp ett brett segment.

Varför marknadsförs alla klockor som Seiko oavsett om det är premium eller lågbudget?

- I Japan är det en annan syn/kultur än i väst på produkter.

Asien är stort, och Europa står för en väldigt liten andel av konsumtion i förhållande till Asien, Asien är den viktigaste världsdelen för lyxprodukter. Därav är inte Europa prioritet nr. 1 för Seiko då dom har en bra försäljning av deras premium där då marknadsföringen fokuseras till Asiatiska marknaden.

Ärligt så tror jag att Seiko inte har har den minsta anledning till oro för sin försäljning av sitt premium bara för att det inte har marknadsförts så flitigt här i Europa.

Alla har vi våra egna anledningar till att älska olika märken. Det som får mig att älska Seikos highend är främst den väldigt höga kvalite och finish man får för det man betalar. Att det ligger mycket traditionellt hanverk bakom och låg produktiosvolym är ett annat stort skäl. Sen gillar jag helt enkelt Seikos historia av många innovationer m.m. Slut på diskussionen. :)

Min poäng var, eftersom diskussionen mest har handlat om hur vi klocknördar på det här forumet ser på Seiko som varumärke, att så länge Seiko marknadsför alla sina modeller under samma namn kommer de i resten av världen (utanför Asien) aldrig uppnå samma status som de schweiziska tillverkarna. Skulle Swatch kunna sälja klockor i 10.000- eller 100.000-kronorsklassen under eget märke? Knappast. Volkswagen försökte märkligt nog, trots att det inom koncernen redan fanns minst tre lyxbilsmärken.

Henrik A skrev:
Min poäng var, eftersom diskussionen mest har handlat om hur vi klocknördar på det här forumet ser på Seiko som varumärke, att så länge Seiko marknadsför alla sina modeller under samma namn kommer de i resten av världen (utanför Asien) aldrig uppnå samma status som de schweiziska tillverkarna. Skulle Swatch kunna sälja klockor i 10.000- eller 100.000-kronorsklassen under eget märke? Knappast. Volkswagen försökte märkligt nog, trots att det inom koncernen redan fanns minst tre lyxbilsmärken.

Isåfall har dom lyckats bra i Europa också... :lol: men Seikos VD Shinji Hattorri gick under år 2012 ut med att under dom närmsta 5 åren ska dom ta tag i Europa också med marknasföring... så man får se... :)

David skrev:
Smulan skrev:
Det bor 127 000 000 människor i Japan.

Och det bor sex gånger så många i Europa. På vilket sätt är siffran relevant?

Siffran visar att det finns en mycket stor potentiell inre marknad som förmodligen är ganska protektionistisk. Strategiska beslut som Seiko tar måste ses mot bakgrund av detta.

Omvänt kan man säga att den "under radarn lyx" som GS representerar i den mån den når ut som varumärke också spiller över på deras billigare klockor. Fullt möjligt att det ökar försäljningen mer än vad ett Roleiko skulle göra på marknadens lyxsegment.

Tillbaka
Topp