• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Angående seriositet i annonser

Bra tråd denna, drar fram alla idioter som inte kan se den stora bilden och som ser världen i svart/vitt.

Tycker du inte att det är värt att lyfta fram något som mer eller mindre går att beskriva som hyckleri? Du säger dig bli irriterad över någonting som du sedan själv gör? Att åtminstone ha rent mjöl i påsen är ju en bra början när man ska argumentera för en sak.

Sedan håller jag däremot med dig om att du har en poäng, självklart ska vi sträva efter att ha annonser som är så tydliga som möjligt. Det är viktigt för intresserade att inte behöva köpa grisen i säcken. Däremot tror jag faktiskt att de flesta gör sitt yttersta med sina annonser (de vill ju faktiskt få sin vara såld).

Tycker det framgår tydligt att eg @MånsT gjort (utifrån sina omständigheter) det yttersta för att mäta gångavvikelsen. Han skriver däremot att han tror att den är mindre ifall man har på sig klockan under hela dagen. Han gör (troligen) detta för han tror att det är något köparen vill veta.
Du skrev troligen orginalvisare för att du (antagligen) antog att det är information som köparen vill veta.

Sen är det självklart så att en person så som dig yonsson, med många år av klockintresse på nacken självklart är mer av en expert än vad de av oss med ett nyligen väckt intresse är. Men bara för det kan du nog tyvärr inte förvänta dig en standard på din nivå, särskilt inte på ett forum som är tänkt till både lekmän och experter inom klockintresset.

Hoppas i alla fall att du förstår varför vissa här blir upprörda över din kritik. Du må ha en bra poäng, men sättet du framför det på kanske inte är det trevligaste och mest effektiva (men det kanske inte heller var tanken?), för som det står i min signatur, "A bad idea with good presentation is doomed eventually; a good idea with bad presentation is doomed immediately."

Tycker du inte att det är värt att lyfta fram något som mer eller mindre går att beskriva som hyckleri? Du säger dig bli irriterad över någonting som du sedan själv gör? Att åtminstone ha rent mjöl i påsen är ju en bra början när man ska argumentera för en sak.

Sedan håller jag däremot med dig om att du har en poäng, självklart ska vi sträva efter att ha annonser som är så tydliga som möjligt. Det är viktigt för intresserade att inte behöva köpa grisen i säcken. Däremot tror jag faktiskt att de flesta gör sitt yttersta med sina annonser (de vill ju faktiskt få sin vara såld).

Tycker det framgår tydligt att eg @MånsT gjort (utifrån sina omständigheter) det yttersta för att mäta gångavvikelsen. Han skriver däremot att han tror att den är mindre ifall man har på sig klockan under hela dagen. Han gör (troligen) detta för han tror att det är något köparen vill veta.
Du skrev troligen orginalvisare för att
du (antagligen) antog att det är information som köparen vill veta.

Sen är det självklart så att en person så som dig yonsson, med många år av klockintresse på nacken självklart är mer av en expert än vad de av oss med ett nyligen väckt intresse är. Men bara för det kan du nog tyvärr inte förvänta dig en standard på din nivå, särskilt inte på ett forum som är tänkt till både lekmän och experter inom klockintresset.

Hoppas i alla fall att du förstår varför vissa här blir upprörda över din kritik. Du må ha en bra poäng, men sättet du framför det på kanske inte är det trevligaste och mest effektiva (men det kanske inte heller var tanken?), för som det står i min signatur, "A bad idea with good presentation is doomed eventually; a good idea with bad presentation is doomed immediately."
Hutta en vettig felbeskrivning av mig, därefter kan du kalla det för hyckleri.

Jag ber om ursäkt till @MånsT för mitt agressiva ordval.

Jag lägger ner denna diskussionen nu, ser ingen vits att svara på samma typ av inlägg 100 gånger.

Jag ber om ursäkt till @MånsT för mitt agressiva ordval.

Jag lägger ner denna diskussionen nu, ser ingen vits att svara på samma typ av inlägg 100 gånger.
Jag accepterar ursäkten för ditt tillvägagångsätt. Respekterat din åsikt har jag gjort sedan början av tråden och jag tycker jag har gjort min del genom att ta till mig & ändrat i min annons. Allt sagt och gjort behåller jag ändå min respekt för dig.

Tror att mitt budskap inte riktigt kom fram, möjligt för att ordet hyckleri har en betydligt mer negativ klang än vad jag menade på, men använde det i avsaknad av ett bättre ord. Att kalla dig hycklare var inte riktigt min intention och hoppas att du inte uppfattade det som så, inser nu när jag läser om mitt inlägg att det må tolkas som att det var min agenda.

Mitt egentliga budskap var kort och gott bara att jag tror att majoriteten gör sitt yttersta att vara tydliga och informativa när de skriver sina annonser och att kvalitén på köp och sälj alltid kommer vara ojämn, då kunskapen folk innehar på detta forum är ojämnt. Diverse otydligheter går ju allt som oftast att lösa via PM. Håller för övrigt med om att diskussionen börjar bli långdragen och att det kanske är dags att avsluta den. Känns som det mesta är sagt.

Ett bra sätt att angripa detta problem vore att införa väldigt låsta templates för säljannonser. Typ:

Märke samt referens:
Serienummer/årtal

Ladda upp bild:
Rakt framifrån
Baksida
Lugg 1/2/3/4
Länk
Tillbehör

Dokumenterad service? Ja/Nej Om Ja; när?

Fritext: (Max 120 tecken)

Pris:

Returpolicy:

Borde kunna gå att hårdkoda @daviden? Ger bort lite frihet men borde skapa en rättvisare ram där säljare blir tvungna att presentera sina objekt på liknande villkor.

Många med sviktande beskrivningar i köp och sälj nu. Jag tar ett exempel annars blir tråden helt meningslös:

@MånsT säljer sin Heuer
"Dags att sälja denna för att sakta men säkert ta mig till en Rolex. Plexiglas och läderband visade sig inte vara något för mig.

Ursprungligen köpt 1996 enligt certifikatet, köpt begagnad av mig från Chrono.dk i augusti 2015.

Skicket är väldigt bra, plexiglaset är repfritt och boetten likaså så när som de absolut minsta hairlines (syns endast i direkt solljus). Det perforerade läderbandet är nyköpt av mig i september hos AD i Malmö, Tag Heuer original alltså. Klockan är sällan använd sedan detta köp och lädret är därför mer eller mindre i nyskick.

Servicehistoriken var när jag köpte den okänd. Med tanke på att klockan är från 1996 och urmakare i Malmö bedömde urverket som "håller tiden mycket väl" bör den dock ha fått service minst 2 gånger på 19 år. Kronograffunktionerna (start, stopp, återställning) är felfria. Fungerar 100% som de ska. Boetten har aldrig blivit polerad.

Gångavvikelse:
+17 sekunder efter 34 timmar stillaliggande i box. Har inte möjlighet att bära klocka från morgon till kväll för att mäta exaktare. Om man gör det och balanshjulet hamnar i olika positioner kan det nog hamna på +10 sek per dag (~14h).

Vad som ingår:
Box, yttre kartong, certifikat från 1996, samt tre läderband (originalet från TH, ett racingband med större hål, samt ett "vanligt" svart läder)
Boxen är sliten och jag misstänker att den dessutom inte är korrekt för själva modellen, dock korrekt från tillverkaren.

Klockan finns i södra Skåne och affär kan göras upp F2F eller skickas av mig. Banköverföring eller Swish som betalning, dock endast Swish vid F2F. Allting postas av mig när jag ser att pengarna finns på mitt konto. Frakt kan jag stå för.

Full retur inom 24 timmar om objektet inte skulle överensstämma med min beskrivning här i bilder & text.

Jag har inga tidigare referenser från Köp/Sälj på KS. Någon gång måste dock vara den första och jag har givetvis endast ärliga avsikter.

Prisidé: 21 000 kronor.
Byte:
Njäe, pengarna är öronmärkta för annat men du kan givetvis komma med förslag.

Modell: Tag Heuer Carrera re-Edition (CS3110)
Typ: Vintage sportmodell
Diameter: Ø 36mm
Tjocklek: 12mm
Baksida: Solid, stål
Armband: Svart perforerat läder
Urtavla: Silver
Spänne: Tag Heuer original, stål
Glas: Plexi
Urverk: Lemania 1873, samma beprövade och stabila verk som i Omega Speedmaster. Manuell mekanisk kronograf utan datum.
Gångreserv: ca 40 timmar

Vid frågor eller annat är det bara att skicka PM, samma sak vid intresse och eventuellt köp. Mer bilder på något specifikt kan också fixas.

Tack till KS för annonsplats! Nu, dags för bilder"

Kommentarer:
1: Hur i hela h-vete kan säljaren göra bedömningen att den troligtvis blivit servad minst två gånger? Minst TVÅ gånger! WHUT?

2: Hur kan +17 sekunder på 34 timmar vara OK? Och hur sker uppskattningen att den BORDE gå +10spd?

3: Hur vet säljaren att den inte blivit polerad? Servad två gånger tydligen men aldrig polerad.

4: Returpolicyn är ju skön med tanke på alla gissningar säljaren gör.

Så vad vill jag då med detta? Sluta gissa i annonser!

Du har för mycket fritid.

Viktiga poänger har framförts, åsikter har ventilerats, munsläng har slungats och ursäkter levererats.
Nu lägger vi det till ro, tycker jag:)

Ett bra sätt att angripa detta problem vore att införa väldigt låsta templates för säljannonser. Typ:

Märke samt referens:
Serienummer/årtal

Ladda upp bild:
Rakt framifrån
Baksida
Lugg 1/2/3/4
Länk
Tillbehör

Dokumenterad service? Ja/Nej Om Ja; när?

Fritext: (Max 120 tecken)

Pris:

Returpolicy:

Borde kunna gå att hårdkoda @daviden? Ger bort lite frihet men borde skapa en rättvisare ram där säljare blir tvungna att presentera sina objekt på liknande villkor.

Tanken är god. Men det blir bara ytterligare en reglering. Det finns ingen empiri som visar att annonserna skulle bli bättre av hårdare uppstyrning. Hur gärna vi än vill kommer vi aldrig kunna curla bort slarv, arrogans eller försök till mörkning. Inte ens med en bra mall och goda intentioner.

De flesta annonser är dessutom fullt funktionsdugliga och det bästa receptet mot dåliga annonser är en öppen diskussion. :)

Tanken är god. Men det blir bara ytterligare en reglering. Det finns ingen empiri som visar att annonserna skulle bli bättre av hårdare uppstyrning. Hur gärna vi än vill kommer vi aldrig kunna curla bort slarv, arrogans eller försök till mörkning. Inte ens med en bra mall och goda intentioner.

De flesta annonser är dessutom fullt funktionsdugliga och det bästa receptet mot dåliga annonser är en öppen diskussion. :)
Absolut. Bara ett förslag.

Det skulle säkerligen bli mindre jobb för er också om man tex satte x bilder, pris och returpolicy som obligatoriska fält. Är de inte ifyllda så postas inte annonsen. Nu skulle säkert folk lyckas få igenom felaktiga annonser anyway men då är det ju rätt rydligt att de inte respekterar annonsytan och då kan man ju alltid ta bort möjligheten för de som om och om igen försöker fuska.

Personligen har jag inga bekymmer alls med K&S då jag sällan postar annonser och aldrig själv letar objekt den vägen. Bara konstaterar att det är ett relativt hett ämne. :)

Därför att det ytterst sällan blev den typen av diskussion som skulle kunna vara befogad men hela tiden blev en massa meningslösa tramsinlägg som inte på något sätt bidrog med något vettigt.
Trist! För det hade ju annars varit ett utmärkt sätt att sprida kunskap om olika modeller eftersom det skulle kunna ställas relevanta frågor om den specifika modellen.

Hårdare moderering kanske skulle hjälpa?

