• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Annonsregler för returrätt

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan ni ta detta i pm?! Börjar bli väldigt låg nivå!
Vad är problemet? Det var ju Seikoman som själv tog upp sin tveksamma annons. Tycker folk har rätt att få reda på vem de har att göra med, framförallt när det är han själv som tar upp det.

Ingen har ens nämnt att han agerat som bulvan och sålt klockor åt andra utan att ens nämna det. Eller det kanske finns en helt annan logisk förklaring till att han helt plötsligt går från att sälja billiga Seikos till att sälja Rolex på löpande band.

Är inte detta saker som är av allmänt intresse?
 

Selvedge

Rolex
Vad är problemet? Det var ju Seikoman som själv tog upp sin tveksamma annons. Tycker folk har rätt att få reda på vem de har att göra med, framförallt när det är han själv som tar upp det.

Ingen har ens nämnt att han agerat som bulvan och sålt klockor åt andra utan att ens nämna det. Eller det kanske finns en helt annan logisk förklaring till att han helt plötsligt går från att sälja billiga Seikos till att sälja Rolex på löpande band.

Är inte detta saker som är av allmänt intresse?
I så fall är det väl flera på forumet som ska granskas! Är väl rätt så många som säljer rolex på löpande band!
 
  • Like
Reactions: POO

V

Cartier
Det är klart att det är en fin linje att det blir en pajtråd av det hela. Men jag tycker att calzone bjuder in till diskussion i och med att han undanber sig spekulationer och att man ska ta reda på fakta. Då är det också rimligt att han skriver sin syn på det hela.

Du har ju haft en massa fina objekt till salu och om man går på goodguy/badguy-tråden råder det ju inga tvivel om vad som väger över. Så ett klargörande skulle ju skingra eventuella slöjmoln som nu har hopat sig.

Att transparens ska gälla även mellan medlemmar och inte bara från butiksinnehavare än väl en självklarhet, så att detta ska kunna diskuteras i en tråd ser jag inga som helst problem med så länge det är sakligt.

calzone...jag vill vara supertydlig att jag inte på något sätt tar ställning med mitt inlägg. Vi har inte gjort vare sig affärer eller träffats så jag är en helt neutral men ändå intresserad part. Intresserad då KS är min enda plattform för inköp då jag saknar en del kunskaper om klockor. Då vill jag naturligtvis också att man ska kunna lita på de som säljer oavsett vem det är.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I så fall är det väl flera på forumet som ska granskas! Är väl rätt så många som säljer rolex på löpande band!
Det är inte antalet sålda klockor/vecka som är ett problem, utan bristande, alternativt felaktiga beskrivningar i kombination med att man låtsas äga något man inte äger.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
För att återgå till trådstarten:

Håller med yonsson helt.
En massa tvetydiga returpolicys tillsammans med annonstexter som t ex: förefaller opolerad, förra ägaren har uppgivit att den går bra så inget servicebehov osv, borgar för problem och missförstånd.

Alltså:
1. Ärliga annonser där man är tydlig vad man vet och inte vet! (inga tror, kanske och eventuellt)
2. Tydliga returpolicys, typ: öppet köp i x dagar, oavsett anledning.
3. Kontrollera klockan direkt efter köp och kontakta säljaren omgående om något inte står rätt till.
 

POO

Panerai
Det är inte jobbigt eller svårt att mäta vad en klocka tappar/fortar på ett dygn. Gör det!


Har sett två annonser på rätt kort tid som gick ut på att klockan går bra men säljaren har av olika anledningar inte kollat hur den går. Hur det nu går ihop.

Och precis som Aboynamedsue säger så är där ganska många tveksamma beskrivningar där man vill säga att klockan är super utan att själv säga det. Vilket till viss del är förståligt. Det är väl så människan funkar.
 

aadde81

Cartier
Självklart får en säljare välja vilka returvillkor den vill. Men förstår inte hur man resonerar när man skriver att köparen ska bekosta returen om "klockan inte är i beskrivet skick". Är väl inte köparens fel om så skulle vara fallet och borde därför stå utan kostnad, så resonerar jag i varje fall.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Fan vad lökigt det börjar bli att sälja här, om man ska följa ett tolvstegsprogram samt erbjuda finansiering till 3,95% ränta...

Att en klocka tappar si och så mycket är för många klocktokar oväsentligt och behöver inte säga ett dyft om servicebehov.
Svårt att applicera några generella riktlinjer då objekten som säljs är så olika. Men vi vintagenördar är väl mer toleranta...
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Självklart får en säljare välja vilka returvillkor den vill. Men förstår inte hur man resonerar när man skriver att köparen ska bekosta returen om "klockan inte är i beskrivet skick". Är väl inte köparens fel om så skulle vara fallet och borde därför stå utan kostnad, så resonerar jag i varje fall.
Det är ett avtalsvillkor som köparen får ta hänsyn till. Kanske borde man då förhandla om ursprungspriset för att kompensera för en eventuell retur.

