• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Angående seriositet i annonser

Foxbolt

Cartier
Friends Of KS
Det enklaste vore ju att alltid läsa annonser kritiskt och sedan räta ut oklarheter via pm/mail. Låter kanske tråkigt men förutsätt att det kan bli problem och fondera för detta. ”Hoppas på det bästa men förbered dig på det värsta” (gammalt ryskt ordspråk).


Två exempel i hyfsad närtid:

Tysk säljare på Chrono24. ”Klockan genomgången av vår urmakare och befinns vara i ett gott skick”. Detta betyder i min bok att klockan kommer behöva service tämligen omgående vilket jag fick bekräftat via vår mailkonversation där säljaren angav att servicehistoriken var okänd.

Dock uppfattade jag klockan vara i ett utmärkt skick annars och fullt set. Dessutom lite knepig att få tag i. Vad en total service av ett Lemania 5100 kostar visste jag redan och lade in detta i riskkalkylen. Även om modellen är long gone och ingen AD finns i Sverige, så fanns packningar att uppbringa från tillverkaren i CH. Kostnaden för detta lades in i kalkylen. Efter lite prutande, klargörande av returpolicy och en snabb och säker frakt, lämnades den in till min urmakare och vad jag redan visste bekräftades. Nu har jag en 20 år gammal klocka som håller tiden som den skall med en utmärkt gångreserv. Allt till ett totalpris som jag känner mig nöjd med.


Säljare på KS. Trycktestad enligt säljare men inga uppgifter när/om någon service är gjord. Affären gjordes f2f och det utmärkta ytliga skicket samt kompletta setet gjorde att det blev affär. Verket är ett modifierat ETA och kostnaden hade jag på känn. Även denna modell är utgången sedan några år tillbaka men min urmakare är AD för märket och tillgången av reservdelar/packningar ansåg jag vara god (en chansning från min sida). Två veckor senare stannar klockan och behov av service konstaterades. När jag lämnade in den, bad jag min urmakare trycktesta klockan på en gång och detta befanns vara korrekt.

Säljaren har därmed varit helt ärlig med vad han känt till. Nu är jag utan klocka några veckor men när jag får tillbaka den så kommer jag även här vara helt nöjd med ett fräscht, välfungerande exemplar av en utgången modell. Också här till ett totalpris som jag är bekväm med.


Kontentan är att läsa på om den modell man är intresserad av. Ta reda på vad en service kostar och om det finns tillgång till delar. Granska annonser kritiskt och ställ frågor. Jag vet av egen erfarenhet att när drömklockan dyker upp börjar pulsen slå snabbt men man måste besinna sig. Bommas denna kommer en ny att dyka upp. Kan ta en vecka eller ett år. Kanske kortare, kanske längre. Den annons som hänvisas till i den här tråden innehåller en del gissningar och uppfattningar men en eventuell köpare har ett stort egenansvar att själv ta reda på hur saker ligger till och göra sina val utifrån detta. Skulle jag vara intresserad av just denna modell hade jag gjort affären f2f (även om det betyder en resa) och vilja träffas hos en urmakare som är auktoriserad för modellen för en bedömning. Skulle säljaren neka till detta, så backar jag ur. Inget konstigt med det.
 
Topp