Helt ärligt, är dåliga annonser verkligen ett så stort problem? Jag tänker att en person med någorlunda normal intelligens klarar att se skillnad på överdrivet säljspråk och seriösa gissningar om klockans historia, exempelvis.

Trist! För det hade ju annars varit ett utmärkt sätt att sprida kunskap om olika modeller eftersom det skulle kunna ställas relevanta frågor om den specifika modellen.

Hårdare moderering kanske skulle hjälpa?

Grejen är att den typen av inlägg inte gjordes. Det var ytterst sällan som någon ställde relevanta frågor eller flaggade för brister. Det var 99,9% trams och meningslöst bumpande. Det är betydligt mer diskussioner om objekt nu än vad det någonsin var när man kunde posta inlägg i annonserna.

Grejen är att den typen av inlägg inte gjordes. Det var ytterst sällan som någon ställde relevanta frågor eller flaggade för brister. Det var 99,9% trams och meningslöst bumpande. Det är betydligt mer diskussioner om objekt nu än vad det någonsin var när man kunde posta inlägg i annonserna.

Det vanligaste inläggen var fin klocka och jag skulle köpt den om jag hade pengar.

Okej! Då förstår jag!

Själv kollar jag igenom både köpes och säljes dagligen och måste säga att det är otroligt tråkigt med alla "bumps". Samma annonser hela tiden.

Har ni testat olika tider för bump? 1 vecka?

Okej! Då förstår jag!

Själv kollar jag igenom både köpes och säljes dagligen och måste säga att det är otroligt tråkigt med alla "bumps". Samma annonser hela tiden.

Har ni testat olika tider för bump? 1 vecka?

Som det ser ut nu så är det max tre annonser eller bump av befintlig annons om dagen som gäller. De flesta klarar det men vissa misslyckas. ;)

Vi överväger dock att se över riktlinjerna för just detta. Annars så rekommenderar vi att använda sorterings- och sökfunktionerna om man vill ha koll på det man vill. Ignorefunktionen är också ett instrument som kan användas om man vill slippa se vissa annonsörers annonser. ;)

Som det ser ut nu så är det max tre annonser eller bump av befintlig annons om dagen som gäller. De flesta klarar det men vissa misslyckas. ;)

Vi överväger dock att se över riktlinjerna för just detta. Annars så rekommenderar vi att använda sorterings- och sökfunktionerna om man vill ha koll på det man vill. Ignorefunktionen är också ett instrument som kan användas om man vill slippa se vissa annonsörers annonser. ;)
Ignore-funktionen är jag inte så förtjust i, då kan man ju missa något spännande :D

Men då vet jag i alla fall varför det ser ut och fungerar som det gör under köp och sälj :)

Tillsvidare fungerar det väldigt bra att fråga i PM till folk, i alla fall vad jag upplevt. De flesta (läs: alla) som säljer på forumet är ju klockintresserade och relativt insatta (åtminstone i de klockor som de själva äger). Några gånger har jag velat veta mer om en klocka som legat på Sälj även fast jag varit fullt medveten om att jag inte planerar att handla den, utan helt enkelt av ren nyfikenhet.
Har då slängt iväg ett PM där jag tidigt och tydligt klargjort att jag inte är intresserad av att inhandla klockan utan endast genuint nyfiken på den och information kring den. Nästan alla gånger har jag fått ett toppenbemötande med massa information som svar.

Tillsvidare fungerar det väldigt bra att fråga i PM till folk, i alla fall vad jag upplevt. De flesta (läs: alla) som säljer på forumet är ju klockintresserade och relativt insatta (åtminstone i de klockor som de själva äger). Några gånger har jag velat veta mer om en klocka som legat på Sälj även fast jag varit fullt medveten om att jag inte planerar att handla den, utan helt enkelt av ren nyfikenhet.
Har då slängt iväg ett PM där jag tidigt och tydligt klargjort att jag inte är intresserad av att inhandla klockan utan endast genuint nyfiken på den och information kring den. Nästan alla gånger har jag fått ett toppenbemötande med massa information som svar.
Hade du frågat och fått svar i annonstråden hade fler kunnat ta del av kunskapen :)

Tillbaka
Topp