Anledningen till att många väljer att ta in det är för att skydda sig mot köpare som ångrar sig och vill avbryta köpet, och därmed får köparen ta den kostnaden.

Jag tycker det är ett fullt rimligt villkor, om du inte tycker det borde du komma överens om något annat :)
 

Hugii

Audemars
Förstår inte problemet...
Vart tog det egna ansvaret vägen?

Jag har mina kriterier och krav.. uppfyller inte annonsen dessa så klickar jag bara vidare. Jag har ändå inte råd att köpa allt som finns på KS.

För mig är det bara F2F som gäller. Träffa..titta..klämma..betala. svårare än så behöver det inte vara.
Folk åker till tyskland för att köpa lite sprit så vaför skulle inte ni eller jag kunna åka inom riket å köpa en klocka?

Jag förstår poängen med att lita på säljaren... men skall jag sälja vill jag oxå lita på köparen å veta vad han skickar mig för pengar.
 

aadde81

Cartier
Det är ett avtalsvillkor som köparen får ta hänsyn till. Kanske borde man då förhandla om ursprungspriset för att kompensera för en eventuell retur.

Anledningen till att många väljer att ta in det är för att skydda sig mot köpare som ångrar sig och vill avbryta köpet, och därmed får köparen ta den kostnaden.

Jag tycker det är ett fullt rimligt villkor, om du inte tycker det borde du komma överens om något annat :)

Om avgiften är ett skydd vad är då villkoret "avviker från beskrivningen"? Dubbla skydd? Fri retur mot en avgift ser jag dock som logisk.

Sen kan jag iofs tycka det är lite väl mycket regler generellt på KS, men det är en annan diskussion.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Om avgiften är ett skydd vad är då villkoret "avviker från beskrivningen"? Dubbla skydd? Fri retur mot en avgift ser jag dock som logisk.

Sen kan jag iofs tycka det är lite väl mycket regler generellt på KS, men det är en annan diskussion.
"avviker från beskrivningen" borde tolkas rent lexikalt, eller ordagrant, säljaren åtar sig att om objektet på något sätt som han beskrivit (primärt skicket) avviker åtar han sig att ha tillbaka objektet och låta prestationerna återgå.

Vidare vägledning tycker jag mig finna i 17 § Köplagen:

17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
  • 1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används, (klockor ska kunna visa tiden)
  • 2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning,
  • 3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
  • 4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.


Då de avtal som ingås på KS inte för anses täcka upp de regler som uppkommer vid fel blir då prisavdrag och hävning av köp vidare tillämpliga.

Jag sammanfattar det:
Om varan avviker från säljarens beskrivning får du inom uppställda ramar häva köpet och returnera varan. Baserat på hur noggrann beskrivningen är så tycker jag man skall tillämpa villkoret annorlunda. Om texten är något i stil med "klockan är i bruksskick" får klockan inte vara i ett så pass nergånget skick att köparen inte skäligen kunnat förväntat sig det. På ren svenska är det inte ok att köra säljsnack om klockan är helt åt helvete. Om beskrivningen däremot är noggrann och detaljrik så kommer köparen i lagens mening vara medveten om vad det är han köper och han får då inte skälig rätt att returnera varan.

Däremot spelar det ingen som helst roll om säljaren säger att "klockan går bra" om man får en felaktig klocka vid leveransen. I 18 § KöpL står det följande om fel i varan:
"Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet."

Då blir det viktigt att bevisa vem som stod för risken när varan visade sig vara felaktig. Detta görs vid transportköp av 7 § och 13 § KöpL och risken övergår till köparen vid överlämnandet till transportören (t.ex. posten). Alltså kan det sägas att om felet kan bevisas funnits när den överlämnades kan man häva köpet eller kräva avdrag från köpeskillingen. Nu gjorde inte Af Sjodahl något sådant, men det låg inom hans rätt att häva köpet av hans DD då urverket saknade en kärnegenskap enligt 17 § och kunde bevisas vara orsakad innan risken övergick på honom.
 

V

Cartier
"avviker från beskrivningen" borde tolkas rent lexikalt, eller ordagrant, säljaren åtar sig att om objektet på något sätt som han beskrivit (primärt skicket) avviker åtar han sig att ha tillbaka objektet och låta prestationerna återgå.

Vidare vägledning tycker jag mig finna i 17 § Köplagen:

17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
  • 1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används, (klockor ska kunna visa tiden)
  • 2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning,
  • 3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
  • 4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.


Då de avtal som ingås på KS inte för anses täcka upp de regler som uppkommer vid fel blir då prisavdrag och hävning av köp vidare tillämpliga.

Jag sammanfattar det:
Om varan avviker från säljarens beskrivning får du inom uppställda ramar häva köpet och returnera varan. Baserat på hur noggrann beskrivningen är så tycker jag man skall tillämpa villkoret annorlunda. Om texten är något i stil med "klockan är i bruksskick" får klockan inte vara i ett så pass nergånget skick att köparen inte skäligen kunnat förväntat sig det. På ren svenska är det inte ok att köra säljsnack om klockan är helt åt helvete. Om beskrivningen däremot är noggrann och detaljrik så kommer köparen i lagens mening vara medveten om vad det är han köper och han får då inte skälig rätt att returnera varan.

