• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Apple 🍏 trĂ„den , för den som Ă€r fast i 🍎 trĂ€sket

Jag tÀnker att om det bara Àr sÄ lite data sÄ finns det mÄnga alternativ.

Egentligen handlar det mycket om pris, tillgÀnglighet, arbetsinsats och sÀkerhet. Vad Àr DU beredd att göra eller inte göra?

Ett budgetalternativ Àr att ha en extern HD som du backar up datan pÄ. Men dÄ krÀvs lite manuellt arbete. Eller vill du ha en NAS som sköter allt automatiskt? Har du en budget för detta lilla projekt?
Har haft min del av olika lösningar. Vissa mer avancerade andra mindre. Men med lite tid till admin etc. sÄ vill jag bara att det ska fungera. Men visst lite manuellt kan ev behövas för att kunna lösa ev. automatiseringsbegrÀnsningar.

Undrar om det Àr nÄgon hÀr i trÄden som har en bra rekommendation pÄ NAS för time machine back up för tre MacBooks. Inga större hÄrddisksanvÀndande (det mesta ligger pÄ icloud).
En tanke bara.
Jag Àr en medioker standardanvÀndare, dÀrav jag gillar Apple. Kör som nÀmnts en Time Capsule som Time Machine.

Men rent krasst, om man jobbar med sina filer i iCloud hela tiden, ”behöver” man dĂ„ ens Time Machine? TĂ€nker att man kan ju anse molntjĂ€nsten vara trygg.

Jag har en MacBook, nÄn iPad och nÄgra telefoner o AppleTV, allt ligger ju mot iCloud med tillrÀcklig lagring.

En tanke bara.
Jag Àr en medioker standardanvÀndare, dÀrav jag gillar Apple. Kör som nÀmnts en Time Capsule som Time Machine.

Men rent krasst, om man jobbar med sina filer i iCloud hela tiden, ”behöver” man dĂ„ ens Time Machine? TĂ€nker att man kan ju anse molntjĂ€nsten vara trygg.

Jag har en MacBook, nÄn iPad och nÄgra telefoner o AppleTV, allt ligger ju mot iCloud med tillrÀcklig lagring.
Det beror vÀl egentligen pÄ hur sÀker man vill vara. Det som kan vara vÀrt med en backup Àr att man enkelt kan gÄ tillbaka i tiden och slippa ransomeware pÄ ett enkelt sÀtt, men man förlorar kanske nÄgon eller nÄgra dagars jobb.
Allt handlar om hur mycket redundans man vill ha, vad det Àr vÀrt. Att ha en dator, en lagring i molnet och ytterligare en lagring pÄ annat stÀlle anses nog vara sÀkert, för de flesta anvÀndare. Fördelen med en backup pÄ ex sin egna NAS Àr att man med relativt enkla medel kan ha backup med Time Machine och det inte kostar sÄ fasligt mycket. BÄde för dokument, bilder, video eller vad man nu har som anses viktigt.

Tillbaka
Topp