• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Angående tråden vad gör du och din klocka just nu!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej vänner!
Klocksnack är ett underbart forum för oss som älskar klockor!
Det är lätt att posta text och bild, bra då många av oss inte är så tekniskt avancerade datoranvändare, däremot intresserade av design, finmekanik och att visa upp och titta på andras klockor!
Av 10 miljoner svenskar har ca 20.000 ett konto på KS. Några är väldigt aktiva, en del inte!
Blandningen på forumet är fantastisk!
Det finns en vintagedel med mycket hög kvalitet, där hjälp erbjuds till köpare som är osäkra, vi har en disskussionsdel där vi blandar allvar med roliga och trevliga saker, med klockan i fokus.
Det som kritiken handlar om är en tråd som berättar om vad man för tillfället sysslar med. Om någon stör sig på att jag dricker kaffe eller har roligt med katterna, då hoppar man över det. Jag kan ibland tycka att det är mycket alkohol inblandat, men då är det bara att scrolla ner!
Där hittar jag kanske en bild på @Affe s TV eller @laketwig s katter OCH deras fina klockor!
Är det dessutom så att man, som jag, bor lite på sidan om, visserligen är det jag som bor i mitten och ni som bor ocentralt! Då är denna tråd extra intressant, jag känner mig med er övriga på ett annat sätt.
Ni i Stockholm, Göteborg och Malmö samt fler större ställen kan ju mötas för en lunsch!
Ska jag möta nån, innebär det minst 20 mils åkning (i bil) då de allmänna kommunikationerna inte är så bra!
Man kan ta en lunch tillsammans via telefon eller PM, rekommenderas!
Ha en fin kväll nu allihop, krama nån ni tycker om!

Men för fan, tråden här som skapats är ju för att personen vill ha feedback om detta.
Jag postar samma utsikt varje dag, utom på helgen, då går jag inte till garaget!
Den här veckan har bilderna varit astråkiga, samma jävla soliga fina väder varenda dag, inte en regngnutta!
Vet också att både jag och @Affe byter bild mellan dagens vintage och dagens klocka, om inte det blev en förbannat bra bild förstås!
Jag brukar dessutom låta alla forumvänner få njuta av alla trevliga och underhållande väntrum jag besöker! :D
Ha en fin kväll nu!

Det folk uppfattar som störande är väl att det bara är 1 bild på klockan men 4 bilder på annat. De flesta andra publicerar bild på klockan och vad dom gör i samma bild och nöjer sig där. Det har väl blivit och uppfattas som en oskriven regel. Att man postar på vad man gör med sin klocka anser inte jag och ingen annan heller vad jag vet som fel. Utan just alla extrabilder som är det som diskuteras

Alltså ni verkar missförstå min poäng. Jag har inget emot någon gemenskap eller kärlek för affes personlighet eller något sånt, inte heller att folk tycker om honom och dennes livsstil. MEN, det är BARA @Affe som postar på det sättet, det är BARA @Affe som har satt det i system att göra på det viset, VARJE dag. Är det okej är det alltså fritt fram för alla att posta vad dom vill som inte har med klockor att göra bla bla bla osv osv ni bör fatta.
Varför gör du det inte så enkelt för dig att du helt enkelt skiter i tråden och bara kollar i "Dagens"-tråden? Då slipper du se allt annat, all text, all mat, allas semestrar och kan enbart kolla på klockor och ett referensnummer.

Själv kollar jag aldrig i dagens-tråden knappt, utan kollar just i denna tråd just för att det är klockor i kombination med mat, båtar, bilar, vyer, katter, stränder, semestrar och annat spännande.

Tycker dock det är dags för TS själv att svara och admins lägga in ett ord eller två om detta.

Står numera i trådstarten på tråden: "Här postar vi bilder på vad du och dagens klocka gör just nu." Observera att bilder är pluralis. Det står ingenting om att klockan ska vara i bild. Så vill man posta 4 bilder det man upplever med sin klocka just nu (utan att själva klockan är med på bild) verkar det vara OK (iofs verkar det som att alla postare i tråden får med sin klockan på bild ändå.)
Personligen tycker jag att det då och då är rätt så trevligt att se i vilka sammanhang klockorna bärs.
Till syvende och sist tror jag att denna diskussion sammanfattas bäst här:
Jag tittar hellre på fotografier på katter, tomater, ICA-besök, whiskybalanseringar och fönsterrenoveringar än läser de bittra och trista kommentarer som en del medlemmar envisas med att leverera i alla trådar i alla forumdelar.
...och då gillar jag inte ens fönsterrenoveringar!:D

Bra snack hörni!
Tror att tråden är menad att vara ks fritids och tillåtas innehålla lite fler katter och en lägre horologisk nivå.
Nja, hela forumet är väl ungefär som ett fritids... (Kanske att det är lite horologisk nivå i nån sömning fickurstråd på sidan 18 i vintage.)

Tråden som diskuteras här är väl snarare att likna vid skogsdungen bakom fritids i så fall. Och den här sköna tråden är några killar i trean som diskuterar reglerna: Ska man få ha pinnar där eller inte? Snöboll är OK så länge man inte blandar i grus och siktar på ögat?

Ett enkelt sätt att både minska antalet spam-bilder och fyndiga oneliners vore ju helt enkelt om rektor @hook inaktiverade gilla-knappen i ett par veckor. Välbehövlig detox för vissa och lite avkylning för andra.

@hook @leben

Lås tråden och återkom med vad som gäller i nämnda tråd. Om inte ägarna är på plats kanske @yonsson @RicVin eller någon annan admin låsa så länge.