Däremot spelar det ingen som helst roll om säljaren säger att "klockan går bra" om man får en felaktig klocka vid leveransen. I 18 § KöpL står det följande om fel i varan:
"Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet."

Då blir det viktigt att bevisa vem som stod för risken när varan visade sig vara felaktig. Detta görs vid transportköp av 7 § och 13 § KöpL och risken övergår till köparen vid överlämnandet till transportören (t.ex. posten). Alltså kan det sägas att om felet kan bevisas funnits när den överlämnades kan man häva köpet eller kräva avdrag från köpeskillingen. Nu gjorde inte Af Sjodahl något sådant, men det låg inom hans rätt att häva köpet av hans DD då urverket saknade en kärnegenskap enligt 17 § och kunde bevisas vara orsakad innan risken övergick på honom.

Du missar en viktig del i ditt resonemang när du inte nämner att Köplagen inte är tvingande. Eller eftersom du gillar att slänga dig med juridikglosor...den är dispositiv ;) Det mesta går att förhandla bort och köparen har ett stort ansvar i undersökningsplikten.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Du missar en viktig del i ditt resonemang när du inte nämner att Köplagen inte är tvingande. Eller eftersom du gillar att slänga dig med juridikglosor...den är dispositiv ;) Det mesta går att förhandla bort och köparen har ett stort ansvar i undersökningsplikten.

Tack jag är medveten om att den är dispositiv. De "avtal" som bildas vid ett vanligt köp här fyller knappast inte ut alla de regler jag pratar om, och om någon försöker sig på ett för avancerat avtal skulle jag dra mig ur direkt och råda andra att göra detsamma.
 

meuller

Omega

Wolter? Nej men för att vara seriös så tycker jag det är bra med förhållningsregler i K&S då det ger en kontinuitet till annonserna och det tror jag var meningen med att införa en reutrpolicy. Vissa är rutinerade och kunniga säljare, vissa ska kränga sin första klocka. I båda fallen ska annonserna ha så lika villkor som möjligt tycker jag, och returpolicyn är en byggsten för att bidra till det.
 

meuller

Omega
"avviker från beskrivningen" borde tolkas rent lexikalt, eller ordagrant, säljaren åtar sig att om objektet på något sätt som han beskrivit (primärt skicket) avviker åtar han sig att ha tillbaka objektet och låta prestationerna återgå.

Vidare vägledning tycker jag mig finna i 17 § Köplagen:

17 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
  • 1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används, (klockor ska kunna visa tiden)
  • 2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning,
  • 3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
  • 4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.



Då de avtal som ingås på KS inte för anses täcka upp de regler som uppkommer vid fel blir då prisavdrag och hävning av köp vidare tillämpliga.

Jag sammanfattar det:
Om varan avviker från säljarens beskrivning får du inom uppställda ramar häva köpet och returnera varan. Baserat på hur noggrann beskrivningen är så tycker jag man skall tillämpa villkoret annorlunda. Om texten är något i stil med "klockan är i bruksskick" får klockan inte vara i ett så pass nergånget skick att köparen inte skäligen kunnat förväntat sig det. På ren svenska är det inte ok att köra säljsnack om klockan är helt åt helvete. Om beskrivningen däremot är noggrann och detaljrik så kommer köparen i lagens mening vara medveten om vad det är han köper och han får då inte skälig rätt att returnera varan.

Däremot spelar det ingen som helst roll om säljaren säger att "klockan går bra" om man får en felaktig klocka vid leveransen. I 18 § KöpL står det följande om fel i varan:
"Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet."

Då blir det viktigt att bevisa vem som stod för risken när varan visade sig vara felaktig. Detta görs vid transportköp av 7 § och 13 § KöpL och risken övergår till köparen vid överlämnandet till transportören (t.ex. posten). Alltså kan det sägas att om felet kan bevisas funnits när den överlämnades kan man häva köpet eller kräva avdrag från köpeskillingen. Nu gjorde inte Af Sjodahl något sådant, men det låg inom hans rätt att häva köpet av hans DD då urverket saknade en kärnegenskap enligt 17 § och kunde bevisas vara orsakad innan risken övergick på honom.


Detta förusätter att man har ingått i ett avtal väl? Anbud accept och pris och hela grejen?
 

CLT

Rolex
Detta förusätter att man har ingått i ett avtal väl? Anbud accept och pris och hela grejen?
Du ger säljaren ett anbud då du säger att du vill köpa klockan.

Accept när säljaren svarar.

Det här är nu erat avtal.

Tycker det här var en bra TS då mycket i K&S är väldigt luddigt. Skicket är alltid svårt att avgöra, men hur verket mår är lite lättare.
Borde vara krav på att om du ska sälja en klocka på KS så ska den mätas upp i gångreserv och tidsavvikelse.
 
Topp