• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Apple 🍏 trĂ„den , för den som Ă€r fast i 🍎 trĂ€sket

Vid vilken size övergÄr ni till att hantera iPhone med tvÄ hÀnder?

jag kör 8an och Àr osÀker om jag vÄgar gÄ upp i storlek. Dels för tvÄhandshanteringen och dels att den blir stor för fickförvaring inkl nÄgon form av skal..

Vad sÀger ni? Tips? VÀnta till iPhone 9? Vanesak att köra med tvÄ hÀnder el vanesak att fÄ till klickandet med en hand?
Kör bÄde en X och en 11 Pro Max. Inte första gÄngen jag har en iPhone i Maxens storlek. Visst Àr det nice med en större skÀrm, men, drygt att behöva anvÀnda bÄda hÀnderna för surf och navigering.

PÄ kvÀllarna Àr den dock guld, för streaming :)

Vid vilken size övergÄr ni till att hantera iPhone med tvÄ hÀnder?

jag kör 8an och Àr osÀker om jag vÄgar gÄ upp i storlek. Dels för tvÄhandshanteringen och dels att den blir stor för fickförvaring inkl nÄgon form av skal..

Vad sÀger ni? Tips? VÀnta till iPhone 9? Vanesak att köra med tvÄ hÀnder el vanesak att fÄ till klickandet med en hand?

Gick frÄn 8 till 11 pro och det som slog mig mest var hur tung 11 pro Àr. Inte sÄ att det Àr "aaa mma gaaad" men det var definitivt det som slog mig mest. Sen att det Àr ett annat handhavande dÄ hemknappen försvinner tog lite tid och att vÀnja sig. Digger 11 pro som sjutton nu och kör med ett nudient skal, nÄgot jag inte gjorde pÄ 8.

Kör bÄde en X och en 11 Pro Max. Inte första gÄngen jag har en iPhone i Maxens storlek. Visst Àr det nice med en större skÀrm, men, drygt att behöva anvÀnda bÄda hÀnderna för surf och navigering.

PÄ kvÀllarna Àr den dock guld, för streaming :)
11pro Max tvÄ nÀvar, en nÀve till x?

MÀrkligt, men kanske inte. Man Àr sÄ van vid fysiska. SÄ till nÀsta iPhone försvinner den öppningen ocksÄ? Mer plats för batteri eller nÄt!!:)
Största fördelen med att ta bort onödiga portar Àr att man kan öka vattenresistensen och samtidigt minska risken för att fickludd och annat skrÀp kommer in. Visst blir man lite mer lÄst men trÄdlösa hörlurar och trÄdlös laddare Àr otroligt skönt att ha och Àr ett av mina bÀsta köp i kategorin QOL. :)

Största fördelen med att ta bort onödiga portar Àr att man kan öka vattenresistensen och samtidigt minska risken för att fickludd och annat skrÀp kommer in. Visst blir man lite mer lÄst men trÄdlösa hörlurar och trÄdlös laddare Àr otroligt skönt att ha och Àr ett av mina bÀsta köp i kategorin QOL. :)
I början (iPhone 7?) störde jag mig pÄ att förlora hörlursuttaget, men fÄr erkÀnna att AirPods faktiskt Àr riktigt smidigt.

NÄn annan Àn jag som fÄtt keffig upplösning pÄ skÀrmen i bilen via carplay nÀr man kör waze. Kör en 8:a med senaste ios. Har funkat klockrent fram till för nÄn vecka sedan. Nu Àr upplösning horribel. Kartan zoomar inte in utan ligger pÄ stadsnivÄ.....om ni hajar. Ibland blir kartan bara vit!! Drar ur sladden och ibland funkar det som tÀnkt.....ibland inte........blÀÀÀ

Fick bli en 11 Pro ÀndÄ ... till frun! (Jag köper klockor istÀllet)
C5BDB79D-892F-47F2-8C98-2D83AC3A9AB6.jpeg

Allt blir billigare om man vÀntar... 7000kr Àr min smÀrtgrÀns just nu pÄ en lur och xs har tagit sig under den. Xr Àr dyrare vilket kanske Àr lite mÀrkligt. 11an Àr fortfarande lite dyr. Har 8an nu med fingeravlÀsare och Àr inte helt pepp pÄ faceavlÀsning men Àr kanske för mycket bakÄtstrÀvare.

..funkar den bra för er el kör ni kod? VÀnta pÄ nÀsta billiga lur som sÀgs ha fingeravlÀsning?