Det kommer aldrig att nås enhällighet i en allmän diskussion och det har blivit en förskjutning av ämnet och det handlar mer om person än om sak.

Det blir mest en massa otrevligheter slängda åt båda hållen nu, och det vinner forumet definitivt inte på.

Trist med en sex sidor lång tråd utan bilder :p

IMG_20180515_172832.jpg

Senaste tiden så har det varit gnäll om vad som postas i tråden, senast idag så togs det upp i en tråd, att mat och TV bilder har rätt lite med klockor att göra! Så det är väl dags att ta en diskussion angående denna tråden så vi kan få slut på tjafset!

Var ju ett tag sedan denna tråden skapades, kan ha varit 2013, så upplys mig i sådant ifall om jag bryter mot några regler när jag postar på mat, och en och annan tv-bild.

Vad jag kommer ihåg så startade Omen denna tråd, med direktiven vad gör du och din klocka just nu!

Det mesta borde ju omfatta detta, så länge du väljer att lägga upp en bild men en klocka på armen, väggklocka, fickur etc så länge klockan finns med i bilden! För det fanns väl inga regler på hur många bilder man fick lägga upp, för om jag minns rätt så hade ju första inlägget i denna tråd 2 eller 3 bilder!

Förstår mig inte riktigt på folk som orkar störa sig eller tappar energi på att klaga vad vissa av oss postar i denna tråd, såg precis nu att det finns 89.897 ämnen, så är det så jobbigt att hänga i denna tråd så finns det ju 89.896 andra trådar att vara i!

Personligen så tycker jag denna tråd är den charmigaste på hela forumet, trots att det inte har så mycket med klockor att göra, trots att vissa av oss lägger upp fler bilder än en, postar på katter, mat, TV, ute med ungen i lekpark, tar in whisky, osv, men det är ju det som är grejen, jag ser det som ett klotterplank, lite av gamla heta linjen där man bara blajade och att det är en lättsam ton!

För vill jag lära mig något om klockor så går jag bara till någon av dom andra 89.896 som finns med matnyttiga tips och information!

Som jag ser det, och om vi ska få någon ordning på torpet, så får väl Forumägarna/admins @hook, @leben gå in och sätta regler, för vad som får postas, hur många bilder som får postas, när man får posta osv för att det ska bli någon ordning i klassen!

Jag är inte den som är den, och jag kan även rätta in mig i ledet om det skulle vara så, men så länge jag inte bryter mot några regler vad jag vet, så kommer jag fortsätta som vanligt!

Välkomnar alla medlemmar och säga sitt, för och emot vad som får och inte får postas och hur många bilder som skall tillåtas!

Och till er haters, nä, jag är ingen drama Queen!

Over And Out!

Mvh // Affe

Tycker personligen att det har varit en väldigt fri tråd men med hårdtålkning av rubriken. Vill säga att det är vad du och din klocka gör just nu. Så tycker du @Affe skriver det väldigt bra med att man borde få lägga upp på vad man vill när man vill, Så länge det är med din klocka. Jag har gillat att det är väldigt fritt och det är vad du gör det till, känns som det håller/haft en bra ton i den tråden. Men absolut så kommer det klagomål som alltid, och det blir lite hårdare ord. Jag ser gärna att det inte är några regler där och man får köra sitt race, men man ska inte vara otrevlig eller spamma. Samtidigt så är det alltid bra med riktlinjer eller någon form av basregler då inte alla känner till det här med vett och etikett. Så ser fram emot att få lite klarhet i det hela, och även för andra folk som kanske inte fattar eller kan hålla en god ton.

Nivån är väl sådär kan jag tycka och onödigt hård. Men det var endast ett förslag, tråden är fortfarande öppen så uppenbarligen höll berörda inte med :)
Jag förstår och uppskattar att du vill att det skall vara en bra nivå. Samtidigt verkar det finnas ett uppdämt behov. Bättre då att moderatorerna modererar snarare än låser.

Finns en enkel lösning.. vill man bara se klockor = dagens klocka!

Vill man se lite OT + text och klockor = vad gör du och din klocka!!

Är inte svårare än så, och stör man sig på någon, Ignore!!

Fast det stämmer inte helt. Det som har varit på tapeten om det är nödvändigt är OT + text och klockor + ett par extra bilder som inte är på klockan.

De som tycker att det är en världslig sak i det stora hela har naturligtvis rätt. Men man kan ju lika gärna hävda att det knappast borde vara en nödvändighet att få med de extra bilderna.

Men nu ska jag ut i solen och äta glass så ni får tjivas vidare utan mig :)

Fast det stämmer inte helt. Det som har varit på tapeten om det är nödvändigt är OT + text och klockor + ett par extra bilder som inte är på klockan.

De som tycker att det är en världslig sak i det stora hela har naturligtvis rätt. Men man kan ju lika gärna hävda att det knappast borde vara en nödvändighet att få med de extra bilderna.

Men nu ska jag ut i solen och äta glass så ni får tjivas vidare utan mig :)

Jag kan tycka det är kul att se vad vissa medlemmar gör, utöver klockan :) ett liv bakom avataren..

Började med att läsa alla inlägg för att enbart rensa inlägg som var opassande och spred dålig energi. Slutade typ med att jag rensade nästan allt. Från 8 sidor till 2?
Blir imponerad över vilket engagemang det finns över vad som bör/får/borde postas i en tråd, om klockor, på ett diskussionsforum, på nätet, där de genomsnittliga användarna är ganska lika varandra.....
Gamla och ny medlemmar som inte kan bete sig med hyfs.

Det är ovärdigt.

Vill ni diskutera vad som borde få postas i olika trådar så gör det civiliserat.

Tagning 2.0. Låser upp tråden.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp