• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AP Royal Oak

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Näääää

Det är för att länken är för tjock på 15300 :D
jämfört med 15300, jo....
Grabbar, grabbar, sluta bråka nu. Ni vet ju ändå att det är Jumbon, ref 5402 som är orginalet och den som betyder något! :D
image.jpg
 
Precis gått från en ny IWC ingy på 40mm till en 14790 på 36-37mm och vill säga att storleken på APn är riktigt fin för mina 17cm handleder. Fördelen med mindre mm är ju att klockan verkligen kan gå som mer dressad än en större klocka. Att länken skulle vara rasslig tycker även jag är befängt, den känns tajt och solid och är osar rent ut sagt kvalité på högsta nivå och liksom glittrar/glänser riktigt fint av lite ljus.
image.jpg
image.jpg

Om du jämför länken med din Ingy, hur står den tillhörande 14790?
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Om du jämför länken med din Ingy, hur står den tillhörande 14790?
Skulle vilja säga att den står sig fint! Dock är det lite som att jämföra äpplen och päron då AP länken är mycket smäckrare då den är smalare och tunnare. Ur bekvämlighets synpunkt är AP länken snäppet skönare men Ingy länken var inte dum den heller, båda slår rolex oyster/jubilee länkar IMO!
 
Skulle vilja säga att den står sig fint! Dock är det lite som att jämföra äpplen och päron då AP länken är mycket smäckrare då den är smalare och tunnare. Ur bekvämlighets synpunkt är AP länken snäppet skönare men Ingy länken var inte dum den heller, båda slår rolex oyster/jubilee länkar IMO!

Cool. Gäller detta även de nya Rolexlänkarna?
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Cool. Gäller detta även de nya Rolexlänkarna?
Upplever APs mer som ett hantverk! Nyare oysterlänkarna är ju bättre än gamla oyster men jämförelsevis med en rolexlänk från samma tidsepok (min AP är från 1996) så vinner AP-länken med hästlängder! Med det sagt har jag inte klämt på nyare AP-länkar ocj jämfört de med rolex!
image.jpg
image.jpg

Men att säga att länken till 14790 är rasslig är befängt den är grymm, upplever ingen tillstymmelse till rasslighet!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Grabbar, grabbar, sluta bråka nu. Ni vet ju ändå att det är Jumbon, ref 5402 som är orginalet och den som betyder något! :D
image.jpg

En av forumets bästa dinkor. Punkt.

Vad tycker ni om de mer komplicerade Oakarna? Alltså de med fler komplikationer. Hädelse på en klassiker eller något att stå efter?
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Vad finns det för Royal Oaks i det mindre formatet med mekaniskt urverk? Mellan 33-36mm, förutom 14790.


Svaret är ja (typ)! Den produceras faktiskt för närvarande i ett utförande i 37 mm, ref 15450. Blir lite som en modern variant av 14790 (rätta mig om jag har fel). Tycker 15450 fått lite dålig uppmärksamhet, så postar två bilder snodda från internet

Här kan man läsa lite mer: http://www.hodinkee.com/blog/2012/1...ew-royal-oaks-the-15400-41mm-and-15450-3.html

Bredvid en 15400 (15450 till vänster)
1000w.jpeg


Handledsskott
5E2C1107-B131-452A-B840-EB776CD61ADE-14217-00000A769379D877_zpsc88f740a.jpg
 
Topp