• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AP Royal Oak

Niklas

Rolex
2-Faktor
Kollade läder, viklås och end links till min 15400 på Nymans, och det skulle inte vara några problem att beställa det...om jag nu ville skiljas för ca 17 000 för hela kalaset.
Behöver jag säga att det inte var aktuellt att gå vidare på det spåret eftersom det är ett kraftigt överpris för ett lädersnöre som visserligen är fint, men det finns ju gränser...

Jösses! Ja, riktig så mycket behövde jag inte betala för mina prylar men det var via en AD i England.

Ni har inte kollat med någon läderguru på forumet om dom kan göra ett?

Får man be er lägga upp bilder på era ROs? :)

Det är inte så enkelt som att bara tillverka en ny läderrem utan det behövs först ett inlägg i armbandet som gör att den passar ihop med "stavarna/end links".
Sedan behöver man även de 4 endlinksen + skruvar. Ett djäkla gissel. Det var mycket enklare på den tiden jag bytte armband på min Panerai :)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Här kommer min 15400 och 26320
ap0.JPG


Och här är kittet man behöver för att sätta på lädrerem.
Tyvärr tycker jag att kroko armbandet är lite för mörkt. Mer åt choklad hållet och jag vill helst ha samma ljus/mellan bruna som till min Safari.
Nymans undersöker om det går att få fram :)
ap1.JPG
 

Bluefade

Omega
Någon som köpt 15300 begagnat och kan dela med sig om hur ni gick tillväga? Har länge funderat över att köpa en och ska nu få tummen ur. Tyvärr är dem flesta man kan hitta utländska och det blir därför svårt att kolla äkthet innan pengarna är borta. Om man köper en begagnat i Sverige finns det möjlighet att kolla upp detta någonstans innan köpet? Kaplans har ju t.ex. men känns som försäljaren lika gärna kan säga att hen skickat in den och sen fake:a ett bevis från kaplans.
 

Belic

Cartier
Kollar du äktheten hos Kaplans går ni dit tillsammans, lämnar in klockan. Han tar legitimation på respektive. När ni kommer tillbaka 2-3 dagar senare så visar ni legg igen. Han säger att den är äkta och du för snällt över 85 000 till säljaren och tar sedan din klocka och går ut o super.

EDIT: Glömde att du också måste ge Kaplans en tusenlapp eller liknande.
 

Belic

Cartier
De tar ju kraftigt betalt för det så de är nog nöjda ;)

Tänk på att det tar en dag eller två att få den verifierad.
 

Bluefade

Omega
Vad kan man räkna med att de tar? Passar på att klämma in en bild så vi inte lämnar ämnet..
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1419803249179.jpg
    uploadfromtaptalk1419803249179.jpg
    46.7 KB · Visningar: 163

Bluefade

Omega
Passade på att ta en kort tur över till Köpenhamn idag för att pilla på några ROs. Någon 15400 fanns inte inne denna gången, istället blev det en titt på 15202 i rosé och lillebrorn 15450.
Båda satt fantastiskt på handleden, 202an var givetvis betydligt tyngre pga ädelmetallen men trots det uppfattade jag inte 15450an som något annat än gjuten. Storleken var inte heller allt för pjokig men 15202/15300 verkar vara att föredra storleksmässigt.

Här kommer några halvkassa bilder.
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1419877676437.jpg
    uploadfromtaptalk1419877676437.jpg
    145.1 KB · Visningar: 227
  • uploadfromtaptalk1419878189695.jpg
    uploadfromtaptalk1419878189695.jpg
    111.1 KB · Visningar: 220

Bluefade

Omega
Päronkapitalist Klarlund på østergade 22. Mycket trevligt bemötande och kunnig personal de gånger jag varit på besök. Hörde att de också hade en chrono i stål i deras butik på Vesterbrogade men fick inte tid att svänga förbi.
 

Kakob

Cartier
Hur svårt är det att hitta beggade delar till moderna RO:s? Tänker i synnerhet på tavlor, hade vart grymt att ha en 15300 med både mörk och ljus tavla att byta mellan, men nypriset på tavlorna (runt 10 lök?) avskräcker litegrann...
 

cab

Audemars
2-Faktor
Hur svårt är det att hitta beggade delar till moderna RO:s? Tänker i synnerhet på tavlor, hade vart grymt att ha en 15300 med både mörk och ljus tavla att byta mellan, men nypriset på tavlorna (runt 10 lök?) avskräcker litegrann...
Då både tavla och bytet kostar huggorm så lär lösa tavlor vara väldigt ovanliga på beg marknaden tyvärr.
 

Kakob

Cartier
Oj... så typ 5' för själva ingreppet då? Lyckas inte citera på den här datorn av någon anledning, men det går väl förhoppningsvis att följa ändå
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns kvartserna bara i 36mm?
Och vad har kvartserna för specificerad gångavvikelse?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hade varit gött med typ 38mm kanske.. :)
Är dock anal med mina kvartsklockor så det är därför jag även undrar om tidhållningen.

Jag förstod nästan det. Men redan 36orna är rätt ovanliga som jag förstått det, och när jag tittat efter dem. Har aldrig sett några större.

Har tyvärr inte sett någon data på quartz-verken. Märkligt nog skriver AP enbart följande vaga angivelse på sin hemsida:

"A quartz movement varies by 1 second per week, 5 seconds per month and 1 minute per year."

Skulle vara intressant om någon hittade mer fakta i ämnet.
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Hoppar in i tråden!

Se till att prova modellerna ordentligt. Jag skulle bara ha en 15300, men den kändes inte helt rätt. Vägrade prova 15400 ett tag. När jag gjorde det tillslut föll valet på 15400.

Gick på den som kändes bäst på mig, trots 15300s ikoniska status.

Lycka till!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hoppar in i tråden!

Se till att prova modellerna ordentligt. Jag skulle bara ha en 15300, men den kändes inte helt rätt. Vägrade prova 15400 ett tag. När jag gjorde det tillslut föll valet på 15400.

Gick på den som kändes bäst på mig, trots 15300s ikoniska status.

Lycka till!


15300 har verkligen ingen ikonisk status.

Däremot är den sannare mot originalet, som har en ikonisk status.
 
Topp