• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Annonsregler för returrätt

CLT

Rolex
Krav hit och krav dit gör ingen glad. Potentiella köpare som är missnöjda med annonsen får väl ställa krav i PM. Är man inte nöjd med svaret är det bara att låta bli att köpa. Simples. Förbannade curl-ungar.
Fast säljaren kan ju underlätta för köparen med att några tester görs.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Wolter? Nej men för att vara seriös så tycker jag det är bra med förhållningsregler i K&S då det ger en kontinuitet till annonserna och det tror jag var meningen med att införa en reutrpolicy. Vissa är rutinerade och kunniga säljare, vissa ska kränga sin första klocka. I båda fallen ska annonserna ha så lika villkor som möjligt tycker jag, och returpolicyn är en byggsten för att bidra till det.

Ja det är för sorgligt att vi inte ger nasare fria händer.. :)
 

aadde81

Cartier
Vilka regler tänker du på?


Syftar på alla detaljer i "Välkommen till Klocksnack - principer för forumet" och "Riktlinjer för annonsering på köp/sälj". Svårt att komma på något annat forum som har så detaljerade regler. Ex. TTT har ju knappt några.

Samtidigt ska jag nämna att uppskattar denna sida, främst pga. det aktiva postandet.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Syftar på alla detaljer i "Välkommen till Klocksnack - principer för forumet" och "Riktlinjer för annonsering på köp/sälj". Svårt att komma på något annat forum som har så detaljerade regler. Ex. TTT har ju knappt några.

Samtidigt ska jag nämna att uppskattar denna sida, främst pga. det aktiva postandet.

Uppskattar du inte reglerna så finns ju som sagt flera inaktiva forum att hänga på.. Anledningen till alla regler är att det finns så många medlemmar som postar mycket. Inget och jag repeterar INGET annat klockforum har haft denna aktivitet tidigare. Av det följer att man måste styra upp vissa moment.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Syftar på alla detaljer i "Välkommen till Klocksnack - principer för forumet" och "Riktlinjer för annonsering på köp/sälj". Svårt att komma på något annat forum som har så detaljerade regler. Ex. TTT har ju knappt några.

Samtidigt ska jag nämna att uppskattar denna sida, främst pga. det aktiva postandet.


Kom igen, har du verkligen läst principerna för forumet (alltså läst, inte sett principerna och tänkt "oj, mycket text, verkar krångligt" och klickat bort ;) )? Då hade du vetat att det i faktiskt bara står att vi som är här är vuxna människor som förväntas bete sig som vuxna människor och att vi därför inte har några direkta regler och inte heller modererar forumet så länge det inte härjas om fejks eller bryts mot svensk lag. Gällande köp och sälj så är reglerna lite mer uppstyrda, av en enda anledning, att vi vill ha nån sorts kvalitet och verkshöjd på annonserna.

Och om det prompt ska jämföras med andra forum,ex WUS, Timezone, VRF, TZ-UK osv, så är KS rena rama Tritnaha och kommer så att förbli, vilket du också borde veta om du verkligen läst postningsreglerna där. ;)
 

aadde81

Cartier
Ja jag har läst. Tänker främst på paketöppningar och dagens klocka, att gör så....men du kan göra så om....
Men det är möjligt att jag mer beskriver min känsla än fakta.

Jo jag förstår att ni vill ha någon sorts kvalitet och verkshöjd på annonserna. Å andra sidan kan man ju ha åsikten att det är upp till respektive säljare och köpare att bedöma vad det är. Ex. det senaste vad gäller returreglerna tycker inte jag ger så mycket som det har utvecklats (= subjektiva "om den inte motsvarar beskrivningen").

Men men, det är ni som bestämmer och jag accepterar spelreglerna. Var egentligen inte tanken att diskutera det här och det är väl lite halvt off-topic.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men men, det är ni som bestämmer och jag accepterar spelreglerna. Var egentligen inte tanken att diskutera det här och det är väl lite halvt off-topic.
Tycker det är väldigt on topic. Frågan var ju hur medlemmarna ser på annonsreglerna. Precis som Denke säger är det strängare regler på många andra forum, framförallt när det gäller annonsering. De allmänna reglerna är ju till för att de vill ha bra stämning och för att de ska slippa moderera bort massa skit om fakeklockor och annat.

Du måste ta i beaktande att KS har fler poster/dag än TZUK och fler poster/dag än TTT har på en hel månad. Tiden då kassa paketöppningar och trådar med en bild fanns är över och det tycker jag är underbart.