Allt blir billigare om man vÀntar... 7000kr Àr min smÀrtgrÀns just nu pÄ en lur och xs har tagit sig under den. Xr Àr dyrare vilket kanske Àr lite mÀrkligt. 11an Àr fortfarande lite dyr. Har 8an nu med fingeravlÀsare och Àr inte helt pepp pÄ faceavlÀsning men Àr kanske för mycket bakÄtstrÀvare.

..funkar den bra för er el kör ni kod? VÀnta pÄ nÀsta billiga lur som sÀgs ha fingeravlÀsning?
FaceID fungerar vÀldigt bra. Klart bÀttre Àn jag trodde. Dessutom Àr det toksnabbt nu sen iOS13 kom! :)

Hittade ingen lÀmplig trÄd men kÀnner att hÀr finns en hel del kunniga Apple-mÀnniskor :)

Har ett litet störigt "problem" nÀr jag ska ladda upp bilder hÀr pÄ forumet...

Tar en bild med min Iphone 11 PRO, inga konstigheter att ladda upp direkt via safari i mobilen..
Om jag dÀremot Airdroppar den till min Macbook, sÄ kommer den som en .HEIC-fil (ingen aning om vad den ligger som pÄ luren?) men denna bilden kan jag inte ladda upp pÄ forumet via Safari pÄ min Macbook.

I nulÀget gör jag som sÄ att nÀr bilden landat pÄ Macbooken fÄr jag duplicera den och spara den nya bilden som .JPEG istÀllet, men blir ju ganska drygt i lÀngden..

NÄgon som vet varför samt hur jag löser detta? tack pÄ förhand :D

Hittade ingen lÀmplig trÄd men kÀnner att hÀr finns en hel del kunniga Apple-mÀnniskor :)

Har ett litet störigt "problem" nÀr jag ska ladda upp bilder hÀr pÄ forumet...

Tar en bild med min Iphone 11 PRO, inga konstigheter att ladda upp direkt via safari i mobilen..
Om jag dÀremot Airdroppar den till min Macbook, sÄ kommer den som en .HEIC-fil (ingen aning om vad den ligger som pÄ luren?) men denna bilden kan jag inte ladda upp pÄ forumet via Safari pÄ min Macbook.

I nulÀget gör jag som sÄ att nÀr bilden landat pÄ Macbooken fÄr jag duplicera den och spara den nya bilden som .JPEG istÀllet, men blir ju ganska drygt i lÀngden..

NÄgon som vet varför samt hur jag löser detta? tack pÄ förhand :D

Du kan Àndra format i kamerainstÀllningarna i telefonen om jag inte minns fel. Min Àr dock död just nu sÄ jag kan inte dubbelkolla.

Varför det blir sÄ Àr för att Apple bytte standardformat med Ios11-12 till ett som Àr lite modernare och effektivare Àn JPEG. TyvÀrr Àr stödet begrÀnsat Àn sÄ lÀnge.

Du kan Àndra format i kamerainstÀllningarna i telefonen om jag inte minns fel. Min Àr dock död just nu sÄ jag kan inte dubbelkolla.
Alright! lÄter som en lösning :)
Men en dum frÄga, varför gÄr det att ladda upp ifrÄn luren men inte datorn? den Àndrar vÀl inte format nÀr den droppas över?

Alright! lÄter som en lösning :)
Men en dum frÄga, varför gÄr det att ladda upp ifrÄn luren men inte datorn? den Àndrar vÀl inte format nÀr den droppas över?

Jag gissar pÄ att telefonen sparar i bÄda formaten eller konverterar mellan dem beroende pÄ var bilden ska anvÀndas. NÀr du airdroppar sÄ tar den vÀl det bÀttre av formaten, eftersom det stöds pÄ macen. Men det Àr en killgissning av rang.

Har kört ansiktsupplÄsning pÄ en Android ett Är ungefÀr och har kanske anvÀnt fingeravlÀsning max 2% av gÄngerna för att det fungerar sÄ smidigt.
Kör nu en 11 PRO max och FaceID Àr bÀttre, fungerar grymt bra i mörker och med mössa (vilket Androiden hade problem med).

Har kört ansiktsupplÄsning pÄ en Android ett Är ungefÀr och har kanske anvÀnt fingeravlÀsning max 2% av gÄngerna för att det fungerar sÄ smidigt.
Kör nu en 11 PRO max och FaceID Àr bÀttre, fungerar grymt bra i mörker och med mössa (vilket Androiden hade problem med).
Körde en Oneplus 6T/7T (minns knappt) en kort tid, den var tvungen att lysa upp hela skÀrmen i vitt för att ansiktsigenkÀnningen skulle fungera i mörker (jÀtteskönt pÄ morgonen eller kvÀllen nÀr man knappt Àr vaken)...
Face-Id dÀremot klarar det galant med svart bakgrund :)

Tillbaka
Topp