Sen är ju detta ett diskussionsforum, så att folk tycker olika är knappast en nackdel. :)
 

mace

Cartier
2-Faktor
Tycker det är väldigt on topic. Frågan var ju hur medlemmarna ser på annonsreglerna. Precis som Denke säger är det strängare regler på många andra forum, framförallt när det gäller annonsering. De allmänna reglerna är ju till för att de vill ha bra stämning och för att de ska slippa moderera bort massa skit om fakeklockor och annat.

Du måste ta i beaktande att KS har fler poster/dag än TZUK och fler poster/dag än TTT har på en hel månad. Tiden då kassa paketöppningar och trådar med en bild fanns är över och det tycker jag är underbart.

Sen är ju detta ett diskussionsforum, så att folk tycker olika är knappast en nackdel. :)

Och det är också ett entusiastforum - därför kan jag (och ja, det är min personliga åsikt) tycka det är rätt lamt och slappt med annonser som "Vi klickade inte, okänd servicehistorik - retur om det inte är en äkta chupachupa". Lite mer borde man fan kunna kräva av vuxna människor när annonsplatsen dessutom är gratis.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska du bumpa får du fan göra det med lite kvalitet :)
Till exempel en drapa om att returpolicy är till för höja kvaliteten på annonserna. Då räcker det inte att skriva "retur inom ett dygn om klockan inte motsvarar beskrivningen" (ofta ihop med en ganska kass beskrivning av klockan)...
Eller nåt.
Men du gjorde ju det så bra precis. :)
 

TouchingEvil

Cartier
NU FÅR ALLA SLUTA!

En affär ska enbart sluta på ett sätt och det är att både försäljaren och köparen är nöjda. Finns inget mer att diskutera.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag kan hålla med om att vissa av reglerna mest drabbar säljaren. Att tex lägga ut en annons utan bild är korkat om man vill sälja något.

MEN

Förutom att det hjälper säljaren, så är det, även om det gör det aningen "jobbigare" att ha bilderna klara direkt istället för när frågan kommer, ett bra sätt att säkerställa att säljes-delen håller en viss kvalitet. Det hjälper ju både köparen och säljaren.

Returpolicyn, som jag tolkar den, är mest ett sätt att, som säljare, visa att man som säljare är angelägen om att köparen ska bli nöjd. När jag har sålt en klocka så är jag såklart inte intresserad av att få tillbaka den för att köparen inte gjort sin läxa, typ, "kronografer är visst inget för mig" eller liknande. Däremot så vill jag inte att köparen ska tänka att vafan, om det är så att bilden jag målat upp råkar skapa fel förväntningar.
"Ingen retur för pengarna ska gå till annan klocka" känns lite konstigt i mina öron eftersom man då missar [min tolkning av] avsikten med returpolicyn.

Edit: Jag lägger därför gärna en öppet köp klausul för att ingen ska bli missnöjd, men då får köparen stå för båda frakterna. Om det är något fel på klockan så står naturligtvis jag för båda frakterna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
NU FÅR ALLA SLUTA!

En affär ska enbart sluta på ett sätt och det är att både försäljaren och köparen är nöjda. Finns inget mer att diskutera.
Men hallå, du har ju precis fått en annons raderad just för att du inte läst och skrivit din annons utifrån annonsreglerna. Tror säkert du har goda ambitioner, men kom in i matchen. :)
 

TouchingEvil

Cartier
Men hallå, du har ju precis fått en annons raderad just för att du inte läst och skrivit din annons utifrån annonsreglerna. Tror säkert du har goda ambitioner, men kom in i matchen. :)

Och en liten text gör saken bättre, vem är det som ska vakna. Det spelar för faan ingen roll om det står det eller inte. Är det en skitstövel så är man rökt i alla fall. Därför skrev jag så som ja gjorde och det borde stå längst ner på alla annonser.

BÅDA SKA GÅ UR AFFÄREN NÖJDA!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Och en liten text gör saken bättre, vem är det som ska vakna. Det spelar för faan ingen roll om det står det eller inte. Är det en skitstövel så är man rökt i alla fall. Därför skrev jag så som ja gjorde och det borde stå längst ner på alla annonser.

BÅDA SKA GÅ UR AFFÄREN NÖJDA!

Annars är det enkelt för dig att skriva "returrätt enligt överenskommet och givetvis ska båda gå ur affären nöjda."
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och en liten text gör saken bättre, vem är det som ska vakna. Det spelar för faan ingen roll om det står det eller inte. Är det en skitstövel så är man rökt i alla fall. Därför skrev jag så som ja gjorde och det borde stå längst ner på alla annonser.

BÅDA SKA GÅ UR AFFÄREN NÖJDA!
Avgå!
 
Topp